Už ani nevím, jak se to všechno seběhlo, ale jednoho dne se mi zachtělo mít na fotografii pořádné a pěkné letadlo. Ne jen tak nějakou Andulu či Blaníka, ale velké dopravní letadlo. Jako malý kluk jsem chodil na vyhlídkovou terasu na Ruzyň, odkud bylo pěkně vidět na přistávací plochu a tak jsem si říkal, že to dnes nebude jiné a vyrazil na letiště…
… avšak ouha, dnešní moderní letiště sice vyhlídkovou terasu má, ale mezi návštěvníkem a letadly je tlusté bezpečnostní zelené sklo, které je nepřekonatelnou překážkou pro kloudnou fotografii. Nedalo mi to a začal jsem prohledávat internet a hledat vhodná místa na fotografování letadel a samozřejmě i nějaké ty rady pro začínajícího fotografa letadel, tzv. spottera, jak se tato parta lidí nazývá.
Spotteři, z anglického “to spot” – stopovat, pátrat, sledovat, je mezinárodní označení pro “blázny”, kteří mají zvláštního koníčka – chodí se “dívat na něco”, v našem případě na letadla. Fascinuje je svět létání a pohled na stroje, brázdící vzdušný oceán a vonící dálkami a exotikou, ale i na “dělníky nebe”, mnohokrát denně startující na své “bezvýznamné” místní linky. Tráví hodiny poblíž ranvejí letišť, aby na pár okamžiků zahlédli letoun, který ještě nemají ve své sbírce fotografických úlovků, a o svých zážitcích z lovu dovedou hodiny poutavě vyprávět.. Zdroj
Po několika minutách hledání jsem našel materiálu na několik probdělých nocí a myslím si, že by se mohly některé odkazy hodit nejen budoucím spotterům, ale i příležitostným fotografům-tatínkům pro nedělní vycházky s dětmi.
Co vlastně potřebujeme vědět a mít, abychom mohli udělat slušnou fotku dopravního letadla? Z vybavení fotografického bych doporučil snad jen to nejdelší sklo, které najdete ve své fotografické brašně (já používám 70-200 mm). Dále jsou vhodné lehké hliníkové 5-ti příčkové štafle – to je z techniky snad vše zvláštní, co budete potřebovat. Více budete potřebovat ale trochu teorie a virtuální prohlídku letiště. Abych nebyl nařčen z pragocentrismu, budu hovořit všeobecně a pokusím se poskytnout informace o více místech vhodných na fotografování, než je ruzyňské letiště. Ovšem příklady budou z Prahy, kam sám chodím. Takže první radou je se vůbec podívat, jak vaše nejbližší letiště vypadá a kam se dá vlastně dostat, aniž bychom překročili jakékoli zákazy či zákony. Pro první představu nám perfektně poslouží obyčejný Seznam a jeho mapy, nejlépe v letecké variantě, kde najdeme i příjezdové cesty či ploty. Uvědomme si, že na příjezdových cestách bude určitě zákaz vjezdu a doporučuji jej dodržovat (k tomu ještě dojdeme později).
Prvotní představu máme, ale každé letiště je rozsáhlý komplex a vydat se jen tak k jeho plotu, zvláště pokud půjdete pěšky či na kole, je velké riziko, že budeme dlouho hledat vhodné místo a letadla budou stejně přistávat úplně na jinou dráhu, než budeme stát my s fotoaparátem. Proto se nejprve koukneme, kam chodí fotografovat zkušení spotteři. Na to je velice vhodná stránka pro spotery na serveru Planes, který zde ještě často budu zmiňovat. Tady si najdeme nejlepší místa pro fotografování přistání, odletů, případně letadel na stojánkách či při vykládání a nakládání.
Teď už jen zbývá vědět, kudy letadla budou přistávat či naopak odlétat. V zásadě to bude ve většině případů proti větru, ale jak mít 99% jistotu, než se k letišti vůbec přiblížíme a uvidíme první letadlo? Na to nám spolehlivě poslouží Automatic Terminal Information Service, kde si již doma zjistíme, kam právě letadla přistávají, respektive odkud nalétávají. Hned v první řádce se dozvíme, která dráha se v ten okamžik používá a můžeme vyrazit na zvolené místo u jejího prahu či k rolování na start. I tak se může stát, že se během příjezdu či při focení otočí vítr a tím i směr příletu letadel na dráhu, což má za následek nejen pauzu v provozu, ale i vaše nedobrovolné stěhování se na jiné spotterské místo.
Při příjezdu k letišti autem si opravdu dávejte pozor na zákazy vjezdu a na to, kde budete nechávat zaparkované auto, neboť se často stává, zvláště ve “vypjatých” dnech, že přijede policie a kontroluje spottery u plotu. Zatím vždy probíhalo vše slušně a korektně, končilo se prohlídkou občanského průkazu a přátelským rozhovorem. Horší je to s hříšníky parkujícími v zákazu, tak pozor na to. Vždy počítejte s tím, že se pěkně projdete. Když už dorazíte na místo, odkud jste se rozhodli fotografovat, bývá už jedinou překážkou pro naše objekty plot, někdy i větší či menší davy ostatních spotterů, ty však neberu jako překážku, ale jako příjemný zdroj informací, jelikož se jedná vždy o lidi, kteří letadlům opravdu rozumějí. Pokud je budete sledovat v akci, zjistíte i jak na plot. Buď si prostě kousek poodejdete, abyste měli letící letadla nad plotem, nebo si najdete vyvýšené stanoviště, což si v případě výše zmiňovaných štaflí neseme s sebou. Nebo prostě přistoupíme k plotu v místě, kde jsou vrata a tím i možnost prostrčit objektiv a nerušeně fotografovat. Občas se v plotu najdou i větší “díry” pro vaše sklo, ale to ochranka letiště nerada vidí, což se jí tak nějak ani nedivím.
Poslední, co vlastně potřebujeme vědět, i když ani to nemusí být vždy nutné, je letový řád, abychom alespoň tušili kdy a co nás čeká. Klasický “jízdní” řád letadel má každé letiště. Ale musím říci, že se s menšími či většími prodlevami vždy na letišti něco děje. Jelikož ale času není nikdy na rozdávání, spojuji tří až pětihodinové fotografování vždy s nějakou zajímavostí, která se na Ruzyni v danou chvíli objeví. No a tu lahůdku najdu opět na Planes na stránce Očekáváme v PRG. A to už je snad opravdu vše, co k fotografování potřebujeme vědět a co nám tuto naší činnost zrychlí a zpříjemní.
Ještě se vrátím k několika stránkám, které stojí za to vidět, pokud nás opravdu zajímají letadla. Jak jsem již v textu mnohokráte zmiňoval, studnicí vědomostí pro česky hovořícího spottera jsou stránky Planes.cz, kde najde snad veškeré informace o letovém provozu nad celou ČR, rady pro spottery a bohatou fotogalerii letadel, která nám pomůže i v orientaci v tom množství druhů a typů letadel či společností. Je zde i diskusní fórum, kde jsou ochotní lidé a vždy najdou radu pro nováčka v oboru.
Pokud se nespokojíme jen s dopravními stroji a chceme zavítat i na nějaké letecké dny či jiné akce spojené s létáním, je vhodné mít při ruce malou databázi akcí. Obří databáze všeho, co si s letectvím dovedeme představit, je na aviationexplorer.com, popřípadě na airliners.net. Informace o letectví v češtině můžete sehnat ještě na airways.cz, letectvi.cz a v případě bojové techniky všeho druhu na military.cz
A pokud by vás ta letadla chytla o něco více, než jen jejich fotografování, tak mrkněte třeba na acarsd.org nebo sem či sem. A abych dodržel slovo nepragocentristy, dodám ještě pár odkazů na velká letiště v ČR: Brno, Ostrava, Karlovy Vary, Pardubice.
Necítím se být tím pravým spotterem, který prostojí hodiny či dny u plotu svého domovského letiště či je dokonce ochoten letět, jak jinak než letadlem (nejlépe exotickým), na jiná letiště a tam opět trávit dlouhé hodiny u plotu či na vyhlídkové terase, ale myslím si, že to, co jsem já pracně hledal na internetu a učil jsem se od ostatních u plotu, by vám mohlo pomoci a zjednodušit tak cestu k těm nádherným strojům, které i přes svoji hmotnost a velikost ladně brázdí naše nebe. Myslím si, že na uvedených stránkách najdete spoustu dalších zajímavých odkazů či fotografií, které vás budou inspirovat v této oblasti fotografie. Tak snad už jen dobré počasí a pěkné světlo při vašem fotografování ocelových ptáků.
Něco nového
Je super článek.Ani jsem nevěděl že tahle kategorie fotografování existuje.A nebo je lehké hobby.Ale to že létají na jiné letiště to jsem netušil.
Rozhodně super inspirace a promě jistý výlet na body na mapě kde spoteři foti.
Lepsi nez staflicky 🙂
Ahoj Jakube,
nektera mensi letiste jsou ke spotterum priznivejsi, napriklad na mem “domovskem” letisti se dobre pozoruje (a foti) ze strechy vlastniho auta 🙂 Postavit si stativ na strechu Fabie je docela legrace 🙂
http://www.vejrazka.name/Bristol/20060909_Bristol/index.html
JirkaV
P.S. Moc hezkej clanek!
lepsi nez staflicky 🙂
To je fakt, ale zahrádka na mém voze má nosnost pouhých 70kg, což je o něco málo méně (cca 35kg) než bych potřeboval 😀 – váhu výbavy nepočítám. Leda že bych dojížděl na vhodné letiště středně velkým náklaďákem 😀
Mesic
Az ted jsem si za tim Dash8 vsimnul toho mesice – ty jsi zvire 🙂
databáze airshow
K linkům bych doplnil web http://www.scramble.nl/, kde lze najít jednu z nejlepších databází světových leteckých dnů (http://www.scramble.nl/airshows/index.html), přehled dění na evropských leteckých základnách – Scramble Intelligence Service – (http://www.scramble.nl/sis.htm) nebo i velmi užitečné přehledy letadel, které se účastnily leteckých dnů (http://www.scramble.nl/showreports.htm)
databáze airshow
Diky, zrovna tohle jsem potreboval, kdyz jsem delal popisky k fotkam z Air Tattoo 🙂
(ve vzduchu a na zemi)
Plane Spotting
Zdravím. Máte v tom trošku guláš. Planespotting se vyvinul z trainspottingu. Trainspotting zahrnoval pozorování všech vlaků, které jezdily na dané trati. Je to starý anglický sport a ve staré dobré Anglii na to už dávno vydávají tabulky a příručky. Správný spotter má většinou jen dalekohled a blok, do kterého si zapisuje registrace, které viděl (vlaků nebo letadel). U nás jich moc není, ale třeba na Heathrow jich je ještě dost. V Česku většinou převažují fotografové, kteří se snaží své úlovky prezentovat formou fotozáznamu. A proto se tyto fotografie poněkud odlišují od těch Vašich. Původním cílem je co nejlépe (zboku) zachytit dalé letadlo v danou dobu. I na to jsou v zahraničí specifické požadavky (ramp shots, landing shots). Nejsou jenom spoteři dopravních letadel a leteckých dnů. Existuje dělení na profesionály a záploťáky. Specifickou variantou je třeba registrování a focení letadel v soudobých konfliktech. To se například Američánům v iráckých válkách vůbec nelíbilo.
Jinak s 210 mm toho zas tolik nenafotíte – pokud nemáte crop faktor 1,6.
plane spotting
Díky C.K. za upřesnění. O trainspottingu jsem nevěděl, ovšem lidi s blokem občas potkávám a docela by mě zajímalo, a to byste mohl asi vědět, jak se v tom bloku lidi orientují co už mají a co ne. Nebo zda třídění “úlovků” probíhá až doma, třeba v PC.
Záměrně jsem toto v článku vynechal, neb jsme zde na fotografickém serveru a šlo mi hlavně o to přiblížit lidem, kteří by měli zájem o leteckou techniku, jak se k ní co nejjednodušeji dostat. Prostě si udělat takový malý výlet k plotu letiště. S největší pravděpodobností to zde budou číst stoprocentní zaploťáci, kteří si budou chtít udělat slušnou fotku letadla, byť nebude odpovídat přesně spotterským pravidlům a pokud se budou chtít i dále zdokonalovat, najdou určitě vhodnější a odbornější servery, které jim pomohou se zdokonalovat v jejich novém koníčku. O válečných konfliktech už nemluvím vůbec, i když si pár lidí tady dovedu představit, že bysme tam vyrazili 😉
Jojo, dvoustovka je v některých případech krátké sklo i s kropem, ale fotograf, který jiné nemá se s tím určitě nějak popere, než si dokáže pořídit něco delšího. Zatím jsem se s tím skoro vždy popral, i když mé oko závistivě pošilhávalo po sklech kolemfotících a honosících se čísly od 400 výše :-)))
plane spotting
Zdravím. Já jen upozornil, že fotografování letadel a mašinek jsou svébytné samostatné disciplíny s vlastními pravidly. (O fotografování vlaků jste už na Paladixu informovali, o focení leteckých dnů také.)
Planespotting a fotografování jsou zajímavé fenomény na západ od našich hranic. Když budete na nějakém letišti a nebudete mít moc co dělat zkuste se připojit k místní komunitě, dost rychle je poznáte. Tedy musíte obvykle opustit odbavovací halu.
Ve staré dobré Anglii se vydávají pro spotery speciální tabulky, kde jsou zapsány registrace letadel jednotlivých společností. Takže si stačí zapsat, kdy a kde, případně registrovat nějakou zásadní změnu zbarvení apod.
Fotografové v 80. a 90. letech fotili především na barevnou inverzi velmi nízkých citlivosti (64 ASA, populární byly Kodaky 25 ASA). Tyto slidy si potom různě vyměňovali a prodávali – ve spotterských prodejnách dodnes naleznete spousty diapozitivů. Dnes je digitální doba a všechno se relativizuje, každý si může dělat, co chce – proto jsem si troufnul upozornit na kořeny. Planes.cz jsou velmi liberální, jinak by to u nás asi ani nešlo.
plane spotting
Kdysi jsem s Corinou nevědomky také provozoval na vyhlídkové terase planespotting (Caravelle!) a na nádraží Bubeneč zase trainspotting (Vindobona!) – ale systematicky jsem se tomu nikdy nevěnoval. Děkuji za milý článek, co mi připomněl i spolužáka z průmky, co fotil letadla (ano, na diáky!) a v zápalu svého koníčka nafotil pár MiGů v Líních a byl odlapen kontráši a vyšetřován s neblahými následky. Já si dneska občas zajedu do Kneževsi a něco cvaknu, ale nemám čas ani sílu to provozovat na úrovni jako kluci a holky na http://www.planes.cz
Aviatik
Zdravim!
Gratulujem k peknemu clanku, ale dovolil som si trochu zapolemizovat pod snimkou http://www.paladix.cz/gallery.php?ido=18791 🙂
Zelam dobre svetlo a lovu zdar!
aviatik
Ano, ano, máte pravdu 🙂