„Hele, hele – Koudelka má výstavu!“
„Koudelka? Kdo to je?“
odposlechnuto na fotopivu
Fotografování je zvláštní. Zejména, podíváte-li se na něj jako na umění (i když jsou fotografové, a renomovaní, kteří tvrdí, že fotografování žádné umění není). Takto položená otázka se na druhý pohled začne jevit jako velmi zajímavá. Umění ano nebo ne?
Josef Koudelka |
Fotografování je skutečně zvláštní. Pokud se budete chtít věnovat hudbě, strávíte nějaký, dosti podstatný, čas cvičením na hudební nástroj. Pokud k tomu budete mít i talent, může z vás být za pět, deset let velmi dobrý hudebník. Nebo malování. Potřebujete talent, píli a možná z vás bude malíř.
Ale fotografování? Tam to vypadá trochu jinak. Vlastně každý, kdo si pořídí fotoaparát, udělá fotografii. A každý, kdo si přečte něco o třetinové kompozici, diagonále či zlatém řezu, udělá fotografii, kterou může považovat za umění. A je fotograf. Celý takový proces může trvat den. A není, zdá se, žádné objektivní měřítko, které by určilo: tato fotografie je špatná. Nebo dobrá. Nebo ještě se musíš tolik a tolik učit… Taky cítíte, že fotografie má skutečně trochu zvláštní postavení?
Velkou školou, která může pomoci orientovat se v obrazové kultuře, bylo a je prohlížet. Prohlížet, vnímat a zkoumat díla již slavných autorů. Platí to asi v každém oboru lidské činnosti. Učit se je třeba od těch nejlepších. No a v případě fotografie to znamená navštěvovat výstavy, hromadit katalogy, prohlížet knihy. Nic vám nedá více, než studium díla někoho jiného, někoho opravdu dobrého. Krátkozrací blázni, kteří si myslí, že to jde bez toho.
Jedním z nakladatelství, které se snaží vydavatelsky postihnout fotografii je TORST, respektive jeho edice Fototorst. Kromě velkých fotografických knih vydává také jakousi „osvětovou“ řadu. Medailony věnované jednotlivým slavným fotografům. S nadsázkou můžeme říci, že jde o paperback-alba, které poskytnou základní orientaci v díle autora a to vše za nižší cenu než velké knihy. Shledávám tento vydavatelský počin velmi povedeným a doufejme, že bude pokračovat.
Desátou knihou z této edice je kniha Josef Koudelka. Jedním důvodem je, že Koudelka je jedním z našich největších fotografů a druhým důvodem je, že právě probíhají jeho dvě výstavy. Jedna velká, retrospektivní, ve Veletržním paláci a druhá menší ve Francouzském institutu.
Josef Koudelka, přebal knihy |
Kniha obsahuje kromě fotografií dvě velmi cenné statě. Tou první je kompilace textů z let 64-99 od Anny Fárové, kurátorky a patronky Koudelkova díla, která v ní pod názvem „Čtyřicet let s dílem Josefa Koudelky“ poodhaluje pozadí a zejména genezi jeho díla a také jeho samotného.
Stať druhá, pro mě osobně ještě cennější, je rozhovor Karla Hvížďaly. Hvížďala provází čtenáře Koudelkovým světem od fotografických počátků, přes práci v Divadle za branou, kolem tak zásadních děl jako jsou Cikáni či Invaze až po Koudelkovu emigraci a práci v zahraničí. Koudelka zde otevřené hovoří o své životní filozofii, o svém životě. Vyznává se z přátelství k H. Cartier-Bressonovi a ze svého vztahu k agentuře Magnum. Bez zábran hovoří o svých pocitech emigranta, světoběžníka, i o vztahu k České republice. Je skutečně požitkem nahlédnout za zrcadlo Koudelkovy práce, jeho života, jeho vyznání.
Publikace samotná obsahuje průřez Koudelkovou tvorbou. První cyklus – počátky – odhaluje Koudelkovu ranou tvorbu, pro drtivou část veřejnosti dosud prakticky neznámou. Fotografie z padesátých let, kdy Koudelka studoval na ČVUT však již ukazují jistý subjektivní náhled na realitu, náhled, který bude napříště Koudelkovu tvorbu vlastně definovat.
Na své první výstavě v padesátých letech se Koudelka setkal s Annou Fárovou, ženou, která jej na jeho profesní dráze doprovází dodnes. Toto setkání uvozuje první fotograficky zásadní období Koudelkovy tvorby, kterou je divadlo. Já osobně jsem zde poprvé viděl fotografie, kterými Koudelka začínal vážnou práci. Jistě mi dáte za pravdu, že série grafických znaků je dodnes jedním z nejoriginálnějšího, co se dá v divadelní fotografii vidět.
Josef Koudelka |
Již během své práce na divadelní fotografii otvírá Koudelka svůj velký cyklus – Cikáni. Cyklus, který jej provází po mnoho let, a to nejen ve fotografické podobě, ale i v podobě jeho souputníků, které potkává na svých cestách. Zde uvedených 14 fotografiií z let 64 – 67 jsou fragmenty souboru, který Koudelku katapultoval mezi fotografickou elitu.
Zlomem v Koudelkově kariéře fotografa a zlomem v jeho životě je však rok 1968. Série Invaze, zde zastoupená deseti fotografiemi, patří k nejsilnější reportáži z invaze Varšavských vojsk vůbec. Koudelkovo výtvarné cítění ve spojení s citovým zaujetím vytváří soubor nevídaných kvalit, soubor, který později otevřel Koudelkovi cestu do proslulé agentury Magnum. Fotografie z Invaze vyšly v mnoha periodikách (např. Times), Koudelka je však obavy o otce, kterého zanechal v Československu, autorizoval až o mnoho let později.
Po emigraci se z Koudelky stává ahasver. Nemá domov, nemá majetek. Mnoho let se toulá světem a fotografuje. Z toulání po hvězdách vzniká asi jeho nejznámější soubor – Exily, zde zastoupený 24 fotografiemi, které v silném subjektivní akcentu mapují tehdejší svět a tehdejší stavy Koudelkovy duše.
Závěr knihy je věnován sérii Chaos, cyklu panoramatických fotografií s krajinným charakterem. Tak, jak ve všech předchozích souborech je neoddělitelně zastoupen člověk prizmatem Koudelkovy mysli, zde úplně chybí. Je zde jen černobílá krajina, skulptury, pláže, svět a Koudelka sám…
Po technické stránce považuji knihu za povedenou. Černobílé fotografe velikosti 9×13,5 jsou reprodukovány ve velmi dobré kvalitě. Panoramatické fotografie jsou pak ve delším rozměru dvojnásobné (přes dvě stránky). Hlavním jazykem knihy je angličtina, alterována v druhém plánu češtinou. Kniha mimo fotografie a obou zmiňovaných statí obsahuje také kompletní soupis Koudelkových výstav a to jak individuálních tak skupinových, hlavní autobiografická data a seznam článků o autorovi.
Myslím, že kniha by neměla chybět v knihovně žádného fotografa. Za cenu 368 Kč získáte kvalitní průřez dílem světově proslulého autora, kterých skutečně zas tak mnoho není.
Josef Koudelka | |
ISBN: | 80-7215-166-5 |
Vydavatel: | TORST, 2002 |
Přibližná cena: | 368,- Kč |
Vazba: | brožovaná |
Nesouhlasim
Jak jsem jiz uvedl na fotopruvodci, tahle kniha klidne chybet v knihovne muze a nic se nestane. 90% obsahu knihy bylo jiz receno pred par mesici v nedeli vecer v bloku o fotografii, kvalita vazby nic moc, zalostne malo fotek, rozhovor v podstate taky o nicem. Ale je to jen muj nazor. Na druhou stranu – precet jsem ji behem hodinky celou 🙂
RE: Nesouhlasim
IvanZ je jako obvykle škarohlídem.
Jako osoba denně se pohybující v záplavě knižních výtisků musím konstatovat, že jde zpracováním a především OBSAHOVĚ o povedenou publikaci.
“A do knihovny s ní” pro každého nadšence fotografie.
připomínka
Trošku mně popíchla vaše úvaha o fotografii a umění v úvodu článku. Pořídím-li fotoaparát, mohu začít fotit. Pořídím-li papír a tužku, mohu začít kreslit. Fotografie je řemeslo, stějně jako malířství nebo hudba, také vyžaduje trochu talentu, kopec píle a studium.
No prave – popichnuti
Popíchnutí v úvodu clanku je tam prave proto, že je to popíchnutí 🙂 Nicméně: Já si klidně teď vezmu tužku a budu malovat – něco vytvořím, ale rozhodně se s tím nepoženu třeba na internet. Nebude to dobré, i když použiju zlatý řez a pokud nejsem genius (a to nejsem). Nebo hudební nástroj – než se odvážíte něco zahrát veřejně, čeká vás dlouhá doba poměrně intenzivního cvičení. Ono to o fotografii platí také, ale je to o hodně méne zřetelné, až to někdy vypadá, že to vlastně není potřeba…
..
ze by papuanec? v zaplave kniznich titulu?
To ze je kniha mezi ostatnimi jako jednooky mezi slepymi neznamena ze je dobra….v tomto pripade to spis ukazuje na fakt ze zbytek je dost hrozny.
rad bych se zeptal co je na knize tak vynikajiciho ze by ji mel mit fanda fotografii v knihovne? treba ty fotky skrz dve strany? nebo ta kvalitni vazba? opravdu mam strach tu knihu poradne otevrit. nebo ten rozhovor v podstate o nicem? to je tak pro nekoho kdo ho vubec nezna a potrebuje ziskat zakladni info, ale naplni jeho knihy po 40ti lete tvorbe bych cekal daleko vic. ta veta o pohybovani se v zaplave dalsich knih – mimochodem ja jsem asi jediny z lidi co prispivaji na fotopruvodce kdo ji ma, protoze se nikdo na muj dotaz stran kvality neozval ……nechci se holedbat svou bohatou knihovnou, ale (at uz jsi papuanec ci ne) vez ze i ja mam dost velky prehled ve vydavanych knihach a znovu opakuji – pokud bych si knihu neobjednal skrz internet a nejdriv ji videl v kamennym obchode, tak ji nekoupim.ahoj supe (?)
RE: ..
a)nenapsal jsem že je vynikající nýbrž “… především obsahově povedená”
tzn. v knize je vše co od takového typu publikace očekávám – biografický souhrn – přehledná a reprezentativní ukázka tvorby – a jaksi navíc odhalení psychické výbavy autora.
b)technická stránka ?
Reprodukce jsou velmi kvalitní, v některých případech dokonce lepší nežli originály ve Veletržním paláci. Vazba je rovněž kvalitní (bez problémů pořádně otvírám 🙂 při srovnání s jinými nenacházím degradujících známek. Formát je příjemný svou odlišností, což znamená, že lze knihu (případně celou sérii) v knihovně okamžitě lokalizovat. Panoramatické fotografie se pravda těžko na velikost stránky 15,xy cm umísťují, mně osobně však neiritují.
c)rozhovor o ničem ?
Nevím co očekáváš od rozhovorů s umělci, ale tenhle je jeden z nejlepších, které jsem z oblasti fotografie četl (další, který bych doporučil je J.Sudek v jednom letitém čísle fotografie – nikoli v poslední vyšlé “stejnojmenné” knize, kde tazatel často ztrácí “koule”). Většinou je to tak, že pokud má co nabídnout autor – redaktor celou věc zabije svou neschopností anebo výborný umělec neumí nebo nechce o soukromí mluvit.
d)”..ta věta o pohybovaní se v záplavě…”
Nemám potřebu vytahovat osobní záležitosti, jen jsem chtěl podotknout, že zamýšlená “Torstovská rozšířená encyklopedie českých fotografů” je v českých “fotoliterárních” vodách chválihodný počin, naposledy podobné (předobrazy ?) knihy vycházely v šedesátých a sedmdesátých letech. Kvalitou ovšem dosti jinde – v negativním smyslu. Když porovnám obecně se vším co u nás vychází, mám velmi dobrý pocit.
….nechci se holedbat svou bohatou knihovnou, ale přeci jen to udělám. Má bohatá knihovna má několik stovek tisíc výtisků – jsem v ní totiž zaměstnán, takže je opravdu v čem listovat.
Fotografických publikací vychází několik typů, ale to je předmět k diskusi pro jiné místo….
těšilo mne Pane
Ila
RE: RE: ..
ctu dobre? obsahove povedena? chvalihodny pocin?
a cim je chvalihodny? tim ze kvalitu fotografii ubiji tak malym formatem? to mi spis prijde jako pekna blbost, vydavat fotograficke knihy formatu 18*18 (cca).
a kvalita vazby? cituji z clanku :můžeme říci, že jde o paperback-alba. nevim jak u vas v knihovne, ale v nasi jsou paperback vytisky rozpadle na list, ale to jako knihovnik asi vis. citace:a jaksi navíc odhalení psychické výbavy autora. tak to snad ani nimyslis vazne.stejne tak vetu: Formát je příjemný svou odlišností, což znamená, že lze knihu (případně celou sérii) v knihovně okamžitě lokalizovat. no, to je opravdu ohromna vec! takovy format A4 by se spatne lokalizoval….Nevím co očekáváš od rozhovorů s umělci – to jako ze jsou vsichni blbi? to snad ne.
dale:….nechci se holedbat svou bohatou knihovnou, ale přeci jen to udělám. Má bohatá knihovna má několik stovek tisíc výtisků – jsem v ní totiž zaměstnán, takže je opravdu v čem listovat. Muzu se zeptat co to je za knihovnu co ma nekolik stovek tisic KVALITNICH vytisku? (protoze srovnavat knihu s nekvalitnimi je jako tvrzeni zacka prvniho stupne ze i ostati dostali petku….)
A neurazej se, Pane.
RE: RE: RE: ..
No dobrá, říkáš si o to sám. Nechtěl jsem se tě dotýkat, nu budiž.
Každý kdo si přečetl tvé reakce musel hned poznat, že kámen tvého úrazu neleží v knize, ale v Tvé naivitě s kterou jsi zmíněnou knihu objednával.
Kniha, kterou si očekával obdržet, by byla podle Tvého očekávání nejméně dvojnásobného formátu – počítám, že však alespoň 30×40 cm. Dvojnásobného objemu -nikoli 185 stran, ale 350 a více. A stála by bohužel ne dvojnásobnou cenu, ale přinejmenším kolem 1500 Kč, v případě Koudelky spíš kolem 2000 Kč.
Jelikož máš přehled o knižním trhu, tak musíš mít i přehled o cenách. Objednávat si knihu za cenu 300-380 Kč (podle prodejce) a očekávat něco “víc” než je nabídnuto je přinejmenším hloupost.
Kniha je za tu cenu opravdu přiměřeně dobrá a nedělá si ambice něčeho vyjímečného, co by u nás hned tak někdo nezaplatil.
Takže doporučuji aby sis vytáhl chlup nejen s fotoaparátu jako kdysi, ale i ze svých mozkových závitů a až prozřeš, tak se obracej se svou věčnou agresivitou do vnějšího prostředí – možná už nebudeš mít proč.
Hodně štěstí hochu !
RE: RE: RE: RE: ..
papuance, klidek.
kdyz objednavas na internetu knihy, tak tam je uvedeno vse – format, pocet stran…..
kdyz uz jsme u tech vyznani lasky – vytahni si ty svuj chlup a mozna ti dojde jestli se pise s prdele nebo z prdele.
Hochu mohu rikat ja tobe – aspon podle fotek tve osoby na webu. takze spis pane 🙂
RE: RE: RE: RE: RE: ..
nejak jsi mi zapomel objasnit ktera ze to knihovna ma ty stovky tisic svazku hodnotne literatury
RE: RE: RE: RE: RE: RE: ..
Tady není co objasňovat, přestal si být hodnotným “soupeřem”.
Je vidno, že by to bylo házení perel ….
RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ..
zazadal bych udrzbare z knihovny o zhoblovani zidle, zjevne ma trisky.
Trocha věcnosti…
Pánové, vypadá to, že jste zcela ztratili věcnou stránku vašich reakcí a zvrhli jste se do zcela osobního napadání někoho, kdo s vámi nesouhlasí. Nechme prosím každému právo na jeho názor a nepoužívejme zbytečně osobní invektivy, ničemu to nepomůže a nikam to nevede – jen k dalšímu osočování. Bavme se věcně a pokud možno s emocemi na uzdě. Díky.
RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ..
vis papuance, kdyz uz ti jde o srovnani podle ceny a poctu stran, ja srovnaval napr. s touto knihou: http://www.vltava.cz/Store/GoodsDetail.asp?c=SaudekJan&sCGoodsID=SE00114461&nDepartmentID=170
takze ji ve sve nekolikasettisicove knihovne najdi, prolistuj a zhodnot, ktera je podle tebe lepsi?
p.s. tvuj mail mi otevrel oci a ted uz se dam na spravnou stranu, diky.
RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ..
Tak jo, nejde jen o cenu a počet stran (to jsou jen technické mantinely).
Srovnáváš s beletrickou knihou, to je jiná kategorie. Když jsme u Saudka srovnej tak jako já s:
Jan Saudek; photographers 87-97 (Köln 97).
Dále krom ostatních devíti Torstovských publikací,
Henri-Cartier Bresson Photographer (Londýn 82)
Wernwr Bischof (Paříž 89)
Robert Capa (Paříž 92)
Edward S. Curtis (Paříž 90)
Photograohs Man Ray (Londýn 82)
Tono Stano (Praha 1998)
Josef Sudek – slovník místo paměti (Praha 99)
Stará praha Jana Langhanse (Praha 98)
František drtikol (Praha 2000)
Vilém Heckel (Praha 82)
38 svazků edice “Umělecká fotografie” vydavatelství ODEON
a další
Jde o to aby Tvůj výběr byl ve stejné kategorii, tzn. “autorský profil”.
RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ..
Vidim ze jsi takticky vynechal zrovna jednoho Saudka s nimz se Koudelka neda srovnat. V pondeli pripisi nazev (vydano v prvni polovine 90tych let, A4, cca 180 stran, jeho fotky plus doprovodny text…..vse jak koudelka. Navic kvalitni vazba, autoruv prinos, format.
To: Ila
Sam bych to nenapsal lepe. Uctiva poklona. Jarda F.