Filtry slouží fotografům stejným způsobem jako přídavná jména spisovatelům. Dodají výslednému produktu barvu, atmosféru, klid či drama anebo, jsou-li použity neuváženě, všechnu snahu zcela zmaří. Předtím, než na váš objektiv našroubujete nějaký filtr se ujistěte, že víte co děláte a proč.
Polarizační filtry
Tmavě modrá obloha a bílý dým kouřící sopky potencovaný polarizačním filtrem Hora Aso, Japonsko |
Otáčením polarizačního filtru před objektivem můžete redukovat odrazy od nekovových povrchů. To pomáhá nejen eliminovat reflexe při focení skrz sklo nebo vodní hladinu, ale rovněž odstranit nepříjemný lesk z mokrých listů a dalších reflexivních povrchů. Výsledkem jsou mnohem výraznější a saturovanější barvy, což je touha všech fotografů krajiny. Zřejmě nejvyužívanější vlastností polarizačních filtrů je jejich schopnost ztmavit modrou barvu oblohy a zvýšit kontrast bílých mraků na modrém nebi.
Tyto filtry však nejsou všemohoucí, nýbrž nejlépe fungují v pravém úhlu ke slunci. Pokud fotíte přímo do slunce nebo naopak, se sluncem za zády, polarizační efekt zcela vymizí a na objektivu budete mít vlastně pouze neutrální filtr.
Polarizátory jsou dnes k dispozici ve dvou provedeních: lineární a cirkulární. Toto označení nemá nic společného s jejich tvarem, jako spíše se způsobem, jakým tyto filtry “zacházejí” se světlem. Co je důležité vědět je, že lineární filtry jsou levnější, ale u většiny moderních zrcadlovek popletou TTL měření světla a výsledkem mohou být neúnosně podexponované snímky. Cirkulární polarizátory fungují bezproblémově u všech aparátů, ale tam, kde by stačil lineární jsou zbytečně drahé. Předtím, než nějaký z těchto filtrů zakoupíte, poraďte se s odborníkem.
Neutral Density (ND) Filters – filtry s neutrální hustotou
Pro tuto fotografii jsem použil ND filtr, abych mohl použít delší čas a zachytit tekoucí vodu Glen Affric, Skotsko |
Tyto filtry snižují množství světla pronikajícího objektivem do fotoaparátu, aniž by měnily jeho barevné vlastnosti. K čemu je to dobré? K zapojení kreativity do fotografie: můžete nastavit delší čas k zachycení pohybu vody, stromů nebo listí, můžete zmenšit clonu a tím snížit hloubku ostrosti k izolaci daného objektu od pozadí.
Většina výrobců dnes nabízí ND filtry ve třech hustotách – 2x, 4x, 6x, pro začátek doporučuji ten prostřední.
Graduated ND Filters – přechodové ND filtry
Přechodové ND filtry jsou v podstatě stejné jako předchozí, jenom rozpůlené – jedna polovina je naprosto průhledná, druhá polovina absorbuje světlo. Přechodové ND filtry jsou nepostradatelné v situacích, kdy fotografovaná scéna zahrnuje velký kontrastní rozdíl, s jakým není film schopen se vyrovnat. Východ nebo západ slunce jsou typickými příklady. Vedle toho jsou nezbytné při fotografování krajiny odrážející se na vodní hladině. Voda totiž pohlcuje část světla a bez použití filtru je vrchní část snímku zpravidla přeexponována. Správně umístěný přechodový ND filtr tak vyváží intenzitu osvětlení a umožní zachytit detaily jak ve světlých částech fotografie, tak ve stínech.
Přechodový ND filtr zde byl nezbytný k vyrovnání tonality oblohy a odrazu na hladině NP Daisetsuzan, Japonsko |
Přechodové ND filtry se vyrábějí ve stejných hustotách jako normální ND filtry. Před koupí je zde ale ještě jedna věc ke zvážení: při fotografování budete chtít umístit přechodovou oblast filtru přes kontrastní hranici scenérie, obvykle horizont. Z tohoto důvodu je zřejmě lepší čtvercový nebo obdélníkový tvar, který umožní posunovat filtrem nahoru a dolu, až je přesně umístěn pro danou kompozici. S klasickým kulatým filtrem jste nuceni usadit horizont doprostřed fotky, což ve většině případů není ideální řešení.
Přechodové ND filtry nesmí chybět v žádné fotobrašně; já osobně používám dvojici filtrů od firmy Lee, oba s hustotou 4x (nebo 0.6), jeden je s ostrým přechodem (hard edged) pro rovné horizonty, druhý s pozvolným přechodem (soft edged) pro nepravidelný horizont.
Colour-Compensating (CC) Filters – barvu kompenzující filtry
CC filtry kompenzují barvu různých světelných zdrojů. V outdoor fotografii jsou zdaleka nejpoužívanějšími tzv. warm-up neboli zahřívací filtry – to proto, že fotografii propůjčují příjemně hřejivý nádech. Například při fotografování pod zataženou oblohou, ve stínu nebo i poledním světle pomohou CC filtry eliminovat typicky namodralý odstín a vytvořit tak fotografii mnohem příjemnější pro divákovo oko.
Zahřívací filtry jsou opět vyráběny v několika “sílách”, od 81 (nejslabší) po 85B. Prakticky použitelné jsou přibližně filtry mezi 81A a 81C. Řada krajinářů používá ohřívací filtry v tandemu s polarizátory a dnes už jsou k dispozici filtry, které kombinují polarizátor a 81A filtr v jednom (např Moose’s filtr).
bez filtru | 81A | 81C | 81A + 81C |
Obecné poznámky k používání filtrů:
Typický příklad pro použití přechodového ND filtru Ostrov Rum, Skotsko |
- Při nákupu filtrů se vyplatí připlatit si za výrobky se speciální povrchovou úpravou, tzv. coated nebo multi-coated filtry, které redukují nepříjemné reflexe při fotografovaní směrem do slunce.
- CC filtry budou mít markantní efekt pouze pokud fotografujete na diapozitivy. U negativních filmů bude výsledná fotka mnohem více ovlivněna zpracovávajícím minilabem a duševním rozpoložením personálu.
- Barevné filtry (pozor, neplést s CC filtry), jako například populární sada filtrů Cokin, dávají fotografiím často velmi nepřirozený barevný odstín a při jejich použití v outdoor fotografii je třeba se mít napozoru.
- Příliš mnoho filtrů před objektivem povede ke snížené kvalitě fotografií.
skvele rady pro zacatecniky
Velice dobry clanek pro zacinajici outdoor fotografy, kteri se neorientuji v zaplave nabidek ruznych druhu filtru. Mne osobne velice pomohl pri vyberu a vysledky pri pouziti hlavne polarizacniho a ND filtru byly fantasticke. Diky za pomoc.