Nová verze Capture One s pořadovým číslem 10 přináší několik užitečných novinek, ale zároveň v ní možná poprvé chybí nějaký výrazný tahák v samotných nástrojích pro úpravu fotografií.
Evoluce, nikoliv revoluce
Toto poněkud otřepané heslo poměrně přesně popisuje novou verzi Capture One, kterou nám společnost Phase One nachystala do předvánočního času. Motem desáté verze by mohlo být zaměření na efektivní práci, neboť většina novinek se tentokrát týká pracovních postupů a nikoliv nástrojů úprav. Odtud plyne má jistá skepse ohledně rozhodování uživatelů o pořízení placené aktualizace, i když zejména Output Proofing společně s třístupňovým doostřováním shledávám po vyzkoušení za velmi praktická vylepšení. Nicméně posuďte sami. Změny uvádím ve stejném pořadí, jako oficiální poznámky k vydání.
Rychlejší zobrazování
Velká část kódu zodpovědná za odezvu v uživatelském rozhraní byla přepsána a výsledkem by mělo být rychlejší zobrazování fotografií – napomáhá tomu lepší kešování a optimalizace vykreslování i rychlejší reakce na úpravy.
Každý nárůst výkonu, respektive úspora času a vyšší efektivita práce je vždy vítána. Subjektivně pozoruji opravdu určité zrychlení při přecházení mezi fotografiemi, což je potěšující zpráva, ale zároveň musím konstatovat, že se nijak nezrychlily některé operace proslulé svou pomalostí – například zobrazení seznamu všech fotografií v katalogu.
Třístupňové doostřování
Doostřování v Capture One je nově rozděleno do tří různých fází – tzv. vstupní doostřování (dekonvoluce), kreativní doostřování a výstupní doostřování.
Vstupní doostřování má podobu zaškrtávátka nazvaného Diffraction Correction v paletě Lens Correction a jak jeho název napovídá, stará se především o korekci vlivu difrakce na celkovou ostrost. Doostření je prováděno automaticky – pouze jej musíte zapnout (standardně je vypnuté) a nic dalšího nenastavujete. Jeho vliv je na fotografiích patrný a zdá se, že tato možnost bude přínosem, ale k finálnímu resumé by bylo vhodnější vyzkoušet mimo jiné i větší tisky, k čemuž jsem se ještě nedostal.
První (a volitelnou) fázi doostření – korekci difrakce – najdet v paletě Lens Correction |
Pod označením kreativní doostřování se ukrývá stará dobrá paleta Sharpening, která ovšem dostala do vínku dvě vylepšení – tím prvním je posuvník Halo Suppression pro potlačení vzniku nežádoucích kontur na doostřovaných hranách při agresivnějším nastavení a druhým možnost používat všechny čtyři parametry i v místních úpravách bez omezení (ve starších verzích se dala měnit jen míra doostření a ostatní parametry se přebíraly z globálního nastavení).
Termín „kreativní doostřování“ nyní dokumentace používá pro tradiční nástroj Sharpening – v něm přibyla funkce pro potlačení kontur kolem doostřených hran (Halo Suppression) |
Výstupní doostřování se stará o zachování detailů při exportu fotografií do menších rozměrů. Jak známo, zmenšování vede ke ztrátě ostrosti, kterou je třeba (v závislosti na použitém algoritmu) do určité míry dodat zpět. Capture One k tomu nyní nabízí nástroj jak v rychlém exportu, tak v předpisech pro pokročilý export. V obou případech potřebné možnosti přibyly v záložce Adjustments, kde můžete zvolit doostření pro obrazovku (Output Sharpening for Screen) nebo pro tisk (Output Sharpening for Print), případně dodatečné doostřování neuplatňovat (No Output Sharpening – tuto možnost budete používat při exportu v plné velikosti) a nebo zcela zrušit veškeré doostřování (Disable All – vhodné pro další úpravy fotografie v externí aplikaci). Tato nová funkce významně posouvá použitelnost pokročilého exportu s využitím jednoho či více předpisů.
Výstupní doostřování najdete buď v rychlém exportu a nebo v předpisu Process Recipe – v obou případech v záložce Adjustments |
Poměrně zajímavé je, že při nastavení pro obrazovku volíte standardně míru doostření (Amount), poloměr (Radius) a práh (Threshold) jako u běžného doostření, kdežto ve variantě pro tisk zadáváte namísto poloměru minimální pozorovací vzdálenost (buď v běžných jednotkách nebo jako procento diagonály výsledného formátu). To je poměrně zajímavý přístup a docela se těším, až jej vyzkouším na reálné situaci.
Náhled výstupu (Output Proofing)
S trojfázovým doostřováním poměrně úzce souvisí výrazně vylepšený proofing. Ten nyní nezohledňuje jenom barevnost jako v předchozích verzích, ale také rozměry, doostření a vliv komprese na výsledný obrázek. Díky tomu je opravdu snadné vyladit zejména právě doostření a také míru JPEG komprese například pro nahrávání fotografií na web. Náhled je svázán s označeným předpisem exportu, stejně jako tomu bylo ve starších verzích u samotného color proofingu, ale je zjevné, že tuto funkci nelze mít zapnutou trvale, protože simuluje i zmenšení fotografie nebo JPEG artefakty, které samozřejmě během běžné práce nechceme vidět. Proto v nástrojové liště přibyla nová ikonka brýlí, která aktivuje Output Proofing se všemi jeho možnostmi. Pokud funkce není aktivní, Capture One 10 používá trvale režim samotného náhledu barev podle výstupního ICC profilu, tak jako v předchozích verzích.
Ovládání pomocí panelů Tangent
Úprava fotografií pomocí analogových ovládacích panelů Tangent může být docela příjemná, ale jejich nasazení v amatérském použití bych s ohledem na cenu nejspíš nepředpokládal. Každopádně kdyby to chtěl někdo zkusit, tak je to nyní možné – Capture One pro ně zpřístupňuje více než 450 parametrů.
Ovládací panel Tangent – zajímavá záležitost, ale na stole většiny z nás se nejspíš neobjeví |
Nové výchozí rozložení uživatelského rozhraní (workspace)
S ohledem na logickou posloupnost úprav se nyní na čestné první místo mezi úpravami dostaly optické korekce objektivů – souvisí to mimo jiné i se zmíněnou přidanou volbou Diffraction Correction, kterou dává smysl aktivovat ještě před laděním dodatečného doostřování. Do této záložky se také přestěhoval ořez, otáčení a korekce perspektivy, což považuji také za logický krok, neboť i toto jsou úpravy, s nimiž se obvykle začíná.
Lehkého přeuspořádání se dočkala i nástrojová lišta, kde přibylo tlačítko pro Output Proofing a některá další tlačítka změnila své umístění zprava doleva či naopak. Nic vám samozřejmě nebrání si panel přizpůsobit podle svého.
Náhledy fotografií (Browser) jsou nyní standardně umístěny vpravo, což asi dává smysl s ohledem na obvyklé poměry stran dnešních monitorů.
Původní výchozí uspořádání z Capture One verze 9 lze najít v menu View → Workspace → Capture One 9 (dokumentace zmiňuje název Classic, takže si nejsem jist, jestli např. na Windows není použito toto označení).
Nové uspořádání uživatelského rozhraní – změny nejsou nijak zásaní a dají se samozřejmě v případě potřeby snadno vrátit |
Nástroj Camera Focus
Při snímání přes USB kabel je u některých fotoaparátů nyní možno ovládat zaostření prostřednictvím tohoto nového nástroje.
Další novinky
- fotografie lze nyní filtrovat podle orientace (na šířku, na výšku, čtverec)
- přibyla možnost offline aktivace aplikace
- rozšířily se možnosti skriptování v AppleScriptu (pouze Mac)
- nové algoritmy mají dosahovat stejné kvality při menších souborech formátu JPEG – v rychlém testu na několika souborech mi při kompresi 80 vyšly průměrně zhruba o 15 % menší soubory bez viditelného rozdílu v kvalitě (ale po bezztrátové optimalizaci v aplikaci ImageOptim jsou už stejně velké)
- funkce LCC byla vylepšena
- konečně je možné přesouvat složky v katalogu (sláva!)
- přibyla plná podpora pro formáty mRAW a sRAW z fotoaparátů Canon a Nikon
- automasking při malování masek štětcem funguje ve všech formátech fotografií včetně X-Trans RAF z fotoaparátů Fujifilm
- hardwarová akcelerace úprav je nyní standardně zapnuta
- správa licencí pro víc počítačů obsahuje pro lepší přehlednost i jméno počítače
Filtrování podle orientace fotografie |
Upgradovat či nikoliv – to je oč tu běží
Nové funkce Capture One považuji po vyzkoušení za užitečné – oceňuji zejména Output Proofing a možnost přesouvání složek, která je potřebná pro moje workflow – a pro potenciální nové uživatele tvoří společně s již existujícími nástroji určitě zajímavý celek pro zpracování fotografií. Na druhou stranu, asi poprvé od verze 8, kdy aplikaci sleduji a používám, sám váhám a jsem do určité míry skeptický k tomu, jak se k placené aktualizaci postaví stávající uživatelé, protože jak už bylo řečeno, změny jsou spíše evoluční a k otevření peněženky přeci jen více motivuje ta revoluce.
Stejně jako u verze 9 stojí aktualizace 99 eur a nová licence pro tři počítače vyjde na 279 eur (ceny bez DPH). Jako vždy u nové verze můžete znovu absolvovat zkušební období (jen pozor na to, ať si nezkonvertujete svůj primární katalog do verze 10 – pokud si nejste jisti, jestli nakonec novou verzi zakoupíte, testujte jí na kopii!). Uživatelům využívajícím předplatné by se měla už nová verze nabízet v aktualizacích.
Pokud se rozhodnete Capture One zakoupit, můžete využít kód
AMBMKR
, který sníží cenu nové licence o 10 % a cenu upgradu o 5 % (10 eur).
aktualizace
25.11. jsem provedl upgrade na 9. Dnes mi přišla nabídka na novou verzi 10. Ale když jsem si přečetl vaši recenzi, tak už jsem trochu vychladl z onoho rozhořčení. Je to jako když si koupíte, cokoliv- třeba lepší fotoaparát – a oni ho za 5 dní zlevní o tisíce. Zkrátka verze 10, z mého pohledu, nepředstavuje svými změnami důvod k investici.
aktualizace
Dobrý den,
takové věci se skutečně dějí a asi s tím nic nenaděláme, ale ve Vašem případě bych ještě neházel flintu do žita – zkuste, jestli Vám Capture One nenabídne aktualizaci na verzi 10, protože některé zahraniční weby uvedly informaci, že licence verze 9 zakoupené v listopadu budou mít upgrade na verzi 10 zdarma. Netuším, jestli se to vztahuje i na upgrady na v9, ale přišlo by mi to logické. Nestane-li se tak, poptal bych to na stránkách podpory (https://www.phaseone.com/en/SupportMain.aspx) – dole je kontaktní formulář, v němž zvolíte jako oblast Purchasing Assistance. Zkuste to, třeba to vyjde 🙂
Michal Krause
Autor je borec
nebaví mě číst články v Angličtině a toto byl první článek co jsem na českém webu o C1 v10 našel.
Pomalu přecházím v Lr a je to boj po 6 letech v LR mi přijde C1 jak program pro kosmonauty.
autor je borec
Když jsem během používání Lightroom zkoušel sem tam různé verze Capture One, také jsem měl pocit, že je to nějaké moc komplikované – dnes se tomu zpětně divím, protože reálně je používání obou aplikací v mnoha ohledech shodné, jen to trochu jinak vypadá 🙂 Každopádně i když je v Capture One hodně co vylepšovat, dnes už kroutím hlavou spíš nad Lightroom – mimo jiné třeba nad nelogickými klávesovými zkratkami (namátkou „m“ = přechodový filtr – co tím proboha autoři zamýšleli? 🙂
Každopádně je jisté, že je to do značné míry otázka zvyku, mám zkušenost, že po překonání prvotní bariéry je sžívání už docela rychlé.
Michal Krause
výstupní doostřování
Funguje tato funkce včetně ladění difrakce i na souborech RAF (X-T2)? Děkuji. Hilar
výstupní doostřování
Ano, funguje – a podle toho, co zaznělo během oficiálního představení, by měla korekce difrakce pracovat s profily objektivů. Tady je narychlo vyrobená ukázka s X-T2 a XF23mm:
http://take.ms/CWPM0
(pozor, na menším monitoru může být třeba si na fotku kliknout, aby se ukázala v 1:1)
Je vidět, že korekce pomůže docela dost, i když na f/8 (pro srovnání, bez korekce) je kresba pořád o kousíček ostřejší.
Jinak když už se bavíme o Fuji, doplním, že s RAF soubory nově funguje automasking při malování masek. Ostatní nedostatky ale zůstaly – nadále není podporován komprimovaný RAF z X-Pro2 nebo X-T2, zobrazení focus mask nebo LLC (to asi nikomu nechybí). V posledním release candidate se mi navíc stále nenačítal profil XF56mm při použití na X-T2, což je chyba známá z verze 9 (ve finální verzi jsem to ještě netestoval, ale nečekám, že by se to změnilo).
Michal Krause
Hardwarová akcelerace zobrazování úprav
mi dělá psí kusy. Přesněji řečeno se mi vždy nejprve zobrazí obraz proložený průsvitnou šachovnicí – střídají se v něm světlejší a tmavší obdélníčky. Teprve pak naskočí náhled obrázku po úpravách. Zrušil jsem předvolbu hardwarové akcelerace a je po problému. Žádné znatelné zpomalení zobrazování jsem nepozoroval. Ale možná jen nepracuji dost rychle na to, abych nějakou změnu postřehl :o)
hardwarová akcelerace zobrazování úprav
Tohle se může snadno stát, některé grafické karty nebo jejich ovladače mohou mít potíže s funkcemi, které Capture One potřebuje. Typicky se to týká těch levnějších, ale občas i některých lepších – pak může pomoct aktualizace ovladačů. Jinak pokud jde o výkon, GPU nemusí být výkonnější než CPU, záleží na konfiguraci počítače. Když akceleraci zavedl Lightroom, dala se dohledat hromada diskusí o tom, že někdy je použití GPU na obyčejnějších kartách brzdou. Takže hlavní je, že to po vypnutí funguje uspokojivě a klidně se dá žít i bez akcelerace 🙂
Michal Krause