Naučte se komponovat kreativně

Klasická recenze dost neklasické knížky nakladatelství Zoner Press.

Úvod

kreativne
Jestliže o předchozích knihách nakladatelství Zoner Press jsem s potěšením konstatoval, že o fotografické technice vůbec nehovoří a věnují se tomu podstatnějšímu, totiž fotografii a její kompozici jako takové, tak tato kniha udělala další krůček. Vypouští totiž většinu povídání o základních stavebních kamenech kompozice. Naopak, většina snímků zde publikovaných je z pohledu kompozice poněkud „chybná“, prostě porušuje pravidla. Že to vůbec není od věci a co bylo důvodem této změny pak jednotliví autoři u svých fotografií sami uvádějí.

Obsah neboli kapitoly

kreativne

Ve skutečnosti knížka kapitoly nemá, každý autor má k dispozici krátký textový úvod, kde hovoří o sobě, své cestě k fotografii či o jiných okolnostech s tím vším souvisejících a pak už následují vybrané snímky spolu s autorovým komentářem. Takže co “kapitola”, to jeden fotograf. Své fotografie zde představují: Vladimír Birgus, Milan Blšťák, Pavel Brunclík, Karel Cudlín, Jiří Česák, František Dostál, Jiří Havel, Jiří Heller, Bohdan Holomíček, Vladislav T. Jiroušek, Ladislav Kamarád, Jiří Koliš, Jaroslav Kučera, Jan Pohribný, Josef Ptáček, Kamil Rodinger, Jan Saudek, Roman Sejkot, Josef Sekal, Herbert Slavík, Jan Šibík, Jindřich Štreit, Jiří Tiller, David Walter a Norbert Záliš.

Z výše uvedeného seznamu je zřejmé, že jde o slušný průřez fotografickou tvorbou našich autorů. A díky tomu, že každý z nich má zcela jiný rukopis a jiný okruh zájmů, je knížka více než dokonalou ukázkou zcela odlišných fotografických námětů. Některé snímky jsou, řekněme, snadno pochopitelné, jiné vyžadují krátké zamyšlení, část z nich se prostě vymyká očekávanému a někomu něco bude říkat, jinému naprosto nic. Zajímavá povídání osvětlují nejen cestu k jejich vzniku, ale často dokazují poměrně málo používanou poučku, že totiž záleží také na zcela obyčejném štěstí. A když se k tomu přidá motto „štěstí přeje připraveným“, vzniknou fotografie publikované v této knížce. Kdo trvá na povídání o kompozici, dostane se mu malinkatého uspokojení na posledních dvou stranách, které se jí věnují spolu s řadou odkazů na fotografie publikované v knížce.

Zhodnocení

Zeptáte-li se mě, jestli je knížka vhodná pro fotografa, který právě teď dostal svůj první fotoaparát, ať už digitální nebo filmový, odpovím, že ne. Přece jen, pokud právě začíná fotografovat a teprve zjišťuje, zda mu to něco říká nebo ne, je vhodnější spíše literatura věnující se fotografickým základům. Tím spíš, že řada zde publikovaných fotografii může být hůře pochopitelná, případně natolik dokonalá, že první fotografické výsledky nového adepta zcela odradí. Nakonec, i já jako zcela obyčejný amatérský fotograf jsem nad některými snímky v rozpacích prostě jen proto, že jim nerozumím.

kreativne

Knížka je naopak naprosto ideálním pokoukáním pro fotografa, který si začíná myslet, že pouhým dodržováním kompozice získá zcela optimální snímek, kde „TO“ je. Do této kategorie patří asi každý amatérský fotograf, mě nevyjímaje. Po čase totiž začnete zjišťovat, že snímek kompozičně dokonalý nemusí být ten pravý, řada snímků se striktním dodržováním kompozičních pravidel se dá naopak „zazdít“, případně se sobě navzájem podobají jak vejce vejci, jsou sice zajímavé, ale stejné. Jinak řečeno, pro jakéhokoliv fotografa, pro kterého je fotografování koníčkem, je knížka ideální. Vzhledem ke zcela rozdílným zaměřením jednotlivých fotografů – autorů kapitol, si každý nalezne tu svou část, která mu může něco dát. Naleznou se zde také “černokomorníci”, řada fotografií barvu ignoruje, což je jedině ku prospěchu, řada vznikla v dobách nebarevných a nemám pocit, že bych tu barevnost potřeboval. A pokud nefotografujete, ale rádi si prohlížíte kvalitní fotografie jiných spolu s krátkými texty o jejich vzniku, nevidím důvod, proč ji nemít.

Knížka je nádherná, mohu-li si jako recenzent dovolit podobné konstatování, ode mě dostává jedničku s hvězdičkou. Snad jediné nepříjemné překvapení skrývají fotografie Jiřího Hellera. Použít do takto koncipované knihy jeho snad „nejprofláklejší“ snímky visící řadu let v každém druhém minilabu či skoro v každém zdravotnickém zařízení mi přijde škoda. Je to má jediná výhrada.

Víc nemám co dodat, není to učebnice, ale může vám mnohé dát nebo vás jen tak pošťouchnout. A protože na podobnou literaturu je těžké psát recenzi, musíte si svůj názor udělat sami.

Naučte se komponovat kreativně
Autoři: naši fotografové
Vydavatel: Zoner Press 2005
Přibližná cena: 360,- Kč
Rozsah: 160 stran
ISBN: 80-86815-27-7

29 komentářů u „Naučte se komponovat kreativně“

  1. jdu do ní …

    Zrovna jsem přemýšlel, zda si jí mám objednat, nebo někde koupit. A shodou náhod narazil na Vaši recenzi. Zaujala mě a potvrdila muj tip. Jdu do ní, snad se nezklamu. 😉

    Odpovědět
    • jdu do ní …

      Myslím si, že se nezklamete, objednal jsem si ji taky. Překvapila mě a dává dost prostoru na přemýšlení.

      Hezký den, JH

      Odpovědět
    • jdu do ní …

      Mj. Zonerpress nabízí vánoční dárek – čtyři fotografické knihy (Naučte se vidět/exponovat/komponovat kreativně a Naučte se fotografovat dobře krajiny) za 1000 Kč.

      Odpovědět
  2. Podobne…

    …koncipovane jsou take knihy z produkce nakladatelstvi National Geographic. Zatim u nich vysla kniha o CB fotorafii a kniha zamerena na fotografii krajin.

    Odpovědět
  3. kompozice

    tak nevím, mně ty kompozice na ukázkách připadají naprosto klasické. Nechci samozřejmě na základě dvou pidiobrázků posuzovat knížku.

    Odpovědět
    • RE: kompozice

      Ahoj, já tu knížku mám a jsem s ní více méně spokojený. Fotím třetím rokem a základy kompozice (myslím opravdu základy jako je dělení snímku podle zlatého řezu atd..) mám za sebou a tato kniha mi přinesla jiný pohled na věc. Je pravda, že tam najdete fotografie pro laika jako jsem já opravdu nepochopitelné a lámete si hlavu nad tím, jak to někdo mohl vyfotit, a pak ještě publikovat. V této knize naleznete prostě všechny zakladní, možné i nemožné skladby obrazu, které můžete brát jako inspiraci. Asi bych ji nedoporučil úplně začínajícím fotografům, jak je psáno výše. 😉
      Na druhou stranu, by úplni “neználci” pochopili jaký je někdy problém vyfotit na první pohled banální snímek nebo jak právě může pomoci náhoda k vytvoření ohromující fotografie.

      Odpovědět
  4. Trochu iný názor

    Knihu uz davnejsie vlastnim a mam na nu trochu odlisny nazor ako autor recenzie. Kedze budem v dalsom dost kriticky, najskor nejake pozitiva: 1) vacsina predstavovanych autorov (aj ked rozhodne nie vsetci) patri medzi dobrych fotografov, 2) kniha obsahuje mnoho zaujimavych a kvalitnych fotografii, aj ked ich spolocne umiestnenie do jednej knihy posobi mimoriadne nesurodo, 3) kniha je technicky na dobrej urovni, pekne farby, dobra graficka uprava, kvalitny papier, tlac aj vazba. A teraz negativa: 1) Kniha vobec nie je o tom, co slubuje v nadpise. Pripadalo mi to tak, ze autor si vopred vymyslel, ze chce napisat knihu o kompozicii a potom oslovil autorov, z ktorych mu ale kazdy vysvetlil, ze o kompozicii je tazke nieco povedat a ze vlastne on k tomu nema moc co povedat. Jediny, ktory podla mna o problematike kompozicie slusne pojednal (tak, ako som to ja ocakaval od vsetkych) bol V. Birgus. 2) Ked uz autori nevedia o kompozicii, jej pravidlach a ich obcasnom porusovani pojednat teoreticky, ocakaval by som, ze aspon pri komentari k jednotlivym fotografiam sa sustredia prave na aspekt kompozicie. Tuuudle! Mnohi autori proste u svojich fotiek popisali situaciu, v ktorej fotka vznikla, pripadne povedali nieco k jej obsahu, ale o kompozicii sa vobec nezmienuju. Mnohe postrehy su sice same o sebe zaujimave, ale vzhladom na zamyslanu temu knihy uplne od veci. 3) Ako som uz spomenul, kniha posobi hrozne nesurodo, vyber autorov je prilis pestry. Na jednej strane je to zaujimava ukazka toho, aka je fotografia rozmanita disciplina, na druhej strane mna osobne to dost rusilo. Zhrnutie: kniha ma sklamala, na jednej strane velmi ocenujem iniciativu vydavatela, ze chce vo fotografickych publikaciach propagovat ceskych autorov a domacu tvorbu (lebo je co!), na druhej strane kniha s takymto nazvom by mala byt (aspon podla mna) ovela viac „didakticka“ a nemala by to byt iba chaoticka nesuroda zbierka fotografii roznych autorov s rozpacitymi komentarmi od veci. Myslim, ze autor premrhal sancu na kvalitnu knihu. Napad bol dobry, ale malo sa to urobit uplne inak.

    Odpovědět
    • trochu iný názor

      Jenže mě ten Váš “aspekt kompozice” přijde právě trošku přehnaný.

      Jakákoliv fotografie není jen o kompozici, dnes vycházejí tuny knížek podobných si jak vejce vejci, které nikoho zas tak moc fotografovat nenaučí. Mě přijde vliv kompozice příliš přeceňovaný, řada fotografií, co se mi líbí nejvíce, vůbec kompoziční pravidla nesplňuje (nemám na mysli tuto knihu, obecně). Umíte si představit třeba zrovna Šibíka, jak tam mezi těmi dětskými střelci “komponuje”? Nebo Blšťáka? To už jsou okamžiky, kdy tu fotku nějakým způsobem vidíte či cítíte, snažíte se do ní dát, co vám přijde zajímavé a musíte na to mít cit.

      Ale povídat v tu chvíli o kompozici? Mě to pak přijde jako klasická výuka ve škole, básník měl splín a napsal bezva báseň, a generace nejen jeho potomků vysvětlují, co tím chtěl vlastně říci a dostávají za to známky. Nebo v politice někdo něco řekne a vyrojí se desítky vykladačů “jak to vlastně myslel”. Proč?

      Šmarjá, jen to ne. Jen ať fotograf čtoucí tu knížku zapne mozek, ať ho to nutí přemýšlet “proč zrovna takhle”.

      Mějte se a neberte to osobně,

      pozdravuje Jan Hlinák

      Odpovědět
      • trochu iný názor

        Ja netvrdim, ze ma niekto pisat knihu, v ktorej bude ucit inych, ako komponovat, ani netvrdim, ze mi taka kniha chyba. Plne suhlasim s tym, co ste napisali. Ale s tym napadom prisiel Jiri Heller, resp. Zoner Press, nie ja. Ja som iba hodnotil, ze obsah knihy nesuvisi s nadpisom. Ked sa kniha vola “Naucte se komponovat kreativne”, citatel ma pravo ocakavat, ze kniha bude primarne pojednavat o kompozicii a ze tam budu aj nejake rady. A ani jedno nie je pravda. Len tolko som chcel napisat. Mam nesmierne rad Streitove, Holomickove ci Birgusove fotky, ale od knihy s takym nazvom by som cakal nieco ine nez len ukazky tychto fotiek. Keby sa ta knizka volala “Ukazky z tvorby niektorych ceskych fotografov”, nemal by som ziadnu vyhradu. Akurat v tom pripade by som si ju asi nebol kupil. Len tolko.

        Odpovědět
      • trochu iný názor

        Nesuhlasim s vasim nazorom, Napr. Sibik je PAN fotograf a on kompoziciu vidi bez toho aby o nej specialne uvazoval, pravidla kompozicie moze fotograf porusovat ale musi o nich vediet, preto je dobre v zaciatkoch sa ich naucit a snazit respektovat, inac dobre fotky vzniknu iba nahodou.

        Odpovědět
        • trochu iný názor

          Ale tady přece mezi námi není sporu, jak jsem v článku napsal, kniha NENÍ vhodná pro začátečníky, těm v podstatě nemá co říci.

          JH

          Odpovědět
        • trochu iný názor

          Chm, Sibik se proslavil snimky, ktery mely teziste v necem jinem, nez je kompozice. Fotky bazirujici na kompozici samozrejme umi taky.

          Odpovědět
      • trochu iný názor

        Hmm. Priklad Sibika a valecnych foto mi prijde ujety. V te chvili nema nikdo z nas tuseni co probiha autorovi hlavou, je v tom silene moc adrealinu, podle me se clovek nema moc sanci soustredit na foceni samotne, spise dava majzla aby jednu nechytnul. O to vice si vazim povedenych valecnych foto. Premyslet nad tim “proc zrovna takhle” ale nama IMHO v tomto pripade zadny smysl, je to vysledek dane situace a kolem letajicich kulek.

        jinak diky za doporuceni, zkusim se po ni podivat, vyznela zajimave.

        Odpovědět
    • trochu iný názor

      Nechci to nějak otáčet k osobním výpadům, ale doopravdy by mě zajímalo, co míníte tím “1) vacsina predstavovanych autorov (aj ked rozhodne nie vsetci) patri medzi dobrych fotografov”.

      Podobné komentáře jsem už četl v jiných diskusích a dost mě fascinují. V té knížce není snad ani jediný fotograf, kterého bych si dovolil brát jako nějakou vycpávku. Samozřejmě mě někteří oslovují o více, jiní méně, ale označit někoho za špatného bych si tedy nedovolil. Ale asi je úroveň jiných diskutujících o mnoho vyšší než moje (a samozřejmě i než autorů fotografií v knize) :-(((

      Odpovědět
      • trochu iný názor

        Já bych s tím naopak docela souhlasil. Kdyz se rekne, ze nepatri mezi dobre nemusi to automaticky znamenat, ze je spatny, ale treba prumerny, ne? Prumerný znamená, že by se podobných nebo i lepších našla celá řada. Třeba D. Walter podle mě toto splňuje. Jak už jsem někde četl, výběr fotografů v podstatě odpovídá jménům, které se objevily v Hellerově wwg galerii a osobně ho nepovažuju za příliš zdařilý.

        Odpovědět
  5. Dobra knizka

    Knizku jsem si prosel, je velmi dobra. Na druhou stranu musim konstatovat, ze jiz drive zminena knizka o kreativni kompozici ze zahranicni produkce je ponekud lepsi.

    Odpovědět
  6. Este raz k tym dobrym fotografom

    Asi som sa vyjadril nepresne, ked som napisal, ze mnohi, ale nie vsetci autori predstavovani v recenzovanej knihe patria medzi dobrych fotografov. Pojem “dobry fotograf” je velmi vagny a kazdy si pod tym moze predstavovat nieco ine. Asi som mal napisat, ze rozhodne nie vsetci autori z knihy patria medzi vyznamnych fotografov (a tym vyznamny nemyslim “slavny”, aby bolo jasno). Proste sa mi zdalo, ze niektori z autorov do spolocnosti Streita, Saudka, Birgusa, Cudlina ci Holomicka nepatria. Ale nie je to zasa az take podstatne, moje hlavne vyhrady voci knihe boli v niecom uplne inom.

    Odpovědět
  7. suhlasim s vladom

    zdravim vospolok.
    mam taky pocit, ze velkej casti diskutujucich unikla podstata toho, co sa tu snazi Vlado Burjan povedat. len tak pre istotu to zopakujem. kniha ktora sa vola “Naučte se komponovat kreativně” by mala mat za ciel naucit cloveka kreativne komponovat. ak ma vsak vlado pravdu, a kniha je skor prehliadkou fotografov, tak evidentne sa nezaobera tym co slubuje v nadpise. z nadpisu ma clovek pocit ze to bude nieco na sposob “ucebnice kompozicie” (nech uz to znie akokolvek nerealne a uletene).

    diskusia o kvalite jednotlivych fotografov a ich schopnosti kvalitne komponovat nie je podstatna v pripade, ze kniha nesplni zakladne ocakavanie citatela plynuce z nadpisu a nepouci ma o kreativnej kompozicii (pripadne sa venuje “uceniu komponovat” len velmi okrajovo).

    Odpovědět
    • Jak se ucit kreativite?

      A prave proto je tady recenze, abychom se dozvedeli, co vlastne kniha obsahuje a nemuseli se ridit pouze nazvem 🙂
      Krativita znamena tvorivost, proto bych v knize ani necekal poucky a jak se rika: “Jeden obrazek rekne vic nez tisic slov”.

      Odpovědět
    • suhlasim s vladom

      souhlasim s tebou naprosto, že to je akorát přehlídka fotek. Některé jsou good některé ne. To je celé a žádné know how o kompozici tam není.

      Odpovědět
      • suhlasim s vladom

        žádné know how o kompozici tam není

        To je ovšem hluboký omyl. Řekněme raději, že tam nejsou explicitně uvedena základní pravidla. Ty fotky v drtivé většině fungují a účel vidím v tom dobrat se toho proč fungují.

        Knihu bych doporučil i těm, kdo sami nefotografují. Obsahuje slušný průřez naší současnou fotografií – i když leckoho by bylo možné ještě přidat, pak by to mohlo mít podtitul “kdo je kdo”. Kvalita dobrá a cena mírná.

        Odpovědět
  8. tak uz se nehadejte.

    tady
    http://www.zonerpress.cz/kniha-naucte-se-komponovat-kreativne.html
    jsou dole na strance vyborne ukazky z kterych je presne videt jak cela kniha vypada.

    Nikdy se nebudou vsecky fotky 1 cloveku libit (pokud se diva ocima), jiste ze mezi jmeny jsou vetsi i mensi esa – ne vsak zadni outseideri.

    Sice musim souhlasit s Vladem ze to neni zadna ucebnice – ale ona to vsude zduraznuje – na webu, na prebalu, atdatd. Takze mi prijde, Vlado, hloupa tvoje poznamka “to bych si ji nekoupil” – v dnesni dobe preci nikdo nemusi kupovat zajice v pytli a pred koupi mas dostupnou tunu informaci i na webu – netoz v obchode kde si ji muzes i prolistovat.

    Jinak mam z knihy hlavne 2 dojmy:
    1. byla pro me dobrym, zazitkem a neni pravda ze o kompozici se v ni nemluvi – mluvi pomerne dost v porovnani s radou jinych knizek. i kdyz k ucebnici ma mooc daleko.
    2. coz o to ze nektere fotky cloveku nesednou, ale clovek si uvedomi kolik fotografu jen (a casto vychloubave) plka – kdyz ma neco rict, a jak veci formulovat neumi – jeste ze umi fotit. NA vystavach to cloveka taky casto pobavi, kdyz cte komentare u snimku, ale tady tuplem – reci o neopakovatelnem okamziku, dokonale pripravenosti, souhre okolnosti, spouste faktoru atdatdatdatdafuj. To me mnohde rozesmalo, ale zbytek knizky mi to nastesti znechutit nedokazalo.

    Odpovědět
    • Mam doma kopu knih o fotografii, medzi inymi aj tieto dve: Tom Grill, Mark Scanlon: Photographic Composition, Bill Smith: Designing a Photograph: Visual Techniques for Making Your Photographs Work. (Mozete si ich pozriet na Amazone, kde som ich kupil.) Obe su ucebnicami kompozicie pre fotografov. Kazda z nich obsahuje podla mojho nazoru mnohonasobne viac uzitocnych rad k problematike kompozicie, nez tu recenzovana Hellerova kniha. Ta zasa obsahuje zbierku hodnotnejsich fotografii, ale s komentarmi casto uplne od veci. Na Hellerovej knihe mi nevadi forma: paci sa mi myslienka oslovit dobrych fotografov, nech kazdy povie, ako vnima problematiku kompozicie, ibaze zostavovatel mal vybrat takych, ktori o tej teme vedia nieco rozumne povedat a oni zasa mali zo svojej tvorby vybrat take fotky, ktore su zaujimave prave z hladiska kompozicie. Ku kazdej jednej fotke sa da nieco povedat o kompozicii, ale to este neznamena, ze ta fotka je vhodna ako „ucebnicovy priklad“ do knihy o kompozicii. A rozhodne sa mali ti autori v komentaroch ku svojim fotkam sustredit prave na kompoziciu (o ktorej mala byt kniha) a nie rozpravat okolo vselijake vesele historky. A pokial si niekto myslite, ze fotografi ako Sibik pri pobiehani medzi mrtvolami nemaju prilis cas komponovat (niekto to tu napisal), OK. Ale potom sa pytam, preco bol teda zaradeny do knihy o kompozicii? Mohol tam byt miesto neho niekto, kto foti architekturu, pri ktorej je kompozicia omnoho zvladnutelnejsia. (Nic proti Sibikovi.) Fakt si myslim, ze recenzovana kniha je nevydarenou knihou o kompozicii plnou dobrych fotografii. Monzo som ovplyvneny aj tym, ze mam s cim porovnavat.

      Odpovědět
      • Ja si nemůžu pomoct, ale připadá mi, že se držíte názvu knihy podle českého přísloví o hovně a košili.
        Ale jinak mi ta argumentace připadá čím dál tím ujetější. To s tím, že by tam bylo lépe dát místo Šibíka nějakého fotografa architektury myslíte opravdu vážně??? Opravdu žijete v představě, že musí být každá fotka podle pravidel kompozice a ještě jste si nevšiml, že jsou mraky fotek působivých z úplně jiných důvodů? Nevěříte tomu, že je pro vznik mnoha fotek daleko důležitější než pravidla okolnosti a pocity fotografa v daném momentu a třeba i ty veselé situace okolo?

        Zkuste o tom trochu uvažovat… Kompoziční pravidla mají smysl, ale v podstatě jde jen o pár základů. O celkové kvalitě a dojmu z fotky ale rozhodují úplně jiné věci. A k pochopení tohoto jsou knihy jako právě tato, nebo třeba jako kniha z National Geographic http://www.paladix.cz/clanky/national-geographic-fotografie.html , které ukazují řadu zajímavých fotek s vyprávěním o jejich vzniku 100x cennější než nějaká stupidní učebnice kompozice.
        Jenže to chce nad fotkami opravdu přemýšlet a ne čekat, že to dostaneme předžvýkané…

        Odpovědět
        • A ještě jedna zcela osobní invektiva. Pokud je Vlado Burjan člověk, kterého znám a viděl jsem jeho fotky pod pseudonymem Bubus, tak pak už nechápu vůbec nic 🙁

          Řekl bych totiž, že zrovna od tohoto člověka bych takovouto reakci nečekal, myslím si, že o vcítění do prostředí a podobných věcech ví velmi mnoho a na jeho tvorbě je to vidět velice v dobrém.
          Pokud jde o náhodnou shodu jmen, tak tento příspěvek ignorujte…

          Odpovědět
          • Ahoj Tomas, ano som to ja (Bubus). Myslim, ze si ma (podobne ako viaceri predrecnici) nepochopil. Asi som svoje pripomienky zle formuloval. Ja predsa nie som ziadny ortodoxny zastanca nejakych striktnych kompozicnych pravidiel a vsetko, co si napisal o kompozicii, kludne podpisem. Ale nebol som to ja, kto chcel pisat knihu o kompozicii, ale Heller. Ja som len napisal, ze podla mna jeho zamer nevysiel. Okrem ineho aj preto, co pises ty. Samozrjme ze su na fotkach daleko dolezitejsie veci ako kompozicia, samozrejme nie je rozumne striktne sa drzat pravidiel atd. Ale potom si musi autor knihy, ktoru chce nazvat “Naucte se komponovat kreativne” vyjasnit, co vlastne o tom chce povedat. Mozno ty aj ja by sme dosli k zaveru, ze o tom nemozno napisat knihu, lebo je to subjektivne, lebo ziadne pravidla neexistuju, a ak ano, aj tak ich nemozno striktne dodrziavat, lebo su ine veci dolezite nez kompozicia a pod. Ale ak si toto myslim, nemam co o kompozicii pisat knihu. Tie poznamky ku vzniku fotografii ma samozrejme same o sebe mnohe zaujali, akurat nesuviseli s kompoziciou, a to je to jedine, co som im vytykal. Uz to nechcem dalej dokenonecna rozpitvavat, proste somna tej knihe nekritizoval ani tak jej obsah samotny, ale podla mna znacny nesulad medzi jej nazvom a obsahom. Koho zaujimaju fotky tych autorov a nejake poznamky k nim (casto zaujimave a poucne, to pripustam), nech si knihu kupi. Aj ja som si ju kupil. Akurat som chcel varovat, ze nech necaka, ze sa dozvie vela o kompozicii. To je vsetko.

          • Kniha se přesně jmenuje “Naučte se komponovat kreativně”. Já osobně bych v tomhle případě kladl důraz na to slovo “kreativně”. Ať si tu knihu nekupuje nikdo, kdo čeká vědecké rozebrání třetinového pravidla. Ale ať si tu knihu koupí každý, kdo o fotkách přemýšlí a ptá se sám sebe, proč a jak na něj ta fotka působí. Bubus čekal vědu a byl zklamán. Kdo ale čeká zajímavé fotky, u kterých se vyplatí se nad nimi zamyslet, tak má poměrně slušné možnosti nebýt z obsahu knihy zklamaný. A že kniha není o kompozici? Ale ano. Ale je třeba ji tam najít. Souhlasím s tím, že to není pro začátečníky, ale pro ty, kteří chtějí něco víc, než jen dodržovat pravidlo třetin.

          • Tak nějak… Samozřejmě poslední příspěvek od Bubuse už se blíží shodě, má reakce by byla asi podobná jako od Pavla, takže se nebudu dále rozepisovat.

            Mějte se fajn a Bubusi, ty se koukej ukázat příští rok na nějaké Open/Close Air, rád tě tam uvidím a vsadím se, že ostatní obvyklí účastníci také. Aspoň Polovi ukážeš pořádný foťák :-))))))

          • No, dufam, ze mi to na buduci rok vyjde. Velmi som chcel prist aj tuto jesen, ale prave ten vikend, ked bol Open Air, som mal nieco ine, kam som musel. Mrzelo ma to.

Napsat komentář