Kniha anglického fotografa Lee Frosta se zaměřuje na využití optických fotografických filtrů, což je oblast, která je pro řadu začínajících, ale i zkušenějších fotografů obestřena mnoha tajemstvími a záhadami. Další zajímavostí je přínos jednoho z našich autorů do této knihy. Tomáš Cihelka se zasloužil o přílohu “Digitální filtry”.
Právě filtry jsou jedním z kroků, které mohou znamenat rozdíl mezi průměrnou a dobrou fotografií a v mnohých případech se
bez některých filtrů neobejdeme vůbec a naše snažení o dobrý snímek by vyšlo bez těchto pomocníků naprázdno.
Jaké filtry vlastně existují, jaké
kdy použít, jaký systém zvolit, co které označení znamená a spoustu dalších odpovědí na tyto otázky, najdete právě v této encyklopedii filtrů.
Hned na začátku, po autorově vyznání lásky k filtrům, se dostaneme asi k té nejdůležitější problematice trápící snad
každého fotografa, který chce používat filtry a vlastní více objektivů. Lee Frost zde probere všechny možné systémy filtrů,
které lze na trhu najít, počínaje šroubovacími, přes variabilní zasouvací filtry ke speciálním sadám, či naopak k alternativním
řešením. Naučíme se, jak řešit situace s objektivy o malých průměrech i s průměry přesahujícími 100 mm. Dozvíme se o vzájemné
kompatibilitě, o materiálech použitých pro výrobu filtrů, jejich skladování, údržbě a naučíme se i základy exponometrie
s filtry.
Ve druhé kapitole se dostaneme k základnímu filtru, který si většina fotografů pořídí jako první, k filtru polarizačnímu. Je to filtr vhodný pro použití například při fotografování krajiny, architektury, vody či makra a občas se mu nevyhneme ani v ostatních druzích fotografie. Polarizační filtr nejen prohloubí modř
oblohy, ale odstraní i odlesky a nasytí barvy. Dozvíme se, jak filtr vlastně funguje, který si pořídit, jak jej použít či s jakým dalším filtrem ho vhodně kombinovat pro zvýšení účinku.
Další kapitola se zaobírá asi nejpočetnější skupinou kreativních filtrů, které naplňují naše fotografické brašny a batohy. Jedná se o přechodové filtry, které mají své opodstatnění hlavně u krajinářské fotografie a zachraňují nám mnohdy záběry v nevhodném počasí. Jsou zde uvedeny praktické příklady použití různých hustot či zabavení přechodových filtrů a řešení složitějších situací s členitým horizontem. Po zvládnutí neutrálních filtrů se dostaneme i k barevným přechodovým filtrům a jejich různým praktickým kombinacím.
Další část knihy je určená speciálně pro fotografy používající k zachycení scény filmovou emulzi. Jedná se o vyvažující filtry, které si digitálně vybavený fotograf nahradí vyvážením bílé. Každopádně i digitalista by si měl tuto kapitolu přečíst, aby získal alespoň základní představu o barvě světla a vůbec o tom, jak to funguje. Fotograf používající analogový materiál, tedy film, se naučí používat správně zabarvené filtry se správnou hustotou pro dané světlo tak, aby záběr vypadal ve výsledku přirozeně, jak jej vidí i lidské oko, popřípadě jak je vhodně použít pro zvýraznění dané světelné nálady.
Máte rádi máznutou vodu nebo zdůrazněný pohyb, ale je moc světla, či vám vinětuje objektiv? Pak je tu pro vás kapitola 5, která vám přiblíží filtry neutrální. Z nevýrazných barev neutrálních filtrů přeskočíme rovnou do světa pestrých barev, které nám pomohou převést barvy do těch správných odstínů šedi při použití černobílého materiálu.
Několik stránek za polovinou knihy se dostáváme do kreativnější části fotografie. Pro začátek zůstaneme při zemi a naučíme se používat změkčovací filtry, včetně těch, co si můžeme udělat z vlastních zdrojů a popustit tak i uzdu vlastní fantazii. S přibývajícími listy začneme přitvrzovat i se změnou reality. Přes barevné filtry snad všech barev, jaké si dovedeme a někdy asi ani nedovedeme přestavit, se probojujeme k filtrům pro speciální účely a začneme vyrábět hvězdičky kolem světelných zdrojů, několikanásobné expozice, trikové záběry či jiné legrácky.
V závěru nás již čeká makro bez makroobjektivu, za pomoci předsádkových čoček a kouzlo infračervené fotografie a to jak v barevné, tak černobílé formě. Tady se naučíme nejen poznávat filtry a jejich účinky, ale i jejich vliv na různé speciální filmy pro infračervenou fotografii. V poslední (dvanácté) kapitole nám autor vysvětlí, jak vše, co jsme se do teď dozvěděli, lze dobře a efektně zkombinovat a vytvořit tak zajímavé a neobvyklé záběry. Dovolil bych si jen podotknout, že méně je leckdy více.
České vydání knihy je doplněno o přílohu, ve které dostaneme základní informace o digitálních filtrech, které je možné použít na již hotové fotografe z digitálních fotoaparátů nebo na naskenované snímky z filmů. Jak jsem již v úvodu uvedl, tuto přílohu zpracoval jeden z redaktorů Paladixu – Tomáš “Tobík” Cihelka.
Co říci závěrem? Kniha je zajímavá i pro mě, který o filtrech již něco vím a delší dobu je používám. Vřele ji mohu doporučit všem, kdo váháte s pořízením nějaké základní sady filtrů pro vaše záběry. Kniha Lee Frosta vám bude pomocnou rukou při výběru vhodného systému a prvních vlastních filtrů. Hlavně vám ale, díky přehledným informacím o filtrech a expozičních tabulkách, dá první rady do začátku a ušetří tak mnoho času a pokaženého materiálu při práci s filtry.
Naučte se fotografovat dobře s FILTRY | |
Autor: | Lee Frost |
Vydavatel: | Zoner Press 2006 |
Přibližná cena: | 351,- Kč |
Rozsah: | 160 stran |
ISBN: | 80-86815-33-1 |