Michael Freeman: Myslete jako fotograf

Zoner Press nám představil další knihu z kategorie fotografických učebnic, kterou napsal špičkový fotograf Michael Freeman a jak již název dává tušit, nechá nás Michael nahlédnout do svého nitra, otevře nám svoje myšlenkové pochody a bude nás inspirovat mnoha svými fotografiemi, na kterých nám vysvětlí, proč a jak tyto působivé záběry vznikaly.

Tato nejnovější kniha Michaela Freemana navazuje na jeho předchozí počin – Očima fotografa. Již od prvních stránek je patrné, že kniha nepatří mezi běžné učebnice o fotografování, dostupné na pultech knihkupectví. Hned v úvodu knihy se dozvíme šest důležitých bodů, které by měla dobrá fotografie splňovat. Studijní látka je pak rozdělena do tří rozsáhlých kapitol.

Michael Freeman, obal

Záměr

Fotografie dokáže jít přímo k jádru věci, někdy až moc přímo. Vhodná volba objektu, zarámování předmětu či kompozice dokáže fotografii učinit srozumitelnou tak, aby zaujala na první pohled, i když byla vytvořena bez hlubšího zamyšlení. Přesně takto vypadá většina reportážních fotografií, ale to, co je v takovém případě dobré, může v jiném kontextu uškodit. Srozumitelnost je důležitá, má-li fotografie sloužit jako sdělovací prostředek, nikoli však nabádat k zamyšlení. Právě první kapitola se zabývá oním „PROČ“ tak, abyste dokázali udělat fotografie, které diváka zaujmou, budou se líbit a dají důvod k zamyšlení.

Michael Freeman se nám pokusí vysvětlit, jak jsou různé věci na fotografii vnímány, co lidé považují za pěkné, příjemné či co je naopak znervózňuje nebo dokonce pobuřuje. Jak nejlépe působí mrtvá krajina, jak z obyčejné věci udělat neobyčejnou, nebo jak se vypořádat s klišé či ironií. Pomalé a postupné odhalení motivu a mnoho dalších věcí, které lze dobře využít při tvorbě fotografií najdeme na 65 stránkách této první kapitoly.

Michael Freeman - ukázka 1

Styl

Když už víme proč, začínáme mít touhu vytvořit si svůj vlastní styl, který by měl dát naší tvorbě jakýsi punc osobnosti. Ve druhé kapitole se nám autor pokusí pomoci najít způsob vyjadřování, který by nás měl v naší tvorbě charakterizovat. Na žádný styl nemá nikdo patent, jsou přístupné každému a nikde není psáno, že se musí jednotlivec věnovat pouze jednomu stylu.

V této kapitole zabloudíme ke kompozici a barevné harmonii. Naučíme se vyvážit fotografii pomocí rozložení prvků nebo vhodnou tonalitou. Oceníme význam překvapujících prvků v záběru.
Najdeme zde harmonizující barevná schémata a vysvětlení barevného akcentu v obraze. Na řadu přijde i starý dobrý známý zlatý řez, rámování a harmonické rozdělení obrazu a jeho formát. Michael Freeman nezapomene ani na správnou skladbu obrazu tak, aby divákův zrak klouzal po jednotlivých objektech snímku, jak má. Najdeme zde jednoduché grafické motivy fotografie, ale i složité scény s několika plány, velkým kontrastem či dokonce s pomícháním jednotlivých rovin plánu. Až se nám z toho začne točit hlava, opět se vrátíme k minimalismu a jednoduchosti. A nakonec se dozvíme, že i v chaosu může být příjemný pořádek.

Michael Freeman - ukázka 2

Postup

Poslední kapitola je nejméně obsáhlá a myslím si, že mohla být rozprostřena do obou předchozích částí knihy. Dozvíme se, jak se poučit z vlastního archívu, co je to interaktivní kompozice a jak ji vytvořit či jak třídit fotografie dle jejich vzhledu. Jako člověka, který rád fotografuje sport a lidi v pohybu mě zaujala stať o pohybové neostrosti ve fotografii. Přesně v duchu této knihy jsem se nedozvěděl „JAK“ – ostatně to by již čtenář této knihy měl vědět – ale dočetl jsem se „PROČ“ pohybovou neostrost použít, jak je neostrost vnímána, jak na diváka působí a dokonce jsem se dozvěděl i pár věcí z historie „mázlých“ fotek.

Co říci závěrem?

Celá kniha je doprovázena velkým množstvím ilustračních záběrů, na kterých je daná problematika vysvětlována. Pro lepší pochopení dané situace jsou v mnoha případech použity i dokreslované diagramy do fotografií, které jasně vysvětlí to, co by čtenář nemusel pochopit z textu. V barevných rámečcích jsou vypíchnuta důležitá shrnutí. A co mě velmi mile překvapilo, byly rámečky s titulem „INTERNET“, kde nám Michael Freeman nabízí klíčová jména pro strýčka Googla, který nám otevře další sebevzdělávání. Opravdu dobrý nápad.

Michael Freeman - ukázka 3

Připravte se na to, že kniha je trochu jiná, než jsme byli dosud zvyklí a musím říci, že to vůbec není ke škodě tohoto titulu. Kdo má již dost stále stejných knížek o kompozici, expozici, světle a následném zpracování v PC, kdo se chce nad svojí prací alespoň trochu zamyslet a svým fotografiím dodat trochu toho pověstného šmrncu, je tady správně. Nedozvíte se sice „JAK“ ale po přečtení této knihy budete vědět „PROČ“ a navíc to „JAK“ bude jen a jen na vás a výsledek vás bude určitě více bavit, než kdyby vás někdo vedl od „A“ až do „Z“ za ručičku. Kniha se dobře čte i prohlíží a určitě se k ní budete rádi vracet do své knihovny.

Michael Freeman: Myslete jako fotograf
Autor: Michael Freeman
Vydavatel: Zoner Press 2011
Přibližná cena: 339,- Kč
Rozsah: 192 stran
ISBN: 978-80-7413-027-4

4 komentáře u „Michael Freeman: Myslete jako fotograf“

  1. Nazory ostatnich???

    Musim rici, ze jsem od Freemana precetl Perfektni Expozici a teda ze bych byl nadsen… Mistami me az fakt vadila “vata”, kdy misto jedne vety byl cely odstavec, kde chodil kolem a kolem, az nakonec rekl, co bylo treba… Obcasne preklepy a chyby nehodnotim, stane se…

    Mam doma jeste Ocima Fotografa, kterou budu cist ted, tak treba si zlepsim nazor???

    Cili, cetl nekdo z vas tuhle knihu? Muzete srovnat s ostatnima?

    Odpovědět

Napsat komentář