Málo světla a rychlý pohyb …
Přiznejme si hned úvodem, že tato disciplína není mezi fotografy vyhledávaná. Pohovoříme o ní zde proto, že by mohla docela dobře být prubířským kamenem dobrého digitálně pracujícího fotografa. Prověří totiž dost zevrubně, jak jste schopni improvizovat, jak ovládáte svůj fotoaparát, jak umíte určit expozici při nízké a stále měnící se úrovni světla, jak umíte pracovat s bleskem a jak umíte rychle ostřit, efektivně předvídat pohyb modelu či předostřovat.
Vypravíte-li se fotit představení moderního tance, octnete se v prostředí, které bude světelně velmi podobné situacím v divadle či na rockovém koncertě. Shrňme si v krátkosti jaké podmínky můžete očekávat:
-
Svítit nebudete vy nýbrž mistr osvětlovač. (Můžete si přisvětlovat bleskem, plným výkonem blesku byste ale zcela zruinovali atmosféru představení.)
-
Vaši modelové se nebudou po scéně hýbat podle vašich instrukcí nýbrž dle instrukcí choreografa.
-
Vaši modelové nebudou v zajímavých pózách setrvávat dostatečně dlouho, takže nebude čas rozmýšlet, zda je to či ono pěkná kompozice. (V lepším případě se mohou do zajímavé pózy periodicky vracet, ale na to raději nespoléhejte.)
Pokud vás moderní výrazový tanec zvlášť moc nezajímá, je to paradoxně pro vás lépe – alespoň vám nepřijde líto, že jste si pro samé focení vlastní tanec ani trochu nevychutnali. Máte-li ale s moderním tancem či tancem obecně praktické zkušenosti, pomůže vám to správně odhadnout na kdy načasovat záběr.
Co vzít s sebou za vybavení?
Kromě obvyklých náležitostí jako je zásoba akumulátorových článků a dost místa na paměťové kartě se velmi hodí stabilizátor obrazu. Ten však většina z vás nejspíš ve vybavení digitálního fotoaparátu nemá, takže se na delší expoziční časy zaopatříme monopodem. Nemáte-li monopod, podložte si fotoaparát stativem “ve stoji spatném”. Kulová hlava s rychlou aretací je při tomto způsobu focení pomůcka k nezaplacení.
Jak se připravit na místě?
Zjistěte, zda si můžete koupit lístek do první řady doprostřed. Ještě lépe, bežte si před představením prohlédnout dispozici sálu – jak daleko je pódium od hlediště, kolik je místa v uličkách apod. Rozhodně volbu svého stanoviště nenechávejte náhodě, je to základ úspěchu. Pokud své fotografické poslání berete opravdu svědomitě, jděte se podívat před představením na generální zkoušku. Při představení vás pak již témeř nic nezaskočí.
Bude-li mezi pódiem a hledištěm malý odstup, budete mít velmi omezený pohyb a možnost měnit stanoviště. Připravte se, že budete moci fotit jen ze své sedačky, z bočních uliček či balkónu. Choreografie bývá koncipována pro diváky v parteru, takže přednostně volte místo v ose jeviště. Pokud se vám dostalo té výsady, že smíte fotit z pódia, nezapomeňte, že byste měli být “neviditelní”, že není žádoucí bleskem oslňovat diváky, že se nesmíte motat v místech, kde mají tanečníci nástupy apod. Pokud neznáte choreografii představení, využívejte této výsady velmi opatrně. (To raději ani nemluvím o tom, že se nehodí běhat kolem reproduktorů se zapnutým mobilním telefonem.)
Nezapomeňte se před zhasnutím světel v hledišti podívat do hledáčku, jak velkou část pódia v něm můžete obsáhnout a jak vysoko je třeba vytáhnout nohu monopodu/stativu aby v zaběru bylo jen to, co tam chcete mít.
Bude-li za tanečníky neutrální, tmavé, jednobarevné pozadí, jste dítětem štěstěny.
Představení začlo, co teď?
Nestresujte se tím, že nebudete mít perfektní záběry již z první choreografie. Pokud jste nebyli na generálce, je teď na čase v praxi sladit korekci blesku s dobou expozice. Pohyb zmrazený bleskem působí nepřirozeně, světla reflektorů ale na rozumnou expoziční dobu nestačí. Takže nezbývá než zvolit kompromis a snažit se dodat bleskem jakýsi jemný akcent k trajektoriím tanečníků zaznamenaných díky delší expozici. Délka expozice je v tomto případě velmi relativní veličina – správný čas je třeba volit mj. s ohledem na dynamiku pohybu našich modelů.
Jak záhy zjistíte, nízká úroveň světla v divadelních sálech bohužel neznamená měkké osvětlení. Takže jak již asi tušíte, vaší další velkou starostí bude vyhnout se přepáleným skvrnám kdekoli ve scéně. Nenechávejte blesk blýskat na boční obložení pódia či jiné blízké, ve tmě téměř neviditelné předměty a nestavte si objektiv přímo proti reflektoru (hrozí odlesky na čočkách objektivu).
Už máte nějaké pokusy nafocené?
Vyhodnoťte pár prvních snímků co nejdříve a rozhodněte se, co by to ještě chtělo. Soustřeďte se především na jasové úrovně a pohybovou neostrost. Neztrácejte příliš mnoho drahocenného času mazáním nepodařených pokusů, když jsou tanečníci v akci. O mnoho zajímavých záběrů byste mohli přijít tím, že je vůbec nevyfotíte. V neposlední řadě mějte na paměti, že jistotu, zda se ten či onen snímek povedl, budete mít až na obrazovce a že vestavěný displej vás může snadno zmást (např. podexpozice, ostrost, jasové úrovně apod.).
Právě jste zjistili, že se vám při fotografování výrazového tance hodí praxe z focení divoké zvěře, rychlého sportu nebo demonstrací? Ano, zde také není čas zmatkovat, je třeba se rozhodovat rychle a umět předvídat. Nemáte-li velkou praxi v “adrenalinovém” focení, spoléhejte raději na to, že máte předostřeno a namáčknutou spoušť. Čekejte na chvíli, kdy se v hledáčku objeví zajímavá kompozice … a … spoušť domáčknětě.
Zjistili jste, že se vám nedaří dostatečně rychle měnit polohu stativové hlavy? Zkuste ji nechat nezaaretovanou a náklon fixujte použitím vlastních svalů (máte-li pevné levé zápěstí). Sice tento způsob použití výrobce nezmiňuje, ale i tak s ním udržíte delší časy, než kdybyste byli zcela bez pomůcek. V případě, že by vás do zápěstí chytaly křeče, se můžete uklidnit tím, že o přestávce si odpočinete. No a o přestávce se vám naskytne i první přiležitost zhlédnout v relativním klidu své snímky a smazat ty nejvíce nepovedené.
Už je přestávka?
Už se netrpělivě probíráte čerstvými snímky? Všímejte si také použitých kostýmů a líčení – tmavé barvy budou méně odrážet světlo, příliš strakaté kostýmy budou špatně vypadat při delší expozici. Také civilně a sportovně vyhlížející kostýmy budou vyžadovat kratší doby osvitu. Uvědomte si, že jinak se budou při dlouhých časech chovat volné, rozevláté kostýmy a jinak kostýmy šité “pevně na tělo”. S nově nabytými zkušenostmi se s chutí vrhněte do druhé půlky představení!
Už dotančili?
Už je to vypjaté soustředění za vámi? Už mají po přídavcích a děkovačče? Honem si prohlédněte další snímky, ale vše se stejně rozhodne až na monitoru. Až trochu strávíte všechny zážitky z představení a focení, opět si v klidu projděte své fotografické výtvory. Zamyslete se, co by na kterém snímku mělo být jinak, proč se některé snímky nepovedly. Přemýšlejte jak by se dalo s prostředky, které máte k dispozici, dosáhnout lepších výsledků.
Pokud fotíte tanec poprvé a podaří se vám najít z jednoho představení tři vynikající snímky, můžete být na sebe pyšní. Vždyť až praxe dělá mistry!
Vyvolává ve vás tento článek hektické pocity, ačkoliv sedíte ve svém oblíbeném ušáku? Pak to asi bude tím, že jsem se vám snažila přiblížit atmosféru focení moderního výrazového tance co nejvěrněji. Pokud se o tento nebo podobný fotografický žánr snažíte, budeme rádi když se s námi podělíte o ukázky výsledků své práce.
t=1, app=2.8, ISO=100, corr. -1.0 | t=1/6, app=2.8, ISO=100, corr -2.0 |
t=1/10, app=3.4, ISO=100, corr. -1.5 | t=1/4, app=2.8, ISO=100, corr -1.5 |
rychlost digitálu
Když už je zmiňovaná rychlost a digitální foťák. Nejvíc mi u digitálu vadí zpoždění, mezi zmáčknutím spouště a vlastním focením. Takže většinou mi objekt ze záběru “uteče”. Tyhle údaje firmy decentně zatajují a nevím, kde by se dala zjistit.
Řešením je samozřejmě mít spoušť už předmáčknutou, ale ne vždycky mohu číhat s předzmáčknutou spouští.
Plánuji koupit digitál a rychlost foťáku mi přijde hodně důležitá. Díky za info nebo doporučení.
Martin
RE: rychlost digitálu
Z rovnakeho dovodu si digital neplanujem kupit. Fotim skor dynamicke objekty. Taky vlak, ktory sa ruti 120 Km/h na Vas, tam sa proste neda namacknut a pockat si na neho, lebo bohvie kam to autofokus zaostri, navse aj pri namacknuti to ma istu latenciu, aj ked podstatne nizsiu. K tomu cena a kvalita… Skor uvazujem nad strednym formatom, lebo posledne zvacseniny 20×30 su uz na hranici toho, co povazujem za ostre (som detailista, na velkej fotke musi byt vidno aj najmensi detail :-).
RE: RE: rychlost digitálu
Nesmysl, vemte do ruky EOS10D nebo dokonce i levny 300D a vse je najednou jinak. To se tyka i tohoto clanku – pri pouziti “poradneho” digitalu se da v pohode fotit i pri 800ASA a s malym primhourenim i 1600ASA a najednou je vse mnohem prijemnejsi a snazsi.
Jinak je ale clanek napsany moc hezky. Uz je to nejaka doba, kdy jsem podobne tema naposled fotil, tehdy to bylo jeste na film a pri cteni tohoto clanku jsem si to velmi zive vybavil. Diky Jajo…
RE: RE: RE: rychlost digitálu
Je to tak. V tomto ohledu je mnohem větší rozdíl mezi levným digikompaktem a D-SLR než mezi SLR a D-SLR. Fobustův postesk (nebo apriorní odsudek?) digitálu mi nepřijde podložený.
RE: RE: RE: RE: rychlost digitálu
Hmm, musim si tie digitaly vyskusat. Skusal som zatial Olympus C4040 a este nejaky HP. Oba za cca 30 000, co povazujem za dost. Uvidim, vdaka za rady, ak bude nejaky digital naozaj pohotovy a bude mat aj MF, tak zacnem nad niecim uvazovat.
RE: RE: RE: RE: RE: rychlost digitálu
To už bude nějaký ten pátek (dle toho 4040 a HP za 30 tisíc).
Časy se mění a třeba celkem slušná D-SLR je dnes k mání za cca 35 tisíc Kč (bez skel ovšem). A za rok tomu bude zase jinak 🙂
RE: RE: RE: RE: RE: RE: rychlost digitálu
Tak si holt este pockam. Nevylucujem ze si v buducnosti digital nekupm, ale sucasne, co som mal v ruke, ma niako nanadchly, k tomu ta cena…
RE: RE: rychlost digitálu
zatim bych taky zustal u normalniho fotaku nez pouzivat cipek.
Zpoždění spouště
Z adresy:
http://digifoto.jinak.cz/tipy.htm
si v článku “Jak fotografovat rychle se pohybující objekty ?”
klikněte na: “Digital Eyes Camera Timer (231kB)”
stáhněte test zpoždění spouště.
dik
Diky Jajo – krasnej fofr. Jeste se mi protacej panenky 🙂
technika
Fajn článek, díky! Jenom by mě zajímalo, jak reagují tanečníci / pořadatelé na bleskání blesku při “performování”?! Taky nizká citlivost (100 ASA) u doprovodných snímků mě překvapila! Chápu, že pohybová neostrost je záměr, ale nebylo by lepší něco citlivějšího a clonit alespoň o 1 az 2 clony víc?? Myslím, že dnešní digi technika by bez větších problémů zvládla parádně bez šumu i ISO 400.
P.S. K té rychlosti digi fotaku – neni to tak tragické jak říkáte, navíc s příchodem EOS 300D je to uplne o necem jinem. Jinak všechny časy zpoždění se dají zjistit třeba na skvělé stránce http://www.dpreview.com
RE: technika
Souhlas. A spíše než pro D-SLR bych považoval toto téma (rychlý pohyb a málo světla) za větší oříšek pro klasickou filmovou zrcadlovku. Ledaže by se toho fotograf zhostil tím, že “čím větší zrno, tím větší umění”. A to bez urážení se – někdy to lze použít, ale nesmí se na to hřešit 🙂
RE: RE: technika
Pohyb sice moze byt rychly, ale ak poznate predstavenie, tak je predvidatelny, podobne ako osvetlenie sceny. Rychlost pri tomto type fotenia IMHO nie je kriticka, skor velke jasove kontrasty budu robit dnesnym CCD cipom problemy. Vyhodu maju ti, co pouzivaju RAW format s aspon 12 – 16 b hlbkou, tam sa to da este skorigovat v bitmapovom grafickom editore.
RE: technika
Bohuzel, jsou fotaky, ktere nemaji prilis velkou volbu v citlivosti ISO. Napriklad ten, ktery byl pouzit pro obrazky v clanku – Photosmart HP850.
RE: technika
Ad reakce ucinkujicich…v mem pripade bylo predem zrejme, ze ucinkujici budou radi, budou-li mit zdokumentovane sve vystoupeni, ackoli jinak maji sveho dvorniho fotografa. Jinak je nutne zjistit v kazdem jednotlivem pripade jak se bude poradatel nahlizet na foceni s bleskem pri predstaveni – kvuli ruseni vystupujicich i ostatnich divaku. A i kdyz dostaneme “zelenou”, je dobre obtezovat okoli co mozna nejmene.
Poraďte s jakým objektivem na módní přehlídku?
Poraďte,někdo jaký byste mi doporučili objektiv. Mám 300D a chystám se fotit
více akcí v interiéru – módní přehlídky atd. Předpokládám , že osvětlení nebude
v sálech nic moc (bude to chtít asi dobrou světelnost objektivu) Pokud
zvolím delší časy tak to asi neudržím.
Budu fotit třeba z 15 – 20 m pohybující se manekýny.
Někdo mi doporučil SIGMU AF 70-200/2,8 EX APO , ale
cena cca 25.000,-Kč. Tolik zase nechci investovat.
Může mi někdo doporučit levnější aletrnativu?
S tou světelností 2,8 v celém rozsahu asi nemůžu za méně peněz počítat,
ale třeba to ani není nutné. Díky za Všechny názory z praxe.
Boris.
RE: Poraďte s jakým objektivem na módní přehlídku?
Osobně se mi 70mm dole zdá moc, ale pravda, že na 20 metrů asi jo. Mám sigmu 70-300 a občas s ní fotím lidi na ulic z okna domu a je to tak akorát. Ovšem když je zamračeno, dělá mi dost velký problém to udržet. Na tu vzdálenost blesk asi moc nehrozí, takže bych o levnějších a ménš světlých variantách moc neuvažoval. Podle mě těch 2,8 je nutností. Levnější verze sigmy tuším za 8 má něco od 3,5 do 5,6 nebo tak nějak a to je sakra rozdíl. Přece nechce mít všechny modelky rozmazané. Nebylo by lepší fotit přímo z pod mola, nebo aspoň z pár metrů a ne z takové dálky.
K tématu clánky: co bleskat více záblesky, třeba nějakých 20-30Hz? Podle mě by se tím dal vyřešit problém strnulosti při jednozábleskovém osvitu. Má s tím někdo zkušenosti?
RE: RE: Poraďte s jakým objektivem na módní přehlídku?
Jakej je u 300D prodluzovaci faktor? Pokud 1,6 jak si myslim, pak ten spodni konec bude odpovidat 112 mm. Na 20 metru a jednu dve modelky to bude fajn, ale pokud se dostanes bliz, nebo budes chtit vyfotit treba deset modelek vedle sebe, budes mit problem. Co se tyce svetelnosti, tak jsem modni prehlidku nikdy nefotil a ani me to nelaka, ale z koncertu mam zkusenost, ze pouzivam v prevazne vetsine pripadu pevna skla se svetelnosti 1,8 a casto na plnou diru (Citlivost filmu vetsinou 400). Jo a jeste jedna poznamka: Nehodila by se takovahle diskuse spis jinam nez pod clanek na Paladixu? Zkus treba prohrabat archiv na fotopruvodce.cz (odkaz mas nahore), tam se casto neco najde a pokud ne, je mozne zeptat se tam.
RE: Poraďte s jakým objektivem na módní přehlídku?
“Předpokládám , že osvětlení nebude v sálech nic moc (bude to chtít asi dobrou světelnost objektivu) Pokud zvolím delší časy tak to asi neudržím.
Budu fotit třeba z 15 – 20 m pohybující se manekýny.”
I kdybyste ty delší časy udržel, kvůli pohybové neostrosti budou snímky nepoužitelné. Pokud je přehlídka uzpůsobena i pro fotografy, bude tam lepší osvětlení. Nebo se musíte dostat blíže k molu a fotit s bleskem – to ovšem dost dobře nejde na 15-20m.
Jinak pokud se nejedná u super teleobjektiv v ceně statisíců korun, kresba na plnou díru nedosahuje těch kvalit, jako když přicloníte.
Uvažujete-li tedy o objektivu v ceně okolo deseti tisíc, netrapte se jeho menší světelností. Řešením je zde clonit, a to chce dostatek světla – a to i pro krátký čas expozice potřebný k zachycení pohybu.