Tak trochu stranou pozornosti převážně komerčně naladěné většinové společnosti fotografů stojí unikátní projekt s názvem Gigapxl. Je to pokus o překročení limitů současné fotografie a také odpověď na mnoho (většinou zbytečných) diskusí, které se točí stále dokola jako pes za vlastním ocasem a “řeší” otázku, jestli film je mrtev, nebo ne, jestli digitální fotografie “už” překonala film, či zda toho “zatím” není schopna. Nejlepších výsledků se však evidentně dosahuje kombinací obou technologií.
Projekt začal vznikat v roce 2000 a jeho cílem bylo dosáhnout rozlišení 1000 megapixelů, tedy i dnes prakticky nedosažitelná hranice. Ovšem nakonec vznikla kamera, která v součastnoti disponuje rozlišením 4000 megapixelů. A přitom fotografuje na film… Teorie je jednoduchá (praxe však velmi složitá a jistě neméně drahá) – speciální přístroj na formát 9×12 palců fotografuje na film (mimochodem je to barevný negativ pro letecké snímkování Kodak Aerocolor III zpracovávaný klasickým procesem C41), který je pak snímán skenerem. Problémů byla spousta – objektiv (nyní unikátně na zakázku vyrobený Asymmagon, jenž má eliminovány optické i barevné vady a u nějž byla uspokojivě vyřešena i otázka neostrosti mimo střed snímku), skener s obrovským rozlišením, mechanické provedení, odolnost při transportu a jistě mnoho dalšího.
Samozřejmě není přístroj vhodný pro nošení v kapse, ale protože to není laboratorní projekt, nýbrž prakticky realizovatelná technologie (zejména pro krajinu a architekturu), je přenosný (resp. převozný, dá-li se to tak říci). Zaostřuje se pomocí laserového zaměřovače, je vybaven dalekohledem (aby bylo možno stanovit vhodný okamžik pro stisk spouště (tj. když nefouká vítr – jinak jsou při schopnosti zaznamenat neuvěřitelné detaily odchylky a neostrosti příliš velké). Zatímco běžní fotografičtí smrtelníci řeší, jak velký formát mohou maximálně zvětšit, zde byl problém opačný: nejmenší zvětšenina, kde je možno rozeznat okem všechny detaily, by musela mít formát nejméně 3 × 6 metrů… Cíl projektu není “jen” technický, ale snaží se vytvořit celosvětový archiv význačných architektonických i archeologických památek a přírodních lokalit.
Podívejte se na český článek o projektu, na hlavní stránku projektu i často kladené otázky a hlavně nezapomeňte na obrazovou galerii – zejména ta je velkým zážitkem. Superlativy jsou zde naprosto na místě.
Super!
Tak jsem si prohlédl celou tu galerii projektu – je to jedinečné! Super fotky, úžasný dynamický rozsah… Dík za tip, nevěděl jsem, že něco takového vůbec existuje.
Konečně projekt, který není jen “technikou pro techniku”, honbou za rozlišením někde v laboratoři, ale prakticky realizovaný (a tím vlastně zdůvodněný) nápad, který asi nemá obdoby. A navíc to nejsou jen “vědátoři”, ale umějí i fotit, což u vědců a techniků rozhodně není samo sebou…
Vlak…
… tohle je snad z celé té galerie nejlepší – i fotograficky, nejen technicky:
http://www.gigapxl.org/gallery-WhitePass.htm
– výřezy jsou opravdu neuvěřitelné.
MS#
Úžasný projekt
sleduji ho už dlouho. Tomu říkám amatérská fotografie. 🙂
Moje oblíbená fotka je tahle: http://www.gigapxl.org/gallery-Parasail.htm
Díky,
našel jsem ten odkaz před nějakou dobou, kdy měli první výsledky a jen pár obrázků v galerii. Pak jsem si zapomněl př reinstalaci schovat záložky a později jsem jen vzpomínal, že jsem někde viděl nějaký velký foťák.
Ale viděl jsem i větší stroj – někdo vzal skříňový náklaďák, dovnitř napnul fotopapír a do boku vyvrtal dírku 🙂
díky,
Pokud vím, největší foťák na světě je tohle: http://www.legacyphotoproject.com/
Trochu zklamání
Fotky jsou úžasné, jen mě mrzí, že takové výsledky naprosto degradují miniaturní náhledy se směšnou velikostí 1,5MB a brutální kompresí.
Chápu, že jde asi o autorský materiál a ani nečekám, že dají ke stažení XX GB soubory, ale kostečkované rozmazané chuchvalce místo struktury lesa, či trávy moc na kvalitní prezentaci takovéhoto formátu nepřidávají.