Skutečný příběh o neskutečných komplikacích, které mě potkaly při nákupu fotopříslušenství v zahraničí.
Nedávno mou sbírku techniky rozšířil kapesní drobek Ricoh GR. Po všech stránkách vynikající fotoaparát má jednu drobnou vadu na kráse: jako všechny menší přístroje nevydrží na jednu baterii zdaleka tolik jako zrcadlovka, a navíc se dodává bez externí nabíječky – akumulátor se nabijí přes USB přímo ve fotoaparátu. Proto jsem rovnou začal řešit nákup nabíječky a jelikož jsem počítal i s nákupem náhradní baterie, padla mi do oka sada Wasabi Power obsahující nabíječku s možností použití v autě a dva náhradní akumulátory DB-65 (samozřejmě neoriginalní) za sympatických 22 dolarů. Dodavatel Blue Nook na svých stránkách avizoval dodání víceméně po celém světě, takže nebylo co řešit. V ten moment jsem pojal nápad koupit si stejnou sadu i pro zrcadlovku, ke které mám sice dvě originální baterie, ale v polovině roku mě čeká cesta s velmi omezeným přístupem k elektřině, a možnost celkem levně (za 42 dolarů) rozšířit své zásoby energie při jednom poštovném vypadala lákavě. Nevědomky jsem tak odstartoval sérii komplikací, které bych si nejspíš nechal ujít, kdybych to věděl dopředu.
Zase tak úplně po světě nedodáváme. A zadarmo v USA také občas ne.
Naházel jsem požadované sady do košíku, pokusil se dokončit objednávku a ejhle, Česká Republika neprošla – vybrané zboží nelze na tuto adresu poslat. Nevadí, mám plán B: používám příležitostně už řadu let službu Shipito, což je virtuální adresa v USA, která vám přepošle doručené zásilky na vaší adresu. Rychlá kontrola na kalkulátoru poštovného naznačuje cenu kolem 17 dolarů, což je ucházející částka s ohledem na to, že Blue Nook slibuje zasílání v rámci USA zadarmo, takže další náklady odpadají.
Takže zpět k objednávce na Blue Nook. Volím adresu ze služby Shipito, zadávám kód pro poštovné zdarma a – smůla, kupón je prý nesprávný. Následuje e-mailová komunikace s dodavatelem, která objednávku zdrží asi o tři dny. Resumé je, že problém vězí v bateriích pro DSLR – jaký přesně, to jsem se nedozvěděl, ale řešení se nicméně našlo. Prý mám objednat na Amazonu, kde Blue Nook rovněž nabízí své zboží, a poštovné zdarma bude fungovat. Budiž, k Amazonu mám sice silný odpor, ale jiná možnost není. Objednávka konečně prochází dle mých představ, nevýhodou je pár dolarů navíc v ceně a dani (Amazon i Shipito jsou oba v Kalifornii, takže k ceně zboží se připočítává daň – moje chyba, Shipito má virtuální adresy i jinde, ale v tuto chvíli mě to prostě nenapadlo). Zbývá tedy jen počkat, až balíček dorazí do Shipita.
Vstřícný krok Amazonu a trable s bateriemi
Ačkoliv jsem si vybral, že chci udržet nejnižší cenu poštovného, Amazon se rozhodl udělat mi radost a odeslal nejdříve baterie pro zrcadlovku a o pár dní později krátkodobě nedostupné akumulátory pro Ricoh. I když jsem to v danou chvíli netušil, opět mi tím zkomplikoval život.
Tušil jsem, že za dva balíčky zaplatím zbytečně vysoké poštovné, ale realita se ukázala být horší, než jsem čekal. V rámci Shipito musíte vyplnit ke každému balíčku deklaraci obsahu. Lehce mě překvapilo, že se explicitně ptá na Li-ion baterie, a už vůbec jsem nebyl připraven na to, že jejich přítomnost eliminuje většinu přepravců – pochopitelně hlavně těch levných. Z plánovaných 17 dolarů za US Airmail se stalo 35 dolarů za DHL Express, a to krát dva. Poštovné v této chvíli prevýšilo hodnotu nákupu.
Sloučit, přebalit, zaplatit
Shipito má naštěstí některé zajímavé vymoženosti – patří mezi ně i slučování balíčků. Problém byl, že tuto možnost můj účet jen zmiňoval, ale nenabízel. Podpora na on-line chatu se ukázala být kompetentní a nápomocná, ale resumé nebylo moc potěšující – rozšířené služby jsou dostupné jen pro aktivní uživatele, kteří si platí měsíční paušál. Základní tarif je bez paušálu a platíte jen za jednotlivé balíky – jeho podmínkou ovšem je, že smíte mít v Shipito jen jeden uložený balíček. Toto pravidlo jsem díky blahosklonosti Amazonu porušil a stejně jsem potřeboval pokročilé funkce: takže posílám 10 dolarů za měsíční paušál.
Nyní mohu požádat o sloučení a přebalení balíčků (6 dolarů) a musím doufat, že výsledkem bude výrazně levnější poštovné, což Shipito dopředu nedokáže garantovat. Daří se, výsledkem je poštovné 39 dolarů – více jak dvakrát tolik, než jsem počítal, ale skoro polovina oproti nejhorší variantě dvou balíčků.
Vedlejším efektem je, že DHL doručilo zásilku z USA za dva dny, kdežto Airmail by trval minimálně dva týdny. Škoda jen, že jsem na to nijak nespěchal.
Daňová dohra
Kromě rychlého doručení je výhodou DHL také automatické proclení. Bohužel, opět je to služba, za kterou si připlatíte. Můj balíček měl nakonec clo 0 Kč, DPH 630 Kč a záruka za celní řízení pro DHL přišla na 490 Kč (tato platba je od DPH osvobozena).
Jak se to (ne)vyplatilo
Celkový sumář téhle vypečené akce je tedy následující:
- pořizovací náklady na obě sady: 1 855 Kč
- poplatky Shipito a poštovné DHL: 1 383 Kč
- poplatek DHL: 490 Kč
- DPH: 630 Kč
- Celkem: 4 358 Kč
Původní předpoklad byl:
- pořizovací náklady na obě sady: 1 625 Kč
- poštovné Airmail: 430 Kč
- poplatek České poště: 220 Kč
- DPH: 432 Kč
- Celkem: 2 707 Kč
Rozdíl na nepředvídaných okolnostech tedy činí 1 651 Kč. Nepříliš dobrý výsledek.
Originální baterie by mě přišly na 5 560 Kč, a to bez nabíječek – tady se tedy stále jedná o úsporu nejméně 1 202 Kč.
Pro srovnání jsem si zpětně spočítal cenu alternativy dostupné v ČR. Zvolil jsem Avacom, kde by mě ekvivalentní sady přišly na 3 513 Kč. Ušetřil bych tedy 845 Kč, ale měl bych jen jednu nabíječku s vyměnitelnými platy pro různé typy baterií (méně krámů na tahání, ale nemožnost nabíjet dvě baterie najednou) a především také znatelně nižší kapacitu – Wasabi má 1 400 mAh (Ricoh) a 2 000 mAh (Nikon), kdežto Avacom 1 100 mAh (Ricoh) a 1 400 mAh (Nikon). V konečném důsledku tedy koupě nijak dramaticky nelituji, měl jsem o ní nicméně zcela jiné představy.
Tak to je ona – prokletá zásilka, moje hromádka energetického neštěstí |
Závěrem
Jaké z toho plyne poučení? Pro mě jsou hlavní tato dvě:
- Přítomnost Li-ion baterií v zásilce z USA může znamenat zásadní problém s ochotou dopravců se balíčku ujmout. Paradoxní na tom je, že až poletím za pár týdnů fotit, povezu je samozřejmě bez větších potíží sebou (navíc společně s mnohem výkonnější baterií v notebooku).
- Pokud je zboží zasíláno přes prostředníka jako Shipito, je dobré se pokusit zajistit nerozdělení objednávky. Ideální by bylo se prostředníkům vyhnout, ale nutno podotknout, že s ohledem na množství balíků, které přes ně plynou, mají leckdy dopravné levnější než primární prodejce.
Obecné poučení pak je, že potenciálně levný nákup v zahraničí se může neplánovaně prodražit. Osobně mě to od nákupů „venku“ neodrazuje, podobné potíže jsem ostatně měl poprvé, ale spíš se zaměřuji na věci, které se tady koupit nedají, než na úsporu jako takovou – ta mi obvykle za potenciální komplikace se zárukou nestojí.
Asi jste narazil na špatný eshop
Od roku 2006 pravidelně nakupuji i prodávám na eBay, v průměru okolo 50 zásilek ročně, když počítám i ochranné fólie a jiné drobnosti. A není s tím sebemenší problém. Pravidla jsou jednotná, zboží je (při platbě přes PayPal) kryté. Za těch 9 let mi balík nedorazil jednou, a eBay vrátilo zaplacenou částku v plné výši i s poštovným. Službu Shipito nevyužívám, mám v USA kamaráda, na kterého je větší spolehnutí.
asi jste narazil na špatný eshop
Dobrý den, nejsem si přesně jist, na co poukazujete tím, že jsem narazil na špatný e-shop. Pokud jde o problémy s dodáním do ČR, pak mají zcela jistě zmatek v systému, protože mezinárodní doručení slibují (a neumožnili) a kód pro zaslání zdarma po USA jim nefungoval (což je nicméně zjevně technická chyba, protože na Amazonu, kde má prodejce svůj e-shop rovněž, totožný kód fungoval normálně). Potud tedy ano – a souhlasím, že e-shop, který by mi zboží poslal přímo do ČR, by zároveň řešil všechny komplikace a náklady, které mi vznikly posláním přes Shipito.
Zbytek ale jsou objektivní a obecně platná pravidla při nákupu v USA, která se maximálně dají nějak obcházet. Americká daň z prodeje je určena zákonem (moje chyba, že jsem nezvolil adresu mimo CA), problém se zasíláním Li-ion jsou dané regulací (viz třeba dokument u UPS – bohužel jsem o tom nevěděl a jednoduše mě vůbec nenapadlo nad tím dumat).
Samozřejmě jsou cesty, jak se některým z těchto problémů vyhnout. Většinu z nich pravděpodobně řeší nákup v Číně – regulace víceméně žádné, poštovné typicky zdarma a většina balíčku deklarovaných jako dar (to samé platí do jisté míry i pro eBay, protože řada prodejců je z Číny nebo Hong-kongu). Osobně se ale nákupům elektroniky touto cestou vyhýbám: i když kvalita nepochybně roste, její rozptyl je ještě stále značný.
asi jste narazil na špatný eshop
Ještě jsem vynechal proclení plus samotné clo a DPH. To jsou samozřejmě také obvyklé náklady, pokud se nejedná o zboží z EU nebo pod cenou bezcelního dovozu a nebo deklarované jako dar (pokud to projde), případně dovezené na černo. Ale opět – u DHL stojí proclení zhruba dvojnásobek než u České pošty, se kterou jsem původně počítal (při zaslání přes US Airmail).
asi jste narazil na špatný eshop
Fotopříslušenství nakupuji většinou z Hong-Kongu nebo z Jižní Koreje, tam je kvalita o něco vyšší než Číně. Značkové věci občas i přímo z Japonska.
Celní poštu na Plzeňské důvěrně znám. Co odchytí, to vyzvednu a zaplatím DPH, co ne, to najdu ve schránce. Je to vždy sázka do loterie – např. použitou stativovou hlavu odchytili, nový polarizák Hoya HD nikoli.
Zkušenosti Amazon, Shipito, atd.
Takže moje zkušenosti:
1) Amazon: tady jsem objednával pravidelně, většinou papírové knihy a problém vznikl jedinkrát. Tehdy mi v dobré vůli rozdělili zásilku knih do ČR a napsali, že u druhé části nebudu platit poštovné. Tak jsem pokrčil rameny, a neřešil to. Pak mi ale přišel mail oznamující odeslání druhé části zásilky, a měli tam napočítané druhé poštovné. Tak jsem jim napsal na podporu. Do hodiny (byla neděle, cca 7 ráno jejich času) přišel mail, kde se mi borec opakovaně omlouval, a vrátili mi obojí poštovné!
2) Shipito v US: jednou jsem si nechával spojit zásilky z různých zdrojů, a neprostudoval jsem si všechny jejich podmínky a ceník a jelikož jsem neměl předplatné, tak mne překvapili tím poplatkem za spojení zásilek, jinak ale bez problému.
3) eBay.com placeno přes Paypal: bez nějakých problémů desítky zásilek od soukromníků. Jednou dvakrát nějaké zdržování nebo něco, ale při vyhrůžce Paypal-em, okamžité vyřešení.
4) eBay.co.uk: typicky hlavně různá hudební CD a filmová DVD/BD a pár her. Poštovné za pár liber, dodání v obálce za tři (rekord: dva !) pracovní dny.
5) Obecně jsem posledních několik let omezil zásilky z US, protože někdy i balíček za pár dolarů v Praze proclívaji a základní poplatek za proclení je u České pošty cca 180-200,- Kč + plus ta daň a clo, a k tomu kurs dolaru už není 16, takže už moc ne.
6) Díly na RC auta z HK: hlavně poslední roky, včetně těch LiPo baterií, popř. nějaké nabíječky. Výjimečně to bylo proclené, většinou na balík napíšou „gift, value 10 usd“ a nikdo si toho nevšímá. Otázka je, jestli zkoušet i nějakou jinou a větší elektroniku.
Toť asi vše.
Baterie
Podobne jsem nakupoval na Aliexpress, pro nekolik fotoaparatu, baterie i nabijecky velmi dobre, postovne 0, clo 0 , dodani prumerne 14 dni , cena baterie kolem 6 usd.Tak asi neni uplne nutne podporovat “overene” prodejce !
R.
ebay
Ebay
stane se
Občas se to takhle sejde a člověk si zpětně připadá jako blbec. Naštěstí to nestálo víc jak pár tisíc, berte to jako zkušenost. Jinak se přidávám k těm, co hojně nakupují na eBay, povětšinou od prodejců z Číny, HK apod. a nikdy jsem neměl jediný problém až na jednu výjimku. Naštěstí mě teda nestála ani korunu, ale v ten okamžik mě to naštvalo. Tehdy mě vypekl Paypal, kdy mi stornoval transakci na eBay kvůli tomu, že jsem ji provedl z mobilu (poprvé v historii mých nákupů, předtím jsem vždy platil z počítače) a následně mi zablokoval účet. Celá historka tady: http://www.martinkozak.com/2014/02/jak-jsem-nakupoval-pres-paypal/
stane se
Jojo, když se daří, tak se daří – ale nakonec nejde o život 🙂
PayPal je v mnoha ohledech svérázný, příběhů o zablokovaných účtech i s tisícovkami dolarů na nich lze najít na internetu desítky nebo stovky.
Pokud jde o nákupy v Číně, osobně s tím dost bojuji. Neříkám, že jsem tam nekoupil nikdy nic, ale kromě technických nedostatků některého zboží, o kterém jsem psal výše, mám v sobě navíc i určitý vnitřní problém s tím, jak nízkých cen dosahují, počínaje neřešením otázek životního prostředí a konče přístupem k zaměstnancům. To je ale subjektivní záležitost, kterou nemám za cíl někomu vnucovat – článek cílil na čistě na specifické obtíže, které mohou potkat každého 🙂
stane se
A právě teď mi došlo, že předchozím komentářem jsem si na sebe upletl docela pěkný bič, protože shodou okolností právě testuji jeden speciální objektiv z čínské produkce, jehož recenze se tu brzy objeví 🙂