Recenze knihy Terryho Hopea
Ve svém hledání, jak udělat co nejlepší fotografii, obracím se často k odborné literatuře. Pohříchu výběr vhodných titulů se neustále snižuje. Ne snad proto, že by mé fotografie byly stále lepší a lepší, ale proto, že člověk velmi rychle vyčerpá jistou běžně dostupnou sumu literatury a odborných časopisů a stejně rychle zjistí, že v mnoha případech jde o neustálé opakování téhož, pouze v doprovodu různých reklam. Nezbude pak než se obrátit k literatuře, která zatížena reklamou není a publikují ji lidé, kteří věci rozumí a mají ostatním co říct (vzpomeňme například Ansela Adamse a jeho knihy). Bohužel pro českého zájemce má taková literatura hned dvojí háček. Prakticky neexistuje v češtině a je velmi drahá. Jednoho dne jsem však neodolal a udělal jsem si radost knihou Terryho Hopea „Fotožurnalismus“. A když už jsem sáhl docela hluboko do kapsy a knihu zakoupil, rád se o své pocity rozdělím i se čtenáři Paladixu.
Publikace samotná je rafinovaně rozdělena na několik sekcí. Je to: kompozice, rozhodující okamžik, foto esej, portrét, galerie, odstín struktura a kontrast, zpracování a vyvolávání, dokončování, předvádění a webové stránky a dále životopisy autorů fotografií a slovník pojmů.
Terry Hope postupoval při sestavení knihy velmi jednoduše. Do každé kapitoly umístil několik fotografií se vztahem v přibližné relaci k jejímu názvu a pak požádal jejich autory, slavné fotografy v oboru fotožurnalismu, aby své fotografie doplnili komentářem o jejich vzniku, použité technice, kompozici, prostě aby doplnili snímek údaji, které se ke vzniku fotky vážou. Vykystalizoval tak unikátní soubor nádherných fotografií se zasvěceným komentářem autorů, jehož informační hodnota je dle mého názoru velmi vysoká. Zde totiž nejde o výklad pouček, teorií, popis obrázků atp. Čtenáři se dostane poctivých informací od lidí nejpovolanějších (autorů) a je na něm samotném, jak s nimi naloží. Nedostane návod, jak udělat dobrou fotografii. Ale uvidí, jak dobrá fotografie vznikla. A jestli jsou v knize fotografie dobré? No to si pište! Jsou nejlepší! Co také čekat od autorů jako je: Tom Stoddart, Bryn Campbell, John Downing a dalších. Někdo řekl, že se vyplatí učit od těch nejlepších a myslím, že je to pravda.
Já osobně si velmi cením například technických údajů, které jednotlivé fotografie doprovázejí včetně expozičních hodnot. Člověk se dozví, čím bylo foceno, jak a na jaký film. I to odhalí roušku tajemství zahalující práci slavných fotografů. Je zajímavé zjistit, že lépe situovaný fotografický amatér disponuje vybavením srovnatelným, někdy i lepším. A že všichni fotíme na stejné filmy.
Pro zajímavost si ukažme část komentáře Toma Stodarta o vzniku jeho známé fotografie indické staré ženy po zemětřesení v Gujaratu.
(Kráceno)
Zemětřesení, které zasáhlo stát Gujarat v západní Indii počátkem roku 2001 bylo obrovskou katastofou. Ve třiceti sekundách zahynulo 30.000 lidí, 150.000 jich bylo zraněno a více než milión přišel o střechu nad hlavou.
… Procházel jsem troskami až jsem uviděl starou ženu sedící ve zbytcích toho co bývalo jejím domem. Vypadala důstojně a klidně a obojí se odráželo ve tváři. Bylo pro mne velkou výzvou pokusit se o její portrét…
… Ona sama seděla ve stínu. Světlo odrážející se od zdi za ní dávalo vyniknout struktuře vrásek na obličeji. Prostě vše bylo tak, jak bych to ani ve studiu nenastavil. Měl jsem všechno jak jsem potřeboval. Obrovská svislá trhlina byla posledním prvkem, který zasadil obraz do konečného kontextu. Počkal jsem, až se její oči obrátili k fotoaparátu s stiskem spouště vytvořil obraz, který hovoří o staré dámě, jejíž svět se obrátil v trosky ležící okolo ní.
Po technické stránce se kniha nevymyká své ceně. Je tištěna na kvalitním křídovém papíře a fotografie se zdají být reprodukovány s maximální kvalitou. Ćerná je černá, bílá je bílá a mezitím nespočetně odstínu, jak to má být. A tak snad jedinou výhradu, kterou mám je, že by mohla být ještě o něco obsáhlejší po teoretické stránce. Ale to by asi byla ještě dražší a právě cena je mou druhou výtkou. Ale tak to je a nedá se s tím hnout. V USA knihu zakoupíte za 29,95 USD, u nás jsem jí kupoval okolo 1200 Kč. Myslím, že se investice vyplatí, ale říkám na rovinu, trochu to bolí. Zejména, když mám zálusk na další podobné knihy.
Terry Hope – Fotožurnalismus | |
ISBN: | ISBN 2-88046-575-3 |
Vydavatel: | RotoVision SA 2001 |
Přibližná cena: | 1200,- Kč |
HCB
Moze to byt celkom dobra kniha. Sam som si nedavno kupil knihu od HCB cez Amazon.de na adresu kamaratky vo Viedni (je to bez postovneho).
Problem je ze kniziek o fotografovani je cela a tazko si clovek vyberie – nie je ziadny rebricek TOP foto-kniziek.
Pěkné
Článek je velmi pěkný a zaujme, nicméně redakční úpravy by měla být pečlivější. Mám tím na mysli několik překlepů a hrubek. Paladix je svým způsobem prestižní netový časopis, který má obsahovou laťku velmi vysoko. Proto by za ní redakční úprava neměla zaostávat.
990 Kc
Videl som ju vcera v Prahe za 990 Kc
Kde v Praze? Díky.
Kde v Praze? Díky.
RE: Kde v Praze? Díky.
Koupil jsem jí u Škody ve Vodičkově ulici.
Diky, Jardo – ale jsou i jine cesty.
Ano, knihy od velkych jmen jsou casto velmi prinosnym ctivem, ale pokud se clovek spokoji se strasimi vytisky, lze i v Praze lecos sehnat levneji. Jen to obchazeni antikvariatu neco zabere. Ale takovym prelam, jako Feiningerova “Vysoka”, nebo Adamsova serie, cas nic neubral. Napriklad mam A Concise History of Photography od autoru Gernsheimovych, a presto ze je z r. 65, v atiku stala 150,-, je to fantasticke cteni i obrazova pouceni, no a pokud se slovek spokoji s tim, ze se pri cteni i douci jazyky, ktere zapomina, v te Angline se pres net daji koupit za rozumnejsi ceny opravdove zazraky.
Po pravde, i s temi casopisy – textove se omilaji velmi, ale obrazove – takove Photo, jehoz vytisky se toulaji i Prahou, a nektere dalsi, prinaseji cloveku mnohem vic, nez co vychazi nove u nas.
K te cestine clanku – verim ze je to boj, i redaktorsky, vim, jak mi jakakoli publikace ve skole dava zabrat a stejne leccos prehlizim, nicmene, ma cenu bojovat, nase rec si to zaslouzi :)) A chybky? No, stane se, vzdyt tim lepe, pokud si toho ctenari vsimnou a upozorni, proto tu komentare jsou, diky tedy i pozornym ctenarum!