Island – země fotogenická

Drsná země ledovců a lávových polí, jarní zeleně uprostřed léta, pustých kamenitých rovin, mohutných toků řek a vodopádů. Země, která zavedla slovo gejzír do slovníku všech řečí. Země náročná na fyzickou připravenost, ale také na peněženku.

Thingvellir.
Thingvellir.
Zlom mezi americkou a euroasijskou deskou.
Zlom mezi americkou a euroasijskou deskou.

Když se člověk připravuje na cestu uprostřed parného léta, připadá mu podivné balit teplé, nepromokavé oblečení včetně doporučovaných rukavic, ale internet ukazuje 12° C a v průvodci se píše o průměrně 16 deštivých dnech v srpnu. Netuší, jak potřebné to vše zanedlouho bude. Ještě nezapomenout na všechny nabíječky (telefon, foťák, databanka, holící strojek). To vše člověk provádí tak nějak podvědomě a pak přijde ta chvíle, kdy zaburácí motory, člověka zrychlení zatlačí do sedačky letadla a rozhostí se blažený klid a vědomí, že už je zase na cestě.

Provinčně ospalé letiště v Keflavíku vděčí za svůj vznik invazi spojenců z let 1940/41, kteří se zde snažili zabránit invazi německé a vybudovali vojenskou základnu včetně letiště. Někdy k ránu vyrážíme na cestu, míjíme Reykjavík a pokračujeme k národnímu parku Thingvellir, kde byl v r. 930 vyhlášen Althing, jeden z prvních demokratických parlamentů na světě. Černé, čedičové skály tvoří spolu se svěží jarní zelení rozkvetlých luk, říčkami, jezerem a horami v pozadí až neskutečnou krajinu, jakoby z jiné planety.

Nejznámější a údajně i nejkrásnější islandský vodopád Gullfoss (Zlatý vodopád) se řítí přes ohromné skalní stupně do úzkého kaňonu, kde se ztrácí v mlze, kterou masy dopadající vody vytváří. Jméno patrně získal od hnědé vody nesoucí naplaveniny, které se při pádu do údolí ve slunci barví do žluta. Pár kilometrů odtud leží údolí horkých pramenů Haukadalur. Zde se nachází Stóri-Geysir, od něhož pochází jméno všech gejzírů na světě. Sám je již prakticky nečinný, ale o několik metrů dál vyrazil jeho syn gejzír Strokkur. Každých 10 minut v něm hladina vody začíná pulzovat, přelévá se přes okraje, objeví se mohutná bublina a náhle vybuchne a horkou vodu stříká do výše 25 metrů.

Vybuchující gejzír Strokkur.
Vybuchující gejzír Strokkur.
Gullfoss - Zlatý vodopád.
Gullfoss – Zlatý vodopád.
Druhá část vodopádu Gullfoss.
Druhá část vodopádu Gullfoss.

První noc jsme trávili v moderním, ale pečlivě do krajiny umístěném přízemním hotelu ve Skálholtu, někdejším sídle biskupů, kteří po dlouhé věky ovládali duchovní, ale i světské záležitosti Islandu. Uvnitř moderní, zvenku typicky severská stavba neobvykle velkého kostela vévodí krajině. Na místní poměry by se dalo říci katedrála, je údajně jedenáctou sakrální stavbou na témže místě. Památník posledního katolického biskupa Jóna Arasona připomíná jeho stětí v r. 1550.

Skálholt.
Skálholt.
Pouštní krajina Kjolur.
Pouštní krajina Kjolur.
Skanzen Glaumbaer.
Skanzen Glaumbaer.

Další den nás čekal přesun vnitrozemím ostrova cestou zvanou Kjolur, pustou až pouštní krajinou mezi ledovci Hafsjokull a Langjokull. V této kamenité krajině údajně trénovali astronauti před přistáním na Měsíci, neboť se velmi podobá měsíční krajině. Nehostinnost místa podtrhovala i nepřízeň počasí. Mlha, déšť a studený vítr nutí člověka zachumlat se, co nejvíce to jde. Fotoaparát statečně odolává,

Centrum Akureyri.
Centrum Akureyri.

při nejširším ohnisku jsou hledáčkem vidět i kapky na filtru. Jestli tohle přežije, tak přežije vše. Ovšem není nad zkušenost, že je velmi nerozumné měnit vystydlé objektivy ve vyhřátém autobuse, kde se navíc suší promoklé bundy. Co s opocenými zadními čočkami objektivů a zrcátkem fotoaparátu? O to příjemnější bylo ponoření se do horkých pramenů Hveravellír. Počasí se umoudřilo až při zastávce ve skanzenu Glaumbaer. Ten představuje typickou stavbu 18. a 19. století. Usedlost částečně zanořená do země, pokrytá drny a porostlá trávou byla obývána až do roku 1945. Jedná se vlastně o řadu místností, určených k bydlení, spaní, vaření a skladování potravin, spojených dlouhou, úzkou chodbou.

Godafoss - vodopád bohů.
Godafoss – vodopád bohů.

Hlavním městem islandského severu a druhým největším městem celého Islandu je se svými 15 a půl tisíci obyvateli přístavní Akureyri. Přesto má vlastní univerzitu, divadlo a dokonce i příležitostně mezinárodní letiště. Po večeři jsme si stihli zaplavat v bazénu, prohřát se v horkými prameny vyhřívaných whirpoolech a ještě si projít celé centrum města. Totiž ono se jaksi zapomnělo stmívat. V půlce srpna na více než 64. rovnoběžce bylo ještě o půlnoci tolik světla, že fotografování bez stativu nebyl problém.

K nejznámějším islandským vodopádům patří bezesporu Godafoss (Vodopád bohů) tak trochu připomínající zmenšené Niagarské vodopády. Název pochází z doby šíření křesťanství na Island. Tehdy byl požádán místní náčelník Thorgeir Ljósvetningagodi, aby rozhodl mezi zastánci starých bohů a novým náboženstvím. Spor vyřešil tím, že vhodil do vodopádu sošky a vyobrazení starých bohů, ale zároveň povolil neveřejné obřady s nimi spjaté.

Syčící pára ze země.
Syčící pára ze země.
Horké prameny Hveravellír.
Horké prameny Hveravellír.
Vroucí bahno.
Vroucí bahno.

Velice atraktivní a navštěvovaná je krajina v okolí dřímající sopky Krafla. Při výstupu na kráter s jezírkem Víti v dešti, mlze a silném větru každou chvíli hrozil pád po kluzkém strmém svahu. Na výměnu objektivu za širší nebylo vůbec pomyšlení. Když se člověk vzdal naděje, že udělá slušnou fotku a sešel dolů, vítr se uklidnil, mlha se zvedla a déšť ustal. Cesta přes černá lávová pole vede podél dýmajících vulkanických trhlin a bublajících solfatarů. Název místa – Peklo, je vskutku příznačný. Nakupení různě rychle tuhnoucí lávy do bizardních útvarů vytváří dojem jakýchsi temných budov a tak dalo vzniknout názvu Skalní město. Nejznámější je přitom rozsáhlá dutina, do níž vede vchod ve tvaru gotické brány. Proto se prostor nazývá chrámem. Brána je tvořena pomaleji tuhnoucí a tedy hutnější vrstvou. Transatlantický zlom mezi americkou a euroasijskou deskou probíhá většinou na dně Atlantického oceánu, ale na Islandu vystupuje na povrch a místy je dobře patrný.

Pakomáři u jezera Mývatn - velké zvětšení (výřez).
Pakomáři u jezera Mývatn.
Jezero Mývatn.
Jezero Mývatn.

Jezero Mývatn se překládá jako Komáří nebo Muchničkové jezero a doporučuje se jej navštívit se speciální síťkou přes obličej. Asi byl vítr či něco jiného, ale po obtížném hmyzu nebylo ani památky. Zato krajinné scenérie s krátery, pseudokrátery a lávou vytvořené neuvěřitelné útvary dotvářely idylu krásného jezera, u kterého by asi srdce ornitologa zaplesalo. Následující den brzy ráno se na louce popásalo stádo islandských koní s typickou stavbou těla. Menší, zavalitější a s kratšíma nohama si islandští koně zachovali své typické tvary díky po staletí trvajícímu zákazu dovozu jiných koní, které by se s místními křížili. Tím si údajně zachovali svou odolnost k místnímu počasí. Nám se zdáli nějak smutní. Asi to bylo tím, že na rozdíl od ostatních koní nedrželi hlavu vzhůru, ale spíše v úrovni hřbetu. Toho rána, při fotografování koní jsme poznali, co je to útok pakomárů od Mývatnu. Sice neštípali, ale lezli pod brýle, do uší, do nosu. Na některých fotkách koní jsem při velkém zvětšení nejdříve myslel, že se jedná o nějaké kazy obrazu, ale pak jsem si uvědomil, že koně jsou poseti hmyzem.

Kaňon Jokulsárgljúfur (použité ohnisko 10 mm).
Kaňon Jokulsárgljúfur (použité ohnisko 10 mm).
... a z téhož místa ohniskem 300 mm - vodopád Detifoss.
… a z téhož místa ohniskem 300 mm – vodopád Detifoss.
~Chrám~ ve skalním městě.
“Chrám” ve skalním městě.

Kaňon Jökulsárgljúfur bývá někdy označován jako malý Grand Canyon pro určitou podobu. Také zde řeka Jökulsá vyhloubila široké a hluboké údolí, kterým se valí v mnoha peřejích a vodopádech. Největším z nich a jedním z nejmohutnějších vodopádů na Islandu je hojně navštěvovaný Dettifoss. Vodní tříšť, která halí dopadající tuny vod vytváří v nízkých paprscích islandského slunce nádhernou dvojitou duhu. Další cesta pokračovala téměř liduprázdnou vysočinou přes lávovou poušť Mödrudalsöraefi na východ ostrova až k pobřeží Atlantického oceánu a podél fascinujících fjordů až do rybářské osady Djupivoguru.

Laguna Jokulsárlón s ledovcem Vatnajokull v pozadí.
Laguna Jokulsárlón s ledovcem Vatnajokull v pozadí.

Z největšího islandského a evropského ledovce Vatnajökullu se oddělují ohromné kusy ledu do ledovcové laguny Jökulsárlónu, odkud pak odplouvají spolu s mohutným proudem do moře, ve kterém si hrají četní lachtani. Vítr a déšť je zde prý neustálý a bývá i mnohem větší než v době našeho pobytu zde. Obojživelné čluny velikosti autobusu zde pravidelně vozí turisty po laguně mezi krami různých barev od černé a nahnědlé ze sopečného popela přes modré až po čistě bílé.

Další naše cesta vedla do národního parku Skaftafell s četnými vodopády. Vodopád Svartifoss (Černý vodopád) získal název podle jeho pozadí z černých převislých čedičových sloupů. Přes písečné naplaveniny řeky Skeidará a obrovské lávové plošiny Eldhraun jsme dorazili na nejjižnější bod Islandu – Vík. Skalní útesy Dyrhólaey jsou proslulé četnými ptačími koloniemi. Konečně jsme se mohli přiblížit k k jednomu ze symbolů Islandu, ptákům papuchalkům s jasně červenooranžovými zobáky a krátkýma nohama. Ani se nechce věřit, že klaunovi podobné rozkošné stvoření je oblíbenou kulinářskou specialitou.

Islandští koně.
Islandští koně.
Kolonie papuchalků.
Kolonie papuchalků.
Letící papuchalk.
Letící papuchalk.

Okraj vysoké skály, ze které padá voda vodopádu Seljalandsfoss je daleko předsunut nad jezírko, které masa padající vody vytváří a chodníčkem okolo jezírka můžeme klidně procházet za „záclonou“ vodopádu. Občas náhlý poryv větru zanese vodní tříšť do obličeje turisty, který se potácí po kluzkých kamenech. Naproti tomu mohutný vodopád Skógafoss vypadá jako kulisa grandiózního představení přírodních sil.

Převislý vodopád Seljalandsfoss.
Převislý vodopád Seljalandsfoss.

Kolem ledovce Myrdalsjokull a činného vulkánu Hekla jsme se dostali zpět do Reykjavíku. Procházka „starým“ centrem byla pro fotografy zpestřena zajímavou výstavou velkoformátových fotografií v parku pod širým nebem. Prostý dům, ve kterém došlo k historickému setkání sovětského prezidenta Gorbačova a amerického prezidenta Raegana, jsme zahlédli jen letmo při průjezdu městem. Řada člunů v přístavu pořádá Whale safari – projížďku po moři s pozorováním velryb. Plavba vede kolem ostrůvku, v jehož březích mají četná hnízda papuchalkové a s plnými zobáky ryb spěchají krmit svá mláďata. Prý se pro úlovek dokáží potopit až 60 m hluboko. Velryby, tedy záda kosatek jsme také nakonec viděli. Pozorování probíhalo tak, že mladá žena do amplionu vykřikovala údaje: „two o´clock“, „ten o´clock“ a turisté otáčeli hlavami v požadovaném směru podle ciferníku hodin.

Výstava fotografií pod širým nebem v Rejkjavíku.
Výstava fotografií pod širým nebem v Rejkjavíku.

Vážení čtenáři, pokud budete o návštěvě Islandu uvažovat, neváhejte dlouho. Na světě je už jen málo fascinujících krás nedotčené přírody jako stvořené pro fotografy. Zatímco na evropském kontinentu je téměř každá část krajiny několikrát člověkem přetvořena, Islanďané pochopili, že není radno se pouštět do boje s ostrovní přírodou, a tak se naučili ji respektovat.

Použitá technika: Canon 20D s objektivy Sigma AF 18-50mm f/2,8 EX DC, Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, SanDisk Compact Flash 512 MB a 1 GB ULTRA II, i-Tec Digital Databank FlashTrax 40 GB.

31 komentářů u „Island – země fotogenická“

  1. Prostě nádhera….

    Tak tenhle článek jsem vážně četl jedním hltem, je to prostě nádherná kombinace ráje na zemi společně s koníčkem zvaným fotografování. Navíc v rukou tak zkušeného fotografa, jako je Luky je to fakt radost pohledět. Tohle místo prostě musím navštívit. Díky a těším se na další fotoreportáže.

    Odpovědět
    • Jo nádhera!

      Island je asi tak ráj na zemi jako za deštivého počasí halda u dolu na Karvinsku. Strávil jsme tam pár týdnů a nikomu nedoporučuji. Neuvěřitelně drahá země, kde není nic, ovšem reklamou úžasně podané.

      Odpovědět
      • jo nádhera!

        I halda u dolu na Karvinsku může mít svůj neopakovatelný půvab a poezii. Je to věcí pohledu na svět. Alespoň tak to dovedli podat Josef Sudek nebo spisovatel Bohumil Hrabal.
        Tady je to ale o přírodě a ta někdy drsná být dovede. My jsme v krátké době na Islandu zažili snad všechny její podoby včetně mrazu.

        Odpovědět
      • jo nádhera!

        Každému vyhovuje asi něco jiného. Island je nádherná,civilizací naštěstí příliš nedotčená země s překrásnou přírodou a osobitými lidmi. Někdo jio vnímat dovede,jiní ne.

        Odpovědět
    • island

      Celou cestu dovede negativní zkušenost s celníky zcela pokazit. Navíc ZB má černobílé vidění i když jeho fotky jsou krásné. Island je dle mého názoru především o barvách.

      Odpovědět
      • island

        Máš pravdu. Černobílé. A v tomto případě spíše low key. Barvy jsou na Islandu stébla, kterých se chytají tonoucí v moři deprese. (Spíš než o barvách bych tady mluvil o zabarveních a odstínech a o jejich hledání v moři stupnice šedé.) Neuvěřitelně drsný a ponurý kraj a generace, které v něm dokázaly přežít, mají mou úctu. (A to bez ohledu na to, jakými úskoky si vylepšují ekonomiku.) Jsem rád, že jsem tam byl. Zdenek Bakštein, http://www.zzz.cz

        Odpovědět
  2. joooo uz abych tam byl:-)

    Luky, nemas nejake prakticke rady na cestu? Pristi cervenec tam jedu na cely mesic. Planovani uz je v behu. Letadlem tam, pronajmout off-road a objet cely Island. Ale jestli mas nejake specificke rady, tak je moc rad uvitam. Zatim jsem byl parkrat v Norsku a rikam si, ze jen Island ma sanci trumfnout norske fjordy, Lofoty a ledovce….
    Diky Jakub

    Odpovědět
    • joooo uz abych tam byl:-)

      Zdravim,
      nevim, co bych konkretne poradil, spise mohu poradit na konkretni dotaz, pokud budu sam vedet, nebo mozna bude tez vedet expert na Island Dundee, jeho email bude na konci clanku:
      http://www.paladix.cz/clanky/sri-lanka-buddhisticke-pamatky.html
      Obecne plati, ze je tam vse mnohem drazsi než jinde v Evropě. Potraviny v obchodech asi o 50%, ubytovani o 100%, restaurace o 100-200% i více. Cena za půjčení auta byla pokud si vzpomínám horentní.

      Odpovědět
    • joooo uz abych tam byl:-)

      No, s timhle planem budes muset asi napred vykrast nejakou banku. Pro proste objeti Islandu neni offroad potreba, ani pro kratkou zajizdku do severnich fjordu – absolvoval jsem to beznou Karosou (http://www.zzz.cz/cesty/index.php/2301). Pokud offroad budes mit, pak by to chtelo podivat se do vnitrozemi. Jinak na neasfaltovanych cestach se dost prasi a prach zaleze uplne vsude, takze to chce nejaky tesnici futral na fototechniku.

      Odpovědět
    • joooo uz abych tam byl:-)

      Island je úžasnej. Všechno co tam uvidíš bys našel i někde jinde, ale nikde na světě to asi není koncentrovaný na tak malé ploše. Ale pokud si to fakt chceš užít, bude to stát hodně peněz. Island má uměle udělanou cenovou hladinu, jejich měna je nesměnitelná mimo ostrov, takže nečekej srovnání s jinými míst. I Norsko je proti Islandu levné.
      Island je jinej než Norsko. Nečekej, že trumfne norské fjordy, ledovce. Byl bys zklamaný.
      Byl jsem tam 2x, loni a v 99. Ani jednou jsem neviděl cizince v offroadech půjčených na Islandu. Pokud tam jezdili místníma autama, tak to byly většinou Coroly. Kámoš projel Island Corsou (firemní – a pak na ní vyměnili co mohli 🙂 a dostal se taky docela daleko do vnitrozemí. Na internetu najdeš článek od kluků, co si tam půjčili oktávku 4×4. Asi největším problémem vnitrozemí jsou brody. To zastaví každé nízké auto. Na okružní silnici fakt offroad nepotřebuješ. Island objedeš čímkoliv. Ale stojí za to Island přejet napříč a na to vyšší offroad potřebuješ.
      Jednou z možností je taky koupit offroad doma (v 99 se to dělalo s Nivou – tehdy se dala na Islandu i vpohodě opravit), lodí na Island, projet se, a pak se toho zas zbavit. Pokud bys tam nakonec jel lodí – “levný” lístky jsou do poloviny června a od poloviny srpna. V sezóně je to nepředstavitelně drahý. Ale máš nejvyšší čas si lodní lístky zamluvit. Koncem ledna už taky nemusíš nic sehnat.
      Než budeš nakupovat na cestu, pořádně si prostuduj islandské celní předpisy a buď si jistý, že mimo limity v nich uvedené nedovezeš nic jiného. V 99 to bylo ještě v pohodě, ale loni i letos se opravdu drží litery zákona. Co je nad limit zůstává na celnici, co patří mezi zakázané zboží – za to zaplatíš pokutu a rovněž to zabaví. Ale jak říkali celníci – nenech si tím zkazit dovolenou 🙂

      Odpovědět
      • joooo uz abych tam byl:-)

        Diky za rady a linky. ja uz tedy ten Island planuju druhym roke, takze ruzne cenove varianty ruznych zpusobu cesty na Island (vcetne koupeni off-roadu v CZ a pak jeho prodej po navratu) jsem uz zkousel. Pokud chci jet v lete kvuli “nejvyssi” teplote a “nejmene” deste, tak i trajekt vyjde pekne draho. A s temi 10 dny na palube a rizikem, ze nove koupeny off-road z bazaru klekne cestou…no ta letenka a pujceni auta mi zatim vychazi jako nejprijatelnejsi.
        Ale i tak pocitam, ze pro dva lidi celkove naklady neklesnou pod 150 tisic..a to planujeme spat ve stanu jak to jen pujde:-( I kdyz ted jste me trosku navnadili, ze po okruzni silnici projedu i s normalnim autem….mozna tedy usetrime:-)
        No ale co…verim, ze to stejne bude stat za to:-)

        Ze Island netroufne Norsko? Tak ja doted doufal, ze Island bude jeste lepsi. Poprve jsem byl ve strednim Norsku na fjordech a podruhe jsme jeli na Lofoty (3 dny autem…uff)….zazitky naprosto jedinecny. A fotky taky pekne.

        Diky
        Jakub

        Odpovědět
        • joooo uz abych tam byl:-)

          Grr na poprve mi to nejak ustrihlo prispevek; tak znovu:

          >> Ale i tak pocitam, ze pro dva lidi celkove naklady neklesnou pod 150 tisic..

          To opravdu zalezi jak jsi narocny… 🙂
          Ja jsem tam byl v r. 2002 a vyslo nas to na 30k Kc/os — 3 lidi, 14 dni, letadlem z Berlina – do Berlina vlakem, v Keflaviku na letisti pristavene auto zabookovane pres internet – mimochodem Fabia :). Cili cena stejna jako bychom jeli s cestovkou v karose…
          Objeli jsme cely ostrov vcetne zajizdek do vnitrozemi, jenom na cesty, kde byla znacka “pouze pro 4×4”, a brody jsme si netroufli. Ale brodit pokud nejedete aspon 2 auta ani nezkousejte – znam “partu”, ktera tam utopila novy jeep :-/.

          FYI doporucuju pronajem mistniho auta – i silnicni maji trochu zvyseny podvozek, clovek nema takove zabrany jako s vlastnim a cenove to o moc hur nevyjde (trajekt ne docela drahy).
          FYI2 listky na trajekt je potreba zamluvit tak do konce unora, jinak je maji rozebrane cestovky.

          Podrobnosti klidne emailem.
          Pekne svetlo a jedinecne zazitky
          Michal

          Odpovědět
          • joooo uz abych tam byl:-)

            K tomu trajektu:
            termín do konce února je už pozdě. Zamluvit bys to měl co nejdřív po novém roce. On není ani tak problém s cestou tam, ale hlavně zpátky, protože ta levná sezóna trvá asi měsíc nebo pět týdnů, během té doby se všichni postupně na Island dostanou, ale pak se všichni štosujou na ty poslední dva trajekty, co jedou do Evropy.

    • vidim dobre

      Po Islandu jezdí poměrně dosti škodovek nejrůznějšího věku a kategorií od starých stodvacítek až po Superby. Fotku jsem zařadil do článku právě pro náhodné zachycení jedné ze škodovek.

      Odpovědět
  3. ISLANDSKÉ PRÁZDNINY

    Vážení přátelé, dovoluji si Vás upozornit na relativně novou knihu Islandské prázdniny aneb papírové video. Je tam 290 fotografií (z toho 200 pořízených během týdne při zájezdu s cestovkou), jakýsi beletrizující cestopis. Poskytne vám i mnoho informací o ISL.
    Hledat můžete na adresách:
    http://www.severskelisty.cz/kultura/kult0280.htm
    nebo
    http://www.geos.cz.
    Koupit se dá po internetu na adrese
    http://www.ivanhlinka.net.
    Případné dotazy na islandskou problematiku (život, fotografování a pod.) vám rád zodpovím mailem nebo telefonicky (602403828).
    Přeji vám hezký výlet na ISL. A nezapomeňte, Island je třeba vnímat všemi smysly!

    Odpovědět
  4. Island je krasná zeme

    Byl jsem na Islandu v lete 2004 a fakt sem i libilo, doufam ze se nekdy v budoucnu dostanu znova…pořidil sme si jinou fotovýbavu tak se na to tesim ze neca takoveho budu moci zažít znova, ta zem je krasna at uz chcete fotit nebo jen relaxovat…je to proste neco uplne jineho nez co muzete zazit kdekoliv u nas….kdžy jedete 5 km a behem toho vidite jak “les” (pár stromu), sopku 🙂 tak klidne za chvili zase kamenné pláně….

    Odpovědět
  5. krásná zem

    Na Islandu jsem byl třikrát, a je to opravdu krásná zem, kterou mám zarytou v srdci a určitě se tam ještě chci někdy zase podívat. Mám fajn zkušenost i s místnimi lidmi u kterých jsme se ubytovávali. Určitě to není zem pro každého, dost často prší, fouká, všude samá láva, ale pro mne to svoje kouzlo má 🙂 Jen si teda neumím představit že bych tam měl být s cestovkou a jen by mě tam vozili aniž bych měl možnost poznat třeba víc právě ty lidi. Jinak doporučuju si půjčit auto od firmy Berg, mají fajn ceny. Vždycky jsme letěli v dubnu, kdy se daly sehnat levné zpáteční letenky, a navíc to ještě není tak zelené jako v létě, což mě osobně když to na fotkách vidím k Islandu už tak nesedí. A s letenkama, ubytováváním a pronájmem auta nás to v pěti lidech vyšlo třeba tenhle rok každého kolem těch 15000,- na pět dní Jinak nějaké fotografie z loňska a letoška mám tu http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=339503

    Odpovědět
  6. Jak se dostat na Island

    Vazeni, k pronajmum a cenam auta jdete na http://www.skandinavie.cz, nabizi tam cely package letenka + pronajem auta (nejlevnejsi varianta auta vas vyjde na 22 000 i s letenkou) na leto 2006. Zaroven jsou tam i ceny a listky na trajekt, stale se daji koupit. Drazsi auto 4×4 vas i s letenkou muze vyjit na az 37 000 Kc. na osobu a 21 dni.

    Jinak pronajmy auta lze u jakychkoli renomovanych spolecnosti typu Herzt, atd. atd, na itnerentu jich najdete spousty (nebo muzete it na http://www.studentagency.cz, maji tam banery evropskych pujcoven aut, staci kliknout…a auto zarezervovat), porovnavala jsem ceny ruznych spolecnosti, vyjde to vsechno nastejno…male auto na 21 dni za cca 1 400 euro, vetsi typu Fabia 1,6 za 2000 euro. Kdyz to rozpocitate na 4 lidi, neni to takova hruza.

    Letecky: jdete na http://www.iclandair.com, v lete pres sezonu maji lety z Berlina a Frankfurtu. Ale ta sezona je znacne omezena.
    Pokud chcete vazne levnou letenku, kupte ji hned ted a to na trase Praha – Londyn Gatwick – Praha s EasyJetem /nyni cena 1 500 Kc vcetne tax tam i zpet) a pote navazuje spoj do Reykjavikuz Gatwicku s British Airways za neuveritelnou cenu 201 euro i s taxami. My tam jedeme v srpnu, celkem letenka na uvedene trase 7 500 Kc v prepoctu se vsim.

    Zatim ahoj M.

    Odpovědět
  7. tajuplná země

    Váš článek jsem si četla skoro “se slzou v oku”. Tato země byla už dlouho mým snem, který se mi splnil loni v dubnu. Je to neskutečně bizarní a krásná země, naštěstí ještě hodně panenská. Lidé jsou milí a přátelští. Byli jsme tam na pár dní a měli objednané půjčení auta už na letišti, což bylo velice rozumné. Bohužel, nebyli jsme znalí poměrů a ubytování jsme měli jen v jednom penzionu v Rejkjavíku. Po zjištění, že ubytování je vlastně všude, těšíme se, že uvidíme víc. Třeba papuchalky, kteří jsou více na severu. Ale Modrou lagunu na opačném konci ostrova si určitě zase nenecháme ujít. Doporučujeme tuto zemi pro lidi, kteří mají rádi přírodu i s drsnějším podnebím a netouží po povalování se na pláži. Tato země určitě stojí za to!

    Odpovědět

Napsat komentář