Kinofilmový skener Minolta Dimage Scan Elite 5400

Klasická recenze skeneru parametrově patřícímu do vyšší třídy kinofilmových modelů. Obecné seznámení se základními vlastnostmi s řadou ukázkových příkladů. Pro bližší seznámení doporučuji přečtení recenze na předchozí nižší model, na kterou se čas od času odvolávám.

minolta 5400

  • Úvod

  • Obsah balení

  • Technická data dle výrobce

  • Počítač použitý na testování

  • První seznámení a instalace

  • Nároky na počítač

  • Software – obecně

  • Software – ICE, Pixel Polish

  • Software – Adobe Elements

  • Skenování – výsledky a kvalita

  • Závěrečné zhodnocení

  • Plusy

  • Mínusy

  • Úvod

    Recenze tohoto skeneru navazuje na předchozí recenzi základního modelu Minolty Scan Dual III. A protože dodávaný software je naprosto shodný s tím, který je součástí nižšího modelu, jen s doplněním o možnost skenování v dávkovém režimu spolu s hardwarovými funkcemi, které předchozí model nemá, bude tentokrát recenze stručnější a bude se často odvolávat na tu původní. O to víc jsem se snažil předložit spíše výsledky vlastní zkušenosti.

    Obsah balení

    • vlastní skener
    • plastový držák filmového pásu pro 6 políček
    • plastový držák diapozitivů v rámečku pro 4 kusy
    • kabel USB, kabel FireWire, síťový adaptér
    • tištěný manuál ke skeneru v češtině
    • tištěný manuál ke skenovacímu softwaru v češtině
    • 2x CD – obslužný program a twain rozhraní, Adobe Elements 2

    Technická data dle výrobce

    • fyzické rozlišení 5400 dpi
    • 16-bitový A/D převodník, výstup v hloubce 8 a 16 bitů na barvu
    • denzita 4,8
    • zdroj světla – výbojka se studenou katodou
    • funkce ICE (hardwarové odstranění prachu a škrábanců), Pixel Polish (automatická úprava barev snímku)
    • vícenásobný sken (až 16x) jednoho políčka
    • připojení FireWire a USB 2.0 (kompatibilní zpětně s USB 1.1)

    Počítač použitý na testování

    Skener jsem instaloval na svůj počítač, vzhledem k současné vestavbě rozhraní USB a FireWire se dá předpokládat jeho bezproblémový provoz na libovolném rozumně „starém“ počítači. Rychlost skenování udávaná v manuálu je pro FireWire i USB 2.0 shodná, dokoupil jsem tedy PCI kartu s rozhraním USB 2.0 (cca 450,- Kč – doporučuji), protože můj domácí počítač obsahoval pouze starší USB 1.1. Takže snímky a časy byly získány na PC – AMD Athlon XP 2000+, SDRAM 756 MB, 80 GB HDD Seagate, základní nastavení bez přetaktování + systémové utility od výrobce, systém Windows XP Home, grafický software Photoshop 5.0 LE, Photoshop Elements 2.0.

    Co se týká rozhraní pro připojení skeneru, uvedu čtenáře s předstihem do reality. Pokud chcete využít plné rozlišení skeneru spolu s ostatními funkcemi, zapoměňte na provozování skeneru na starší a pomalejší variantě rozhraní USB 1.1, v tom případě si můžete na skenování jednoho kinofilmu vyčlenit dopoledne a při použití všech funkcí pomalu celý den.

    První seznámení a instalace

    Zkuste prosím překousnout několik negativních odstavců. Dodnes mě dokáže vytočit, když mi někdo nabídne kvalitní produkt, a tím tento skener zcela určitě je, a spolu s ním řadu hloupě nedotažených maličkostí. Zde jsou.

    Přesto, že daný skener patří do spíše profesionální třídy, zůstaly bohužel všechny nectnosti základního modelu plně zachovány. Nerad bych se opakoval, byly plně probrány v předchozí recenzi, takže jen krátce. Minolta má stále plastikové rámečky, stále jsou poměrně subtilní, ale konečně s lépe vyřešeným zakládáním filmu a mají otvory pro prsty na stranách perforace filmu. Stále je velice vysoká hlučnost při základním skenování, zapnutí ICE ji sníží, ale jen o málo. Rámeček musíte skeneru nutit a do správné polohy se trefit, nesmíte ho vkládat před spuštěním ovládacího programu nebo před dokončením prvotní kalibrace. Síťový adaptér je plochého typu se zabráním okolních dvou zásuvek na prodlužovačce. Překvapením je velikost skeneru, tentokrát se jedná o dlouhou “nudli”, vzadu jsou konektory s rozhraním FireWire a USB 2.0, vpředu okénko se zaklapávacími dvířky (ty se mi líbí, proti prachu naprosto super). Co se mi nelíbí je, že rámeček musíte založit s použitím síly a citu a hlavně že skener (včetně rámečku před zasunutím) potřebuje do hloubky 75 cm (ne, nespletl jsem se). Pokud si nechcete páčit ruku, potřebujete prostor hluboký cca jeden metr. Přijde mi to škoda, designové řešení skeneru je pěkné, ale na ty rámečky má tedy Minolta opravdu smůlu.

    Další poznámku mám ke skenovacímu softwaru. Už z předchozí recenze jsem byl připraven na tovární nastavení pro rychlost ignorující zaostření před skenem, který je pak rozmazaný a nepoužitelný. Ano, i zde je tato nelogičnost zachována. Chcete-li si tedy ušetřit nervy hned po koupi, nezačínejte první kontakt se skenerem skenováním, ale vyhledejte v preferencích zaškrtávací políčko „autofocus“ a potvrďte ho. Další záležitostí jsou časy skenování udávané v manuálu. 30 vteřin v plném rozlišení bych tedy chtěl u výrobce osobně ukázat, samotné ostření před skenem trvá právě oněch 30 vteřin a může být prodlouženo dalšími funkcemi až na dvě minuty, a to stále žádné skenování nezačalo. Takže udávanými teoretickými časy se neřiďte, s klidným svědomím prohlásím, že jsou vycucané z prstu dle zásady „sice špatně, ale zato hodně rychle“. Stejný údaj poskytne soubor readme.txt, minimální paměť 128 MB pro základní sken v barevné hloubce 8 bitů a 256 MB pro totéž v barevné hloubce 16 bitů je opravdu nesmysl. Velikost souboru je totiž s minimální pamětí shodná, kde je pak místo pro systém, grafický program a další paměť pro řadu funkcí? Tyto informace jsou pro mě těžkým zklamáním, jsou nedomyšlené a u těch znalých vyloudí spíše pousmání. Poslední kritika míří na adresu českého návodu, který je tištěn černobíle a příklady úprav barevných fotografií nelze skutečně rozumně použít. Fotografie jsou samozřejmě před úpravou i po ní naprosto shodné, barva se v některých situacích černobílým tiskem nahradit nedá. Zbytečné a poněkud neuctivé k uživateli.

    Tak, tím jsem vyčerpal svou kritickou stránku a pak už následují jen samá pozitiva v tom nejkladnějším slova smyslu, protože tento skener je opravdu vynikající.

    K instalaci v dnešní době není moc co dodat, je jednoduchá a rychlá. Po připojení skeneru a jeho zapnutí se ohlásí nový hardware, v tomto okamžiku stačí vložit CD s instalačním programem do mechaniky a potvrdit instalaci samotnou. Po jejím skončení je vyžadován restart a po něm je vše okamžitě funkční.

    Nároky na počítač

    Nechci se opakovat, co zde již bylo napsáno v předchozích článcích, platí i zde. Akorát pozor na rozhraní a velikost paměti, skener v maximální rozlišení produkuje soubory s velikostí 240 MB, navíc podle počtu zapnutých funkcí potřebuje až čtyřnásobek paměti – takže základní velikost paměti 512 MB je rozumná. Osobně bych doporučil pro úpravu snímků v maximálním rozlišení rozumnější rozsah 1 GB a více. Měl jsem středních 768 MB a i při těch se pevný disk chvílemi zapotil.

    Software – obecně

    Po prvním spuštění obslužného programu probíhá již uvedená krátká kalibrace, po které je skener připraven k použití. Ve skutečnosti máte tři možnosti, jak budete k vlastnímu procesu skenování přistupovat. V menu se totiž objeví celkem tři volby skenovacího programu. Ta jednodušší se jmenuje DiMAGE Scan – Easy Utility a zcela odpovídá software DS Dual3 Easy Utility použitému u modelu Dual Scen III (viz recenze jednodušší verze skeneru). Na stejném místě naleznete i popis DiMAGE Scan Utility pod názvem DS Dual3 Utility, což je již plnohodnotné skenovací rozhraní s nastavením všech možností, jaké si umíte představit. Programy, ač v položce programů mají jiný název, jsou funkčně zcela shodné se softwarem jednoduššího modelu. Jediný rozdíl je v doplnění hardwarového ICE.

    Určitou kompilací obou uvedených programů je DiMAGE ScanLauncher, což je rozhraní pro skenování v dávkovém režimu, z něhož je možné plynule přejít do výše uvedených programů. Tento program nižší model nemá, ale jak je uvedeno, nejedná se o samostatný program, ale spíše prostředí sdružující veškeré funkce obou zmíněných programů. Podrobnější popis programů naleznete v recenzi nižšího modelu, v podstatě jediný rozdíl je v tom, že nižší model má pouze softwarovou variantu ICE (Pixel Polish), které je zde nahrazeno hardwarovou variantou.

    Software – ICE, Pixel Polish

    Funkce ICE – hardwarové odstranění prachu a nečistot, je vyvinutá již pár let a u skeneru této třídy pracuje přesně tak, jak očekáváte. Kupodivu ani v nejvyšším rozlišení není na výsledném skenu vidět nějaký rozdíl v ostrosti se zapnutým nebo vypnutým ICE. Vzhledem k chování skeneru (pokud ICE zapnete, proběhne před vlastním skenem jeden rychlý prescan) lze předpokládat, že ICE má dva stupně – jeden před skenováním pro hrubé nečistoty, druhý při vlastním skenování pro jemné (je to jen má domněnka). Nakonec je to jedno, Minolta zde má jedničku s hvězdičkou, výsledky jsou opravdu perfektní. Jedinou výhradu mám k monochromatickým filmům, pokud je skenujete jako černobílé, nemůžete ICE použít, pokud jako barevné, mají skeny lehké zabarvení a je potřeba je buď zcela odbarvit nebo převést na škálu šedé. K tomu se ještě vrátím.

    Minolta 5400
    Ukázka působení funkce Pixel Polish na snímek, je vidět celkové zesvětlení a prokreslení tmavších míst (vnitřek kelímku)

    U funkce Pixel Polish se na chvilku zastavím. Ta se snaží zkorigovat snímky podle typu scény, kterou obsahují, takže hodně může pomoci laikům. Zjednodušeně řečeno, snaží se v hodně tmavých snímcích zvednout jas a tím dosáhnout většího rozlišení detailů, které by jinak zůstaly skryty. Našel jsem jedinou podstatnou chybku, jak jsem již několikrát uvedl, skener nezná monochromatické filmy a jejími výsledky právě pro monochromatický film jsem byl, mírně řečeno, rozladěn. Snímek totiž „zflekatěl“, prostě ve větších jednolitých šedých plochách se objevily různé tmavší nebo světlejší přechody. Všiml jsem si jich, když jsem přehazoval v prohlížeči snímek získaný se zapnutou funkcí Polish a vypnutou. Není to nijak výrazné, ale že by se jednalo o úpravu obrázku v kladném slova smyslu, to ne. Navíc rozdíl uvidíte jen při velkém zvětšení a pokud můžete snímky vzájemně porovnat, jinak se víceméně ztratí.

    Software – Adobe Elements 2.0

    Opominul jsem grafický program dodávaný společně se skenerem. Jedná se o standardní Adobe Elements ve verzi 2.0, proti předchozí verzi udělal značný skok nahoru a konečně převyšuje dříve standardně dodávaný Photoshop 5 LE. Vzhledem k ceně skeneru je jeho přibalení příjemným překvapením. Pokud chcete získat podrobnější informace, můžete si stáhnout 30-denní trial verzi ze stránek Adobe nebo vyhledat v různých časopisech či webových serverech zabývajících se grafikou.

    Skenování – výsledky a kvalita

    Takže pojďme k tomu hlavnímu. Skener, a obzvláště kinofilmový, si zpravidla kupujeme pro dosažení co nejlepších výsledků při převodu svých snímků do počítače a následně na fotografický papír, ať již tiskem nebo chemickým procesem. Přes relativní zastaralost svého skeneru Nikon LS-40 si dovolím porovnat jeho skeny s Minoltou z jednoduchého důvodu, uživatel uvidí poměrně razantní rozdíl mezi skenery vyrobenými s odstupem cca necelých tří let a technologický skok s tím spojený. Přitom vstupní cena je shodná.

    Minolta 5400
    Srovnání přínosu větší barevné hloubky pro silně krytý diapozitiv

    Začnu výsledky při skenování diapozitivů. Standardní nastavení s automatickým nastavením dává ve výsledku trochu tmavší snímky, které je nutné poté lehce zesvětlit. Ať již pomocí křivek nebo jednodušší cestou přes gammu. Větší barevná hloubka se proti nižšímu modelu Minolty projevuje zachováním barev i při použití extrémních hodnot gammy. Jinak řečeno, pokud budete snímek „zesvětlovat“ úpravou gammy, bude u skenů z nižšího modelu docházet k výraznému blednutí barev, kdežto u tohoto modelu již ne. Navíc je při extrémním zvětšení vidět mnohem vyšší ostrost skenu a snímek také obsahuje mnohem méně šumu. Proti Nikonu má již základní model minimální šum, tento ho má ještě nižší o další stupeň. Řečeno jednodušeji, vzal jsem diapozitivy sice s kresbou, ale velmi tmavé a i v těch nejtmavších byla kresba velmi dobře zachycena. Dokonce dříve neskenovatelné příliš kryté diapozitivy dopadly bezproblémově. Při manuálním nastavení se nepřednastaví žádné hodnoty, vše se očekává od uživatele. Jenže tady je výsledkem černý sken a nastavit musíte v podstatě všechno. U normálně krytého diapozitivu bych ale očekával i v tomto režimu základní nastavení takové, aby mi umožnilo normální sken s možností korigovat opravdu ujeté snímky.

    Minolta 5400
    Porovnání prokreslení stinných míst a detailů u negativu

    Velkou výhradu mám ke skenování monochromatických filmů. Ty totiž v nabídce variant nejsou zohledněny, což přináší problémy. Pokud je budete skenovat jako barevné, sken někam barevně lehoučce ujede a je pak nutné je odbarvit nebo převézt na stupně šedé, což zdržuje. Pokud je budete skenovat jako klasické BW filmy, vypne se natvrdo ICE, neboť hardwarové odstranění prachu na klasické emulze se stříbrem nefunguje.

    Protože se často množí dotazy proč tomu tak je, krátce odbočím. ICE je vlastně sken v infračerveném spektru, který nezohledňuje barviva, ale jen prach a případná mechanická poškození filmu. A vysrážené stříbro v klasickém BW filmu je považováno za prach, protože je pro IR sken vlastně neprůchozí. A monochromatický film je přesně mezi uvedenými možnostmi – neobsahuje stříbro, ale ani informaci o barvách. Takže tuhle maličkost považuji za chybu programátorů, kterou by mohl snadno nahradit nějaký update.

    Minolta 5400
    Ukázka automatického převodu negativ-pozitiv na jednom pásku stejně krytého negativu.

    K negativnímu filmu není až tak co dodat, sken je v automatickém režimu bezproblémový, snímky mají stejně jako u nižšího modelu na můj vkus příliš jasné barvy, ale většina uživatelů to nebude vnímat jako problém, spíše naopak. Vynikající je rovněž jejich ostrost a prokreslení nejtmavších míst. Překvapily mě občasné výpadky v barevném převodu negativ-pozitiv na poměrně bezproblémových snímcích, viz ukázka. Nechci tady generalizovat, osobně předpokládám, že jde o drobnou chybku v softwaru odstranitelnou novější verzí nebo jsem se náhodně trefil do situace, kdy automatický převod selhává.

    Jedinou podstatnou výhradu mám k manuálnímu režimu, přece jen bych očekával základní nastavení hodnot takové, abych pro normálně krytý snímek dostal normální výsledek. A korigoval bych pak jen ujeté snímky. Tady je výsledek nepoužitelně tmavý, je potřeba zasahovat do více nastavovaných hodnot a přijde mi takové řešení poněkud krátkozraké. Nejsme všichni profesionální grafici a tak by mohl programátor vyjít uživateli trošku vstříc.

    Ještě praktická poznámka k nastavovaným parametrům a dále uvedené tabulce časů. Nebylo v mé moci otestovat všechno, co skener nastavovat umí, to bych nesměl chodit do práce a den by musel oplývat dvojnásobnou délkou. Proto jsem ignoroval nastavení v menu označené jako “rychlé” a standardně jsem použil nastavení na kvalitu. Možná proto jsou časy překvapivě dlouhé. Nicméně je problémem výrobce, aby za této situace poskytl relevantní argumenty, což neudělal.

    Sken – negativ monochromatický 5400 dpi Rozhraní USB 2.0 (přídavná PCI karta)
    Index (6 snímků) 30 vteřin
    Základní sken 8 bit / 16 bit 1 min. 30 vteřin
    Sken + ICE 8 bit / 16 bit 4 min. 30 vteřin
    Sken + ICE + Polish 8 bit 5 min
    Sken + Polish 2 min. 45 vteřin
    Sken – negativ barevný 5400 dpi Rozhraní USB 2.0 (přídavná PCI karta)
    Index (6 snímků) 30 vteřin
    Základní sken 8 bit / 16 bit 1 min. 30 vteřin
    Sken + ICE 8 bit / 16 bit 9 min. 40 vteřin
    Sken + ICE + Polish 8 bit 10 min 20 vteřin
    Sken + Polish 1 min. 50 vteřin
    Sken + ICE v rozlišení 1350 dpi 5 min.
    Sken + ICE + 16 průchodů 1 hodina 57 minut
    Sken – diapozitiv barevný 5400 dpi Rozhraní USB 2.0 (přídavná PCI karta)
    Index (4 snímky) 30 vteřin
    Základní sken 8 bit / 16 bit 1 min. 30 vteřin
    Sken + ICE 8 bit / 16 bit 9 min. 30 vteřin
    Sken + ICE + Polish 8 bit 10 min
    Sken + Polish 2 min.
    Sken + ICE v rozlišení 1350 dpi 2 min. 45 vteřin
    Sken + ICE + 16 průchodů 1 hodina 10 minut
    Pouze pro představu o časové náročnosti – sken v plném rozlišení na rozhraní USB 1.0
    Index (4 snímky) 30 vteřin
    Základní sken 8 bit 3 min.
    Sken + ICE 8 bit 13 min.
    POZOR – vlastní sken ve všech případech předchází cca 30 vteřin zaostřování, pokud jste neprovedli prescan samostatného snímku, pokračuje dalších 1 – 2 minuty operace se snímkem (předběžný rychlý sken, zřejmě pro ICE, občas kalibrace, atd.)

    Závěr

    Skeneru, až na začátku recenze uvedené nectnosti, které však nemají žádný vliv na kvalitu snímání, nelze nic vytknout. Výsledné snímky obsahují ještě méně šumu, než u nižšího modelu a větší rozsah barevné hloubky se výrazně uplatňuje nejen při skenování diapozitivů. Překvapilo mě, že větší rozsah denzity dává mnohem prokreslenější snímky také u negativu, který je sám o sobě na rozsah denzity poměrně nenáročný. Co je nepřehlédnutelné, je špičková ostrost. Pokud vám nevyhovuje automatické nastavení zaostření, můžete použít knoflík přímo na skeneru a ve spolupráci s ovládacím programem zaostřit daný snímek manuálně. Osobně jsem nijak necítil potřebu to udělat, naopak mě překvapily z ruky fotografované snímky ostré jak břitva. Asi nejpodstatnější výhradu mám k době skenování. Při volbě nižšího rozlišení pro výslednou fotografii 15 x 10 cm je doba skenování se zapnutou funkcí ICE neskutečných 5 minut, tj. celkem 3 hodiny na jediný kinofilm bez započítávání manipulačního času. To mi přijde poněkud dost, na druhou stranu musím uznat, že výsledek je prvotřídní a nepotřebuje zpravidla žádné další úpravy.

    Minolta 5400
    V základním porovnání obou minoltích skenerů je zřejmá vyšší ostrost modelu Scan Elite, částečně je daná rozlišením.

    Recenze by mohla dát řadě uživatelů odpověď na otázku, zda pořídit nižší model skeneru ScanDual III za cca 12.500,- Kč bez hardwarového ICE nebo uvedený Scan Elite 5400 za necelých 29.000,- Kč s hardwarovým ICE, vyšší barevnou hloubkou a lépe řešenými rámečky. Na nižším modelu mě silně zklamal výsledek softwarového ICE, v podstatě jde jen o pomocnou berličku, na druhou stranu je vynikající rozsah barevné hloubky a kvalita obrazu je vyšší než u mého Nikonu LS-40. Vyšší model Minolty poskytuje mimo zmíněného hardwarového ICE další zvýšení barevné hloubky, celkově ostřejší podání snímků a hlavně nádherně prokreslená i ta nejtmavší místa. Kdo skenuje Velvii, zcela určitě tyto vlastnosti ocení. Jinak zvýšení ostrosti není až tak dáno rozlišením, prostě sken s vyšším hardwarovým rozlišením vypadá jinak, chce to vidět, ten rozdíl se špatně popisuje.

    Je škoda, že Minolta neposkytuje variantu podavače pracujícího přímo s filmovými pásy bez potřeby manipulace s rámečkem. To je maličkost, která uživatelům Nikonu šetří čas a pro běžnou rodinnou fotografii 10 x 15 cm jsou výsledky naprosto postačující. A povedený snímek lze vžy později doskenovat za využití plného rozlišení. Aby mi stále nebylo vyčítáno, že se odvolávám na Nikon, pravda je taková, že dlouhá léta byly skenery této značky určitým etalonem v branži a ti ostatní se je spíše snažili kvalitativně a technologicky dohnat. Dnes již tomu až tak úplně není a pokud Minolta zachová svou cenově velmi příznivou politiku, Nikon prohraje svůj „boj“ díky své současné finanční nenasytnosti. Dovolím si dokonce kacířské tvrzení, že rozdíl ve výsledném skenu nebude takový, aby uživatel byl ochoten zaplatit o hodně více peněz za nápis Nikon na čelním panelu skeneru. A vězte, že jako dlouholetému zastánci Nikonu to pro mě není jednoduché hodnocení reality.

    Protože jsem byl v rámci redakce nařčen (víceméně právem), že příliš velebím Minoltu a zatracuji Nikon včetně jeho nových modelů, rád bych zde doplnil můj osobní názor. Základní problém vidím v cenové politice značky Nikon, která si i v této chvíli cení starší model LS-4000 na téměř padesát tisíc korun, přitom je plně srovnatelný s uvedenou Minoltou. Rozdíl je v nemožnosti skenování celého pásu filmu a v rychlosti, což bych dal jako dnes jediný odlišující prvek. Takže pro profesionální účely bude možná pro někoho vhodnější Nikon hlavně svým řešením automatického skenování a rychlostí, ale v případě amatéra bych se již v klidu kouknul po Minoltě. Dále Nikon nenabízí nic srovnatelného s Minoltou ScanDual III, která je pro řadu uživatelů stále velmi solidním modelem. Ke všemu je navíc zřejmý dnešní přesun k digitální technice a tak je otázkou i reálná prodejnost podobných skenerů.

    Plusy

    • jednoduchost instalace
    • vynikající barevná hloubka s neexistujícím šumem ve stínech
    • vynikající ostrost
    • možnost uložení libovolného nastavení včetně náhledů všech mezikroků v úpravách snímků
    • možnost exportu indexu snímků s uložením na disk jako obrázek
    • kvalitní a nejnovější grafický program (vzhledem k ceně skeneru)

    Mínusy

    • plastové rámečky pro uchycení filmu / diarámečku spolu s manipulací filmem a logikou vkládání, ale výrazně lepší provedení než u nižšího modelu
    • chybějící profil monochormatického barevného filmu
    • implicitně vypnutý autofocus při skenování
    • neskutečně dlouhá doba před vlastním skenem
    • extrémně dlouhá doba skenování i při použití malých rozlišení
    • občasná funkce programu „přemýšlení“ bez vnější reakce s poměrně podstatným zpomalením počítače bez jakékoliv indikace provozu
    • vysoká hlučnost

    63 komentářů u „Kinofilmový skener Minolta Dimage Scan Elite 5400“

    1. barvy a monochromatický film

      velké díky že jste věnoval část problematice monochromatických filmů.tam bych se zastavil-také mám lepší zkušenosti nascanovat ho jako barevný s ICE při vypnutí PIXEL POLISH (16bit), nicméně pokud použiju film nafocený v ateliéru,kde je hodně tmavých-černých míst, tak po odbarvení se objevuje příšerná posterizace.tomu mohu uniknout, pokud ho nascanuji jako ČB negativ, ale už nejde ICE a výstup je jen v 256stupních šedi.
      další otázku mám u PIXEL POLISH-rozdíl v barvě při zapnuté/vypnuté funkci je daleko větší než máte na obrázku (pokud jste pak nepoužil další nabídky PIXEL POLISH-tmavá scéna,interiér…).s barvami mám trochu problémy,rozhodně mi nevychází surový scan dobrý(bez PIXEL POLISH mi připadá málo barevný).v jakém profilu pracujete-adobeRGB?

      Odpovědět
      • RE: barvy a monochromatický film

        a) pracuji v sRGB (jsem v této oblasti amatér, nikoliv profesionál)

        b) výsledek funkce pixel polish velmi závisí na struktuře, barevnosti a obsahu snímku. Obecně nemohu říci, že bych byl výsledky této funkce nějak nadšen.

        c) surový sken z diapozitivu mi vycházel slušně, z negativu rozporuplně

        Pozdravuje Jan Hlinák

        Odpovědět
    2. Raději bez Pixel Polish…

      Po delších zkušenostech s tímto scanerem doporučuji Pixel Polish jednou a provždy vypnout..Daleko lepší výsledky mám,když jen fotku doladím přes “křivky”.Pixel Polish je shcopen si “vymyslet” barvy,co na origináním snímku vůbec nejsou..a ještě je s ním scan delší.Krom toho na snímcích (některých) dělá PP takové zvláštní “kontury” nebo lépe řečeno “auru” kolem hran.po několika pokusech o lepší nastavení této funkce jsem PP navždy vypnul..a výsledky jsou pro mne lepší.
      Dobu scanování mohu jen potvrdit..konfiguraci notebooku mám podobnou jako zde v testu.

      Odpovědět
    3. pasy

      Takze aj tento skener hlta jedine nastrihany kinofilm. To je dost blbe, lebo ja odjakziva vsetko archivujem stocene v kazetkach, komu sa to chce strihat a niekam zakladat? To vazne neexistuje nejaky normalny skener (dostupny), ktory by aj kvalitou vyhovoval a zaroven nemal problemy zobrat 1,7 metra filmu? Vsak nech z jednej strany trci von koniec, z druhej zaciatok a posuvat to normalne, ako vo zvacsovaku. To by bolo idealne.
      Inak pekny clanok.

      Odpovědět
      • RE: pasy

        Pokud vím, tak to co požadujete umí už Nikon LS-4000. Jenom to není v základní výbavě, ale podavač pro celé filmy lze dokoupit jako příslušenství. Předpokládám že stejnou funkcionalitu budou mít i novější a vyšší typy těchto skenerů.

        Odpovědět
        • RE: RE: pasy

          To je prosté. Srolované filmy se velmi brzy poškrábou. Proto se také dříve vyhodí a nezabírají tolik místa :o)

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: pasy

            Tak mne sa zatial vobec neskrabu, vsak vobec ich nevyberam, maximalne ked chcem nieco dorobit. Co mam par nastrihanych, tak mam v nich bordel, lebo jeden film je na viacej kuskov, ktore sa pomiesaju, potom ked nieco hladam tak je to tazke najst. Kdezto zrolovany film v ocislovanej skatulke nie je problem najst. A fotky kukam podla indexov, tak velmi rychlo najdem co potrebujem. Navyse niektore mililaby si uctuju vyssiu cenu pri doobjednavkach z nastrihanych negativov ako z celych. Uz som to videl! 🙂 Jedine co si viem predstavit je to, ze by ten film po par desatrociach popraskal, lebo je tam zrolovany. Ale to hadam nie… 🙂

            Odpovědět
            • RE: RE: RE: RE: pasy

              To, že se ti nastříhaný kinofilmy pomíchaji není dáno tím, že je to špatná metoda, ale že si v tom neumíš udělat pořádek. Kup si acetátové nebo i papírové obálky, mívají rozměr A4 a vejde se tam 6 až 7 kinofilmových pásů po 5 až 6 obrázkách (podle toho, kdo to vyrábí). Acetátové obálky jsou čiré a můžeš na ně šmatat jak chceš a filmy neopatláš. Stočení filmu do ruličky jej poškrábá skoro pokaždé, bohužel většinou již v minilabu. Ale dá se tam dohodnout, že ti to smotají jen velmi volně. Nebo to nechávej vyvolávat tam kde to rovnou stříhaj. Bývá to většinou každý větší laboratoř s cntrálním zpracováním (v Čechách Fiotolab, Fotostar, …)

    4. Obrazek (vyrez) v plnem rozliseni?

      Diky za recenzi.

      Jedine co mi chybi je prave ukazka kousku snimku v plnem rozliseni, porovnana s Nikonem LS40, o kterem byla rec. Na zmensenych snimcich neni mozne kvalitu skenu porovnat.

      Velmi by me zajimalo co muze prinest ten obrovsky rozdil v rozliseni, protoze jsem vzdy mel pocit ze LS 40 uz zachyti to co na diaku je a vetsi rozliseni ze muze prinest minimum narustu informace. Nicmene skok v rozliseni je to veliky, a zaslouzil by vetsi srovnani nez jednu veticku, typu, kdo nevidel neuveri.

      🙂 jinak diky moc. tesim se az uvidim A3 tisky :))
      chose

      Odpovědět
      • RE: Obrazek (vyrez) v plnem rozliseni?

        Nejsem přesvědčen o přínosu onoho extrémního rozlišení, řekl bych, že mojich 2900 dpi je postačujících, spíše pak více zpodrobní zrno, ale těch informací na tom kinofilmu až tak moc není.

        Zato barevná hloubka je o něčem jiném, tam je rozdíl obrovský.

        Pozdravuje Jan Hlinák

        Odpovědět
        • RE: RE: Obrazek (vyrez) v plnem rozliseni?

          Rozlišení 2900 stačí, když nebudeš dělat výřezy a nebudeš chtít scanovat pro zvětšeniny na výstavní formát.

          Densita je opravdu důležitější, jak hloubka barvy. Ovšem hodnotu udávanou u toho scanneru (resp. udávanou Minoltou u všech scannerů) bych bral silně s rezervou.

          Nikon údajně udává densitu filmu kterou je schopen zpracovat.

          Minolta udávavala (tuším) 4,2 už u toho slabšího modelu, což byla naprostá hloupost. Někde jsem četl, že to je maximální densita (tedy poměr mezi největším světlem a největší tmou ?), kterou je schopen zpracovat snímací prvek. Nikoliv však densita filmu, kterou je schopen scanner pozřít a zpracovat…

          To je oblíbený trik výrobců. Každá věc se dá měřít zprava ale i zleva.

          To je asi jako když Vám v reklamě řeknou, že nejlevnější zrcadlovka je již od 1000 Kč, jenomže pak se ukáže, že pouze tělo, manuální, bez měření expozice, s matnicí bez mikrorastru a zaostřovacího klínu, bez baterek a bez DPH. A navíc není skladem.

          Odpovědět
    5. Poucna recenze

      Pekna recenze. Jen tak dale!
      Fanouskum digitalnich fotoaparatu bych doporucil, aby si nastudovali odstavec “Naroky na pocitac”. Je treba si uvedomit, ze pametova media jsou velkym problemem digitalnich fotoaparatu, byt se to nezda. Mne vychazi, ze kinofilmove policko pri 5400 dpi je cca 40 Mp. Kdyby se tedy podarilo takovy cip zkonstruovat (pochybuji, ze to bude do 5ti let), tak ulozeni do pameti bude nejmene stejny problem. A to nemluvim o strednim formatu!
      Stale plati, ze film je nejlacinejsi a nejmene zabirajici prostor “pametove medium” – byt to spousta lidi nerada slysi.
      Digitalni fotoaparaty stale cekaji na svou prilezitost a ja verim, ze se jejich vrcholu jeste doziji….

      Odpovědět
      • RE: Poucna recenze

        Ja nevim, mam doma stovky krabicek diaku, velke krabice fotografii, zrovna skladne mi to neprijde. Na muj 250GB disk by se oproti tomu veslo asi 250000/8 = 30000 zaberu z digitalni zrcadlovky, coz mame pres 800 filmu o 36 policcich. Pri ulozeni na DVD by to znamenalo 60 disku. Co je skladnejsi? Kdyz tomu nerozumim, nesnazim se lidi mentorovat.

        Odpovědět
        • RE: RE: Poucna recenze

          Ahoj HELE,
          a pri velikosti jedne fotografie o 80kb by se Ti jich tam veslo dokonce 3 miliony! Coz pri prumernem dosazenem veku 72 let cini 114 fotek denne….
          Neuveritelne, ze?

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: Poucna recenze

            No prave, kazda fotka se navic nemusi ukladat v plnem rozliseni, ba co vic, nepovedene se rovnou smazou. Takze s naroky na skladovani to u digitalu neni tak horke, pro mnoho lidi je to i mnohem vyhodnejsi.

            Odpovědět
            • RE: RE: RE: RE: Poucna recenze

              jasne… nejlepsi je ty fotky mazat rovnou ve fotaku vsechny, to potom clovek nema vubec zadny problemy s ukladanim, a fotografovani se stane nicim neposkvrnenou rozkosi 🙂

    6. Rozlišení

      No Jardo..máš sice částečnouy pravdu..a já se přiznávám,že jsem “antidigitálista”:-).Ale 40MPix z diáku není “čistých” dat..Zhruba mi to vychází (a podle jiných zdrojů je to tak),že film má “čárové” rozlišení ekvivalentní cca 14MPix..a pokud se barev týká,tak cca 20MPix.40MPix je prostě jen “papírová” hodnota.Jinak soubory z tohoto scaneru jsou veliké cca 110MB při 8bit/ch.
      O archivaci digitálních dat si také myslím své..a že je něco “zadarmo” to rozhodně není pravda.Na jednom filmu “klasici” mají cca 2,1GB informací (možná o něco více),které je třeba archivovat.”My” je archivujeme ve filmových pásech…digitálisté ty data musí uložit “někam jinam”.

      Odpovědět
      • RE: Rozlišení

        Omlouvam se za nepresnost a mou ledabylost v mem prispevku. Ja to myslel tak, ze prave scanner pri 5400 dpi vytvori soubor odpovidajici cca 40Mp. (5400dpi=2126 d/cm a pro policko 3,6×2,4 cm je to 7653 pixlu krat 5102 pixlu tj. asi 40 Mp.)
        Jinak co se tyce klasicke foto versus digi, mne je to fuk. Ja pujdu vzdy do lepsiho a soucasne do lacinejsiho. Klasika mi v soucasnosti vyhovuje (vykon/cena), a digi se musi jeste hodne snazit, aby se k tomuto pomeru na klasiku dohrabala. Ale abychom byli spravedlivi: klasika ma za sebou vice nez 100 let intensivniho vyvoje. Snad to tem digitakum nebude trvat taky tak dlouho, to byl vyznam me pripominky.

        Odpovědět
      • RE: Rozlišení

        Vis, oni to jsou jen takova cisilka. Uvadet rozliseni u negativu (diaku) ponekud zavadejici. Vse je pochopitelne po shlednuti kousku filmu pod mikroskopem v porovnani stejneho zaberu na digi.
        Nicmene to jsou zbytecne rozbroje, ono zalezi predevsim na vysledku a jakou cestou k nemu dospejes je podruzne.

        Raven

        Odpovědět
    7. Detaily v tmavych miestach

      Hmmm, povedal by som ze ked naskenujem policko tak ze je prepalena obloha, je logicke ze budem mat lepsie prekreslene tmave miesta ako na skene toho isteho policka kde je obloha naopak az prilis tmava. Cize aj na Nikone sa urcite da ziskat podstatne lepsia kresba v tmavych miestach – asi nie az taka ako na Minolte, ale predsa.

      Odpovědět
    8. zasa vojna 🙂

      A jeje… Zasa sa tu rozobera co ma kolko Megapixlov a kedy… Hehe… A nie je to jedno? Hlavne ze vysledny obraz je kvalitny, nie? Osobne som tiez antidigitalista (fotim starymi Prakticami), ale nie extremny.

      Dobre svetlo pri foteni!

      Odpovědět
      • RE: zasa vojna 🙂

        Myslím,že žádná válka nebude:-)
        Nic se tady nerozebírá..respektive ne ve smyslu “opozice” proti digi..Dokonce si všimni,že já..”antidigitálista” jsem se digi v podstatě zastal:-).Jen jsem si to s kolegou uváděl na pravou míru.A protože tenhle scaner mám doma,tak jeho kvalitu posuzovat mohu:-)

        Odpovědět
    9. Barevna hloubka

      Ahoj, nejak nevim jak je u tohoto scaneru dosazeno vyssi barevne hloubky (jak uvadi recenze) oproti Scan Dual III.
      Mam pocit, ze 16 bit na barvu vyjde u obou modelu nastejno.

      S pozdravem Raven

      Odpovědět
      • RE: Barevna hloubka

        Musíte rozlišovat mezi barevnou hloubkou výstupního souboru (ta je buď 8 nebo 16 bitů na barvu) a barevnou hloubkou A/D převodníku. Výstup může mít 16-bitů na barvu i při 8-mi bitovém A/D převodu (je samozřejmě otázka, kde se tam ty údaje vezmou …).

        A naopak, lze mít XX-bitový A/D převod a výsledek pak převézt na nižších 16 bitů. Každopádně jsou tam využitelné informace a záleží jen na inteligenci převodního programu.

        Pozdravuje Jan Hlinák

        Odpovědět
        • RE: RE: Barevna hloubka

          Ano to je me naprosto jasne. Ja jen proste ctu tech. udaje obou skeneru a u obou se uvadi AD prevodnik 16bit a vystupni format 8 nebo 16 bitu. Opakuji otazku: jaky je tedy rozdil??

          Raven

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: Barevna hloubka

            Otevřeně řečeno – nevím. Na tohle by uměl odpovědět akorát výrobce.

            Pozdravuje Jan Hlinák

            Odpovědět
            • RE: RE: RE: RE: Barevna hloubka

              Mam dojem ze neco jinyho je rozsah danej sirkou prevodniku (teoretickej)(to je proste pocet moznejch hodnot) a neco jinyho je ten skutecne vyuzitelnej kombinaci lampa/film/snimac (“vzdalenost” mezi prvni a posledni hodnotou, nebo “velikost kroku”). Nebo to taky muze souviset s dotazem JKJ ke kteremu se pripojuji. Rad bych videl srovnani Minolty s Nikonem ve tmavem miste ve chvili, kdy by svetla mista byla na obou stejna.

    10. Doba ostreni

      Nevim kde se vzal tento udaj a to jeste cervene “POZOR – vlastní sken ve všech případech předchází cca 30 vteřin zaostřování”. Me osobne tento skener ve vsech pripadech zaostri do 10s

      Odpovědět
      • RE: Doba ostreni

        Ono je to složitější. Pokud uděláte preview (což při batch režimu zcela jistě dělat nebudete), jsou operace před vlastním skenem kratší a to výrazně. Pokud ne, pohyboval se čas ostření, kalibrace, atd. kolem 30 až 120 vteřin (nevím, co skener všechno dělá), občas se tvářil jako mrtvý brouk a pak najednou začalo skenování. Uvádím to v záporech, obecně nemám rád programy, které nejsou schopné říci “čekejte, probíhá …”.

        Při preview, pokud upravíte předběžně sken v náhledu, je to v pohodě a rychle.

        Jinak, jak je uvedeno v textu, všechna nastavení jsem dal na “kvalitní” (nebudu je vypočítávat), pokud máte někde něco nastaveno jinak, bude to rychlejší.

        Pozdravuje Jan Hlinák

        Odpovědět
    11. Nepřeceňujete PhotoShop Elements?

      … Adobe Elements ve verzi 2.0, proti předchozí verzi udělal značný skok nahoru a konečně převyšuje dříve standardně dodávaný Photoshop 5 LE.

      Konkrétně tohle bych se neodvážil tvrdit – PS5LE uměl s obrázky s 16bpc alespoň nastavit úrovně a barevné posuny (byť nikoliv ořezy a jiné akce), zatímco PSE2 rovnou při načítání prohlásí že 16bpc neumí a automaticky konvertuje na 8bpc. Tomu já tedy rozhodně neříkám pokrok, zvlášť když ho dodávají ke skeneru který by těch 16bpc uměl využít.

      Odpovědět
    12. nesrovnáváte jablka s hruškami?

      Je logické, že uvedený scanner srovnáváte s Nikonem LS 40 (někdy označen jako Coolscan IV ED?), neboť ho dlouho máte a detailně znáte. Ale měli-li bychom porovnat scannery shodné kategorie, bylo by objektivnější srovnat Minoltu DSE 5400 s Nikonem LS 50.
      (LS40 je starší – technologicky tedy zaostává, což uvádíte, ale už levnější – např. Paladixu stojí 18990,-vlastně se jedná o výprodej modelu, který dožil).
      LS 50 stojí cca 27000,-, denzitu udává 4,2 a rozlišení 4000 DPI.

      Odpovědět
      • RE: nesrovnáváte jablka s hruškami? – srovnávám, já vím

        Srovnávám, však také uvádím proč.

        Pokud nám Nikon zapůjčí LS-50, udělám regulérní srovnání s touto Minoltou. Bohužel, onu LS-50 zatím nemůže zapůjčit, má jediný vzorek.

        Pozdravuje Jan Hlinák

        Odpovědět
    13. Uz len pockat…

      kedy sa na paladixe zjavi recenzia na MDS IV. ci sa oplati investovat do tejto 5400, alebo za polovicny peniaz dostaneme porovnatelny vysledok od toho novsieho modelu.

      Odpovědět
    14. barevný převod

      Vlastním tento skener zhruba půl roku a mám stejné zkušenosti s barevným převodem negativ/pozitiv. Některé naskenované snímky byly barevně ujeté do červenofialova a to pouze na určitých ohraničených plochách snímků -např. kmeny stromů, okraje listu apod.
      Po dlohém zkoušením jsem tento problém vyřešil-výměnou software za Vue Scan Professional Edition (poslední verze podporuje tento skener). Chyba je tedy opravdu v software.

      Odpovědět
    15. doba skenování

      vlastním tento skener a doba skenování se razantně sníží po stažení nejnovějšího ovladače.Vámi udávaná doba skenu s použitým ICE cca 9min. se snížila na cca 2,5min. !!!

      Odpovědět
      • RE: doba skenování

        Dobrý den,

        také bych poprosil za odkaz na novější (rychlejší) ovladač pro tento skener.

        Děkuji
        Pavel C.

        Odpovědět
        • RE: RE: doba skenování

          Tak dle sdělení v Minolta CZ,je prý nejnovější verze SE ver.1.1.2 na http://www.minoltasupport.com
          Právě si ji stahuji do PC..Jsem sám zvědav,jestli to k něčemu bude.O jiném ovladači,respektive SW ani v Minoltě CZ nevědí.

          Odpovědět
    16. doba skenování

      to je divný,mám P Celeron 2,2 GHz,512RAM, USB 2.0.Při nastavení skenování 4000dpi se zapnutým ICE fakt cca 2,5 min.(počítám čistou dobu skenu)

      Odpovědět
      • RE: doba skenování

        A muzes mi pls rict jak nastavis sken 4000dpi, kdyz Dimage Scan Utility umoznuji jenom 2700 nebo 5400 dpi a nic mezi? 🙂

        Odpovědět
        • RE: RE: doba skenování

          velice jednoduše,kliknu myškou na rozlišeni a hodnota zmodrá,pak ručně napíšu libovolné rozlišení jdou i mezihodnoty 🙂

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: doba skenování

            OK, klasika a ani me to nenapadlo vyzkouset. 🙂

            Presto sken trval 4:45, nejak mi tam prebyvaji ty dve minuty… 🙁

            Odpovědět
            • RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Hm,hm,divný.Skenuju to v prosředí Photoshop 7,jetli to nemá vliv,jinak nevím.

            • RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Tak jsem to včera vše přeinstaloval…dokonce 2x..a nedosytal jsem se k lepším výsledkům ani omylem..Zkusil jsem jak USB2.0,tak Fire Wire..(mám sice notebookl,ale Cel.2,2GHz,1024MB RAM).Zkusím si ještě pohrát s videopamětí…,třeba zpracovává PC údaje (nebo část z nich v ní)..a mám ji nastavenou dos nízko..

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              ještě jsem si uvědomil,když jsem instaloval nový ovladač,tak jsem odinstaloval soft na skenování a musel jsem do Správce systemu,do Správce zařízení a natvrdo smazat ten starý ovladač.

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Tím by to být nemělo…Nový ovladač si starý smaže sám…je jen třeba instalovat “2x”.Pak by to mělo být O.K.V PS 7.0 také mohu zkusit scanovat..,ale nějak si nedokážu vysvětlit,proč by to na rychlost scanu mělo mít vliv..Spíše naopak,pokud má někdo PC s 256MB RAM,tak by to spíš scanování mohlo zpomalit…PS si vezme něco z RAM.SW scaneru jen málo.Jinak v W2000Pro mi využití paměti “ukazuje” max 480-550MB RAM a to cca 100MB mám ještě sdílené pro grafiku notebooku.Takže při běžném scanu si tolik paměti “nevezme”.

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Pak už mě nic nenapadá,asi mám turbo Minolta Scan :-)))

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Hmm…asi máš nějaký vývojový typ:-))..Nemá ten tvůj scaner extra motor?.-)
              Ještě mne napadá,že by to snad mohlo mít souvislost s velikostí cash paměti?U Celeronu je 128kB..,ale ani to se mi moc nezdá…Dnes se chystám na další pokusy:-),já tomu přijdu na kloub!Nebo také ne….-))

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Jsem rád že mi to smaží tak jak má:-))Budu držet palce při pokusech.

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Ještě mne Honzo napadlo…jaký máš OS?I když tím by to snad také být nemělo…Já mám W2000Pro.Nebo jestli nemáš nějak nastavenou utilitu pro defragmentaci RAM…,nebo co já vím..už mne nic nenapadá:-)

            • RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: doba skenování

              Ja to zkousim na P4, takze vic cache a na WinXP Prof. CZ. Ale dostal jsem se neco pod 5 minut, niz uz ani ranu. Taky by me zajimalo cim to je… 🙂

            • RE: doba skenování

              Mám W XP Prof. a žadnou utilitu jsem nenastavoval.Napadlo mě ještě co třeba USB 2.0,jestli funguje tak jak má?Jinak už nevím…..

            • RE: RE: doba skenování

              Po všech pokusech mohu s klidem prohlásit,že na 5400DPI,při zapnutém ICE a grain dissolver trvá scanování 10m:15s…Když vypnu ICE a grain dissolver,tak se dostanu na 1m:30s!!Je mi jen líto toho,že ICE se nedá použít bez grain dissolver..protože bez GD je ostrost výstupu větší..a zrno mi nevadí..na fotce stejně vidět nebude..respektive ne tak jako na PC monitoru.
              ICE prostě hodně moc scaner zpomaluje..při scanování bez ICE je využití procesoru snad 20%,při zapnutém ICE je to 100%..

            • RE: RE: RE: doba skenování

              Ano musím říci že doba nutná pro skeny s ICE je hodně dlouhá, žádné vylepšení nepřináší ani ovladače 1.1.5.
              Navíc dobu skenu silně ovlivňuje tmavost snímku. Tmavé diapozitivy při 1024×1572 mohou jet i 15 minut. Potom slyšíte různé tóny, jak pracuje krokový motor. Skeny tedy trvají různě dlouho. (AMD 2500+, 512 MBRam)

    17. BARVY PODLE PROFILŮ

      prosím všechny přítomné odborníky aby se koukli na http://www.volny.cz/damdz kde jsem nachystal nascanované obrázky při různých barevných profilech.odlišnosti jsou opravdu veliké, sám nevím v jakém profilu mám scanovat.děkuji

      Odpovědět
    18. převod negativu

      Když má ten skener takové problémy s převodem barev negativ – pozitiv, není lepší negativ oskenovat jako pozitiv a pak převést? Jak na to v PS7? Nebo nemá někdo typ na specializovaný program?

      Odpovědět
    19. funkce ICE při ČB scanu

      zajímalo by mě proč nejde funkce ICE při scanování černobílého negativního filmu ?. Většinou mám staré čb filmy které bych chtěl archivovat v nejlepší kvalitě.

      Odpovědět
      • funkce ice při Čb scanu

        Odpověď je jednoduchá, ICE znamená sken barevného negativu / pozitivu v infračervené oblasti (k LED diodám RGB je doplněna jedna IR), kdy jakákoliv nečistota je zřetelná, ale barvy ve filmu ne, ty jsou pro IR průchozí. Zrno stříbra v klasickém černobílém filmu je tedy identifikováno jako nečistota, protože je neprůchozí pro IR záření. Dneska to lze řešit používáním monochromatických filmů (mimochodem, jsou vynikající), kde ICE používat můžete. U starších ČB filmů máte smůlu, bohužel.

        Pozdravuje Jan Hlinák

        Odpovědět

    Napsat komentář