Lee Frost: Kreativní fotografie od A do Z

Encyklopedická kniha Lee Frosta popisuje nejčasteji používané fotografické techniky a to včetně potřebného vybavení, výběru lokality a užitečných rad k dané technice.

Kreativní fotografie od A do Z
Kreativní fotografie od A do Z

Kniha “Kreativní fotografie od A do Z” Lee Frosta je poměrně neobvykle uspořádaná. Má encyklopedické řazení podle hesel. Protože jednotlivá hesla jsou zároveň i položkami v obsahu, nebudu zde vypisovat všech 54 položek, ale uvedu pro ilustraci namátkově jen několik z nich: Abstraktní umění, Podzimní nádhera, Protisvětlo, Neonové nápisy, Vodopády, Ohňostroje, Pravidlo třetin. To mimo jiné znamená, že témata se v knize probírají jedno po druhém bez logické návaznosti. Ovšem u některých hesel jsou uvedena hesla související, což trochu čtenáři usnadní orientaci.

Velmi težko soudit, zda je kniha určena spíše začátečníkům či mírně pokročilým, zda je v ní obsaženo informací dost či málo. Některé techniky by jistě zasloužily hlubší teoretický výklad. V knize je všem heslům věnován přibližně stejný prostor. Poznámka na okraj: Při nejlepší snaze se mi nepodařilo napočítat oněch inzerovaných “více než 70 podrobně popsaných technik” nýbrž pouze “více než 50 technik”.

Ale věnujme se knize samotné:
Velmi překvapivě je např. pojato heslo “Černobílá fotografie pro začátečníky”. Autor nabádá začátečníky k používání buď monochromatického filmu Ilford XP2 s vyvolávacím procesem C-41 nebo k používání diapozitivního filmu Agfa Scala. Klasickým černobílým filmem se vůbec nezabývá, neboť předpokládá, že by je máchání v lučavkách zřejmě spíše odradilo než naladilo.

Některé popisované techniky nelze než vnímat jako hříčku pro jedno vyzkoušení – mám konkrétně na mysli “křížovou polarizaci”, ke které si prý pořídíme bežně dostupnou fólii z polarizačního gelu…a pak si přes ni můžeme na prosvětlovacím pultu položit třeba průhledné pravítko a to vyfotit.

U hesla “Portréty v přirozeném prostředí” mě v přiložené ukázce trochu zarazilo použití infračerveného filmu na portrét zahradníka. Dlužno říci, že hlavní, větší ukázka, je fotografovaná v barvě na barevný diapozitiv.

Některé popisované techniky asi nebudou v našem prostředí příliš využitelné. Například technika “Přímý přenos obrazu”, která počítá se slupováním a přenášením vrstev z instantního filmu Polaroid.

Docela detailně se autor zabývá výrobou dírky do dírkové komory a uvádí i způsob, jak zjistit clonové číslo pro dírku, kterou jsme vyrobili.

U hesla “Blesk s pomalou synchronizací” mne příliš nepřesvědčily
přiložené obrázky o tom, že jsou na nich zachyceny přesně ty
situace a motivy, které touto technikou vyniknou nejlépe.

Kapitola “Tónování fotografií” předpokládá vlastnictví černobilých
fotografií na papíru nebo barytu, jejichž zhotovením se ale kniha
vůbec nezabývá.

Přes všechny zvláštnosti, kterými kniha oplývá, musím uznat, že přece jen obsahuje dost praktických poznatků a postřehů. Jazyk v knize použitý asi nebude nejlepší pro nesoustředěného čtenáře. I když překlad samotný je na současné poměry zvládnutý docela slušně, působí místy jaksi strojově.

Ať už se rozhodnete si knihu pořídit či nepořídit, myslím, že ji
nejvíce mohou využít fotografové mírně a středně pokročilí, kteří
mají snahu okusit na vlastní kůži širokou škálu fotografických
oborů a technik.

Kreativní fotografie od A do Z
Autor: Lee Frost
Vydavatel: Computer Press 2003
Přibližná cena: 297,- Kč
Formát: B5
Vazba: paperback
Rozsah: 162 stran
ISBN: 80-251-0086-3

24 komentářů u „Lee Frost: Kreativní fotografie od A do Z“

  1. Takovou knihu si nekoupím…

    Mám pár takových novodobých knih, týkají se jiných oborů, ale myslím, že mají mnoho společného.
    Nic podstatného, co není na intrernetu, nebo ve starší literatuře tam nenajdete. A je jedno, jestli zaplatím za tu barevnou obálku 200, 500, nebo více Kč. Ať se to týká kuchyně, stavebnictví, foto…
    Nakonec zjistíte, že použitelné informace mají cenu asi 10ti stránkové brožury. raham

    Odpovědět
  2. Ja taky ne

    Ja si takovou knihu taky nekoupim z presne stejnych duvodu jako nectu Blesk nebo rady v Prakticke zene. To rikam s vedomim toho, ze jsem ji necetl (mozna nahledl v obchode), jen podle Jajiny recenze, i kdyz jeji zaver mi prijde ponekud alibisticky.
    Drive takove knihy taky byly k mani, ale rozhodne nebyly psany pro zacatecniky, nemichaly kompozici s technikou a rozhodne se tomu nerikalo “kreativni fotografie”.
    Podle nazvu kapitol, ktere Jaja uvedla, bych myslel, ze by se to melo menovat Desive fotografie od A do Z. Ale mozna, ze ostatni kapitoly nejsou tak zle.
    A jestlize se v knize vyskytuje pojem “krizova polarizace” nebo “polarizacni gel”, tak tan preklad musi byt dost desivy!

    Odpovědět
    • ja taky ne

      M. Rybak pise:
      “… i kdyz jeji zaver mi prijde ponekud alibisticky. ”

      Ano, mas pravdu, snazila jsem se trochu mirnit alespon v zaveru nebot jsem casto svym okolim napominana za to, ze nejsem s nicim spokojena a prilis kriticka.

      V porovnani s knihami o textilu, kterym se tez zabyvam, je tato kniha excelentni.
      Zrovna tak se muzeme bavit o tom, co je to kreativni a co je klise. – Kreativita se lepe uci od mistra, v akci, v kazdodenni praxi nez ze by se dala nacist z knih.
      A pohybujeme se na tenkem ledu, protoze kreativitu lze tezko kvantifikovat.

      Odpovědět
  3. ?

    Nabizi se otazka, proc Jaja nenapise sam(a) knihu na toto tema, kdyz to vsechno tak dobre vi a zna.
    Vedle toho, ze bychom meli perfektni literaturu pro nas obycejne smrtelniky, tak:

    1/ Jaja by zbohatl(a) vydanim uspesneho titulu,
    2/ Vytlacil(a) by L. Frosta a podobne elevy z trhu – tim by nam obycejnym smrtelnikum usetrila kazit si zrak brakem

    Jeste dovetek. Vzpomel jsem si na tento vtip:
    Kdo vec zna, tak ji dela a zivi se tim. Kdo vec nezna tak ji – vyucuje.

    Odpovědět
    • ?

      Kdo takové knihy kupuje?
      a) kdo pln nadšení začíná a hledá všechny informace
      b) ten, kdo chce někoho obdarovat a nepozná, co je důležité – mám plný regál
      Proč recenzent nevydá takovou knihu sám?
      Protože je to zatraceně drahé a všestranně náročné. Je to jako se “zpěváky”.
      Nezáleží tolik na hlasu, ale na manažerovi, reklamě, financích. A jestli v dolní hospodě “U Ludvíka” už několik let hraje a zpívá “mladý Gott” – když se nevydá do světa a nesežene agenta, nezaplatí – tak se asi se neprosadí. raham

      Odpovědět
    • ?

      Jardo, mozna nepamatujes, ze komunisti na reptani rikali: soudruzi, kritiku potrebujeme, ale kritiku konstruktivni!
      Recenze pisi kritikove proto, ze jsou kvalifikovani k teto cinnosti. Knihy pisi spisovatele, protoze jsou zase kvalifikovani k psani. Kdyz se to zacne michat, nedopadne to dobre. Takze agument “nekritizuj, kdyz to sam lepe neumis” je v diskusi hruby faul. Navic, jak tu kdosi jiz rekl, knihy mozna autori pisi i z jinych duvodu nez je vydelek, ale vydavatele uz jsou v tomto smeru jasni.

      Odpovědět
    • proc nenapise

      Nejsem si jista, jak byl mineny predchozi prispevek – zda spis v legraci nebo zcela vazne. Nicmene mi to neda bych nezareagovala.
      Ve svetle toho, ze nedavno jednomu redakcnimu kolegovi vycitali ctenari skrytou reklamu nebot
      napsal recenzi prevazne kladnou, prijde mi to velmi smesne, ze bych ted mohla pro zmenu schytat “vix” za to, ze jsem podle sveho presvedceni napsala recenzi vice ci mene kritickou.
      Snazila jsem se na knihu divat ocima fotoamatera, ktery jiz ma urcite predstavy co chce fotit, slusne ovladada svoji fototechniku a touzi si osvojit dalsi fotograficke postupy.

      Knih na toto tema neni napsano moc a tema je jiste netrivialni. Zatim jsem se nesetkala s knihou, kterou bych na tomto poli mohla bez vahani oznacit za stezejni / zasadni dilo ackoliv bych to udelala rada a stejne rada bych si takovou knihu zakoupila a po vecerech si v ni s uctou a obdivem listovala.

      Rozhodne nebylo mym zamerem varovat pred nakupem knihy.
      Je to jev casty v mnoha oborech, nejen ve fotografii, ze je treba poridit si vetsi mnozstvi literatury abychom se nekterych postupech opravdu dozvedelii vse potrebne. Pritom se valna cast techto knih bude opakovat a s kazdou pribyde jen par novinek.
      Je na rozhodnuti kazdeho, zda touto cestou chce nebo nechce jit.

      Odpovědět
    • ?

      No, ja jsem rad ze jaja (a kdokoliv jiny) recenze pise. Nemusim se totiz zdrzovat sledovanim a ctenim kazde knizky, ktera v barevnejsim provedeni a za vyssi cenu prodava ty same informace. Recenzent nemusi (a soudim ze nesmi) byt spisovatel, fotoeditor nemusi byt fotograf, pedagog nemusi byt zaroven vedecky pracovnik. Kazdy ma poradne delat svoji praci.

      Zato existuje spusta kecalu tveho druhu, co prd umej a jenom remcaj na forech.

      Odpovědět
    • recenze na amazon

      Tak jsem se podival na Amazon a v podstate se ujistil, ze muj dojem, ktery jsem ziskal z recenze Jaji, byl vcelku adekvatni. Na druhe strane si ovsem uvedomuji, ze kazdy hleda neco jineho a do urcite miry knihy tohoto druhu pro nej mohou byt prinosem. Osobne vidim tri kategorie fotografu v teto souvislosti: Novi vlastnici pomerne draheho pristroje, kteri jsou zacatecnici a chteji vedet neco vic. Pro ne je v teto knize 80% zbytecneho balastu a tech 20% dulezitych poznatku si z toho nevyberou. Dalsi kategorie jsou ti stredne pokrocili, kteri uz neco umi, aparat ovladaji, ale citi, ze vysledky nejsou takove, jake vidi v kalendarich, prospektech i na internetu. Pro ne se zde urcite najdou informace, ktere jsou nove. Vysledkem ovsem bude nekolik mesicu nebo let, kdy se budou venovat napodobovani efektu, popisovanych v knize, aniz by vytvorili neco noveho. No a ta treti skupina jsou ti, kteri uz timto obdobim prosli. Ti vedi, ze tudy cesta nevede a mety kreativni fotografie lezi nekde uplne jinde. Nevyplyva z toho, ze by delali lepsi fotky nez ostatni, jen si toho jsou vedomi.
      Bohuzel autor zvolil postup, ktery toto ignoruje, viz treba abecedni usporadani jednotlivych kapitol.

      Odpovědět
  4. .

    Vidím, že během chvilky se tu objevilo dosti reakcí… Já tuhle knížku mám doma. Patřím do kategorie – zaujatí amatéři. Chtěla bych se naučit opravdu fotit, ale kde sehnat dobré a dostatečné informace, když není kolem nikdo, kdo by mi je mohl poskytnout?! Kde začít? Velmi rychle jsem poznala, že tahle knížka to vůbec neřeší, což autor tak trochu v úvodu předesílá, na druhou stranu dodává, že knížka je určená všem (tomu se mu špatně věřilo i na začátku). Lee Frost může fotit úžasné fotky, ale jako amatér nebo začátečník můžu potvrdit, že doporučovat Kreativní fotografii od A do Z, byla chyba.
    Zároveň bych chtěla požádat o radu, kde začít,… sháním, co se dá, ale nic z toho neukazuje směr a neříká, co pro mě jako začátečníka je a není. Pokud se naučím obstojně fotit (předpokládám několik let), pak si třeba znovu vezmu tuto publikaci do rukou a něco z ní “vyzkouším”.

    Odpovědět
    • .

      Mám, mimo jiné, Zaoral – fotografujeme. V antikvariátu “draze” za 160,- Kč. Z dnešního pohledu má ta kniha mnohonááásobně vyšší cenu. Řemeslo, kompozice, komora, technické i duchovní kapitoly. Vřele doporučuju. raham

      Odpovědět
  5. Tak záhy?

    A ještě jeden malý postřeh: Nejde mi na mysl, že se na těchto stránkách diskutuje kniha, kterou mám bezmála již několik měsíců odloženou.

    Odpovědět

Napsat komentář