Již tradičně – pošesté – přinese nezávislý festival Fotojatka letos na jaře do Brna, Prahy a Českých Budějovic výběr z toho nejlepšího, co nabízí současná kreativní a dokumentární fotografie doma i ve světě. Funkci galerijních stěn převezme vždy pro jeden večer plátno kina, na kterém se rozzáří série více než desítky fotografů, podkreslené hudebním doprovodem.
„Připadá mi neuvěřitelné, že z lokální akce vyrostl uznávaný a divácky oblíbený festival, který se přes svou nezvyklost mohl v předchozích letech chlubit účastí takových autorů, jako je Antonín Kratochvíl, Michael Ackerman či Anders Petersen,“ říká Martin Šálek, ředitel festivalu. „Idea promítání fotografií není sice nijak nová, my se ale snažíme jít jinou cestou než ostatní. Nepromítáme cestovatelské fotografie ani líbivé krajinky, naší ambicí je ukázat rozmanitost a nápaditost, se kterou světoví tvůrci přistupují k tomuto médiu. Chceme dokázat, že i v době všudypřítomného videa je fotografie nezastupitelná. Ostatně proto promítáme bez komentáře, jen s úvodním slovem či debatou.“
Mají autoři, prezentovaní na festivalu, nějaké společné téma? „Nechceme dělat monotematický večer – nevyhýbáme se dokumentu, módě, konceptuální fotografii ani humoru, kritérii jsou nápaditost a kvalita,“ vysvětluje Šálek. „Asi každý si najde něco, co se mu líbí víc, ale stěží řekne, že viděl sérii, která byla nezajímavá nebo bez nápadu.“
Na letošním ročníku Fotojatek budou mít diváci možnost zhlédnout mj. snímky z Balkánu vynikajícího řeckého fotografa agentury Magnum Nikose Economopoulose, volnou tvorbu proslulého nizozemského reklamního tvůrce Erwina Olafa; Češi budou nejspíš znát jméno Jiřího Stacha, ojedinělého tvůrce surreálných fotografických montáží, Daniela Šperla, autora skromných a poutavých humanistických snímků či Iren Stehli, českošvýcarskou autorku s ojedinělým pohledem na normalizační realitu 70. let.
Na otázku, kdo z nich přijede letos na festival osobně, Martin Šálek odpovídá: „Špičkoví fotografové zpravidla hodně cestují a mají řadu pracovních závazků. O tom, že přijedou, se i my sami často dozvíme jen několik dní před festivalem. Samozřejmě ale děláme maximum pro to, aby se na festivalu objevili osobně. Bezprostřední, neformální kontakt autora s divákem je jednou z deviz, kterými se Fotojatka mohou chlubit.“ Nápad festivalu se ostatně před lety líbil jednomu z autorů, Jeanu Revillardovi, švýcarskému držiteli několika cen World Press Photo, natolik, že přijel do Českých Budějovic, aby se zde setkal s publikem a pro zájemce zdarma uspořádal vlastní workshop.
Fotojatka začnou v pátek 16. března projekcemi v brněnském kině Art, v sobotu na ně naváže dílna subjektivního dokumentu. V Praze bude festival hostovat v kině Aero v pátek 30. března a o čtrnáct dní později vyvrcholí v Českých Budějovicích – na čtvrteční večer 12. 4. se chystá putovní exteriérové promítání po centru města, v pátek proběhne večer projekcí v kině Kotva a v sobotu kreativní fotodílna Impulzzz, přednášky Jana Pohribného a Tomáše Pospěcha o krajině ve fotografii a po nich opékání prasátka, doplněné promítáním toho nejlepšího z předchozích ročníků.
Ani pak ovšem festival nekončí – v podobě Ozvěn Fotojatek (již bez účasti autorů) se během léta a podzimu rozjede po městech v Česku i za jeho hranicemi.
Veškeré informace o festivalu najdete na webu www.fotojatka.cz.
Termíny konání
16.3.2012 – 18.3.2012: Brno / kino Art
30.3.2012: Praha / kino Aero
12.4.2012 – 14.4.2012: České Budějovice / kino Kotva, klub Horká vana, dům U Beránka
Prezentovaní autoři
Erwin Olaf (NL)
Jiří Stach (CZ)
Nikos Economopoulos (GR)
Lynne Cohen (CAN)
Grzegorz Klatka (PL)
Lina Németh (CZ)
Reiner Riedler (A)
Maciej Dakowicz (PL)
Kristoffer Axén (SWE)
Daniel Šperl (CZ)
Geoffrey H. Short (NZ)
Nils Jorgensen (GB)
Salim Issa / Štěpánka Stein (CZ)
Iren Stehli (CH/CZ)