Makroobjektiv s měřítkem zvětšení až 1 : 1, poněkud nezvyklou ohniskovou vzdáleností a výbornou světelností.
Objektiv Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM byl uveden na trh v roce 2004. Zatím poslední makroobjektiv z dílen firmy Sigma (objektiv AF Macro 70mm f/2,8 EX DG) doplnil v roce 2006 stávající řadu objektivů s měřítkem zvětšení až 1 : 1 na pět. Zájemce o makrofotografii má tedy opravdu z čeho vybírat.
Přehled v současnosti vyráběných makrobjektivů Sigma |
Sigma AF Macro 50mm f/2,8 EX DG |
Sigma AF Macro 70mm f/2,8 EX DG |
Sigma AF Macro 105mm f/2,8 EX DG |
Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM |
Sigma AF APO Macro 180mm f/3,5 EX IF HSM |
Parametry
Technická specifikace objektivu Objektiv Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM | |
Ohnisková vzdálenost | 150mm |
Světelnost | 2,8 |
Konstrukce objektivu: | 16 prvků v 12 seskupeních |
Úhel záběru | 16,4° |
Minimální clona | 22 |
Počet lamel | 9 |
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost (cm) | 38 (měřítko 1 : 1) |
Otáčející se přední část objektivu | ne |
Stupnice vzdáleností | ano |
Filtrový závit (mm) | 72 |
Sluneční clona | součástí dodávky |
Hmotnost (g) | 895 |
Délka (mm) | 137 |
Průměr (mm) | 79,6 |
Pro AF těla fotoaparátů | Canon, Nikon, Sigma a Olympus |
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Hama) | 18 290 |
Popis
Popis začneme směrem od bajonetu k přední části objektivu. Obdobně jako u jiných objektivů Sigma je přepínač režimu ostření AF nebo MF umístěn ve výhodné poloze blízko těla fotoaparátu. Je bez problémů v dosahu levé ruky a lze tak rychle přepínat mezi oběma režimy ostření. Objektiv umožňuje ruční ostření i v poloze přepínače AF – kdykoli a bez jakéhokoli poškození mechanizmu automatického zaostřování. Pro pohodlnější a přesnější práci se stativem je vybaven otočnou a snímatelnou stativovou patkou s vyznačením polohy fotografování na šířku a na výšku. Standardně dodávaná stativová patka jde navíc vyměnit za větší typ TS-41, vybavený z vnitřní strany tvarováním pro prsty na ruce pro snadnější transport. Za stativovou patkou je na vyvýšené podstavě umístěn přepínač rozsahu ostření pro zrychlení práce autofokusu. Umožňuje zapnutí rozsahu buď FULL (neboli ostření v celém dostupném rozsahu), nebo lze rozsah omezit na 0,52m – nekonečno a třetí možností je zvolit rozpětí od 0,38 – 0,52m. Dále je na objektivu umístěna za krycím sklem stupnice zaostřené vzdálenosti doplněná o údaj dosaženého měřítka zvětšení. Nejblíže přední části objektivu se nachází prstenec ostření. Jeho umístění, šířka a povrchová úprava umožňují bezproblémové ruční zaostřování. Přední část objektivu, která se při ostření neotáčí, je osazena filtrovým závitem 72mm.
Přepínač rozsahu ostření |
Tak, jako je u firmy Sigma zvykem, obsahuje dodávka mimo kvalitního polstrovaného pouzdra s nosným řemenem i sluneční clonu (bajonetová sluneční clona LH780-03). To je jistě potěšitelný fakt, neboť není nutno za tuto důležitou pomůcku platit další peníze. Jde o precizně provedenou, na první pohled bytelnou sluneční clonu, která má stejnou povrchovou úpravu jako tělo objektivu. Sluneční clona může být v transportní poloze uchycena na objektivu v obrácené poloze.
Použití a praxe
Tento makroobjektiv má poměrně netypickou ohniskovou vzdálenost. Doposud se makroobjektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností různých výrobců daly rozdělit do tří kategorií. Objektivy s ohniskovou vzdáleností 50-75mm, 100-105mm a 180-200mm. Tento výrobek tedy patří někam mezi dvě posledně jmenované kategorie. Možná jej můžeme zařadit do třetí kategorie, kterou je pak nutno rozšířit na 150-200mm. Správnější ale asi je nechat tento objektiv samostatně, protože spojuje některé výhody obou kategorií dohromady. Z objektivů 100-105mm přebírá dobrou světelnost f/2,8 (kategorie 180-200mm má světelnost obvykle f/3,5 nebo f/4) a od objektivů 180-200mm zase zabudovanou stativovou patku, dostatečně velkou pracovní vzdálenost i při měřítku 1 : 1 a možnost použití telekonvertorů.
Pracovní vzdálenost (vzdálenost přední částí objektivu od snímaného objektu) je totiž jednou z nejdůležitějších hodnot při makrofotografii v měřítku 1 : 1. Tato vzdálenost hraje podstatnou roli zejména při snímání živých objektů (např. hmyzu), protože přílišné přiblížení může snímaného živočicha vyplašit a také si objektivem i vlastním tělem často stíníme. U tohoto objektivu je pracovní vzdálenost cca 193mm. Pro srovnání: zástupce pravděpodobně nejrozšířenější skupiny makroobjektivů (o ohniskové vzdálenosti kolem hodnoty 100mm) Nikkor AF Micro 105mm f/2,8D má pracovní vzdálenost 136mm. To znamená, že díky ohniskové vzdálenosti 150mm tady Sigma sbírá cenné body.
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM . Čas 1/200s, clona 22. |
Praktické fotografování s objektivem je vcelku bezproblémové. V oblasti „pravé“ makrofotografie, tedy v oblastech měřítek zvětšení blížících se maximální hodnotě 1 : 1, je obvyklá praxe použití makroobjektivu v manuálním režimu ostření. Zamezí se tak zbytečnému přeostřování a „ztrácení“ snímaného objektu v hledáčku, které způsobuje minimální hodnota hloubky ostrosti a pokles světelnosti (při měřítku 1 : 1 je světelnost 5,8). Základní světelnost f/2,8 a dostatečně široký prstenec zaostřování na objektivu jsou zásadní předpoklady pro správné a přesné manuální zaostření. V případě, že tuto činnost přece jen necháme na autofokusu a máme rozsah ostření zapnut do polohy 0,38 – 0,52m, můžeme do jeho funkce nejen kdykoli a bez jakéhokoli přepínání ručně zasáhnout (stačí jen uchopit prstenec ostření a začít ostřit ručně), ale v takovém případě nás objektiv „pustí“ i mimo zvolený rozsah zaostřitelných vzdáleností.
|
|
Výhody světelnosti f/2,8 jsem již zmínil. U makroobjektivu je však také důležitá hodnota na opačném konci clonové stupnice. Tady mě ale čekalo hodně nemilé překvapení, protože hodnota f/22 je rozhodně pro makroobjektiv nízká. Běžné hodnoty minimální clony u konkurenčních makroobjektivů jsou f/32 nebo i f/45. Docela by mě zajímal důvod, proč je tato hodnota tak nízká. Už i vzhledem k tomu, že třeba objektiv Sigma AF Macro 105mm f/2,8 EX DG má minimální clonu dokonce f/45. Při měřítku 1 : 1 a cloně f/32 by ohybová neostrost u makroobjektivu ještě neměla vadit. Když už jsme u problematiky clony, přidávám ještě tabulku, která ukazuje, jak se ve skutečnosti mění nastavená hodnota clony f/2,8 v závislosti na zaostřené vzdálenosti a měřítku zvětšení. K pochopení této problematiky doporučuji ještě přečíst článek
Clona u makroobjektivů.
Tabulka clonových čísel v závislosti na zaostřené vzdálenosti objektivu Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM | ||
Zvětšení | Zaostřená vzdálenost (m) | Clonové číslo |
1 : 10 | 1,65 | f/3,1 |
1 : 5 | 0,92 | f/3,4 |
1 : 3 | 0,63 | f/3,7 |
1 : 2 | 0,50 | f/4,2 |
1 : 1,5 | 0,44 | f/4,7 |
1 : 1,2 | 0,40 | f/5,2 |
1 : 1 | 0,38 | f/5,8 |
Problémem není ani použití objektivu ve spojení s dalšími pomůckami pro makrofotografii. Díky filtrovému závitu 72mm jde použít po nasazení adaptéru Canon Macrolite Adapter 72C i kruhový blesk Canon. Objektiv jsem také zkoušel ve spojení s předsádkovou čočkou Canon Close-up Lens 500D. Jde o předsádkovou čočku o optické mohutnosti +2D tvořenou dvojicí čoček pro omezení barevné aberace. Tedy o kvalitní výrobek vhodný i pro náročnější práce. Při nejkratším možném zaostření objektivu (na 0,38m) je dosažené měřítko zvětšení cca 1,21 : 1. Samozřejmě jde použít také měchové zařízení nebo třeba mezikroužky.
Přestože je objektiv určen především pro oblast makrofotografie a fotografie „zblízka“, ohnisková vzdálenost 150mm přestavuje také optimální střední teleobjektiv. Dobrá světelnost se hodí v portrétní fotografii, kde rovněž najde objektiv vhodné uplatnění. Zejména v případě, kdy fotograf nemá k dispozici jiný světelný portrétní objektiv. Přesto, že clona z původní hodnoty začne klesat s ostřením na bližší vzdálenost (při nastavené cloně 2,8 a při zaostření na vzdálenost 1,65m je clona f/3,1), jde stále o příznivou hodnotu a díky větší ohniskové vzdálenosti je možno pořád ještě rozumně pracovat s hloubkou ostrosti i v oblasti portrétů.
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM . Čas 1/200s, clona 3,5. Snímek v plném rozlišení (3,3 MB) |
Jistým problémem je, za určitých okolností, použití autofokusu v případě nasazení objektivu jako běžného středního teleobjektivu. Jde o rychlost ostření autofokusu. Je celkem běžně známé, že makroobjektivy ostří zpravidla výrazně pomaleji, než obdobný objektiv bez funkce makro. Je to i logické vzhledem k vnitřní stavbě makroobjektivu, která k rychlosti ostření nepřispívá. Firma Sigma ale uvádí, že jde o „telemakroobjektiv s nejrychlejším autofokusem ve své třídě“. Pokud by někdo chtěl tento objektiv porovnávat v rychlosti ostření například s objektivem Canon EF 135mm f/2 L USM, bude asi velmi zklamán. Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM je prostě makroobjektiv…
|
Použití telekonvertorů
Objektiv je možno použít také ve spojení s telekonvertory. Podrobnosti o nich najdete v tomto článku.
V případě použití konvertoru 1,4x je výsledná optická soustava o parametrech 210mm f/4, pokud nasadíme telekonvertor 2x je výsledná optická soustava o parametrech 300mm f/5,6. Výrazně se mění také dosažitelné měřítko zvětšení (viz tabulka). To je pro makrofotografii celkem potěšitelné zjištění. Bohužel pro mě následovalo zjištění další a to takové, které nepotěší. Tím zjištěním je fakt, že na objektiv nejdou nasadit extendery Canon EF 1,4x II a Canon EF 2x II. Důvodem je malá vzdálenost zadní čočky objektivu od bajonetového uchycení. Oba extendery Canon mají naopak v části, která se nasazuje na objektiv optický člen vysunutý vpřed a proto by došlo k mechanickému střetu optických členů. Podle všeho k bezproblémovému mechanickému spojení chybí 1 až 2mm! Protože jsem neměl k dispozici verzi pro Nikon AF nemohl jsem vyzkoušet, jak je to s použitím telekonvertorů Nikon řady TC II. Pro Canon ale jako plně použitelné zbývají tedy výrobcem doporučované telekonvertory Sigma APO telekonvertor 1,4x EX DG a APO telekonvertor 2x EX DG. To je pro fotografa vybaveného pouze originálními extendery Canon skutečně velmi nepříjemné zjištění.
Tabulka použitelnosti telekonvertorů s objektivem Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM | ||
Typ telekonvertoru | Použitelný | Měřítko zvětšení |
Sigma APO 1,4x EX DG | ano | 1,4 : 1 |
Sigma APO 2x EX DG | ano | 2 : 1 |
Canon EF 1,4x II | ne | – |
Canon EF 2x II | ne | – |
Poznámka: jedná se o prakticky vyzkoušené kombinace. Funkce AF je závislá na těle fotoaparátu.
Bohužel jsem nemohl vyzkoušet, zda jdou nasadit telekonvertory Nikon řady TC II.
Mechanické a optické provedení
Hyper-Sonic Motor neboli HSM firmy Sigma zajišťuje tichý a rychlý pohon ostření. Prstenec ostření lze i v režimu AF uchopit a bez jakéhokoli přepínání na objektivu nebo těle fotoaparátu v případě potřeby kdykoli ručně doostřit. Obzvláště u makroobjektivu je nutno klást na možnost ručního ostření velký důraz, protože se často objektiv používá v tomto režimu ostření. Ostřící prstenec umožňuje bezproblémové manuální ostření díky dostatečné šířce a povrchové úpravě. Optimální je i jeho chod, nejde ani příliš ztuha a ani moc lehce. Častou výtkou v recenzích objektivů Sigma je absence přepínače rozsahu ostření. Tento výrobek ale dokazuje, že to firma Sigma umí. Dokonce obvyklé dva rozsahy jsou u tohoto objektivu ještě rozšířeny o třetí.
Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM . Čas 1/400s, clona 7,1. | Canon EOS 1D Mark II, objektiv Sigma AF APO Macro 150mm f/2,8 EX DG HSM . Čas 1/1000s, clona 2,8. Snímek v plném rozlišení (3 MB) |
Optická stavba je tvořena 16 členy ve 12 skupinách. V přední části objektivu je použito dvou členů ze skla SLD (Special Low Dispersion) s velmi nízkým rozptylem světla pro odstranění chromatické aberace. Podobně jako u jiných makroobjektivů je použito tzv. plovoucích členů. To znamená, že při ostření se pohybuje každé seskupení čoček nezávisle do různých poloh a umožňuje tak při zachování dostatečné optické kvality pokrýt velký rozsah zaostřitelných vzdáleností. Označení DG (Digital Grade) používané firmou Sigma značí objektiv vhodný i pro digitální zrcadlovky. Poslední optický člen je opatřen antireflexní vrstvou, která má odstranit možnou parazitní reflexi mezi poslední čočkou a povrchem elektronického snímače fotoaparátu. Dále mají mít výrobky řady DG zlepšenou korekci zkreslení a aberací. Vnitřní ostření IF zajišťuje, že se nemění vnější rozměry objektivu.
Modře označeny dva členy ze skla SLD (Special Low Dispersion) |
Při cloně f/2,8 objektiv na plný formát 24x36mm v rozích mírně vinětuje. To platí pro zaostření na nekonečno. S postupným ostřením na bližší vzdálenosti se vinětace při této cloně značně zmenšuje, což vyplývá z konstrukce makroobjektivu. Zacloněním o jeden stupeň je vinětace prakticky eliminována. Jak se na makroobjektiv sluší, je rovněž korekce zklenutí pole provedena perfektně. Objektiv je tak vhodný i pro reprodukce plošných předloh, protože nedochází k deformacím obrazu. Kontrast a ostrost znázorňuje MTF graf. Obě hodnoty jsou na velmi dobré úrovni a i výsledky praktického fotografování optickou kvalitu tohoto objektivu potvrdily. Konstrukce objektivu s použitím dvou členů ze skla SLD účinně koriguje chromatickou aberaci, která jinak při makrofotografii často ruší. Clona složená z 9 lamel zajišťuje, podobně jako u jiných objektivů Sigma řady EX opravdu velmi příjemně a přirozeně působící rozostřené popředí a pozadí snímků. V případě použití tohoto makroobjektivu pro běžné fotografování je vhodné nasadit dodávanou sluneční clonu.
Matně černá povrchová úprava výrobků řady EX značná výrobcem ZEN je naprosto vyhovující. Celkově lze mechanické provedení objektivu hodnotit jako velmi kvalitní. Prstenec ovládání ostření, který je v případě makroobjektivu často využívaný nevykazuje žádné viditelné vůle, při otáčení klade optimální odpor a má rovnoměrný chod. Kladně lze hodnotit také otočnou a snímatelnou stativovou patku. Ta najde uplatnění nejen při makrofotografii, kdy umožňuje rychlou změnu snímání ze šířky na výšku, ale třeba také pokud objektiv použijeme například pro snímky krajin.
Závěr
Objektiv Sigma AF 150mm f/2,8 APO Macro EX DG HSM je velmi dobře vybavený makroobjektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností nezvyklé hodnoty, který přebírá výhody makroobjektivů z obou kategorií, mezi které tento výrobek svojí ohniskovou vzdáleností zapadá. Výborná světelnost f/2,8, otočná (snímatelná) stativová patka, možnost nasazení telekonvertorů a vzhledem k ohniskové vzdálenosti 150mm univerzální použití i mimo oblast makrofotografie. To vše doplňuje perfektní mechanické provedení bez vůlí a s příjemnou ergonomičností ovládání. K tomu ostrá a brilantní kresba. A jako bonus máme v základní dodávce kompletní příslušenství (sluneční clonu, stativovou patku a polstrovanou brašnu). To vše ještě vylepšeno od ledna 2008 garancí po dobu 48 měsíců! Co víc si vlastně přát.
Výhody
- velmi kvalitní mechanická a optická konstrukce
- velká předmětová vzdálenost umožňující bezproblémové snímání objektů při měřítcích 1 : 1 i větších
- vzhledem k ohniskové vzdálenosti špičková světelnost f/2,8
- zabudovaná snímatelná a otočná stativová patka
- při ostření objektiv nemění svoji délku
- možnost použití telekonvertorů, byť jen originálních Sigma APO (a některých dalších “třetích” výrobců – nutno vyzkoušet dle mechanického provedení telekonvertoru)
- ohnisková vzdálenost 150mm umožňuje využít tento výrobek jako portrétní a střední teleobjektiv
- garance po dobu 48 měsíců!
- velmi příznivá cena
Nevýhody
- pro makroobjektiv poněkud „malá“ minimální clona f/22
- nekompatibilita s extendery firmy Canon
MTF charakteristika, řez objektivem – firma Sigma
Fotografie – Josef Hrubý
více fotografií (a makra)
Velmi informativní příspěvek. Samozřejmě chápu, že autor nechtěl polopaticky opakovat, či dělat fotografovat testy s “rozlišovacími” tabulkami. Bohužel většinu lidí bude asi zajímat “klasické” dilema: “originál” nebo Sigma? Je mně jasné, že se někdy nesmí ani naznačit. I když … dost by naznačilo více fotografií (o dost více). Předvedené 2 fotky vypadají vskutku dobře. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o makro objektiv bych uvítal makro snímky a i při velkém zaclonění. Krásné by bylo vidět i přímé srovnání např. s Canonem, ale to by člověk chtěl asi již trochu moc.
Jinak kompatibilitu Sigmy s telekonvertory chce asi vždy ověřit. Např. u Sigmy 400/5.6 APO Macro tele je zadní čočka hluboko zapuštěna, ale s canon extenderem není také kompatibilní, musí se použít Sigma. BTW omezovač ostření také má a je to již nevyráběný typ!
Ad clona 22
Ahoj, moje zkušenost je, že clony nad 22 jsou u makroskel pro DSLR stejně víc než sporné, je tam už difrakce jak prase a ztráta kvality kresby je zejména u “hustých” digitálních snímačů naprosto bez diskuse. Dělal jsem na toto téma dost podrobný test u Tamronu 90mm a rozumné maximum byla tak clona 16, u f22 bylo zhoršení jasně patrné a f32 už mi přišla naprosto nepoužitelná. A difrakce je fyzikální jev, nedá se očekávat, že by to u jiných skel bylo výrazně lepší (teď mám Canon Macro 100mm a i tam je rozumné vejít se do f16).
Podle mě je dost možná maximální clona 22 spíš projevem zdravého úsudku výrobce…
ad clona 22
Ano, toto plně podepisuji. Difrakce u clony 22 už velice zřetelně degraduje snímek a proto vyšší cl. čísla jsou jen pro zábavu. Jelikož výrobce toto sklo myslel na vážnou práci, projevil onen zdravý úsudek:-)
Používám tento objektiv na atelierové makro a na portrét – je opravdu výborný. Jelikož nemá téměř žádné geometrické zkreslení, s velkým úspěchem ho používám k focení panoramat skládaných z více snímků. Prostě za přijatelné peníze hóóódně muziky.
ad clona 22
Stejně jako jakákoli jiná fyzikální veličina se i toto liší podle výrobku (protože nic není naprosto dokonalé). Obdobně jako jiné negativní vlastnosti objektivů (třeba vady) nemají projevy u všech modelů stejné (i když jsou konstruovány na stejném principu).
Dříve používaný objektiv AF Micro-Nikkor 105mm f/2,8D zvládal bez problémů clonu 32 i při větších měřítcích zvětšení, než 1:1. Zatímco objektiv Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM je obecně znám svou nepoužitelnosti nad clonu 16 a také za to ztrácí obvykle body v testech (zejména oproti zmiňovaným Nikkorům).
Zkusenosti
Vlastnim toto sklo uz nejaky ten patek a mam nekolik spise technickych poznamek 🙂
Prvni je k TC 2x, kde mate chybu AF nefunguje, pouze manualne viz. oficialni stranky http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_tele.asp
Druha je k pouzivani vysokych clonovych cisel, f/16 pouzivam pouze v nouzi nejvyssi.
Treti porad dokola omylana mnohovyuzitelnost tohoto objektivu i k portretovani, nemam s nim dobre zkusenosti a pouzivam radsi canon zoom, ktery lepe ostri a lepe kresli i na 150mm!!!
Jeste pridam nejake ukazky z toho skla:
http://www.fotoaparat.cz/g/08/07/17/547630_1349e.jpg
http://www.fotoaparat.cz/g/08/06/13/537242_d093a.jpg
http://www.fotoaparat.cz/g/08/06/20/539230_f3887.jpg
a tahle je s TC 1,4x:
http://www.fotoaparat.cz/g/08/08/15/556789_dd1a9.jpg
zkusenosti
V tabulce je uvedena použitelnost telekonvertorů, nikoli funkčnost či nefunkčnost AF! Odpovídá to zejména mechanickým možnostem nasazení telekonvertorů popisovaném nad tabulkou. Hned pod tabulkou je upozornění, že funkčnost AF závisí i na těle fotoaparátu a také je v předchozím textu odkaz na článek o telekonvertorech, kde je tato problematika popsána podrobněji.
Použití clony 16, 22 nebo 32 je dáno také tím, jakých měřítek zvětšení při fotografování dosahujete. Při měřítku 1:1 a cloně 22 je hloubka ostrosti cca 4mm a při cloně 16 jen cca 3mm.
zkusenosti
A muzu se teda zeptat co podle Vas znamenaji u te “pouzitelnosti” telekonvertoru zkratky MF a AF?
zkusenosti
V tabulce není žádné AF a MF vůbec uváděno…..
zkusenosti
Mi z Vas asi vomeje 😀
CANON AF 1.4X 2X
o APO 120-300mm F2.8 EX IF HSM AF AF
o APO 120-300mm F2.8 EX DG HSM AF AF
o APO 70-200mm F2.8 EX HSM AF AF
o APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM AF AF
o APO 300mm F2.8 EX HSM AF AF
o APO 300mm F2.8 EX DG HSM AF AF
o APO 300-800mm F5.6 EX IF HSM MF MF
o APO 300-800mm F5.6 EX DG HSM MF MF
o APO 80-400mm F4.5-5.6 EX OS MF MF
o APO 80-400mm F4.5-5.6 EX DG OS MF MF
APO 50-150mm F2.8 EX DC AF AF
o*3 APO 50-500mm F4-6.3 EX RF HSM MF MF
o*3 APO 50-500mm F4-6.3 EX DG HSM MF MF
o APO 100-300mm F4 EX IF HSM AF MF
o APO 100-300mm F4 EX DG HSM AF MF
o*2 APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM AF/MF MF
o*1 APO MACRO 180mm F3.5 EX IF HSM AF/MF MF
o*1 APO MACRO 180mm F3.5 EX DG HSM AF/MF MF
o APO 500mm F4.5 EX HSM MF MF
o APO 500mm F4.5 EX DG HSM MF MF
o APO 800mm F5.6 EX HSM MF MF
o APO 800mm F5.6 EX DG HSM MF MF
APO 70-210mm F2.8 MF MF
APO 300mm F2.8 MF MF
APO TELE MACRO 300mm F4 MF MF
APO TELE MACRO 300mm F4 HSM MF MF
APO TELE MACRO 400mm F5.6 MF MF
APO TELE MACRO 400mm F5.6 HSM MF MF
APO 500mm F4.5 MF MF
APO 800mm F5.6 MF MF
APO 1000mm F8 MF MF
zkusenosti
Já celou dobu píšu o tom, co je uvedeno v tomto článku, v mé tabulce a konkrétně vztaženo na kombinace telekonvertorů a objektivu 150mm Sigma.
“V tabulce je uvedena použitelnost telekonvertorů, nikoli funkčnost či nefunkčnost AF! Odpovídá to zejména mechanickým možnostem nasazení telekonvertorů popisovaném nad tabulkou. Hned pod tabulkou je upozornění, že funkčnost AF závisí i na těle fotoaparátu a také je v předchozím textu odkaz na článek o telekonvertorech, kde je tato problematika popsána podrobněji.”
zkusenosti
Kdyby to IMHO bylo zavisle na tele fotoaparatu, tak by to asi muselo na nejakem fungovat ne? Co ja vim, tak na Canonu to s TC 2x neautofocusuje ani na jednom, s TC 1.4x od 52cm dale. Mozna jste to myslel pri psani clanku dobre, ale pro mne to neni srozumitelne a pochopil jsem to takto. Kazdopadne informaci, ze s TC2x si AF ani neprdne a s TC 1.4x od 52cm dale jsem v clanku nikde nevidel.
150mm
Jeste bych doplnil, ze kdybych si kupoval makro znovu, tak bych sel urcite do 180/3.5 a je jedno jestli Sigma nebo Tamron 🙂 Tech 30mm navic je vetsi rozdil nez ta svetelnost, ktera vypada hezky 🙂
Ostrost portrétu…
Ahoj, recenzi jsem nečetl, ale když jsemsi otevřel ten portrét v plném rozlišení…Mno, je to DOST neostré.S nikonem D200 a 50/1.8 je to na 1.8 lepší..a podání pozadí vyjde hodně podobně. Stejně tak dokonce zoom nikkor 80-200/2.8 při cloně 4 je ŘEZAVĚ ostrý….Myslím, že nic moc. Jeden z nejostřejších objektivů, co jsem v poslední době měl v ruce, je nový nikkor 105 2.8 VR, v kombinaci s D3X si myslím nepřekonatelné.
ostrost portrétu…
Myslim, ze ten snimek bude spise spatne odfoceny. Tohle sklo ma o moc lepsi kresbu 😉
ostrost portrétu…
No, vypadá to na pohybovou neostrost…
ostrost portrétu…
Podle všeho to vypadá na pohybovou neostrost, zbytečně to kazí dojem a úsudek. Nešlo by vybrat jinou fotografii anebo nafotit znova ze stativu ?
ostrost portrétu…
Fotografie má dokládat možnosti práce s hloubkou ostrosti, která je vzhledem k popisovanému chování clony u makroobjektivů poněkud specifická a k portrétní fotografii ne vždy vhodná.
Zmiňovaná fotografie není vůbec nijak doostřována a navíc mám fotoaparát nastaven na nejmenší možnou ostrost. Canon uvádí, že toto je optimální a doostření se má provádět v grafickém programu. Pokud máte originální prohlížeč od Canonu, zkuste se podívat na fotografii v něm….
ostrost portrétu…
To s doostřováním je fajn, jenže to vůbec nic nemění na tom, že fotka je rozmazaná pohybovou neostrostí…
ostrost portrétu…
Jak už jsem psal, jde hlavně o hloubku ostrosti a to je myslím právě na této fotografii dobře vidět.
Sigma
Skvělý to objektiv, osobně se mi s ním lépe fotí než s Canonem 100mm/f2,8.
90% fotek je právě se Sigmou: http://www.martinpustelnik.com/anisoptera.html
Vedle v sekci hmyzu je cca 90% zase foceno s Canonem 100.
Sigmu 150 doporučuji.
par dotazu
Dobry den,
pekna recenze, mel bych jen par dotazu. Lze pri pouziti redukce 72mm -> 77 mm nasadit slunecni clona? A neni to s tou minimalni clonou tak, ze se s rostoucim zvetsenim meni stejne jako svetelnost? A konecne mi tam chybi par slov o tom, jak se meni ohniskova vzdalenost pri rostoucim zvetseni. Idealne i se serii fotek na ktere by bylo videt, jak se postupne meni uhel zaberu (a s nim kompozice).
par dotazu
“…jak se meni ohniskova vzdalenost pri rostoucim zvetseni…”
tak to by mě taky zajímalo, jak se mění ohnisková vzdálenost na pevné 150 🙂
asi byla myšlena vzdálenost min. zaostření
par dotazu
Ne, myslena byla opravdu ohniskova vzdalenost, ona se totiz opravdu meni. Tech 150mm plati pri zaostreni na nekonecno.
par dotazu
Takže to je zas takový shit, jako S120-300/2,8, které mění ohniskovou vzdálenost na 300mm dle zaostření.
Já najivka si myslel, že alespoň pevné sklo umějí udělat. Zoom bych od nich již nikdy nechtěl, ale zvažoval jsem S500/4,5. Opravdu, Sigmu nikdy více! Toto nevyváží ani nižší cena, protože ta už dorovnává slabší obraz a komunikaci 🙁
PS: to, že S180/3,5 (první verze) je ve skutečnosti 185mm, ale stále, bych toleroval, ale s tímhle ať jdou někam 🙁
par dotazu
predpokladam, ze znate rovnici 1/f=1/a+1/b . Toz si zkuste trochu zapremyslet, co by ty objektivy musely vyvadet pri zaostrovani. A co by se delo s jejich aktualni svetelnosti. Takze kdyz je nekde napsano internal focusing, znamena to, ze se meni ohniskova vzdalenost. Jina vec je, ze tyto udaje neposila objektiv do tela, coz by mel (zde jsou ovsem rozdily i mezi renomovanymi vyrobci, treba Canon se chova jinak nez Nikon).
Tento objektiv nevlastnim, ale Sigma 105 se chova podobne a opticky je vynikajici.
par dotazu
Kamile Moravče, tvá reakce se mi zdá hodně přitažená za uši…. nechová se náhodou Canon 100-400L úplně stejně jako tebou odsuzovaná 120-300? Mnoho lidí to již postřehlo a potom tvrdí, že ve skutečnosti není 400mm ale méně.
Takže podle tvé rovnice je canon asi také shit……. tak asi nejlépe uděláš, když budeš fotit bez objektivů, – pouze přes dírku zátky na bajonet…. (a věž, že to jde).
Teď k věci: Sigmu 150/2,8 jsem měl před současným C100/2,8. Měl jsem ji na makro. Bohužel se mi často zdála nedostatečně ostrá (foceno při MF) – ale jak jsem zjistil, bylo to často způsobené pohybovou “mikro”neostrostí. Přece jen 150mm je o dost více než 100mm, a tak sigma časy vyžaduje kratší. Makro fotím často bez stativu, takže mi stovka padne více. Jinak měla i výrazný backfocus….který má žalbohu i současný c100/2,8 (tělem foťáku to není)
par dotazu
Honzíku, ty jsi zase trochu přestřelil.
1) hodnotil jsem Sigmu a neporovnával ji s žádnou jinou značkou. Konstatoval jsem pouze fakta o Sigmě. Dnes musím říct, že bohužel z vlastní zkušenosti.
2) Canon znám i C100-400, dokonce jsem ho držel i v ruce, ale to je tak vše. Fotím s jinou značkou.
3) zatím nejsem na tom tak špatně, abych musel doma tvořit cameru obscuru. Stačí mě pevná ohniska. No, mám vlastně i 2 zoomy 🙂
Ano, Sigma může být pro začátečníka a chudého studenta zajímavá. Ikdyž si myslím, že ani ta cena není tak výrazně nižší, ale budiž. Mechanicky je řada EX solidní. Horší je to už s SW a HW kompatibilitou. No a jak se chová Sigma obrazově, je všeobecně známo.
Mě prostě mrzí, že tato značka má stále dětské nemoci, někdy i záměrné (chybějící AF limitery) když by mohla mít na víc. Osobně ji fandím, protože pak zbývá už jen orig. sklo – není konkurence – a dál to známe…
par dotazu
Ano, je to presne takovy shit jako vsechny moderni objektivy, tedy napr. Sigma 120-300. Ohniskovou vzdalenost totiz pri ostreni zkracuji vsechny, doporucuju vyzkouset na obsahu vlastni fotobrasny. Pokud se s tim nechcete smirit, vzdycky je tu moznost prechodu na velky format.
Totez plati o zaokrouhlovani ohniskovych vzdalenosti: maloktery objektiv ma presne takovou ohniskovou vzdalenost, jakou udava vyrobce. Fotografove jsou proste zvykli na nejaka standardni cisla a urcite nikdo nenapise na objektiv, ze ma ohniskove vzdalenosti 36-68 mm – misto toho tam nadete 35-70 mm. Na photodo.com v ramci testu ohniskove vzdalenosti merili, ale dnes uz se to da najit jen v archivu (napr. zde). Kdyz uz jsme u toho, tak bych nedal ruku do ohne ani za uvedenou svetelnost (kde je napsano f4 muze ve skutecnosti klidne byt treba f4,15 a nikdo nic nepozna), myslim ze jsem nekde videl i najaka mereni, ale bohuzel nemuzu slouzit zadnym odkazem.
Kazdopadne vsechno tohle jsou drobnosti, ktere se v praxi prilis neprojevi a nema smysl si s nimi lamat hlavu. U macro objektivu je ale zmena ohniskove vzdalenosti vyraznejsi, protoze objektiv ostri extremne blizko, takze to podle meho nazoru v takoveto recenzi stoji za zminku a za par ukazkovych fotek.
par dotazu
Redukce 72mm – 77mm neumožňuje následně nasadit sluneční clonu.
Tabulka ukazuje, jak se ve skutečnosti mění nastavená hodnota clony f/2,8 v závislosti na zaostřené vzdálenosti a měřítku zvětšení. Pochopitelně se mění obdobně jakákoli jiná nastavená clona.
Do spekulací na toto téma bych se nerad pouštěl. Je to mimo rámec článku a nemám k tomu ani dostatek informací o tomto konkrétním objektivu. Každopádně doporučuji knihu Fotografická optika autor Milič Jiráček například str.145.
z praxe: vynikajici objektiv
Objektiv mam a jsem s nim velespokojen – zejmena na plašší hmyz a živočichy, ke kterým se nedá s krátkým ohniskem na blízko dostat. (I když vážky v letu řeším Canonem 300/4). Obrazové kvality a rychlost AF (ta se mimochodem dost odvíjí od toho, jaké používáte tělo) u 150mm jsou perfektni.
Výborné zhodnocení včetně obrazových ukázek (makro, wildlife) jak si stojí Sigma (nejen makroobjektivy) vůči korespondujícím L-kovým sklům od Canona najdete na http://www.juzaphoto.com, doporučuji i diskuse tamtéž – tam se to všechno ještě zevrubně probírá. Vyplývá z toho, že dlouhá makra Sigmy (150 a 180) jsou do obrazové kvality shodné s Canonem 180.
z praxe: vynikajici objektiv
Juzaphoto je lepší reklama jako od výrobce. Inspirován doporučením na tuto stránku a kombinaci Sigma 180 + konvertor 2x, jsem tento konvertor zakopil a až po dodání zjistil, že u této kombinace AF nefunguje.
z praxe: vynikajici objektiv
Ono nefunguje ani AF u TC 2x + 150/2.8, takze mne to neprekvapuje. Stacilo se podivat na oficialni stranky. BTW bych se divila kdyby Juza nekde psal, ze to ostri automaticky. Naopak vsude pise, ze makro zasadne na manual s cimz se neda nic nez souhlasit :O
Sigma
Sigmu bych úplně nezatracoval, např. nová 50/1,4DG je naprosto špičkový objektiv- zkoušel jsem na D700, D3 a D3x- fantastický bokeh a vysoké rozlišení!
sigma
Celý problém Sigmy je v její naprosté nedůvěryhodnosti z hlediska kompatibility. Já třeba přemýšlel (a pořád jsem to ještě úplně z úvah neškrtl) o Sigmě 300/2,8. Optická kvalita výborná, i jinak jede slušně (měl jsem v ruce). Jenže pak člověk čte asi toto (necituji, jen parafrázuji typické komenty): “toto sklo mi chodilo skvěle s EOS 1D mark II. Na druhém těle mírně inovovaného typu 1D mark II N bylo ale naprosto nepoužitelné, protože AF před zaostřením aspoň 3x překmitne….blablala” a podobných situací s jinými kombinacemi (nejen u Canonu) se najde celá řada.
To od koupě velmi silně odrazuje, člověk si klade otázku, má-li zapotřebí riskovat zdlouhavé reklamace. U té 50/1,4 je aspoň šance, že to budou mít běžně na krámě, ale chci vidět průběh třeba u té pevné 300 či 500mm, kde má většina prodejců poznámku “na objednávku” 🙁
sigma 50/1,4
Jen netuším,proč je dražší!!!,než originál Canon 50/1,4 ,mnohem větší!,těžší a proč má tak obrovský průměr filtrového závitu (77mm!!).
Prostě se mi nechce věřit,že by všechny tyto podstatné nevýhody byly vyváženy lepší kresbou,než u originálu.
sigma 50/1,4
Nepolemizujte, vyzkoušejte a pochopíte ! 🙂
sigma 50/1,4
…nezkoušet na DX, chce to opravdu FF-FX !
Sigmu asi NE
Hezky napsany clanek.
Domnivam se, ze na makro to neni to prave co bych ocekaval. Jednoduse bych tento model asi nezvolil. Upozornuji, ze me tvrzeni vychazi jen z dane recenze a hlavne porovnani s objektivy, ktere pouzivam.
Sam jsem zustal u Tamrona (180mm) ve spojeni s 1Ds MarkII a vim, ze je “lepsi” jako makro objektiv nez Canon 180mm a na trhu pritom nejlevnejsi. Fotim s nim cca 3 roky , v te dobe stal cc 16k. Pred volbou Tamrona jsem zaroven mel moznost fotit s Canonem, a obrazove me presvedcil prave Tamron.
Vsem dobrou volbu, makro je krasne, ale dobry objektiv (vhodny) je k nezaplaceni.
telekonvertor
Používám Sigmu 105/2,8 a telekonventor Canon 1,4x. Normálně tam také nejde nasadit. Stačí však použít mezikroužek – stačí ten nejslabší – 16 mm a vše už je v pořádku, navíc zvětšení je o chlup větší.
Použitelná je tato soustava ale pouze na makro.
Sigma versus Nikkor
Prosim Vas ? vybiram mezi sigma 150, 180 a Nikkor 105 2.8, VR. Nejde mi o vzdalenost, priblizeni, plaseni zvirat apod. ale prosim o presne vyjadreni o KVALITE obrazku. Jde o to, ze original prece jenom stoji dost penez. Nekdo rika je lepsi si nasetrit a druzi rikaji, ze kvalita je vynikajici a jeste jsi bliz k objektu.
Predem velmi dekuji za odpoved.
ASi vlastním jiný Sigma 150mm
Dobrý den,
já asi vlastním jiný objektiv sigma 150mm, ale jednak ten můj nemá žádný přepínač na MF jak je uvedeno na začátku a druhak i při zvětšení 1:1 je možná pořád clona 2.8
NEROZUMÍM
asi vlastním jiný sigma 150mm
Přepínač AF – M je dobře vidět na první fotografii objektivu vlevo dole pod stativovou patkou.
Co se týká hodnoty clony, je v článku hned nad tabulkou odkaz na článek, kde je tato problematika podrobně vysvětlena:
http://www.paladix.cz/clanky/clona-u-makroobjektivu.html
Uvedenou skutečnost si můžete snadno ověřit. Na fotoaparátu nasazený objektiv s vypnutým AF (přepínač najdete viz první věta, pokud máte novější verzi objektivu s OS, je přepínač na těle objektivu pod voličem rozsahu ostření) namíříte na rovnoměrně osvětlenou plochu (třeba bílou zeď), zaostříte na nekonečno a nastavíte clonu 2,8. Podíváte se na hodnotu času, který Vám změří expozimetr fotoaparátu. Pak začnete ostřit směrem k bližším vzdálenostem. Najednou uvidíte, jak začne expozimetr “cvičit” s expozičním časem i když máte pořád nastavenou clonu 2,8. Jak je to možné? Inu to máte tak…