Kraj zlaté horečky a roztržená sopka

V posledním pokračování cestovního deníku se podíváme do hlavního města Kalifornie a jeho okolí a navštívíme jednu přírodní zajímavost v Coast Ranges.

Trinity River
Trinity river

Před Eurekou jsem odbočil po 299 do vnitrozemí – na San Francisco jsem neměl čas a tak jsem raději zvolit trasu, která mě přivede do kraje zlaté horečky roku 1849.

Trinity river
Big flat, Trinity river, Kalifornie

299 je pomalá, kroucená, nahoru a dolů a vede pěknou členitou krajinou podél různých potoků a říček. Křižuje Redwood Creek a pak dlouho vede podél Trinity River, na které se nejen lovily ryby, ale i raftovalo a kajakařilo.
Ve Weaverville jsem doplnil zásoby, umyl auto a zavolal z budky domů a pak už jsem byl v proslulém kraji, kam v polovině devatenáctého století táhly davy z celé Ameriky. In a cavern, in a canyon, excavating for a mine, dwelt a miner, forty-niner, and his daughter Clementine… Tak to byli oni: forty-niners, devětačtyřicátníci.

Camden house
Camden house

Před Whiskeytownem je jedno z klíčových míst té doby – most přes Clear Creek. V úzkém údolí to bylo jediné místo, kudy bylo možno se dostat k nalezištím a toho využil jakýsi podnikavec, postavil tam most a vybíral od zlatokopů mýtné. Není snad nutno dodávat, že tím zbohatl mnohem jistěji a bezpečněji než ti, od kterých mýtné vybíral. V r. 1900 postavil na stejném místě železný most na kamenných pilířích, který stojí dodnes. Silnice však už vede kousek stranou.

ElDorado gold mine
Zlatý důl El Dorado – nic zajímavého

Most byl v držení rodiny až do roku 1912, kdy jej získal stát. Kousek od mostu stojí dům původního majitele Camden House z roku 1852 (nevypadá na to) a ještě dál je důl El Dorado: pár polorozpadlých kůlen, neidentifikovatelné zbytky původního vybavení a díra do svahu, nově upravená bagrem.
Ze samotného Whiskeytownu do dnešních dnů přežil jen jeden dům, bývalý obchod, kousek od nového přehradního jezera.

Whiskeytown
Whiskeytown

No, a pak jsem zase najel na Interstate Freeway 5, vpravo za Coast Ranges zapadalo slunce, za zády se mi posměšně chechtala Shasta Mountain, ze které jsem předtím neviděl ani kousíček a na východě zářil zasněžený vrcholek Lassen Peak. A to ani nebylo kde zastavit, abych tu nádheru alespoň vyfotil. Tak už to chodí.

A na jih, ‘domů’. U Corningu, už za tmy, jsem do sebe nacpal nějaké tacos a pak pokračoval až do půl deváté, kdy jsem opustil dálnici s úmyslem najít u Woodlandu nějaké spaní. Kemp jsem pro tuto noc vzdal a soustředil jsem se na motely. Ind v recepci Days Inn s úsměvem nabídl pokoj za 50, Indův bratr v Comfort Inn mě sjel pohledem od hlavy k patě a chtěl za to samé 58, Best Western jsem se vyhnul velkým obloukem a nakonec, zcela vyčerpán, jsem přijal od třetího z indických bratří ubytování v Budget Inn (38). Plus daň. Bylo tam teplo, sucho, sprcha, kávovar a po týdnu zase postel. Spal jsem jak poleno, přestože zvečera mě přiváděla k šílenství sousedova klimatizace, která se zapínala na střídačku s lednicí v mém pokoji. Pokud totiž nebydlíte ve skutečném zděném patrovém hotelu, vytápění (a chlazení) je řešeno bednami pod oknem, jejichž klíčovou součástí je neuvěřitelně hlučný ventilátor.

old town Sacramento
Sacramento, staré město

Do Sacramenta to byl jenom kousek a protože bylo nedělní ráno, nebyl na silnicích prakticky žádný provoz a ve městě naopak spousta místa k parkování. Nenechal jsem se zblbnout směrovkami jako minule a hravě jsem nalezl hlavní turistickou atrakci, staré město. Bylo díky časné hodině liduprosté; potenciální návštěvníci do sebe ještě tlačili v poklidu domovů a cukráren přeslazené muffiny a slabé překapávané kafe.

old town Sacramento
Sacramento, staré město

Staré město vzniklo v přímé souvislosti s již zmíněnou zlatou horečkou. Ulice jsou tvořené patrovými dřevěnými domy s dřevěnými krytými chodníky, tak jak je známe z klasických westernů. Jen pod chodníky byl místo obvyklého bahna asfalt. Na řece kotvily kolesové parníky, jeden malý vyhlídkový a druhý velký nepojízdný jako hotel, přes řeku dva mosty, jeden zvedací (ne sklápěcí, ale zvedací: pohyblivý díl zůstává při zvedání vodorovný) a druhý otáčecí. A hned vedle přístavu nádraží, na kterém byl přistaven historický (nebo jen historizující?) vláček ve specielní úpravě Goosbump express. Ověšený kostrami, vevnitř pavučiny a hnáty, okolo se poflakovali zřízenci v černých tričkách s natištěnými bílými žebry. Asi už se nemohli dočkat halloweenu.

Sacramento
Sacramento

Železniční museum mělo ještě zavřeno a tak jsem se podíval jen na památník Pony Expressu, sochu zchváceného jezdce na vzpínajícím se koni. Na podstavci bylo i něco o historii téhle poštovní služby. Nefotil jsem ani nesháněl nějakou brožurku, pamatuji si však, že vše, co tam stálo, usvědčovalo z šíření bludu českou kapelu K.T.O., která někdy v sedmdesátých letech zpívala českou verzi písničky o této poštovní službě. Pro ty, kdo si ji pamatují: tak především Pony Express neměl nikdy tři sta jezdců, ale nejvíce 121 a asi 500 ‘pony’.
Každý ten jezdec musel zajisté být v sedle jako doma, leč bylo mu srdečně jedno, zda hoří či nehoří Arizona, protože trasa vedla daleko severněji: ze Sacramenta do Salt Lake City v Utahu a potom dál na východ až do St.Joseph v Missouri, tedy 1966 mil. První vyjel 4.4.1860 a doba jeho slávy byla krátká, jezdil jen 18 měsíců. Byl ale historicky prvním spojením Kalifornie se světem.

Pinnacles national monument
Pinnacles

A pak zase dálnice 5 a cesta na jih. Protože jsem měl ještě nějakou tu hodinu čas, odbočil jsem u Los Banos okolo San Luis Reservoir směrem na Hollister a po okreskách se dopracoval do Pinnacles National Monument, což je pozůstatek další dávné sopky.

Pinnacles
Pinnacles

Park leží v Coast Ranges a abyste něco viděli, je třeba zvolit některou z různě dlouhých okružních stezek. Po zvážení možností jsem zvolil pětimílový okruh a viděl jsem na něm pár vulkanických skal čumících z jinak celkem oblých kopců. Příjemná procházka v teplém nedělním odpoledni. Na Pinnacles je nejzajímavější to, že jejich druhou půlku můžete vidět 195 mil daleko, na druhé straně kalifornského centrálního údolí. Sopka se roztrhla vejpůl a každá polovina odjela na jiné kře.

Pinnacles
Pinnacles

V návštěvním středisku jsem opět narazil na zmínku o CCC… Pracovní útvary přece, že jsem se o nich ještě nezmínil? Tak tedy: v době hospodářské krize v třicátých letech zahájila americká vláda rozsáhlý pracovní a vzdělávací program, kterého se v letech 1933-42 zúčastnilo na 3 miliony mužů. Byli rozděleni do skupin až po 500 a v půlročních turnusech stavěli mimo jiné silnice, návštěvní střediska a odpočívadla v národních parcích. A že stavěli zatraceně dobře se můžete přesvědčit ještě dnes. Všimněte si pečlivě vyskládaných kamenů v opěrných zídkách, kamenných návštěvních středisek, dokonce i stoly z masivního dřeva u kterých budete svačit a obdivovat výhled třeba na El Capitan jsou jejich práce.

A pak už bylo pět odpoledne a byl čas zase jet. Mezi vinicemi a zelenými (zeleninovými?) poli na 101 a pak už tu byla tma a staré španělské misie San Luis Obispo a Santa Maria a Santa Barbara a pak jsem najednou byl tam, odkud jsem vyjel. Jen na tachometru Contoura bylo o 2220 mil víc.

Fotografie byly pořízeny přístrojem Praktica MTL3 s objektivem Prakticar 28-200mm

Napsat komentář