Konfrontace

Pozvánka na neobvyklou výstavu v Pražském domě fotografie.


obalka

V pondělí 17. června byla v Pražském domě fotografie zahájena neobvyklá výstava nazvaná Konfrontace. V průběhu jednoho měsíce se zde postupně představí studenti a čerství absolventi čtyř českých vysokých škol, které nabízejí specializované studium fotografie. Poprvé v historii tak bude mít veřejnost možnost přímého srovnání výsledků práce mladých tvůrců, kteří vyrůstají v různých ateliérech a katedrách.

Až do roku 1990 jedinou českou vysokou školou, kde bylo možné studovat fotografii, byla Akademie múzických umění v Praze. Fotografie jako samostatný studijní obor je zde vyučována již od roku 1960. Samostatná Katedra fotografie tu existuje od poloviny 70. let. Jejím prvním vedoucím byl známý profesor Ján Šmok. Po revoluci vznikly katedry a ateliéry fotografie i na dalších českých univerzitách. V současnosti existuje takových škol v České republice celkem pět. Čtyři z nich se postupně představí na této výstavě. Kromě Katedry fotografie FAMU (Fakulty filmové a televizní AMU), se na Konfrontaci podílí také Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědné fakulty Slezské univerzity v Opavě, Ateliér fotografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a Ateliér fotografie Fakulty užitého umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Vzhledem k omezeným prostorám Pražského domu fotografie se jednotlivé vysoké školy představí divákům postupně. Každá z nich bude vystavovat zhruba jeden týden. Cyklus čtyř výstav zahájil opavský Institut tvůrčí fotografie (18.6. – 24.6), jako druhý se představí ústecký Ateliér fotografie FUUD Univerzity J. E. Purkyně (26.6. – 2.7.), poté přijde na řadu Ateliér fotografie VŠUP v Praze (4.7. – 10.7.) a celý cyklus zakončí Katedra fotografie pražské FAMU (12.7. – 21.7.). Některé školy, jako například opavský ITF, reprezentují jak současní studenti, tak i absolventi. Jiné vsadily pouze na studenty. Výstavy představují pouze zlomek celkového objemu práce studentů, jakousi špičku ledovce. Každá škola si zvolila oblast, ze které vybírala, a jisté téma, které vybrané práce spojuje. Tak například úvodní výstava ITF je zaměřená na subjektivní dokument a portrét, FAMU bude prezentovat figurální tvorbu a ústecký Ateliér fotografie svoji výstavu, která se bude orientovat na zachycení pocitů, nazval Subjekt objekt.


Krenek
Horazny
Simanek

Na úvodní výstavě opavského ITF můžete zhlédnout práce celkem deseti autorů. Zastoupeni jsou jak studenti 3. ročníku bakalářského studia, tak i jména, která jsou již veřejnosti známá. Můžete zde vidět mimo jiné i tři fotografie z cyklu Hypermarkety, za kterou Jiří Křenek, loňský absolvent magisterského studia na ITF, získal hlavní cenu na Talentinu a Grant Prahy v soutěži Czech Press Photo. Ostatní vystavené práce jsou neméně zajímavé. Hned u vstupu visí velice impresivní série Ústí nad Labem – Aussig, jejímž autorem je Jan Vaca. Jedná se o šest černobílých snímků na kterých se prolíná čas. Minulost zde pohlcuje současnost. Dvojexpozice kombinují portréty z archívu města Ústí nad Labem a novodobé záběry ulic. O něco dál pak najdete neméně silnou sérii osmi barevných fotografií Víta Šimánka z cyklu Pohledy nemocných. Jak sám název napovídá, snímky zachycují prostředí nemocnice tak, jak ho vidí pacienti. Zachycené jsou tu podlahy, stojany, lahvičky s léky, stropy, světla, nohy na opačném konci postele. Neostrost a kompozice založená na izolovaných detailech a ořezu vytváří intenzivní pocit, že je člověk uvázán na posteli, nemůže se hnout a musí se dívat stále jen jedním směrem; přitom se ale nemůže soustředit – vědomí má jakoby zamlžené, nemůže se probrat.

Depresivně působí i černobílé fotografie Martina Říhy z cyklu ZOO. Slon natahující chobot po svém stínu, žirafy natěsnané v tmavé stáji, levhart schovávající se před davem zvědavých návštěvníků. Snímkům dominují hluboké stíny, místy přerušené prudkým slunečním světlem. Zvířata jsou jakoby zatlačená do pozadí. Neživí ptáci nastříkaní na sklech jsou výraznější než živá zvířata. Hra stínů a světel zaujme i na třech velikých technicky precizních zvětšeninách Martina Štěrby z cyklu Chicago. Setkáme se na nich s odcizeným velkoměstem a lidmi, kteří ho obývají – námořníky v bílých uniformách, staršími muži na ulici, i diváky v muzeu moderního umění. Subjektivní dokument na výstavě ITF reprezentuje i David Boukal se svými šesti barevnými snímky z cyklu nazvaného Záznam, který je vlastně jakýmsi abstraktním deníkovým záznamem vjemů a pocitů, a Josef Horázný se svojí sérií černobílých fotografií bez názvu, která zachycuje lidi na ulici i v interiéru, kteří jakoby prchají před kamerou.

Portrét je na této výstavě doménou hlavně žen. Dita Pepe zde prezentuje čtyři fotografie ze svého cyklu Autoportréty. Na každé fotografii tohoto cyklu je Dita zachycená vždy s další ženou v jejím přirozeném prostředí, počínaje školačkou, hledající prostředky k sebevyjádření v módních výstřelcích, a konče postarší usedlou dámou, s těžkým make-upem, v šatech s volánky a seriózně působící starší ženou v ručně pleteném svetru. Dita Pepe se vždy jako chameleón stylizuje do role ženy se kterou pózuje a přizpůsobuje se prostředí. Stává se někým jiným. Druhou autorkou ze stáje ITF je Lucie Nimcová. Ta na výstavě prezentuje osm souborů kombinujících dokument a portét. Každý z nich zahrnuje čtyři snímky 10x15cm. Jsou na nich zachyceny obyčejné ženy. Vidíme tu obezitu, modřiny, vytahané spodní prádlo. Střídají se tu celkové záběry i torza. Se snímky ze soukromí vždy prudce kontrastuje jeden snímek z civilního života. Zajímavou sérii portrétů vystavuje i poslední autor, Karel Šproutil. Jde o sérii osmi portrétů z cyklu Motorkáři. Každý z mužů je zachycený spolu s motocyklem vždy dvakrát: jednou v barvě, v plném lesku a slávě, oblečený v kůži či džínách, s přilbou na hlavě, podruhé na černobílé fotografii, odhalený, nahý. Na první pohled upoutá rozdíl v póze. S šaty většinou mizí i hrdost a sebejistota, jinde ale zase vidíme vzdor.

Výstavu vám mohu doporučit, rozhodně stojí za zhlédnutí. Zajímavé ale bude hlavně její porovnání s výstavami ostatních škol, které budou následovat. Podle katalogu se máme na co těšit. Nezbývá než doufat, že tato první konfrontace českých vysokých škol zaměřených na fotografii nebude jedinou a že se stane pravidelnou událostí.

Konfrontace
Kde: Pražský dům fotografie, Haštalská 1, Praha 1
Kdy: 17.6. – 21.7.2002
Otevírací doba: Denně, 11-18 hod.
Vstupné: 30 Kč, snížené 15 Kč
Téma: Konfrontace prací studentů a čerstvých absolventů českých vysokých škol se zaměřením na fotografii

Napsat komentář