Staré lidové zvyky by se neměly nechat zapadnout do prohlubně zapomnění, takže když se najdou lidé, kteří tyto zvyky oživují, neměli bychom my fotografové váhat a tyto obyčeje zachytit na filmový pás. Měl jsem možnost se účastnit masopustního reje, tak se se mnou pojďte podívat, jak vše probíhalo.
Při divadelních kusech se užije velká legrace |
Trocha historie na začátek určitě nikoho nezabije.Třídenní svátek masopust se slavil ve dny předcházející Popeleční středě, jíž začínal čtyřicetidenní půst, končící o velikonocích. A protože se datum oslav velikonoc měnilo (výpočet data velikonoc byl nakonec přijat v 6. století a vychází ze zásady slavit velikonoce po jarní rovnodennosti, v neděli po prvním jarním úplňku), byl pohyblivým svátkem i masopust. O masopustních rejích z Čech a Moravy máme písemné zprávy již ze 13. století, i když je svátek svým původem zřejmě ještě data staršího. Masopust slavili všichni, od nejchudších až po panovníky, slavil se jak na venkově, tak ve městech.
Hudba se má co otáčet a hraje skoro stále, k poslechu, tanci i do kroku |
Přípravou na masopust býval již čtvrtek před masopustní nedělí, nazývaný tučný čtvrtek. V mnoha usedlostech mu předcházela zabijačka a tradičním jídlem byla k obědu vepřová pečeně s knedlíkem a zelím, k tomu džbán dobrého piva. Panovalo přesvědčení, že o tučný čtvrtek má člověk jíst a pít co nejvíce, aby byl celý rok při síle. Hlavní masopustní zábava začínala o masopustní neděli. Po bohatém obědě se chystalo k muzice. Někdy se
tancovalo i přímo na návsi, pivo teklo proudem a muzika se měla co ohánět až do rána. Také o masopustním pondělí se pokračovalo v zábavě a tanci, ale vyvrcholením masopustu bylo úterý. Toho dne procházely venkovem průvody maškar, ve staročeských městech se hrála masopustní divadelní představení, secvičená obvykle žáky. Obchůzky masek neměly obvykle závazná pravidla a záleželo na vtipu a pohotovosti maškarádů, jaké taškařice
budou provádět. Při návštěvách domů se zpívalo, tancovalo, přednášely se vinše, žertovalo se na úkor hospodáře a hospodyně. Masky byly všude pohoštěny, něčím k zakousnutí a především pálenkou a pivem, které ještě zvyšovalo veselí a rozpustilost. Maškarádi také dostávali výslužku – peníze, mouku, vejce… Za tuto výslužku chasa pila večer v hospodě. Masky byly rozmanité a závisely na vtipu a šikovnosti mládenců. Bývalo však i několik masek tradičních. Pravidelně v průvodu chodil medvěd s medvědářem, jinou tradiční maskou byla
kobyla a častou maškarou byl Žid s pytlem na zádech. Medvěd strašil malé děti a Žid vyjadřoval nespokojenost s dárky, protože mu připadaly malé. Po průvodu se dále slavilo v místní hospodě, ale pouze do půlnoci, jelikož lidé věřili, že pokud budou o masopustu tancovat přes půlnoc, objeví se mezi nimi ďábel, často cizinec v zeleném kabátě. Tak touto třídenní taškařicí začínalo dlouhé čtyřicetidenní období půstu, které končilo až o velikonocích.
Po práci si i hudba zaslouží občerstvení |
Že jste tohle dosud nezažili? No, skoro se vám nedivím. Taky jsem za mlada znal akorát prvního máje a lampiónový průvod na podzim. Naštěstí už je to jinak a mám i to štěstí, že bydlím v městečku, kde jsou – a ve vedlejší obci jakbysmet – schopní mladí lidé, které zajímá folklór a lidové zvyky. Proto se k nám na náves a do celé obce vrátila, mimo jiné, i tato taškařice. Je pravda že se trochu upravil časový rozvrh celého masopustu a hlavním dnem je sobota, kdy přes den probíhá výše popsaný průvod a divadelní představení a večer se pokračuje masopustní zábavou. Musím vám říct, že se jedná o opravdu povedenou taškařici, kterou hned tak nezažijete a byla by škoda, kdyby o ní přišli ostatní, takže jsem se rozhodl alespoň zčásti zachytit atmosféru sobotního odpoledne.
Není zrovna nejtepleji, a tak stopečka přijde vhod a maškarády si ji opravdu zaslouží |
Přesně tak, jak se píše výše, oběd netrvá dlouho a už v půl jedné musím balit výbavu a pospíchat na náves do Zadní Třebaně, kde má všechno začít. Hlavně do kapes nacpat dostatek filmů, aby k večeru nechyběl materiál. V jednu hodinu po obědě se začínají hrát hry secvičené dětmi (nečetl jsem tohle už někde 🙂 ) místních dvou lidových souborů. Malí caparti předvádějí lidové tance, říkadla a veselé scénky. Nechybějí zde malé myšky, které rády zpívají a tančí, pasák koní, který si zdřímne a ztratí koně, a najde se zde i žid se židovkou.
Vše v perfektně komponovaném pásmu. Po této předehře nastupují na scénu již ostřílení mazáci dalšího lidového seskupení – Třehusk a předvádějí kus o dívce Káče a snědém mládenci s výrůstky na hlavě. Scéna střídá scénu až na řadu přicházejí další ostřílení herci z ochotnického divadla ze sousedních Řevnic a hrou a tancem o masopustu uzavírají tuto úvodní část místních oslav.
Po tekutém občerstvení je vhodné se poohlédnout po nějakém tom koblížku |
Po malém občerstvení se již pomalu začíná řadit masopustní průvod k pochodu obcí. Na místě je již medvědář i s medvědem, bába s nůší, čerti a hlavně kapela, která bude celý průvod doprovázet. Vše je připraveno, a tak může obecní policajt zavelet šavlí k pochodu a může začít nejnáročnější část dne – masopustní průvod. Tady začíná pro maškary to pravé veselí a pro nás fotografy docela tvrdá práce. Prozatím jsme seděli někde v podřepu, abychom nevadili přihlížejícím a fotografovali divadelní představení, ale teď se musí do terénu mezi lidi. Kdo se bojí, nechť zůstane v hospodě a dá si žejdlík, ale kdo chce získat pěkné obrázky, tedy hurá do průvodu. Na rozdíl od jiných fotoreportáží demonstrací, shromážděních či mítinků máme tu výhodu, že většina, ne-li všichni účastníci, jsou v dobré náladě a absolutně jim focení nevadí, ba naopak, někdy i rádi zapózují. Není problém se vyskytovat kdekoliv v průvodu a získat tak velice pěkné, živé, dokumentární fotografie této akce, která si to určitě zaslouží. Nezapomínejte však v zápalu boje na své slušné chování a určitě se necpěte lidem do zahrad a nechte “pracovat” maškarády. Mohlo by se vám v lepším případě stát, že vás obecní policajt přetáhne šavlí či by vám na hlavě mohl přistát žejdlík piva a po zbytek průvodu budete všemi odstrkován jako smrdící žok a to nemluvím o vašem fotoaparátu. Plujte v davu, ztraťte se v něm, nepřekážejte a průvod se vám odmění v podobě skvělých fotografií.
Nakonec dostal hlad i čert a vrhnul se na koláče |
A co s sebou do své brašny? Každopádně tělo, které dokonale znáte a ovládáte ho intuitivně, jelikož budete potřebovat rychlost a postřeh. Materiál jsem nabil černobílý, ale není to určitě podmínka, a tato volba je čistě na vás (pokud nefotíte na zakázku a nemáte druh materiálu předepsán). Při focení na barvu musíte být velice pečliví a opatrní, jelikož by se mohlo stát, že fotografie budou velice barevně roztříštěné a nebudou působit dobře. Z objektivů preferuji mírně širší ohniska 28 či 35 mm. Konkrétně jsem fotil základním zoomem 28 – 80 mm, ve většině případů na kratším konci. Může se hodit i delší, portrétní sklo pro pořízení jednotlivých portrétů maškar. Pokud máte extrémně široké sklo, jako je sedmnáctka, tak pozor na ostatní fotografy. Věřte, že s tímto sklem nejen získáte efektní záběry, ale budete stále někomu v záběru a mohlo
by se stát, že budete mít za chvíli v zádech vetknutý něčí monopod. Viď Luky 🙂
Paní smrtka má vše pod kontrolou. Měla ale smůlu, všichni se vrátili vpořádku domů |
Co se týče konzumace nabízených pochutin (pokud vám budou nějaké nabízeny), mohu jen doporučit rozdělit pití na tmavé a světlé a konzumovat toliko jeden druh a pečlivě prokládat mastným koblížkem či chlebíčkem. I tak doporučuji spíše slušně odmítat než konzumovat, jelikož po třech, čtyřech zastávkách vám spolehlivě přestane fungovat ostření okem a manuál vám tvrdne při návštěvě další. Po dalších a dalších veselých kalíškách sice získáte atraktivní záběry z pozice ležícího střelce, ale může se vám stát, že vám průvod uteče či bude váznout
vaše kompozice. Takže všeho s mírou a přeji vám příjemnou zábavu a krásné záběry, které nedají zapomenout příštím generacím na tyto lidové zvyky.