Filtry pro outdoor fotografii

Filtry slouží fotografům stejným způsobem jako přídavná jména spisovatelům. Dodají výslednému produktu barvu, atmosféru, klid či drama anebo, jsou-li použity neuváženě, všechnu snahu zcela zmaří. Předtím, než na váš objektiv našroubujete nějaký filtr se ujistěte, že víte co děláte a proč.

Polarizační filtry

Hora Aso, Japonsko
Tmavě modrá obloha a bílý dým kouřící sopky potencovaný polarizačním filtrem
Hora Aso, Japonsko

Otáčením polarizačního filtru před objektivem můžete redukovat odrazy od nekovových povrchů. To pomáhá nejen eliminovat reflexe při focení skrz sklo nebo vodní hladinu, ale rovněž odstranit nepříjemný lesk z mokrých listů a dalších reflexivních povrchů. Výsledkem jsou mnohem výraznější a saturovanější barvy, což je touha všech fotografů krajiny. Zřejmě nejvyužívanější vlastností polarizačních filtrů je jejich schopnost ztmavit modrou barvu oblohy a zvýšit kontrast bílých mraků na modrém nebi.

Tyto filtry však nejsou všemohoucí, nýbrž nejlépe fungují v pravém úhlu ke slunci. Pokud fotíte přímo do slunce nebo naopak, se sluncem za zády, polarizační efekt zcela vymizí a na objektivu budete mít vlastně pouze neutrální filtr.

Polarizátory jsou dnes k dispozici ve dvou provedeních: lineární a cirkulární. Toto označení nemá nic společného s jejich tvarem, jako spíše se způsobem, jakým tyto filtry “zacházejí” se světlem. Co je důležité vědět je, že lineární filtry jsou levnější, ale u většiny moderních zrcadlovek popletou TTL měření světla a výsledkem mohou být neúnosně podexponované snímky. Cirkulární polarizátory fungují bezproblémově u všech aparátů, ale tam, kde by stačil lineární jsou zbytečně drahé. Předtím, než nějaký z těchto filtrů zakoupíte, poraďte se s odborníkem.

Neutral Density (ND) Filters – filtry s neutrální hustotou

Glen Affric, Skotsko
Pro tuto fotografii jsem použil ND filtr, abych mohl použít delší čas a zachytit tekoucí vodu
Glen Affric, Skotsko

Tyto filtry snižují množství světla pronikajícího objektivem do fotoaparátu, aniž by měnily jeho barevné vlastnosti. K čemu je to dobré? K zapojení kreativity do fotografie: můžete nastavit delší čas k zachycení pohybu vody, stromů nebo listí, můžete zmenšit clonu a tím snížit hloubku ostrosti k izolaci daného objektu od pozadí.

Většina výrobců dnes nabízí ND filtry ve třech hustotách – 2x, 4x, 6x, pro začátek doporučuji ten prostřední.

Graduated ND Filters – přechodové ND filtry

Přechodové ND filtry jsou v podstatě stejné jako předchozí, jenom rozpůlené – jedna polovina je naprosto průhledná, druhá polovina absorbuje světlo. Přechodové ND filtry jsou nepostradatelné v situacích, kdy fotografovaná scéna zahrnuje velký kontrastní rozdíl, s jakým není film schopen se vyrovnat. Východ nebo západ slunce jsou typickými příklady. Vedle toho jsou nezbytné při fotografování krajiny odrážející se na vodní hladině. Voda totiž pohlcuje část světla a bez použití filtru je vrchní část snímku zpravidla přeexponována. Správně umístěný přechodový ND filtr tak vyváží intenzitu osvětlení a umožní zachytit detaily jak ve světlých částech fotografie, tak ve stínech.

Národní park Daisetsuzan, Japonsko
Přechodový ND filtr zde byl nezbytný k vyrovnání tonality oblohy a odrazu na hladině
NP Daisetsuzan, Japonsko

Přechodové ND filtry se vyrábějí ve stejných hustotách jako normální ND filtry. Před koupí je zde ale ještě jedna věc ke zvážení: při fotografování budete chtít umístit přechodovou oblast filtru přes kontrastní hranici scenérie, obvykle horizont. Z tohoto důvodu je zřejmě lepší čtvercový nebo obdélníkový tvar, který umožní posunovat filtrem nahoru a dolu, až je přesně umístěn pro danou kompozici. S klasickým kulatým filtrem jste nuceni usadit horizont doprostřed fotky, což ve většině případů není ideální řešení.

Přechodové ND filtry nesmí chybět v žádné fotobrašně; já osobně používám dvojici filtrů od firmy Lee, oba s hustotou 4x (nebo 0.6), jeden je s ostrým přechodem (hard edged) pro rovné horizonty, druhý s pozvolným přechodem (soft edged) pro nepravidelný horizont.

Colour-Compensating (CC) Filters – barvu kompenzující filtry

CC filtry kompenzují barvu různých světelných zdrojů. V outdoor fotografii jsou zdaleka nejpoužívanějšími tzv. warm-up neboli zahřívací filtry – to proto, že fotografii propůjčují příjemně hřejivý nádech. Například při fotografování pod zataženou oblohou, ve stínu nebo i poledním světle pomohou CC filtry eliminovat typicky namodralý odstín a vytvořit tak fotografii mnohem příjemnější pro divákovo oko.

Zahřívací filtry jsou opět vyráběny v několika “sílách”, od 81 (nejslabší) po 85B. Prakticky použitelné jsou přibližně filtry mezi 81A a 81C. Řada krajinářů používá ohřívací filtry v tandemu s polarizátory a dnes už jsou k dispozici filtry, které kombinují polarizátor a 81A filtr v jednom (např Moose’s filtr).

Peak district bez filtru Peak district s filtrem 81A Peak district s filtrem 81C Peak district s filtrem 81A + 81C
bez filtru 81A 81C 81A + 81C

Obecné poznámky k používání filtrů:

Ostrov Rum, Skotsko
Typický příklad pro použití přechodového ND filtru
Ostrov Rum, Skotsko
  • Při nákupu filtrů se vyplatí připlatit si za výrobky se speciální povrchovou úpravou, tzv. coated nebo multi-coated filtry, které redukují nepříjemné reflexe při fotografovaní směrem do slunce.
  • CC filtry budou mít markantní efekt pouze pokud fotografujete na diapozitivy. U negativních filmů bude výsledná fotka mnohem více ovlivněna zpracovávajícím minilabem a duševním rozpoložením personálu.
  • Barevné filtry (pozor, neplést s CC filtry), jako například populární sada filtrů Cokin, dávají fotografiím často velmi nepřirozený barevný odstín a při jejich použití v outdoor fotografii je třeba se mít napozoru.
  • Příliš mnoho filtrů před objektivem povede ke snížené kvalitě fotografií.

1 komentář u „Filtry pro outdoor fotografii“

  1. skvele rady pro zacatecniky

    Velice dobry clanek pro zacinajici outdoor fotografy, kteri se neorientuji v zaplave nabidek ruznych druhu filtru. Mne osobne velice pomohl pri vyberu a vysledky pri pouziti hlavne polarizacniho a ND filtru byly fantasticke. Diky za pomoc.

    Odpovědět

Napsat komentář