Recenze poměrně zvláštní knížky, která pitvá fotografickou expozici ze všech možných i nemožných stran a je tak dobrou součástí knihovny každého zkušenějšího fotografa.
Úvod
S touhle knížkou jsem si na začátku nějak nevěděl rady a tak jsem ji odložil na později. To “později” se poněkud protáhlo, takže nebudu psát, že se jedná o novinku, ale rád napíšu, že jde o knížku svým způsobem zvláštní a pro fotografa zcela jistě přínosnou.
Ovšem chce to číst ji postupně, protože první počtení vás může svou hutností překvapit.
Obsah neboli kapitoly
Definujeme expozici
Více než zajímavé téma, protože se dívá na expozici nejen z pohledu trojúhelníku clona-čas-citlivost, ale také z pohledu výsledné fotografie. Jinak řečeno, můžete udělat spoustu snímků jednoho tématu, ale jen jeden (například) bude kreativní, ty ostatní prostě zachytí skutečnost, nic víc. Zajímavé téma je použití clony s řadou ukázek různě rozostřeného pozadí a tím zcela rozdílně působícího snímku.
Clona
Rozebírá použití clony od A do Z, včetně hyperfokální vzdálenosti nebo optimální clony, kdy objektiv zpravidla kreslí nejostřeji, zde nazývané kritickou clonou. Zajímavé je kombinování komentovaných snímků jednou ze širokoúhlého objektivu, podruhé z teleobjektivu, následuje krátká zmínka o makroobjektivu a použitelné cloně v návaznosti na hloubku ostrosti.
Podstatná a mezi fotografy často opomíjená záležitost je tvar reflexů u světelných zdrojů nebo odrazů v závislosti na plně otevřené nebo částečně uzavřené cloně, případně na jejím tvaru a počtu lamel.
Doba expozice
Opět široce rozebrané klasické téma, se zahrnutím všech typů objektivů, vhodných časů pro daná ohniska, s panováním, s případným zoomováním během expozice, pohybem fotoaparátu s předmětem během expozice, fotografování uměle vytvořeného deště, atd. Tady musím doplnit, že řada jasných záležitostí mě v podstatě nikdy nenapadla a tak mi doplňující fotografie nasadily „brouka“ do hlavy a některý z uvedených způsobů bych si rád časem vyzkoušel.
Světlo
Rovněž téma klasické, leč zajímavě popsané a opět vyčerpávající. Řada ukázek páru fotografií, z nichž je jedna fotografovaná běžným způsobem a druhá s pečlivým čekáním na správné světlo, dále čelní, boční, rozptýlené, noční světlo či protisvětlo. Po pravdě tady není moc co popisovat, dané fotografie je potřeba vidět, vůbec text je v celé knize brán jako záležitost doplňková, nejvíce vypovídají jednotlivé snímky a komentáře k nim.
Zbývá část textu věnovaná správnému měření nebo zvolení expozice za obtížných podmínek, zmínka o 18% šedé atd. Zcela úmyslně jsem vypustil několik podstatných rad procházejících celou knihou, protože autor k nim přistoupil dost neortodoxně a já bych čtenáře nerad připravil o malé překvapení. Každopádně se jimi dá spolehlivě řídit a dobře se pamatují.
Speciální techniky a filtry
Na rozdíl od předchozích kapitol se tady autor dostává do situace, kdy volí příliš široké téma pro malý počet stran. Je zmíněna přeexpozice filmu, skládání snímku ze dvou expozic, dvojitá expozice jednoho snímku, mnohonásobná expozice, polarizační filtry, neutrální a přechodové filtry. Jen téma téhle kapitoly by vydalo na další knížku, na druhou stranu je zde naznačena cesta ve stylu „co s tím a k čemu“ a je na čtenáři-fotografovi, aby se s danými technikami seznámil spíše praktickým způsobem. U přechodových filtrů mi chybí zmínka o dvou snímcích s rozdílnou expozicí u digitálního fotoaparátu, které lze následně složit pomocí řady programů do expozice se správně prokreslenou oblohou i popředím. Tj. v této kapitole, na rozdíl od všech předchozích, se už digitální a klasická fotografie poměrně výrazně rozcházejí a není úplně šťastné to zde nezmínit.
Film versus digitál
Jediná kapitola, o jejímž smyslu lze tak trochu pochybovat a o níž si myslím, že ji autor mohl vypustit. Příkladový snímek je neskutečně zašumělý, text poměrně jednoduchý a ve výsledku se v podstatě nijak nezaobírá častou rozbuškou fotografických diskuzí – jestli je „lepší či vhodnější“ film nebo čip, prostě klady či zápory těchto zcela odlišných technologií. Je to má jediná výhrada k této knížce, proč tam autor přidal tuto minikapitolu prostě nechápu.
Zhodnocení
Jak jsem napsal v úvodu, knížka je zvláštní, protože zcela opomíjí technickou stránku fotografie ve smyslu objektivů či vybavení a věnuje se jen a pouze tématu expozice. Jako první knížku úplným začátečníkům bych ji nedoporučil, přece jen místy není úplně triviální a mohla by je spíše odradit. Naopak, těm „drobet rozkoukaným fotografům“ docela určitě ano, neboť je může docela dobře pošťouchnout dál. A velké množství fotografií je samo o sobě dobrým studijním materiálem i námětem k přemýšlení. Jinak řečeno, knihu beru jako vynikající doplnění znalostí i zkušeností amatérského fotografa a zároveň jako dobrý námět k přemýšlení. A také vynikající námět k tomu, co všechno jste ještě se svým fotografickým vybavením nevyzkoušeli, přestože to bezproblémově umí.
Drobnou kritiku berte jako opravdu drobnou, jsou to výhrady nemající na celkové vyznění knížky nijak podstatný vliv. Jinak řečeno, stále lze s klidným svědomím konstatovat, že knihy Bryana Petersona patří do té nejlepší a nejčtenější (doufám) sekce vaší fotografické knihovny.
Naučte se exponovat kreativně | |
Autor: | Bryan Peterson |
Vydavatel: | Zoner Press 2005 |
Přibližná cena: | 329,- Kč |
Rozsah: | 160 stran |
ISBN: | 80-86815-22-6 |
Velmi dobra
Velmi dobra kniha, mam ju uz par mesiacov a vrelo odporucam kazdemu, tak isto ako aj dalsiu knihu tohoto autora: naucte se videt kreativne, obidve su super.
Kde zakoupit?
Chcel som polozit otazku, ale ako je zvykom, clovek si polozenim otazky odpovie sam. Knihu je mozne objednat na strankach vydavatela: http://zonerpress.cz/kniha-naucte-se-exponovat-kreativne.html
kde zakoupit?
Podotkl bych, že se kniha dá objednat i na Paladixu – http://www.paladix.cz/obchod/ , rubrika “Knihy a publikace”. Pavel asi nechtěl dávat link do obchodu přímo k článku po některých reakcích z minulosti, kdy byl autor článku s připojenou reklamou okamžitě osočován z podplacenosti 🙁
Prohlašuji, že toto píšu bez konzultace s autorem či provozovatelem Paladixu zcela svévolně, veškeré nadávky tedy jen na mou hlavu!
Dobrá kniha
Tuto knihu mám taky již nějaký měsíc.Je napsaná bezvadně.Autor v ní defakto zděluje jakym způsobem vyfotit snímek aby byl zajímavý a vyjadřoval emoce.
Nějaké knihy už mám a většinou je to jen něco jako katalog.Tohle je skutečně knížka,která radí “zahoďte pravidla a přemýšlejte”.
doporucujem
zdravim,
spominana kniha bola moja prva a dalsia kupena bola naucte sa vidiet kreativne. velmi ma potesilo, ze kniha sa nevenuje technickej stranke, ako je uprava fotiek vo photoshope a inym veciam. potreboval som presne nieco taketo. vysvetlenie postupov, porovnavanie fotografii a vysvetlenie prave tych kreativnych veci.
vrcholne doporucujem, aj zaciatocnikom aj pokrocilym, naozaj sa oplati.
doporucujem
Naprosto souhlasím. To, že je kniha zaměřená jen a jen na expozici je dobře provedený záměr. Na další hlediska, která zasahují do vzniku fotografie je zaměřena, již v diskuzi zmiňovaná, kniha Naučte se vidět kreativně. Obě dvě jsou fajn, je v nich mnoho inspirativních nápadů a dobře se doplňují.
Dobré světlo.
JS
Nesouhlasim s jednou veci
Nesouhlasim, ze knizka neni pro zacatecniky. Ja nefotografoval nikdy a zacal jsem nekdy pred cca rokem. Koupil jsem si zrcadlovku a tuto knihu. Idealni kombinace 🙂 Mozna neni spatne se k teto knizce nekolikrat vratit, cetl jsem ji asi 3x a pokazde mi dala neco noveho … Ale uz poprvnim cteni mi dala hodne …
kniha dobra, preklad pokulhava
Prave jsem docetl… musim rict, ze kniha je opravdu dobra, je v ni par chyb, ale ty mozna vznikly behem prekladu (nechce se mi momentalne hledat ktere presne). Ceskemu prekladu (myslim hlavne po jazykove strance) by se toho dalo hodne vytykat… ono takove slovicko “proste” uz po ste “proste” bije do oci…
…ale nemohu jinak, nez knihu rovnez doporucit, mozna i prave proto, ze se prilis nezabyva technikou, ale tim, jak fotit.
PS: …a polarizacni filtr rozhodne neodstranuje odlesky z kovovych predmetu!
Tuto knihu zatím nemám, ale
velmi brzo si ji pořídím. Mám totiž už první knihu od Petersona s názvem “Naučte se vidět kreativně”. Jen nesouhlasím s jedním názorem recenzenta, a sice výtka opomíjení techniky – myslím, že toto je záměr autora. Máme-li se učit o kreativním fotografování, je dobré se naopak od techniky co nejvíce odprostit, protože jinak odvádíme pozornost ke specifikům jednotlivých značek, k vývoji digitální a analogové techniky, ke stavbě fotoaparátů, atd. Technika patří do samostatných knih.