Společnost Phase One uvolnila novou verzi Capture One Pro 9. Mezi zásadní novinky patří přepracovaná správa klíčových slov, vylepšení některých editačních nástrojů, exportu a lokálních úprav.
Nová správa klíčových slov
Prohlásit některou z novinek za nejdůležitější je ošemetné, protože každý má jiné priority, ale jednou z největších proměn rozhodně prošla správa klíčových slov. K dosavadnímu nástroji Keywords, který sloužil pro zadávání klíčových slov k aktuální fotografii, přibyl ještě druhý, nazvaný Keyword Library, který umožňuje globální pohled na klíčová slova a jejich správu.
Paleta Keyword Library obsahuje jednu nebo více sad klíčových slov a umožňuje i jejich úpravy a organizaci |
Jak je vidno z obrázku, v Keyword Library můžete mít i více sad klíčových slov. Ty dodatečné (tedy všechny kromě Catalog Keywords) jsou navíc platné napříč katalogy a sessions, což je velmi přínosné. Sady lze importovat a podporován je i TXT formát, který umí exportovat i Lightroom.
Nástroj Keywords nově nezobrazuje hierarchii klíčových slov, ale samozřejmě jí plně podporuje při přidávání či mazání slov. Chová se tedy především jako plochý pohled na slova přiřazená aktuální fotografii, zatímco Keyword Library zobrazuje hierarchicky všechny dostupná slova. Z obou dvou lze klíčová slova přidávat, mazat, přejmenovávat, a to i pro více fotografií najednou.
Paleta Keywords – mínus před klíčovým slovem značí, že jej mají přiřazené jen některé z vybraných fotografií, křížek se objeví po najetí myší a slouží k odstranění slova z aktuální fotografie (nebo vybraných fotografií) |
Vylepšení editačních nástrojů
Posuvník Contrast v paletě Exposure se nyní při úpravě snaží více zachovat odstín a sytost barev a chovat se decentněji ke kresbě ve stínech. Osobně mi připadá, že nové nastavení je trochu agresivnější a rychleji vede ke vzniku nežádoucích jevů ve světlých tónech. Berte prosím v potaz, že následující ukázka používá úmyslně výrazné úpravy, abych ukázal rozdíly.
Úprav se podle všeho dočkaly i posuvníky Brightness a Saturation, i když se o nich oficiální poznámky k vydání nezmiňují:
Křivky (Curve) dostaly novou záložku Luma – úpravy provedené v ní se (podobně jako u zmíněného kontrastu) aplikují pouze na jasovou složku bez ovlivnění odstínu a sytosti.
Záložka Luma v paletě Curve |
Posledním vylepšeným nástrojem je Color Editor. V tomto případě se nejedná o vnitřní algoritmy, ale především o uživatelské rozhraní, které doznalo změn v zobrazení i úpravách výběru ovlivněných barev.
Nový vzhled barevných kruhů a ovládání výběrů v Color Editoru – vlevo v režimu Basic, vpravo v Advanced |
Novou a rozhodně skvělou funkcí je vytvoření vrstvy lokálních úprav s maskou odpovídající barevnému rozsahu vybranému v Color Editoru. Vyvolat jí můžete z menu nástroje (ikona trojtečky v záhlaví palety) pod názvem Create Masked Layer from Selection.
Vytvoření masky z výběru barev najdete v menu nástroje Color Editor |
V praxi to znamená, že s úpravami nejste omezeni na odstín, sytost a jas, ale můžete na výběr aplikovat libovolný nástroje podporující místní úpravy. Jakmile jednou vytvoříte masku, samozřejmě se už na ní další úpravy rozsahu barev v Color Editoru neprojeví – jedná se de facto o kopii aktuálního výběru.
Maska vytvořená z barevného výběru na obrázku výše a následně invertovaná tak, aby umožnila provádět úpravy, které nebudou mít vliv na nebe za snovačem |
Lokální úpravy
V lokálních úpravách můžete nově používat i nástroj Křivky (Curve). Vylepšení pak doznaly především štětce pro tvorbu masek, které dostaly do vínku dva nové nástroje. Posuvník Flow se podobá neprůhlednosti (Opacity), ale na rozdíl od ní při opakovaném přemalování oblasti hustotu masky zesiluje – pokud nastavíme Flow na 20, první přemalování vytvoří masku s 20% neprůhledností, další ve stejném místě zesílí na 40% neprůhlednost, třetím na 60% a tak dále. Flow se samozřejmě kombinuje s Opacity, která nastavuje maximální limit neprůhlednosti – je-li tedy nastavena na 50%, ani opakovaným přemalováním se už přes tuto míru neprůhlednosti maska nedostane (poznámka: popsané chování platí pro jeden tah bez uvolnění tlačítka myši nebo zvednutí pera tabletu).
Nové nastavení vlastností štětce |
Druhý nástroj je Airbrush, které upraví chování štětce do podoby tohoto retušovacího nástroje. V praxi to znamená, že pokud přidržíte levé tlačítko myši, maska se nejdříve namaluje téměř průhledná, ale pak se postupně bude stávat neprůhlednější, a to opět až po limit určený nastavením Opacity nebo dokud tlačítko neuvolníte. I Airbrush spolupracuje s nastavením Flow, které určuje rychlost zneprůhledňování masky pod štětcem.
Osobně velmi vítám možnost propojit parametry štětce a gumy. Zaškrtnete-li v parametrech štětce volbu Link Brush and Eraser Settings, budou mít oba nástroje vždy stejnou velikost, tvrdost a další parametry.
Posledním vylepšením je možnost kreslení rovných čar tak, jak jsme zvyklí z jiných grafických editorů – nakreslíte výchozí bod, přidržíte Shift
a po kliknutí na cílový bod nakreslí Capture One mezi oběma rovnou čáru s použitím aktuálního nastavení štětce.
Další novinky
Potěšující je příslib vylepšení exportu, který by nyní měl obsahovat určité postupy, jejichž cílem je zachovat ostrost fotografie i při jejím zmenšení. Pravděpodobně by mělo jít o nějakou formu doostření, ale upřímně řečeno, z této novinky jsem poněkud na rozpacích, protože u fotografií exportovaných z Capture One 9 při zachování enginu verze 8 jsem nenašel žádný rozdíl a po upgradu na engine verze 9 došlo dokonce ke zhoršení (pouze při exportu do menší velikosti). Řekl bych, že se tady vloudila nějaká chybička.
Srovnání exportu s enginem verze 8 a 9 (nativní Capture One 8 exportuje stejně jako verze 9 s enginem 8). Fotografie z verze 9 je viditelně měkčí. Problém se objevuje jen v exportu do menší velikosti. |
Mezi další novinky patří schopnost převádět RAW soubory konvertované do DNG se shodným podáním barev, jako u originálů, nicméně podmínkou je, aby se jednalo o DNG, které obsahuje i původní RAW, takže si nejsem jist, jestli se jedná zase o takový přínos.
Při focení přes tethered shooting je nyní k dispozici indikátor baterie fotoaparátu – drobnost, která ale může potěšit.
Drobnými změnami prošlo uživatelské rozhraní, ale velké rozdíly nečekejte. Zbrusu nové je naopak logo aplikace.
Nové logo a ikona aplikace |
Nové licenční podmínky umožňují instalaci Capture One na tři počítače místo dvou – tato možnost existuje především kvůli poptávce profesionálů využívajících stolní počítač ve studiu a hlavní a záložní notebook v terénu.
Bohužel, Phase One překvapivě stále odolává poptávce po některých funkcích, jako je editovatelná historie úprav fotografie, snadné přepínání vzhledu před úpravami a po nich nebo oválná přechodová maska.
Co nepotěší je navýšení ceny za upgrade na 99 eur bez DPH. Upgradovat mohou všichni držitelé licence 7 nebo 8, pokud máte starší verzi a propásli jste nedávnou promo akci, nezbývá vám než investovat do nové licence. Uživatelé, kteří zakoupili verzi 8 v nedávné době by měli mít upgrade na verzi 9 zdarma, ale tuto variantu jsem nemohl otestovat.
Zda se přechod na verzi 9 vyplatí musí samozřejmě každý zvážit sám. Pokud se pro přechod rozhodnete, můžete využít při nákupu upgradu i nové verze využít obvyklý kupón AMBMKR
pro získání 10% slevy.
Další informace o Capture One 9 naleznete na webu Phase One a na oficiálním YouTube kanálu.
Cena
I cena plné verze narostla, nyní je za 279 EUR.
Předplatné
Cena předplatného je stejná jako u verze 8, tedy 12 EUR měsíčně + DPH v nejlevnější verzi (jeden uživatel – dva počítače).
Předplatné versus trvalý nákup
Zdá se, že výhodnější se jeví předplatné, kde jakýkoliv upgrade je v ceně.
předplatné versus trvalý nákup
Podělím se o svůj naprosto subjektivní názor, který pochopitelně nemusí být ani v nejmenším shodný s názorem kohokoliv jiného.
Před 3 měsíci jsem byl na pochybách, jestli si předplatné vůbec zvolit. Když jsem uvážil předpokládanou frekvenci vydávání nových verzí programu s nutností platit při držení licence za větší upgrade, předplatné bylo rázem atraktivnější. Nevadí mi, že licenci programu jako předplatitel nevlastním. Po letech zkušeností s jiným raw konvertorem jsem do toho šel i proto, že ke staré verzi se už nikdy nevracím. Nová je téměř vždy posunem vpřed a proto držení licence pro mě nemá až takový význam. Z čistě praktického hlediska je mi příjemnější platit měsíčně 14,52 EUR než jednorázovou sumu za licenci, zejména, když s programem nepracuji denně. Možná takhle za Capture One ve finále utratím víc, než kdybych se spokojil se starší verzí, kterou bych používal třeba tři roky v kuse, nevím. Stejně bych pak ale musel investovat do verze nové nebo do zcela jiného programu. Pokud ale budou nové verze C1 vycházet rychleji než jednou za dva roky (což asi budou), je předplatné pro mě osobně levnější řešení. Příjemným bonusem je vstřícná politika společnosti Phase One, která považuje za samozřejmé, že předplatitel má automaticky přístup vždy k nejaktuálnější verzi programu.
předplatné versus trvalý nákup
Myslím si přesně to samé!
předplatné versus trvalý nákup
U mně osobně stále platí především jedna hlavní výtka k předplatnému: když jej přestane platit, nemáte ani starší verzi. To znamená, že přijdete o možnost použít existující katalog či exportovat fotografie v původních úpravách. Pokud víte, že to nebudete potřebovat, OK, pak není problém. Není-li tomu tak, musíte přijmout opatření ještě během placení předplatného – tedy např. exportovat fotky do některého koncového formátu, zajistit export metadat apod.
Michal Krause
Problémy s instalací verze 9 pod Win7
Nemáte prosím také někdo problémy s instalací?
Mám Win7 (SP1, 64 bit), min. požadavky na systém dle Phase One splňuji, s jedinou výjimkou: na SSD disku nemám už 10 GB volných, ale asi jen 5. Nemyslím ale, že by toto muselo být z principu důvodem úplné nefunkčnosti. Když jsem nainstaloval 9, během toho si instalace řekla o novou verzi .NET, tak se po spuštění nezdaří ani aktivace, systém hlásí “neznámý server”. Takže jsem přešel na mód “Try” (30denní trial), C1 mne vyzval k zazálohování předchozích sessions z verze 8 (nepoužívám Katalog), což je KRITICKY důležité, protože jinak si vyšší verze zkonvertuje soubory “cosessiondb”, tak, že pod nižší verzí nejdou použít. Pak ale už následovala jen bílá obrazovka a mrtvo, vytuhnutí. Musel jsem úlohu shodit a pokorně se vrátil k verzi 8 (8 i 9 se nainstalovaly paralelně, každá do své složky) a shledal, že Sessions už v 8 neotevřu, protože přišla hláška, že byly zkonvertovány pro vyšší verzi. Zachránila mne tedy výše popsaná záloha. Problém jsem popsal do supportu Phase One a čekám na vyjádření. Podle mých dosavadních zkušeností reagují velice rychle.
problémy s instalací verze 9 pod win7
Mám rovněž Win7 (64 bit, asi SP1, nevím jistě, nejsem doma), systémový disk SSD (250GB) se spoustou volného místa a instalace proběhla bez potíží. Nejprve se instalovala nová verze .NET, potom C1. Zálohu Session z „osmičky“ jsem hned po spuštění programu udělal taky. Mám rovněž obě verze C1 nainstalované paralelně. Soubory editované dříve ve verzi 8 se otevírají s použitím engine ver. 8, takže vypadají stejně, a buď se dají dodatečně převést na verzi 9 (bez možnosti návratu) nebo je nutno vytvořit New Variant a té nastavit engine verze 9. Pak jsou v programu vidět obě verze fotky (osmičková i devítková) pěkně najednou, takže se dají porovnat.
Kromě volného místa na systémovém SSD disku mám možná odlišnost oproti Vám i v tom, že data mám zvlášť na odkládacím datovém disku (1TB) klasické konstrukce. Systém dvou disků se mi osvědčil už v předchozím počítači pod WinXP, kde jsem měl Photoshop CS3 a starší raw konvertory.
S technickou podporou Phase One mám zatím jen samé pozitivní zkušenosti.
problémy s instalací verze 9 pod win7
Mám to stejně jako Vy, SSD plus datový disk. Každopádně budu přes víkend měnit SSD za větší, bez ohledu na C1 jsem na doraz, a ceny už šly pěkně dolů (120 nebo 250 GB). Takže pak se uvidí, zkusím C1 9 reinstalovat.
vylepšené posuvníky na kartě Exposure
Tak jsem se dostal konečně ke srovnání na vlastních fotkách a jsem velmi mile překvapen, jak je Color Engine 9 výrazně vylepšený. S posuvníky Contrast, Brightness a Saturation se dá ve verzi 8 fotka doslova”ohulit”, zničit. Ve verzi 9 i když posunu jednotlivé posuvníky do extrému, tak se mi nestane, že by se přesaturované barvy slévaly do křiklavých fleků, stíny se nespečou do jednolité černé a světla se nevypálí do jednolité bílé. I po extrémních změnách na snímku zůstane patrná kresba tam, kde osmička fotku totálně zničí. Palec nahoru.
vylepšené posuvníky na kartě exposure
Souhlasím, změny jsou zdánlivě nevelké, ale opravdu užitečné. U některých fotek po přidání kontrastu trocha saturace chybí, ale to se dá dohnat posuvníkem Saturation (a jde to samozřejmě udělat jemněji, než původní verzí kontrastu).
Michal Krause
Problémy s instalací verze 9 ve Windows
Na základě vlastních (a svízelných, viz níže) zkušeností (Win7) upozorňuji, že může nastat při instalaci (upgradu) verze 9 konflikt s firewallem (u mne externí aplikace, ne firewall Win). Na to mne upozorňoval již support Phase One, ale měl jsem za to, že při instalaci stačí vyřadit funkci firewallu anebo v nejhorším ho zcela ukončit jako aplikaci. Nestačilo! Bylo nutno firewall zcela odinstalovat z počítače. Teprve potom se mi korektně nainstalovala verze 9, konečně mohla být spuštěna a teprve potom jsem zase mohl firewall zpětně nainstalovat. Ukazuje se, že C1 vyžaduje online komunikaci se serverem Phase One, a to zjevně nejen při prvotní aktivaci licence.