Na hranici kýče: Ruud van Empel vs.Tereza Vlčková

V Praze vystavují dva zajímaví autoři: nizozemský fotograf Ruud van Empel a mladá česká fotografka Tereza Vlčková. I když každý z nich směřuje jinam, oba využívají kýč jako prostředek k vyjádření.

Hledání dokonalé krásy

World 1
Ruud van Empel: z cyklu Study In Green, 2003-2004. © Ruud van Empel.

Holandský fotograf Ruud van Empel (1958) není žádný začátečník. Začínal jako grafický designér, pracoval v televizi i ve filmu. Od 90. let – zároveň s nástupem digitálního zpracování obrazu – začal vytvářet fotografické koláže. Před souborem fotografií dětí v pohádkových přírodních kulisách, jímž se nyní představuje v pražské galerii Leica, pracoval na zcela odlišných tématech. Zatímco jeho série The Office (1996-2001) je pozoruhodným exkurzem do světa dnešní byrokracie, v souboru The Frame Story (1998-2000) se věnoval tématu, které má paralely i v české fotografii (Jiří Hanke: Pohledy z mého okna). Postupem času získal takovou suverenitu v práci s digitálně manipulovanou fotografií, že mohl přikročit k práci na aktuálnímu, technicky nejnáročnějšímu projektu Study In Green (2003-2004). V tomto souboru se záměrně dotkl hranice kýče. Jak sám říká, opustil v něm estetiku ošklivosti a pokusil se dosáhnout absolutní krásy. Zareagoval tak na povědomí, které zahnízdilo ve světě současného výtvarného umění – totiž že vše na první pohled krásné a líbivé je podřadné a kýčovité. Tímto odvážným gestem však zároveň nahrál na smeč svým kritikům.

World 3
Ruud van Empel: z cyklu Study In Green, 2003-2004. © Ruud van Empel.

Ruud van Empel sice fotografuje, ale jeho „obrazy“ v pravém slova smyslu fotografiemi nejsou. Jeho práce připomíná autory, kteří v 60. letech minulého století pomocí nůžek, lepidla a štosu časopisů vytvářeli tzv. koláže. Van Empel k práci nepotřebuje nůžky, lepidlo ani cizí obrázky: používá photoshop a vlastní fotografie, které v průběhu práce mění k nepoznání. K jednomu výslednému „obrazu“ potřebuje obvykle větší množství vlastních fotografií: pracuje paralelně v ateliéru, kde portrétuje děti převážně předškolního věku, a v botanické zahradě (výjimečně i přímo v přírodě), kde získává přírodní kulisy; jako materiál mu samozřejmě občas poslouží i cizí fotografie. Výsledná koláž, dá-li se to tak vůbec nazvat, je tak technicky dokonalá, že navenek již ničím koláž nepřipomíná. Ne spojením, ale doslova prolnutím několika realistických obrazů vzniká svébytné dílo, které nemá v realitě žádnou oporu. Van Empelův svět pohádkové krásy na diváka působí dvojím způsobem. Na jedné straně svými lacinými a malebnými kulisami hladí, na druhé technickým perfekcionalismem znepokojuje. Dá se to říci i jinak: zatímco nezaujatý divák se v Empelově světě s radostí na chvíli ztratí, kriticky uvažujího diváka z tušených manipulací spíše zamrazí.

Leica Gallery tak představuje pozoruhodného tvůrce, který – i když se každému nasládlý výsledek nemusí zamlouvat – posunuje laťku práce s digitálním obrazem výš, než je zatím obvyklé. Van Empel své fotografie počítačovými programy nepřikrášluje, ale rovnou jejich prostřednictvím vytváří nové světy.

Hledání svého druhého já

Mladá fotografka Tereza Vlčková (1983) na sebe poprvé více upozornila na loňském festivalu Prague Photo. Za svůj rozpracovaný cyklus fotografií dívčích dvojčat Two totiž na festivalu získala cenu pro nejlepšího fotografa do 35 let. Díky tomuto úspěchu se zařadila mezi nejtalentovanější české fotografky – rovnou po bok uznávané Dity Pepe.

Garden
Tereza Vlčková: z cyklu Little Garden, 2006. © Tereza Vlčková.

Zmíněný soubor Two není samozřejmě první významnější prací Terezy Vlčkové. I současná výstava letmo zmiňuje předchozí cykly Little Garden (2006) a A Perfect Day, Elise (2007). První z nich má pojetím blízko k výše zmíněnému van Empelovi, zejména díky libivým kulisám nadpozemsky krásné přírody. Ve srovnání s cyklem Two však její předchozí práce působí přece jen trochu nevyzrále, spíš jako školní cvičení. A možná to tak opravdu je, protože Vlčková studuje hned dvě fotografické školy najednou.

Two 05
Tereza Vlčková: z cyklu Two, 2007-2008. © Tereza Vlčková.

V roce 2007 Vlčková našla své nové a zásadní téma – dvojčata. Ve svém rodišti (Valašských Kloboukách) a v okolí začala hledat v mateřských školách i v soukromí vhodné fotografické objekty. Když pořídila první fotografie dívčích dvojčat, zjistila, že našla téma, které klade mnohem více otázek, než původně očekávala. I když dětské postavy opět umístila do krásné přírody a jejich vnější podobnost podtrhla stejným oblečením, výsledek byl nečekaně mnohotvárný. Pokud byly dívčí postavy a zejména jejich obličeje od sebe na první pohled stěží rozeznatelné, pak se před objektivem dokonale rozlišily. Jako by objektiv dokázal zachytit jejich opravdové „já“. Soubor Two Terezy Vlčkové nemá nic společného s dokumentem: je to soubor inscenovaných fotografií, které se snaží postihnout taje lidské psychiky. Ve výrazu tváří a i v nejjemnějších gestech můžeme najít nejen klíč k povahám fotografovaných dívek, ale můžeme vyčíst i jejich vzájemné vztahy a nakonec vysledovat i analogie k „dospělému“ ženskému světu.

Two 3
Tereza Vlčková: z cyklu Two, 2007-2008. © Tereza Vlčková.

Tereza Vlčková nám interpretaci svých fotografií rozhodně neusnadňuje. Především díky tomu, že s postupem práce na souboru začala své fotografie víc a víc počítačově upravovat. A protože je nyní schopná své modely i počítačově „klonovat“, začala i ona v rámci svého „výzkumu“ vytvářet zcela novou realitu.

Na hranici kýče

Zmíněné výstavy představují autory, kteří tvůrčím způsobem pracují s estetikou kýče. I když mají mnoho společného, směřují přece jen jinam. Van Empel utíká do pohádkového světa absolutní krásy, Vlčková se noří do hloubek lidské psychiky. Oba jsou dobrým dokladem toho, jak se v poslední době proměňuje umělecká fotografie.

7 komentářů u „Na hranici kýče: Ruud van Empel vs.Tereza Vlčková“

  1. Empel – opravdu kyc

    Z vystavy v Leica Gallery jsem byl opravdu rozpacity. Dokazal jsem si tam najit dva obrazky jez me zaujaly, ale jinak mam z autora pocit – za hranici kyce davno prekrocil, nikoli za ne ni balancuje.

    Obrazky jsou prebarvene, pocitacove voskova plet a preostrenost ukazuji na technicka omezeni – nebo i to je zamer? – autora.

    Tvaricky cernostkych deti budou vzdy pro nas ve stredu Evropy mit vizualni pritazlivost a auru – ale v tomto pojeti spise odrazuji. Mel jsem z vystavy nedobry pocit – za autor sice chtel dosahnout umelosti a synteticnosti a panenkovosti, ale zaroven chtel, aby jeho fotografie byly “poutove” a kycovite krasne.

    Splnuji temer vsechno – ale krasne nejsou. a to byl pro me zasadni nedostatek. Byl jsem tam s kamaradem a shodli jsme se myslim v jednom – takovato fotografie by predevsim krasna mela zustat. Nezustala. Skoda.

    Odpovědět
    • empel – opravdu kyc

      Nejsem si jist, zda prave takovato fotografie muze byt oznacovana jako kyc. Nechci rozdmychavat flame, protoze o definici kyce se da diskutovat nekonecne. Jen otazka: pokud chce autor vedome vytvorit kyc, muze to vubec byt kyc? (nebot jedna z definic kyce je, ze se tvari jako neco, cim neni).
      Jina vec je, ze se mi takovehle fotky rovnez nejak extra nelibi – ve smyslu neoslovuji me.

      Odpovědět
    • empel – opravdu kyc

      Rovnou říkám, že jsem sice viděl daleko víc ukázek než je v tomto článku, nicméně na výstavě jsem zatím nebyl a všichni víme, že dojem v velké fotky může být odlišný.
      Nicméně i přes to bych s tebou mírně polemizoval, mě to přišlo jako poměrně zajímavá varianta toho, co řeší skoro každý autor v oblasti současné fotografie, tedy jak se nějak odlišit “od davu”. A v tomhle ohledu mi to van Empelovo pojetí přijde jako podstatně zajímavější než obvyklé pojetí s cílem spíš šokovat nějakou šíleností či vyloženě hnusem a po delší době mám docela chuť na nějakou výstavu vyrazit, abych to posoudil i v originále, podle data to dokonce možná ještě zvládnu. Možná pak svůj názor zkoriguji podobným směrem jako ty, možná to ale bude i opačně…

      Odpovědět
    • empel – opravdu kyc

      Tak mi to nedalo a šel jsem se na obě výstavy podívat. S Vlčkovou mám problém a nezměnilo se to ani po shlédnutí fotek “naživo”. Ovšem fascinují mě lamy a balónky :o), konkrétně ta jedna fotka, která je v článku. K té jsem se musel několikrát vrátit.
      Co se pojmu kýč týká, to je (souhlas s MR) hodně ošemetné. Záleží, jak si ho kdo definuje a kam si ho na svém hodnotovém žebříčku postaví. Je to záležitost velmi individuální. Takže jestli Empel je nebo není kýč, to nebudu řešit. Ale celkově se mi ty jeho věci dost líbí. Většina z nich. Na rozdíl od choseho si myslím, že “krásné” jsou. Ale o čem se tu tuším nikdo nezmínil: je v tom to, co mě vždy ve fotografii potěší: humor. Takové detaily jako sovička jukající z díry ve stromu, svítíci oči jakýchsi lemurů na v pozadí, všelijaké jiné potvory, rafinovaně naaranžované, a další různé, často nenápadné detaily, to celé posunují ještě trochu jinam. A to mě na tom přitahuje.

      Odpovědět
  2. Jenom drobná faktická…

    Tak jsem byl v pondělí v Louvru a k článku jen malinká poznámka – Tereza Vlčková tu nevystavuje (kromě Two a A perfect day, Elise…) soubor Little Garden, ale soubor Untitled z roku 2008, z něj je i publikovaná fotka se zvířátky. Jinak její fotky silě polarizují názory, mně osobně se líbí.

    Odpovědět

Napsat komentář