Pokud vždycky všechno vychází, je to podezřelé. A to nejen ve fotografii, ale v životě vůbec.
Neúspěch s fotografií souvisí opravdu hodně. Každý fotograf zkazil nespočet snímků, občas něco rozbil, sem tam byl nepochopen („Proč jsi proboha fotil zrovna tohle?“), jindy selhala technika a někdy zkrátka shodou více či méně nešťastných okolností dotyčný člověk vypadal jako naprostý blb. Otázkou je, co s tím dotyčný udělá. Motivací dalšího pokračování tohoto seriálku bylo několik. Kromě výše uvedeného to byl také příběh mé nešťastné známé, která po průchodu bezpečnostní prohlídkou na letišti mohla všechny své fotografické počiny z dovolené vyhodit (jasně, je to její vina a neopatrnost, ale zamrzí to stejně), ovšem zjistila to až po vyvolání filmů a tristním pohledu na fialové fotografie. Říká se – celkem právem – o všech autorech, že pokud o něčem píší, jsou to vždycky jejich zážitky, i když v rámci umělecké (pro někoho ovšem neumělecké) licence. Stejně jako si někteří lidé potom, co se jim nepovedou nějaké ty snímky, řeknou už nikdy nebudu fotit a radši si koupím pohledy, říkám si někdy po článku, jenž byl sice dobře myšlen, ale čtenáři to viděli jinak, že už nikdy nic nenapíšu, a pronásleduje mě vize exemplárního a ostudného vyobcování z redakce Paladixu, což mě děsí ještě o něco víc než to, že vypadám jako totální hlupák… Zpět k té umělecké licenci – i sny a vize jsou koneckonců zážitky…
Stane se, že věci nevycházejí tak, jak si představujeme, což ostatně třeba Milan Kundera považuje za jedno z hlavních pravidel fungování života. Ti, kdo znají jeho slavný román Žert, vědí. A tak když jsem si kdysi naplánoval návštěvu noční Paříže, ušel asi 10 kilometrů, fotil a pak zjistil, že jsem si do letité Praktiky L2 špatně nasadil film, byl jsem opravdu zklamaný. Naštěstí jsem mohl tuhle vycházku další večer zopakovat… Zpravidla ale tolik štěstí nebo další možnost nemíváme – okamžik mine a jen si můžeme pamatovat, co jsme z nejrůznějších příčin nevyfotografovali. Maximálně si ještě můžeme slovy písničkáře Pavla Dobeše nadat v duchu do starych zviřat, co se pasla v polu a nebyli to lvi, což jsem také nesčetněkrát udělal, i když bez toho ostravskeho přizvuku. To je ale neúspěch, o kterém víme jen my sami a nemusíme to nikomu vykládat; ostatně takovéto zážitky a hlavně pocity z nich jsou nesdělitelné, když se jimi člověk moc užírá (zpravidla zbytečně).
Pokud to ale nebudeme brát nijak přehnaně tragicky v duchu hesla, že pokud nejde o život, jde o … (nic), jsou to historky pohříchu zábavné a leckdy i zajistí společenský úspěch, i když v době, kdy se neúspěch udál, moc k smíchu nebývají. Všechno – i nezdary – po čase vypadají jinak a lze se s nimi mnohem snáze smířit. Jeden můj kolega byl fotografovat v USA, kam jel hlavně kvůli fotografiím národních parků, a všechny nás lákal na snímky, které přiveze. Nebyl důvod mu nevěřit. Vrátil se nejen bez snímků, ale i bez fotografické výbavy, protože na nějakém parkovišti mu kdosi vykradl auto, filmy nepochybně zahodil, ale faktem je, že prostě zmizely. Tento neúspěch asi hodně bolel, byla s ním spojena i nemalá finanční ztráta. Že by přestal fotografovat? Ani omylem, prostě tam jel znovu a ty snímky opravdu přivezl. Stojí za to. Navíc nad oním příběhem teď už s úsměvem mává rukou a ukradený foťák je mu už opravdu úplně ukradený.
Zdánlivě horší jsou ty neúspěchy, o kterých vám někdo řekne. „Když to neumíš, nefoť!“, slyšel možná každý, kdo někdy někomu ukázal svoji fotografii, a měl v ten moment pocit, že aparát zahodí a už NIKDY nebude fotit. Nebo bude, ale nikomu nic neukáže. Za slovo nefoť si dosaďte libovolné sloveso jako třeba nezpívej, nemaluj, neřiď nebo nepiš… Neberte to tak, vždyť chybami se člověk učí! Prostě to zkuste znovu, třeba vás příště někdo za něco pochválí. Ale i přílišná chvála je na škodu (natož pak smrdutá sebechvála!), protože k ničemu nemotivuje a vůbec nepomáhá najít si vlastní cesty. A také limity těchto cest. Zkažená fotografie je nikoli důvodem k ukončení činnosti, ale k pojmenování chyb a motivací následně vyvozených důsledků. Nespokojenost může být příčinou změny techniky, materiálu a třeba i celkového přístupu k fotografii, ale těžko jen kvůli nějakému příkrému odsudku přestat. Potom by se stala aktuální otázka, proč vlastně fotografujeme. Fotografií se jistě každý zabývá proto, že je to jeho styl vyjádření a vnímání světa, nikoli proto, že by chtěl, aby se nad každým snímkem musely vznášet obdivné a pochvalné komentáře těch, kteří je viděli. Proto – pokud se stane, že vás někdo odsoudí za něco, co jste udělali, jak nejlépe jste uměli – máte možnost diskutovat a snažit se příště chybu neopakovat. Ale stát si za svým je také důležité, ne vždy mají všichni kritici jen a jen pravdu. Jestli chcete, klidně chybu opakujte, protože to třeba vůbec není chyba a protože do toho koneckonců je to vaše věc.
Tak to chodí, že se něco někdy nepovede. A to jak ve fotografii, tak kdekoli jinde. Nevzdávejte to! Už jen proto ne, že by třeba někdo mohl mít radost, jak vám zkazil den, nebo abyste si sami o sobě nemysleli, že jste zbabělci (nemluvě o těch ostatních!). Nevzdávejte nic také proto, že byste se připravili o zjištění, že vám to už jde. Vzdávat bychom se neměli také proto, že i zjištění, že na něco nemám, je ku prospěchu věci. Můžete zjistit, že vám nejde reportáž, ale umíte skvělá zátiší. Zjistíte třeba, že kompakt se nehodí na astrofotografii a že s velkoformátovým přístrojem se špatně jezdí na kole. Pochopitelně přeháním, ale přeháním proto, že stokrát známá pravda se stane tou vaší až v okamžiku, kdy si ji objevíte sami, kdy se o ní přesvědčíte. Metoda pokus – omyl není dobrá dejme tomu ve zdravotnictví nebo v ekonomice, ale ve fotografii slaví úspěchy pořád. Nad reakcemi k asi opravdu nepovedenému článku jsem si napřed říkal, že recenze psát už nebudu, když mi několik lidí vysvětlilo, že je píšu špatně, ale pak jsem přišel na lepší nápad – vrátím se ke svým hradům a zámkům, také ke staré fototechnice a k tomuto fotoliterárnímu seriálu, protože jednak mi to jeden člověk zlomyslně poradil a jednak mi to jde asi opravdu líp. Takže vše špatné je k něčemu dobré, ne?
Možná se divíte, že tady nejsou žádné snímky. Co by tu mělo být – fialové fotografie z ozářeného filmu, rozbitý fotoaparát, člověk s uříznutou hlavou (žádná vražda, ale špatný výřez!), poškrábaný film nebo třeba podexponovaný snímek čehokoli? Měl bych tu publikovat věci, které patří do koše? Už tam dávno jsou. Kdokoli ať si sem doplní své nepovedené snímky, rozbité přístroje, poškrábané filtry, špatně vyvolané filmy, své neúspěchy, protože ten, kdo dočetl až sem, přesně ví, co sem patří. Původně jsem chtěl napsat článek, kde bych mohl zdánlivě odůvodněně publikovat obsah své fotopopelnice (koš se ukázal býti příliš malým), ale tato umělecká licence je pro mnohem odvážnější autory.
Takže nakonec je to úplně jinak: tento článek je bez fotografií, ale přesto o fotografii. O neúspěchu, který se dříve či později dostaví jako sice nevítaný, ale přesto důležitý host, který vám tvrdě do očí řekne, že něco děláte špatně. Berte to tak, že má třeba pravdu, a zkuste to jinak. To není nikdy na škodu. Neúspěch patří ke všemu, co patří k životu, který je přece hlavně o překonávání neúspěchů a nezdarů. Fotografujte. Fotografujme a nenechme se odradit.
Pěkná deprese 🙂
Neviděl bych to zas černě. 🙂 Nutno vidět i to, že se spíše ozvou nespokojenci, než ti spokojení potažmo neutrální.
poznámka
Jinak výstižnou úvodní větu bych formuloval:
Pokud cokoli vychází příliš dlouho, je to podezřelé.
… aneb jak praví klasik
… Jirotka slovy doktora Vlacha:”Prožíváme-li delší dobu idilu, poskytl by nám osud nemalou službu tím, že by nás dočasně vyhodil na mráz.” 🙂
co ja viem….
Mne to pripomina tie depresie… Clanok fajn, ale co ja viem… Je to subjektivny vnem mna ako osoby a clanok rozhodne nepatri do kosa. Hmm… Ale treba aj teaketo veci, aspon sa clovek sam nad sebou zamysli…
Pohoda
Chybamni se clovek uci, to je stara znama pravda.
Díky.
Až svě články vydáte knižně,budu první,kdo si knihu koupí.
Fotografie – matka deprese
Pane kolego, děkuji za článek, který mi mluví z duše – fotografická deprese je totiž mojí stálou společnicí. Přestože fotím již cca 20 let (nikoliv svátečně), pravidelně se ocitám v rozpoložení přemístit svoji objemnou fotovýbavu pod vlak (do kontejneru, z okna, do jezera…), rituálně zneškodnit všechny negativy a zvětšeniny a následně si pořídit jednorázový fotoaparát z papíru, abych se přesvědčil, že je to vlastně všechno úplně jedno. Nakonec to ale nikdy neudělám, naopak, pokračuji v této pošetilé činnosti s ještě větším nasazením, bez ohledu na výsledek, o němž předem vím, že nebude stát za nic.
Kritiku druhých příliš řešit nemusím, neboť většinu fotek nikomu neukazuji, fotky z negativů už dělám minimálně (s 90 % zvětšenin jsem nespokojen a některé ze zakázek skončily komplet v koši před minilabem, další ve skartovačce) a pokud je donesu domů, tak mám odvahu se na ně podívat nejdříve za měsíc, a to si před tím musím ještě dát něco na posilněnou, aby to se mnou neseklo. A pak jen kleju a plním popelnice.
Když si uvědomím, kolik jsem strávil fotografováním a činnostmi s tím souvisejícími času a kolik to stálo peněz (párkrát jsem už vyhodil fotopráce v ceně přes 1000,- Kč), divím se, že jsem se ještě nepoučil. Ale je to jistý druh gamblerství, stále si říkám, teď už to konečně vyjde, teď se to zlomí. A ono ne a ne a ne…
RE: Fotografie – matka deprese
Prosim Vas ciastocne mam podobne pocity, obcas ale nie tak radikalne. Manzelka ale mala pre Vas podla mna dobru radu. Prestante s fotenim a zacnite pisat. Ta odozva bola tak krasne napisana a precitena. Proste parada.
RE: Fotografie – matka deprese
To je nádherně napsané. Sám se často cítím podobně; jsem amatér-začátečník a shlédnutí každé nádherné fotografie mne naplňuje pocitem frustrace, že jsem jen neškodný břídil, snažící se provádět činnost, na jakou bych ani neměl pohlédnout. Zatím mne to vždy přešlo a dál vytvářím fotografie do šuplíku, abych čas od času překonal sám sebe a ukázal těch několik málo povedených fotek přátelům…
fotografování nám dává sodu
Autorův článek je skvělým zrcadlem všeobecně pojatých požitků z fotografování. Předchozí příspěvek pana Třešňáka mne tak vyvedl z míry, že jsem si začínal myslet, že jsem jej psal já. Na správnou míru mne uvedlo, že pan Třešňák fotí 20 let, já 2 x 20 let.
Když se nedaří jak by mělo, začnu to svádět na ne nejlepší vybavení, až přesvědčím sám sebe, následně rodinu, že musím tohle dokoupit, tohle inovovat, jinak že to nejde. Těším se jak malej kluk, až to, či ono opravdu koupím, odzkouším, s velkým elánem znovu začnu fotografovat, abych již po krátké době zjistil, ale nikdy nikomu nepřiznal, že jsem skoro tam, kde jsem byl předtím.
Ale je to zábava. Rybář také si jde zachytat, ikdyž na 80% ví, že domů nic nepřinese, tak co bychom si my pánové, ruku na srdce, co bychom si s chutí nezafotografovali.
promiňte pane Višňák
Pane Višňáku, promiňte, v zápalu emocí jsem Vám spletl jméno.
RE: promiňte pane Višňák
🙂 moc pekny “preklep”
RE: RE: promiňte pane Višňák
… aneb kolik třešní, tolik višní (viz kultovní film Jáchyme, hoď ho do stroje)… 🙂
🙂
Ten clanok je take skutocne zive Fulghumovske pohladenie po dusi.
(Hasici v horiacom dome nasli na posteli muza. Ked ho zachranili, tak sa ho pytaju, ci zaspal s cigaretou..??
Muz:Nie, uz horela, ked som si do nej lihal…)
🙂
No hej…
Tusim Goethe napisal: ” Nie je nic horsie ako niekolko po sebe iducich peknych a pokojnych dni…” alebo tak dajako.
Inak dobry clanok.
Zdravim
Pěkný článek.
Prožívám naprosto stejné pocity. Aneb “marnost nad marnost a vše je marnost” (kniha Kazatel). Na druhé straně bych to zas tak pesimisticky neviděl. Když se podaří slušná fotka, je to fajn, ale mnohdy se stává, že člověk nemá foťák s sebou, nebo jsou situace, kde z nejrůznějších důvodů prostě fotit nelze (špatné světelné, kompoziční podmínky, společenské zábrany apod.). Pak si člověk řekne: “to by byla pěkná fotka” a je rád, že si něčeho zajímavého vůbec všiml. Ono totiž fotografování obohacuje především tím, že se člověk učí dívat se kolem sebe a vidět věci a děje, kterých si předtím nevšímal.
Chyby
Tie chyby mi tiez rezonuju v dusi… Na mojich prvych filmoch vela krat bola v lavom hornom rohu zvlastna skvrna, vtedy som to nevedel identifikovat. Az neskor sa z toho vyklul malicek, co je jemne pretrcal cez objektiv (je to SLR fotak, vidim iba 72% zaberu). A komicke na to je, ze hladal vsetky mozno priciny az znamy mi poradil, co je to. A odvtedy sa mi to nestava. Poucenie? Podstatne asi nie je ci chyby robite (tie robi kazdy), ale ci sa z nich poucite a dokazete odstranit.
chyby
Čo myslíte, koľko záberov urobia PROFESIONÁLNI fotografi
na JEDINÝ zverejnitelný záber ?
asi by ste si začali viac veriť.
chyby
Tento článek není o nějaké statistice – je celkem jedno, kolik zkažených záběrů připadá na jeden zveřejněný, spíše je o pocitech, které jsou u všech asi stejné. O tom, že neúspěchy provázejí jakoukoli lidskou činnost, tedy i fotografii. Věřit si můžeme, ale na pocitech z neúspěchů to vůbec nic nemění…
Díky
Jsem tu dnes poprvé, takže se rozkoukávám. Děkuji Vám za skvělý článek!!!Velice mně zaujal.