Fotograf je mrtev. Fotograf žije.

Proslulý válečný fotograf Robert Capa je sice již padesát let po smrti, ale jeho dílo žije dál. Dobře to dokládá i jeho současná pražská výstava Tváře dějin, kterou můžete vidět do 11. července v Obecním domě.

Robert Capa
Ruth Orkin: Robert Capa v kavárně, 1952

Robert Capa žil sice pouhých čtyřicet let (1913–1954), ale stačil toho hodně. I když je známý především jako válečný fotožurnalista, který s fotoaparátem prošel španělskou občanskou válkou, druhou světovou válkou a na počátku 50. let též válkou ve Vietnamu, a také jako zakladatel fotoagentury Magnum, byl i člověkem z masa a kostí: nejprve Endre Friedmannem, synkem krejčího z Budapešti, poté talentovaným fotografem s levicovými názory, mystifikátorem, vytvářejícím vlastní fotografickou legendu, bohémem a milovníkem žen, „benevolentním diktátorem“ ve fotografické agentuře.

Robert Capa: Smrt španělského republikána
Robert Capa: Smrt španělského republikána, 1936

Nás však Robert Capa zajímá především jako fotograf. Pomiňme, že po něm zůstal archiv čítající zhruba 70 000 negativů – a to se řada dalších ve válečné vřavě nebo v průběhu následujících let ztratila. Čísla jsou jen čísla, která málokoho ohromí. Navíc i odkazy proslulých fotografů se postupem doby zredukují na jakési „Best of“. Se jménem Roberta Capy jsou ztotožňovány především dvě legendární fotografie: první z nich, Smrt španělského republikána (někdy též Padající republikán), vznikla ve španělské občanské válce, druhá vešla ve známost pod názvem Den D. Invaze v Normandii, 6. června 1944. Obě tyto fotografie jsou zajímavé i z hlediska fotografické techniky. Zaprvé jsou fotografovány z bezprostřední blízkosti (technikou „close-up“ byl Capa proslulý – jeho výrok „když tvůj snímek není dobrý, může za to fakt, že jsi nebyl dostatečně blízko“ byl citován tak často, že zní téměř jako otřepaná fráze), zadruhé jsou rozostřené, což podtrhuje v prvním případě dramatičnost a osudovost situace, v druhém pak panoptikální rozměr jedné z největších válečných akcí v dějinách. Pozoruhodná je také fotografova odvaha. Oba záběry Capa totiž pořídil doslova v dešti kulek, Den D navíc v pohybu a zády k nepřátelské palbě. Ovšem redukovat Capovo dílo na dvě fotografie by bylo nehorázným zjednodušením. Z tohoto hlediska je dobře, že kolekce Tváře dějin je plnohodnotnou retrospektivou, která zachycuje všechny etapy Capovy tvorby, od začátečnických pokusů z 20. let až po válečné fotografie z Vietnamu z roku 1954, jimiž se dílo proslulého fotografa uzavřelo.

Výstava Tváře dějin je koncipována chronologicky, každou etapu Capovy tvorby navíc divákovi přibližují doprovodné texty. Ve vstupním kruhovém prostoru jsou vystaveny jeho rané fotografie, v levém sále snímky ze španělské občanské války a z druhé světové války, v pravém sále pak fotografie přátel, snímky dokumentující první okamžiky státu Izrael a poslední fotografie z Capovy vietnamské „zakázky“. První publikovanou Capovou fotografií je údajně snímek Lva Trockého přednášejícího v Kodani v roce 1932. Devatenáctiletý fotograf tehdy poprvé „zabodoval“ – podařilo se mu dostat do samé blízkosti Trockého, který se nerad fotografoval a fotografy nesnášel. V té době mladý fotograf žil – ještě jako židovský mladík Endre Friedmann – v Berlíně. Po nástupu fašismu však odchází do Paříže a kvůli honorářům si začíná hrát na bohatého amerického fotografa Roberta Capu. Kupodivu to funguje a jméno Capa se dostává do povědomí. V roce 1936 odjíždí do Španělska a s plným nasazením se začíná věnovat válečné fotografii. Ve stejném roce vzniká Smrt španělského republikána, fotografie, o níž se ještě dlouho po Capově smrti vedly vzrušené diskuse: Není to celé zinscenovaný podvod? Je voják opravdu zasažený – a co to má vlastně za uniformu? Proč padá dozadu, když běží ze svahu? Dnes už však víme, že je fotografie pravá, dokonce známe jméno zastřeleného republikána.

Den D
Robert Capa: Den D, 1944

Robert Capa sice byl sice válečným fotografem, ale zajímaly ho především osudy obyčejných lidí: ve srovnání s dnešní agresivní válečnou fotožurnalistikou je na jeho fotografiích minimum krvavých scén. Hrůza a strach se však zrcadlí v lidských očích a je zřetelná i v mimice jejich tváří. Nejpůsobivější Capovy válečné fotografie zachycují nejbezbrannější oběti války, osamocené, vystrašené děti. Po Capově smrti o jeho tvorbě kdosi výstižně napsal: „Uměl ukázat hrůzu národa ve tváři dítěte.“ Fotografie z Barcelony z let 1936 a 1939, ze Sicílie po americkém náletu v roce 1943 nebo z Amsterodamu v roce 1945 jsou toho nejlepším dokladem.

Robert Capa samozřejmě nefotografoval jen válku. Zachytil celou řadu svých přátel (jeho žena Gerda Taro tragicky zemřela pod pásy tanku ve Španělsku): velmi rád například fotografoval Ernesta Hemingwaye (na výstavě je několik jeho fotografií, ovšem především z jedné – Ernest Hemingway se synem Gregorym – dýchá mimořádně pohodová atmosféra), Pabla Picassa, Gary Coopera, Johna Steinbecka a mnohé další.

Do Vietnamu na „záskok“ za jiného válečného fotografa se Capovi vůbec nechtělo. Jako by tušil, že ho tam nečeká nic dobrého. A také nečekalo – 25. května 1954 Robert Capa fotografoval skupinu vojáků ve vysoké trávě a šlápl přitom na minu. Zemřel tragicky, ale stylově, se svou oblíbenou leicou v ruce. Jeho dílo však žije dál.

Fotografie Roberta Capy © Cornell Capa Magnum Photos, 2001

9 komentářů u „Fotograf je mrtev. Fotograf žije.“

  1. fotka republikana

    Ahoj, da se nekde najit nejaky rozbor na tema pravosti zminene fotky? Popravde jsem naopak zcela nedavno videl par komentaru dochazejicich k presne opacnemu zaveru, proto me to jednoznacne tvrzeni v clanku trochu prekvapilo, bral jsem to stale jako sporne.

    Ona na tom sice az tak nezalezi, ale pokud by nejake info bylo, tak se vzdy rad poucim.

    Odpovědět
    • RE: fotka republikana

      Myslim ze to probehlo pred nejakou dobou na fotopruvodci nebo na fotoaparatu tak zkus archiv tam, jinak ja si pamatuji, ze jsem pri te prilezitosti hledal na Internetu a skutecne jsem sice nasel nekolik pochybovacnych clanku, ale ty neoperovaly vetsinou se zadnymi fakty. Ale postupne jsem se propracoval k asi dvema dost seriozne vypadajicim clankum, ktere zdalo se si daly celkem praci s vyhledanim mista kde se to presne stalo, vyhledanim zaznamu o operacich obou stran, ktere tenkrat probihaly na danem miste, posloupnosti fotek na filmu a vyhledanim totoznosti vojaka a konzultaci pozice tela na fotce z hlediska lidske fiziognomie pri vedomem padu a bezvladnem padu a dosly k zaveru ze to skutecne s nejvetsi pravdepodobnosti neni aranzovane.

      Odkazy jsem si nepoznamenal ale verim ze po chvili googlovani to najdes jako ja tenkrat.

      Jinak ted v Londyne jsem od Capy videl nadhernou knihu – prurez celym zivotem a veskerou tvorbou (mimochodem tuhle fotku tam pitvaji take), od zacatku az do te hloupe smrti. Nadhera asi 400 fotek pokud jsem se neprekoukl, tlusta asi 6 cm tvrda vazba a celkem pekny tisk, jen kdy nestala v prepoctu skoro tri tisice.

      Odpovědět
      • RE: RE: fotka republikana

        Jenom pro navstevniky vystavy, pokud to tam neni napsane tak jednu perlicku hodnou zdurazneni.

        Capa byl pri vylodeni v Normandii na plazi Omaha skutecne v PRVNI !!!!!! vlne vojaku, ktera tam dorazila, udajne doslova v prvni rade. Hadam ze asi jako jediny byl v teto prvni vlne dobrovolne. Fotky ze dne D jsou skutecne rozmazane ale nemuze za to jen drama situace a uz vubec to neni zamer Capy. Bohuzel Capovi se podarilo na plazi mnoho snimku v ekvivalentu nekolika kinofilmu. Kdyz bylo po vsem, tak to poslal kuryrem k vuvolani do Time od ktereho mel tuhle zakazku. Filmy dorazily do laboratore, byly vyvolany a kdyz laborant videl jaka bomba je na nich nafocena tak z nedockavosti pridal teplotu v susicce filmu tak, ze se mu povedlo zelatinu na filmech zcela roztavit a z celeho dne D na kapovych filmech zbylo celkem 6 policek na konci jednoho pasu, ze kterych bylo mozne jeste poznat co na nich je. I Tak je ale cast neostrosti na nich zpusobena prave zpracovanim. Zbytek filmu sel do kose.

        A vy si tady rvete vlasy kdyz Vam neco Lab zmrvi. ;-)))

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: fotka republikana

          To se ani neda komentovat. Mel jsem rozepsane tri ruzne komentare a zadny nedokazal vyjadrit co ve mne ten tvuj prispevek vzbudil…

          Odpovědět
      • RE: RE: fotka republikana

        Ja to nechapu. Padl tam jeden a zrovna toho stihnul vyfotografovat. Ale fotografie je to silena, diky za odkaz.
        Karel

        Odpovědět
    • RE: fotka republikana

      Okolnosti vzniku fotografie padajícího republikána zajímavě rozebírá Hans-Michael Koetzle v nedávvno vydané knize Slavné fotografie – Historie skrytá za obrazy II, s. 20-27. Shrnuje dosavadní názory a uvádí i některá nová fakta: zastřeleným na fotografii (která se zde nazývá Španělský loajalista) by podle svědectví vlastního bratra měl být Federico Borrel García. Koetzle je dobrý vykladač, i český překlad je velmi slušný – knihu mohu jen doporučit.

      Odpovědět
  2. D Day

    Puste si uvod filmu “Zachrante vojina Ryana” a pak si predstavte, ze v tom Capa fotografoval. Dost tezko uveritelne.

    Odpovědět
  3. A co dal?

    Osobne si myslim, ze dilo fotografa Capy je v tom, ze kdyz se na jeho obrazky divate, tak se v cloveku iniciuji dalsi vedlejsi subjektivni pocity/souvisejici vsak s fotografii. Je to zvlastni, ale pro spoustu lidi je tento fakt nevysvetlitelny, ale je to tak.
    Tim mam na mysli, ze je lhostejne, zda clovek na fotografii doopravdy umira ci nikoliv (pravda, zrovna pro divaka Novy ne, ale to neni ted to dulezite). Dulezite je, ze obrazek tuto realitu bezchybne mistrovsky vystihuje. A soucasne provokuje napriklad k zamysleni o nesmyslonosti valek…. Nebo o necem jinem, to zalezi na divakovi.
    Vystava je mala, ale perfektni!!

    Odpovědět

Napsat komentář