Už jste o tom určitě slyšeli – pokud jde o kvalitní fotku, “zlaté světlo” těsně po východu nebo před západem slunce prostě nenahradíme.
Rovnoměrné osvětlení a hřejivé barvy jsou výsledkem nízko ležícího slunce těsně před západem Ostrov Rum, Skotsko |
Ale pro turistu na cestě je zpravidla nemyslitelné okounět na jednom místě a čekat na lepší světelné podmínky s dalšími X kilometry treku v hlavě. Vrátit se sem večer také nepřipadá v úvahu. Takže co, měli bychom to vzdát? Naopak, zkusit to! Přinejhorším nás to bude stát jenom pár políček filmu.
Hlavní potíže při fotografování za denního světla jsou ostré stíny (zvláště nepříjemné u portrétu), nedostatek struktury v krajině (produkující ploše vypadající obrázky) a vysoký kontrast scény (způsobující ztrátu detailu ve světlých nebo tmavých oblastech snímku).
Ačkoli kvalita časně ranního/pozdně odpoledního světla je v tomto ohledu nepředstižitelná, existuje několik triků, které vám pomohou zlepšit vaše fotografie z “pravého poledne”.
Polední snímek, použit polarizační a oteplující filtr, film Fuji Sensia Hora Mt. An Sgurr, Skotsko |
Výběr filmu
Vysoce saturované emulze jako Fuji Velvia jsou skvělé pro jisté účely, ale ostré denní světlo volá po alternativním řešení. Pokud možno, použijte filmy s jemnějším kontrastem jako např. Fuji Sensia nebo Kodak E100SW. Negativní filmy se s poledním světlem obecně vyrovnávají mnohem lépe než diapozitivy. Ještě další možnost je zkusit černobílý film – Kodak 400CN je výborný a můžete jej nechat vyvolat v normálním minilabu procesem C41 spolu s ostatními barevnými filmy.
Použití filtrů
Jsou-li použity rozumně, filtry mohou zlepšit vaše fotografické snažení. Warm-up (oteplující) filtr (81A – 81C) zbaví fotografii namodralého odstínu denního světla. Přechodový neutrální filtr pomůže překonat rozdíly kontrastů ve scéně. Správně orientovaný polarizační filtr zvyšuje kontrast mezi modrou oblohou a bílými mraky. Vedle toho odstraní odrazy z listů a trávy a výrazně zvýší saturaci barev.
Tento snímek byl pořízen asi půl hodiny po poledni. Že to nebylo plýtvání časem ani materiálem se můžete přesvědčit na titulní stránce Lidé a Země (říjen 1999) Hora Asahi, Japonsko |
Volba kompozice
Při fotografování kontrastní scény vás omezený expoziční rozsah filmu přinutí obětovat detaily buď ve světlých nebo tmavých oblastech snímku. Je na vás rozhodnout se, která část scény je pro výslednou fotku důležitější a nastavit expozici podle toho (černé stíny ale vypadají vždy přijatelněji než “vyšisovaná” obloha). Pokud možno, zkuste z vaší kompozice eliminovat buď nejtemnější (např. stíny v popředí) nebo nejsvětlejší (většinou obloha) oblasti.
Redukce kontrastu
Kromě eliminace extrémních oblastí uváženou kompozicí můžete snížit celkový kontrast scény některým z následujících způsobů (platí především pro close-up fotografii):
Rozptylem světla
Mraky fungují jako skvělý difuzér. Pokud zrovna nejsou po ruce, zastavte přímé sluneční světlo nějakou umělou alternativou. Ty jsou sice komerčně k dispozici ve fotoobchodech, ale pro většinu situací bude stačit jakákoliv bílá průhledná látka kterou najdete v batohu – kapesník, tričko nebo kus prostěradla.
Portrét skotského dudáka. Ostré stíny byly “vymazány” fill-in bleskem. Skotská vysočina |
Odrazem světla
Použijte nějaký reflexní materiál k osvětlení oblastí stínu v záběru. Reflektory můžete také sehnat ve foto-obchodech nebo si je vyrobit sami: karton velikosti A4 potažený pomačkanou hliníkovou fólií (nebo i bez ní pokud je bílý) funguje dostatečně.
Osvětlením tmavých oblastí bleskem
Fill-in flash neboli doplňkový záblesk vyrovná osvětlení a částečně vymaže ostré stíny. To je obzvlášť využitelné pro fotografování portrétů pod širým nebem, ale stejně dobře to pomůže v dalších aspektech outdoor fotografie. Většina moderních fotoaparátů disponuje programem pro fill-in záblesk, poraďte se s návodem. U manuálních aparátů bez TTL měření blesku mi obvykle funguje nastavit na zábleskovém přístroji clonu o jeden nebo dva stupně nižší než na objektivu, tj. pokud mám na objektivu clonu 8, na blesku nastavím 5,6 nebo 4.