Novinky ze stáje Nikonu – jaké jsou?

Nikon nedávno představil, kromě jiného, první digitální zrcadlovku s čipem velikosti filmového políčka. U nejednoho fotografa tím způsobil překvapení. Co novinky budou znamenat?

Nové objektivy

Nikkor 24-70mm f/2.8G ED AF-S
Nikkor 24-70mm f/2.8G ED AF-S

Začneme ale pomalu z druhé strany. Jednou z novinek je objektiv Nikkor 24-70mm f/2.8G ED AF-S. Je optimalizován pro digitální zrcadlovky (zejména speciální antireflexní vrstva Nano Crystal Coat) a obsahuje snad všechno, co by se od profesionálního objektivu dalo očekávat: ultrazvukové (tiché a rychlé) ostření, čočky z ED skla pro minimalizaci chromatické vady, možnost okamžitého ručního ostření bez přepínání nebo gumové těsnění kolem bajonetu. Jedná se bezpochyby o profesionální objektiv, který je určen jako „základní“ pro novou vlajkovou loď Nikon D3.

Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR
Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR

Další tři nové objektivy jsou určené hlavně těm, kdo potřebují fotit na dlouhé vzdálenosti – např. sportovním fotografům nebo lovcům divoké zvěře. Všechny tři jsou vybavené stabilizátorem obrazu, čočkami z ED skel a antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat. Jedná se konkrétně o tyto modely: Nikkor AF-S 400mm f/2.8G ED VR, Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR a Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR.

Nikkor 14-24mm f/2.8G ED AF-S
Nikkor 14-24mm f/2.8G ED AF-S

O stupeň zajímavější novinkou je ultraširokoúhlý zoom Nikkor 14-24mm f/2.8G ED AF-S. Tento objektiv vykreslí i plné kinofilmové políčko, což by nebylo až tak přelomové, např. Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG ASPHERICAL HSM je ještě o něco širší, nicméně toto je první objektiv tohoto rozsahu, který by měl konstantní světelnost 2,8 (nebo aspoň o žádném jiném nevím), což z něj dělá opravdu unikátní kousek, hlavně ve spojení s novou zrcadlovkou Nikon D3. Na ostatních digitálních zrcadlovkách bude bohužel degradován na „pouhých“ 21-36mm. Bude zajímavé, jakou Nikon nastaví cenovou politiku u tohohle objektivu, ve srovnání např. se zmíněnou Sigmou nebo s Nikkorem 12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX (i když je jasné, že ani jeden z uvedených objektivů se s ním nedá přímo srovnávat).

Nikon D300

Nikon D300 - pohled na přední stěnu
Nikon D300 – pohled na přední stěnu

Druhou nejzajímavější novinkou je nová digitální zrcadlovka Nikon D300, což je přímý následník velmi povedeného Nikonu D200. Co přináší nového? Pokusím se komentovat jen ty nejzajímavější novinky s tím, že Nikon D200 vlastním a porovnávám ho s novým D300.

Nový čip

Nejzajímavější novinkou je samozřejmě nový čip. Jedná se o CMOS (D200 má CCD) s rozlišením 12,3 MPix (10,2 MPix u D200). První, co mě při pohledu na tuto informaci napadlo je, jestli nebude problém se zvýšeným šumem, protože na stejné ploše čipu je najednou o cca 20% víc světlocitlivých buněk. Na druhou stranu je použita technologie CMOS, která je obecně proti CCD vůči šumu odolnější. Asi až praxe ukáže, jak si nová D300 bude stát. Nárůst rozlišení pro mně osobně ale není nijak zvlášť zajímavý, protože rozdíl není tak zásadní. Když se na to podíváme z hlediska možného tiskového výstupu v rozlišení 300 dpi, tak z D200 je možné bez úprav tisknout fotky 32,78 x 21,95 cm, z D300 pak 36,31 x 24,11 cm. Tento rozdíl není pro mně z hlediska výsledné kvality nijak rozhodující, lineární nárůst je cca 10%, což je z mého pohledu zanedbatelné.

Je ale otázkou, jestli se jedná o nedávno ohlášený čip Sony (IMX021). Řekl bych, že to je velmi pravděpodobné, protože Nikon se Sony spolupracuje velmi úzce, ale nikde jsem nenašel nějaké oficiální potvrzení nebo vyvrácení téhle informace. Pokud to ovšem je Sony, tak se podle mě můžeme brzy dočkat uvedení i u dalších značek (Sony Systém α, Pentax K). Na druhou stranu, uvedený čip deklaruje jen 12bit A/D převodník, kdežto Nikon D300 má 14bit – ale kdo ví? Mimochodem, právě zmíněný 14bit A/D převodník je jednou z věcí, která by mě z hlediska přechodu celkem lákala, poskytuje totiž podstatně větší prostor pro barevnou věrnost a následné úpravy.

O něco zajímavější je informace o citlivosti, nová D300 má rozsah ISO 200-3200 s možností „boostu“ na ISO 100-6400, kdežto D200 má rozsah od ISO 100-1600 s možností „boostu“ na ISO 3200. Musím říct, že se mi ISO 100 na D200 líbí daleko víc, než mít možnost jít až na ISO 6400 s D300.

Konečně také Nikon zabudoval systém pro čištění prachu na filtru před čipem. Je jasné, že to nefunguje na všechny nečistoty a není to argument, kvůli kterému bych teď D200 prodával, ale je to rozhodně věc, která Nikonu chyběla proti konkurenci a jsem rád, že ji konečně nabídli.

Live View

Nikon D300 - pohled na zadní stěnu
Nikon D300 – pohled na zadní stěnu

Další poměrně zajímavou novinkou je Live View – systém pro zobrazování reálného děje před objektivem na displeji – známá to věc všem majitelům kompaktních digitálů, kteří jinak ani komponovat nemohou. Nikon nabízí dva režimy – z ruky (používá standardní AF systém, takže musí při zaostřování na okamžik sklopit zrcátko) a ze stativu (používá zaostřování přímo na čipu pomocí tzv. Contrast AF). V kombinaci s novým třípalcovým displejem s více než 900 tis. pixely, VGA rozlišením a s HDMI výstupem se z toho stává pomalu malé “domácí kino” :-). Uznávám, že v některých momentech se Live view může hodit, zvlášť, když úhel „viditelnosti“ displeje je 170°, nicméně pro mě osobně to není důvod, abych přecházel z D200. Navíc obnovovací frekvence je „jen“ 15x za sekundu, takže obraz může být v některých případech docela trhaný (pro srovnání, Canon EOS 1Ds Mark III má obnovovací frekvenci dvojnásobnou).

Nový AF

Rozložení zaostřovacích bodů
Rozložení zaostřovacích bodů

Nový AF systém obsahuje 51 zaostřovacích bodů. Abych se přiznal, nikdy mi nebylo moc jasné, na co jich tolik je a jak se mezi nima dá rychle přepínat, takže asi nedokážu tuhle vlastnost moc ocenit. Většinu času stejně ostřím středovým a překomponovávám, jen celkem výjimečně přepínám na jiný bod. Ze stativu to je samozřejmě něco trochu jiného, ale zatím mi těch 11 bodů na D200 bohatě stačilo. Zajímavé ale je, že obsahuje sledování zaostřeného objektu s ohledem na jeho barvu a dodatečnou kalibraci až pro 20 různých objektivů. Nejsem si jistý, jestli to je odpověď na možné problémy s BF/FF zaostřováním, ale každopádně je to zajímavá vlastnost hlavně pro ty, kteří fotí s požadavkem na minimální hloubkou ostrosti.

Další zajímavosti

Mezi další zajímavosti patří zvýšení rychlosti snímání z 5 na 6 snímků za sekundu (při provozu na baterku) nebo až 8 snímků s připojeným battery packem. Opět – není to věc, která by mně nějak zásadně omezovala, takže přecházet kvůli tomu nebudu.

Ani 150 tis. cyklů závěrky nejsou tím správným argumentem, tolik fotek stejně nevyfotím během „životnosti“ D200 ani D300. Nicméně je to jistá známka kvality, stejně jako pogumované tělo odolné proti prachu a vlhkosti.

Další vylepšení jsou z mého pohledu spíš drobná (Active D-Lighting, Scene Recognition System, UDMA support, apod.).

Přejít nebo zůstat?

Celkově shrnuto, nepřináší D300 proti D200 zase tolik zásadních vylepšení, aby se mi vyplatilo na ni přejít. Za zmínku stojí deklarované zlepšení výdrže baterie, což u D200 je často zmiňovaný problém, ale to asi ukáže až reálný provoz, o kolik to dokázali zlepšit (upřímně si myslím, že to o moc nebude, on ten 3“ displej taky asi nebude nějaký velký „šetřílek“ :-), zvlášť, pokud se bude používat Live View). Nicméně pokud někdo uvažuje o nákupu D200, tak by se mu asi vyplatilo ještě chvilku počkat a koupit si až D300. Otázkou ale zůstává, jak dlouhou chvilku bude muset čekat – po zkušenostech s Nikonem D200 to taky může znamenat, že si ho teď nezávazně objedná a až za rok ho bude mít. V takovém případě si klidně D200 kupte, o nic zásadního nepřijdete a hlavně budete moct už fotit… V budoucnu by se mohly objevit různé výprodejové akce, zlevnění nebo akce typu „cash-back“, což může být výhodné i po finanční stránce.

Nikon D3 – první digitální zrcadlovka s čipem velikosti kinofilmového políčka!

Nikon D3 - pohled na přední stěnu
Nikon D3 – pohled na přední stěnu

Tahle novinka je opravdu výrazná!!! Většina lidí (včetně mně) přestala doufat, že by Nikon ještě někdy přišel s digitální zrcadlovkou, která by měla čip formátu kinofilmu. Dokonce ještě na tiskové konferenci k uvedení Nikonu D200 v listopadu 2005 zástupci českého Nikonu svorně tvrdili, že Nikon ani na vývoji takového čipu nepracuje a že na takovou zrcadlovku nemáme ani čekat. Podporovali to dalšími oznámeními o nových DX objektivech, což pochopitelně vedlo k tomu, že po uvedení Canon EOS 5D spousta Nikonistů rozprodala svoje vybavení a přešla ke konkurenci (dokonce i já jsem nad tím jednu dobu uvažoval, ale pak přišla D200 a já se rozhodl zůstat). Je nad slunce jasné, že má v tomhle směru Nikon proti Canonu velké zpoždění a že o spoustu svých věrných díky tomu přišel, nicméně teď už se situace obrátila a snad se blýská na lepší časy… 

Formát FX

Nikon D3 - pohled na zadní stěnu
Nikon D3 – pohled na zadní stěnu

Uvedením D3 zavádí Nikon novou zkratku „FX“ pro označení formátu čipu digitálních zrcadlovek, které velikostí odpovídají kinofilmovému políčku. První představitel se „honosí“ těmito technickými parametry:

Nový snímací čip D3
Nový snímací čip D3

Fyzická velikost: 36 x 23.9 mm
Typ snímače: CMOS
Celkový počet obrazových bodů: 12,9 MPix
Efektivní počet obrazových bodů: 12,1 MPix
Rozteč obrazových bodů: 8.45µm

Jedná se o čip, který vyvinul přímo Nikon (ale je otázkou, kdo ho skutečně vyrábí – možná ho fyzicky vyrábí Sony podle návrhu Nikonu). Nikon už vlastní čip vyzkoušel v modelu D2H). Bez povšimnutí by určitě neměl zůstat patent, který Nikon podal – jestli to ale bude mít nějaký praktický dopad je samozřejmě otázkou budoucnosti.

Rozlišení čipu není nijak zázračné, odpovídá to Canonu EOS 5D (např. nedávno oznámená novinka Canon EOS 1Ds Mark III má rozlišení 21,1 MPix). Nicméně 12 MPix by mně osobně bohatě stačilo, vyšší rozlišení pak produkuje jen zbytečně velké soubory. Navíc díky velké vzdálenosti jednotlivých pixelů je opravdu velmi příznivá úroveň šumu, která dovoluje jít až na ISO 25600! Nicméně ve srovnání s právě zmíněným EOSem 1Ds Mark III je jasné, že pokud nebude Nikon chtít hrát pouze druhé housle, bude muset časem nabídnout i čipy s vyšším rozlišením.

Ať je to tak nebo onak, čip je tady a kolem něj je postavená nová zrcadlovka Nikon D3.

Většina parametrů je společná

Pokud porovnáme parametry Nikonu D3 a D300 zjistíme, že většina z nich se nápadně podobá. D300 je prostě „menší brácha“ a podle toho to tak vypadá. Těch zásadních rozdílů moc není:

  • Nikon D3 je profesionální tělo s integrovanou vertikální spouští a battery-gripem (k D300 lze dokoupit).
  • Nikon D3 obsahuje kevlarovou závěrku s garancí na 300 tis. cyklů (proti 150 tis. cykly u D300).
  • Nikon D3 má dva sloty pro CF karty pro paralelní nebo sériový zápis – v případě sériového se použije první karta do zaplnění a pak teprve druhá, v případě paralelního lze zvolit, jestli se mají snímky zapisovat na obě karty (backup) nebo se na jednu zapisují RAW data a na druhou JPEG náhledy.
  • Nikon D3 nabízí různé režimy snímání:
    • Plný FX formát (s rychlostí až 9 snímků za sekundu)
    • DX formát s automatickým ztmavením okrajových částí hledáčku (s rychlostí až 11 snímků za sekundu a rozlišením cca 5,1 MPix, kdy využívá jen středovou část čipu, kterou dokážou vykreslit stávající DX objektivy)
    • Formát 5:4 s rozlišením (s rychlostí až 9 snímků za sekundu a rozlišením až 10 MPix)
  • Základní citlivost je obou stejná, ale u D3 je „boost“ možný v rozsahu ISO 100 – 25600(!).
  • U Nikonu D3 je možné využít kontrolu vodorovnosti – zcela jistě nahradí klasickou bublinkovou vodováhu v sáňkách blesku – teď se to už nastavuje podle displeje a hledáčku… Ovšem funguje to jen v jedné ose (levá – pravá).
  • Bohužel v Nikonu D3 nehledejte systém pro čištění filtru před čipem – z mně neznámého důvodu tam není… ;-(

Jinými slovy, D3 je nabitá novými funkcemi, které stojí za povšimnutí, ale hlavní je ten formát čipu, díky kterému se např. můj nejoblíbenější objektiv Nikkor 17-35mm f/2,8 AF-S dostane zase naplno do akce! Na druhou stranu jsem trochu zklamaný, že po nasazení dalšího oblíbence, Nikkoru 18-200mm VR, budou výstupem jen fotky s cca 5,1 MPix rozlišením, což je na dnešní dobu i pro moje potřeby docela málo… Ale co se dá dělat, podobný objektiv pro kinofilm zatím neexistuje, takže se s tím budu muset buď smířit nebo počkat, až někdo něco podobného vyrobí.

Koupit nebo počkat?

Když se sám sebe zeptám, jestli do Nikonu D3 jít hned nebo ještě počkat, tak odpověď zatím úplně neznám. Sice mě plný formát láká, to nepopírám, na druhou stranu se mi ale moc nelíbí gigantické rozměry těla a raději bych byl, kdyby Nikon vyrobil něco podobného Canonu EOS 5D, který je (podobně jako Nikon D200) poměrně kompaktní a přitom dostatečně výkonný. Asi si teda ještě nějakou chvilku počkám na levnější a kompaktnější verzi.

Jak Nikon D3, tak i D300 by měly přijít na trh koncem letošního roku. Jaká bude ale skutečnost s dodávkami je otázkou, po zkušenostech s předchozími modely si troufám předpovídat, že čekací lhůty budou cca půl roku…

16 komentářů u „Novinky ze stáje Nikonu – jaké jsou?“

  1. Pěkně shrnuté…ale

    Jako povinná informace o novince dobré, ale zajímavější budou postřehy z praxe. Jsem spokojeným majitelem “jen” D80 a i tak mě novinky zase tolik neohromily. Možná kvůli tomu, že vlastním i pár MF objektivů, budu sledovat doprodej D200 a bazarové nabídky tohoto modelu.

    Odpovědět
    • pěkně shrnuté…ale

      To máte pravdu… Až na to, že to není “povinné” shrnutí, jen mě to prostě zajímá, protože jsem Nikonista (a hrdě se k tomu hlásím :-))). Rozumné srovnání bude možné udělat podle mě nejdřív začátkem příštího roku, až budou “normálně” k dostání, nicméně podle zveřejněných specifikací se už leccos dopředu odhadnout dá – a o to jsem se právě pokusil.

      Odpovědět
  2. Nikon FX?

    nejak nechapu, proc nasi kamaradi z Nikonu napred mlzi, ze s fullframe neprijdou a pak jej ohlasi. Tvrzeni nikonu, ze FF nebude mne ovlivnilo pri vyberu sirokych objektivu, takze jsem nakoupil 12-24/4 a 17-55/2.8, tzn. DX objektivy. Duvod proc si D3 urcite nekoupim je to, ze bych musel menit skla, ackoli by stacila 17-35 a treba 24-120.

    Achjo Nikone, proc mas tak skvely produkty a tak stupidni marketing?

    Odpovědět
      • nikon fx?

        nemusim a dokonce ani nekoupim D3.
        Stejne vyjde D3x s 22mpix a FX formatem a mozna D3h s 3″ LCD s vga rozlisenim ktery neni do zlutozelena a bude mit DX format a 12sn/sec + obrovskej hledacek a jiny vymozenosti…kazdopadne za D3 svoje D2x nevymenim ani zadarmo

        Odpovědět
  3. Skla

    Fakt by mě zajímalo jestli chtěl Nikon aby profíci prodali svý drahý zoomy a nahradili je DXkama a teď zase se vrátili zpět, nebo jestli prostě neodolali tlaku?

    To co asi hodně lidem chybělo na DX byla širokoúhlá skla s f/1.4, f/2 nebo f/2.8 pro focení při nízké úrovni osvětlení. Někdo namítne, stačí otočit kolečkem na ISO 1600 a je to, ale ono to tak úplně není ….

    Z tohodle důvodu pokukuju jedním okem po 5D od Canonu, ale zase vyměnit všechno??? Nebo jen přikoupit 5D a k tomu 20mm a 24mm??? …. to by bylo drahý, co?

    Tak teď budu pokukovat po D3.

    Co mi bude dál chybět?

    – menší a lehčí tělo. Velikost 5D je pro amatéra ideální i když to bude na úkor nějaké funkce jako rychlosti snímání, výdrže baterek a pod.
    – objektiv jako 28mm f/1.4 (mimochodem do diskuse, Nikon jich vyrobil jen hodně málo a lidi by kupovali. Dnes se použitý prodává dráž než před 2 roky nový – Obnobí Nikon výrobu???)
    – letenka do New Yorku, za kolik se asi tak bude prodávat u nás?

    P.S.: Neprodá někdo levně 17-35mm 2.8 🙂 … VTIP

    Odpovědět
  4. .

    ja se priznam ze me D3 ani v nejmensim neprekvapila, nedavno jsem sedel s kamaradem a resili jsme na teoreticke urovni co dal porodit. No a dobrali jsme se k tomu ze davam Nikonu rok (maximalne 2) kdy prijde s FF telem, jenemu kamosovi jsme tvrdil ze nikon na FF dela jeste pred tejdnem on, ze je to blbost, tak uz se mi omluvil :-)) Ruku na srdce, v nikonu by musely byt blazni kdyby cely profesionalni segment trhu prenechali canonu. Verim ze jsete treba pred rokem ci rokem a pul opravdu nikon o FF vazne neuvazoval, ale poptavka udelala sve. Pak je samozerejme, ze vyvoj FF byl ponekud tajen, protoze pripadne spozdeni atd by vedlo jen k dalsim marketingovim problemum.

    Dalsi duvod proc jit do FF je jiste naplneni trhu APS-C zrcadlovkama, na kterych se vyrejzovalo spousta penez no a ted se bude znova rejzovat na FF. Myslim ze behem roku nikon vypusti na trh nejakou D400 s FF cipem dalsi generace v cene okolo 2000 euro. D 3 IMHO zdaleka tolik zisku jako treba D 200 neprinese.

    Odpovědět
    • ..

      FF je marketingova nezbytnost – velky pocet pixelu, ktery ma dnes canon, nutne vede k potrebe novych objektivu s vyrazne lepsimi vlastnostmi, a ty si muze dovolit kupovat jen profi klientela. Takze cekam dalsi model, ktery bude tech pixelu mit vice, tak okolo tech 20 MP. A mozna prijdou i nova pevna skla, i kdyz tady si nejsem vubec jisty.

      Logicke (tedy alespon z meho pohledu, me by se libilo) by bylo, kdyby takove telo, pouzivane prevazne na pomale akce a krajinu, nemelo takovou rychlost, resp. rychlost by melo jenom s baterry packem, ani odolnost zaverky by nebyla tak kriticka a kdyby ani cena nebyla spickova, vdelalo by Nikonu hodne penez. Ceny cipu budou klesat a pocet MP jejich cenu radikalne nezvysi.

      D3 je perfektni darek pro canonisty – ceny budou padat po ztrate monopolu Canonu na FF.

      Odpovědět
      • ..

        mno ja si nemyslim, ze by FF byl marketingova nezbytnost. proste nikon si jel DX, delal pro nej i pro-grade objektivy a komu se to nelibi at si tahne ke kanonu koukat na vyhlazeny placaty smejdy s presaturovanejma barvickama, vzdyt to neni problem. stejne nikon nestaci vyrabet, ona totiz ceska republika neni na svete jedina a tech profiku na nikon po svete foti tolik, ze bys byl prekvapenej. bohuzel u nas je nikon marketing takovej jakej je, takze tady ruluje canon a panove v kodansky muzou brecet nad svou neschopnosti, nikon partnery, regulaci cen a podobny zhovadilosti, ktery se praktikovaly pred rokem 1989

        Odpovědět
  5. Ostrost noveho cipu cmos ?

    Prosim muze mi nekdo rict jestli prechodem na CMOS se nezhorsi u N d300 ostrost oproti d200? Udajne CMOSi jsou mekci. Dale by me zajimalo jestli d300 odstranil ten prouzkovy efekt/bondage?/ napr. okolo zarovek?, ktery je vycitan jinak zdarile d200. O dvoustovce premyslim, do tristovky bych mozna sel ale diky razantnimu snizeni ceny bych mozna zkusil i canon 5D, radsi bych Nikona, bojim se u Canonu ostrosti/i s dobrym objektivem/, potrebuji fotit ruzne predmety s dokonalou ostrosti pri velkem zvetseni /uz jsem se jednou u digitalu cca za 70000 napalil/, na ostatnim ni moc nesejde, momentky snad zvladne kazdy. Dik M.

    Odpovědět
  6. A co pridat konecne i ty videa?

    Vim, ze skalni fotografove jsou asi pysni na to, ze jejich vynikajici fotak se necim takovym mrzkym nezabyva, ale ja myslim, ze je to dost nevyuzity potencial a ze se tomu zacinaji konecne blizit. Vynikajici cip, rychly procesor, obrovske cache, ted uz i to Live View a 2.AF. A minimalne jeden muj znamy by mel vyreseny dilema, jaky fotak koupit – ovsem, az na tu cenu.. Takze nemel. Ja bych to ale bral vsemi deseti. Jestli by me neco presvedcilo k prechodu na D300, tak mozna toto.

    Odpovědět
  7. Zaujaté?

    Velmi zaujatý článek, celkem z je z něho cítit určitá závist. D300 je nástupce – kdyby do něho dali FF, nemuseli by vyrábět D3, upravuje a vylepšuje dosavadní model D200.

    + LW
    + CMOS 12mpx
    + LCD
    + Hledáček
    + Rychlost 8sn/s je velmi příjemná
    + 51 ostřících bodů, což je zhruba 5* tolik co měla 200

    pozn: pro Vaše účely Vám nejspíš d200 vyhovuje, ale pro někoho více “akčního” je d300 ráj. Příště poprosím o méně zaujatou recenzi.

    Odpovědět
    • zaujaté?

      Je tam celkem jasně napsáno, že je to můj pohled (ostatně to je recenze nebo test vždycky), subjektivní názor je taky názor a dodnes jsem na něm nic nezměnil. Předpokládám, že mají lidi vlastní hlavu a rozhodují se podle vlastního uvážení. Nebo myslíte, že ty tuny recenzí, které jsou na netu dostupné, které nedělají nic jiného, než vždycky vychválí ten aktuální model jsou pro čtenáře přínosnější? Já si to nemyslím.

      Odpovědět
  8. D700 – je velmi povedený stroj

    Tak mám tu možnost fotit s Nikonem D700 už od konce července a zatím si to pochvaluji. Vysoké citlivosti jsou super a otevírají se tím nové možnosti. Jediný problém, který zaznamenávám je objektiv. Po nasazení Nikkoru 24-120 jsem se doslova vyděsil, protože fotografie jsou směrem do krajů rozmazané až příliš. Je to vážně špatná kombinace a D700 vyžaduje velmi kvalitní optiku. Nové nano coated objektivy nebo starší obj. se zlatým proužkem. Prostě špičku od Nikonu, jinak je to špatné. Udělal jsem krátký test s 24-120 a dalšími objektivy, které mám. Obrázky jsou zde http://www.nonstopphoto.com/technika/testy/nikon-d700-2.html

    Odpovědět

Napsat komentář