Spousta lidí, kteří dostali naše letošní PF se ptala, jak vzniklo. Protože cítíme trochu mezeru v informovanosti o použité technologii, tak přinášíme poměrně podrobný návod, jak podobné fotografie vyrábět.
Scéna
Základem byla fotografie, kterou jsem pořídil v noci 2.12.2001 v Praze u Lorety. Byla to přesně ta fotografie, kdy mě viděl bratr jednoho našeho čtenáře, který o tom později napsal reakci na úvodník, ve kterém jsem se nad tímto opojným večerem rozplýval. Jako scénu jsem si vybral osvětlené podloubí u Loretánského náměstí. A právě osvětlení hrálo v tomto snímku jednu z hlavních rolí.
Osvětlení
Scéna byla osvětlena dvěma způsoby. Prvním z nich byly halogenové lampy zabudované v chodníku, které nádherně osvětlovaly pilíře podloubí a zdůrazňovaly jeho klenbu. V kontrastu s tímto osvětlením byla potom na konci podloubí pouliční lampa (nízkotlaká sodíková výbojka). Tyto dva světelné zdroje také mají na svědomí barevnost fotografie. Použil jsem diapozitivní film pro denní světlo, takže jsem věděl, že lampa bude zabarvovat snímek do žlutooranžova a že když hodně zacloním, dostanu kolem ní krásné hvězdicové paprsky. O tom halogenovém světle jsem nevěděl nic. Netušil jsem, jestli bude jeho světlo do žluta, oranžova nebo jaký bude barevný posun. Protože jsem nevěděl, jak uvedená kombinace dopadne, nepoužil jsem nakonec žádný filtr, abych pro příště věděl, jestli bude nějaký potřeba. Bylo pro mě docela překvapením, že ty halogenové lampy neměly žádný nežádoucí vliv na barevnost snímku a tudíž že “nepoužití” filtru byl docela dobrý postup.
Technika focení
Použil jsem středoformátovou kameru Linhof Technika 70 s objektivem Rodenstock Sironar-N 5,6/100 MC. Použil jsem ji jednak proto, že jsem chtěl dosáhnout maximální kvality snímku (pro finální fotografii byl dokonce použit jen výřez). Druhým důvodem bylo, že jsem potřeboval srovnat linie – kamera byla mírně nakloněna dopředu a linie u dveří se začaly sbíhat. Srovnání jsem tedy provedl tak, že jsem nejprve vytáhl objektivovou standartu nahoru (díky konstrukci Linhofky totiž neumožňuje posun směrem dolů při zachování rovnoběžnosti s rovinou filmu), poté srovnal linie nastavením kamery na stativu a nakonec objektivovou standartu opět posunul dolů, abych se vešel do formátu. Formát snímku byl 6 x 9 cm.
Film a expozice
Použil jsem diapozitivní film pro denní světlo Fujichrome Provia 100F. Díky tomu také způsobilo žárovkové osvětlení pouliční lampy žlutooranžové zabarvení. Exponoval jsem s nastavenou clonou 22 a časem cca 30 sekund (měřeno na hodinkách Timex 🙂 ). Expoziční čas mi změřil expozimetr v mém Nikon F100 s nastaveným standardním 3D-matricovým měřením. Clonu 22 jsem použil jednak pro dosažení požadované hloubky ostrosti (ve tmě se hloubka ostrosti kontroluje poměrně obtížně, takže to bylo tak trochu “na jistotu”) a také kvůli hvězdicovitým paprskům kolem lampy. U Provie nejsou nutné žádné korekce kvůli Schwartzschildově efektu až do času 128 sekund. Exponoval jsem tedy jen jednou, bez korekcí.
Zpracování filmu
Film byl zpracován standardním procesem E-6 v laboratořích v Praze na Petřinách.
Sken
Skenování bylo provedeno na skeneru Nikon LS-8000 při rozlišení 4000 DPI, 8-bitové barevné hloubce s aktivovanou funkcí Clean pro odstranění prachu a škrábanců (bez ní by to prakticky nešlo). Skenování probíhalo poměrně dlouho, neměřil jsem to přesně, ale jedno kafe jsme u toho vypít stihli (bylo to včetně náhledu něco kolem 30 minut). Výsledkem byl TIFF soubor velikosti 337 MB. Po drobném ořezu z toho vznikl “výchozí” soubor s rozměry 8964 x 11796 bodů.
Retuš a digitální úpravy
Snímek byl sice expozičně v pořádku, byl jsem spokojen i s jeho barevností, ale jako celek zdaleka neodpovídal mé představě o finální podobě PFka. Muselo tedy dojít k několika zásahům. Prvním z nich byl pochopitelný výřez – tady nebyl žádný problém, ve Photoshopu jsem zvolil funkci Crop a obrázek zmenšil jenom na skutečné podloubí. Dalším problémem, který mi komplikoval použití snímku ke zvolenému účelu, byl konec podloubí, kde zrovna v té době probíhaly nějaké stavební práce, takže tam byla cedule a paleta bránící průchodu. Kromě toho tam vykukovalo několik aut.
Ke slovu tedy přišel Photoshop a jeho funkce pro retušování (Rubber Stamp, Smudge, Dodge, apod.). Někdo by mohl namítnout, že je to vyretušované “humpolácky”, ale cílem měla být fotografie 10x15cm, kde tato oblast zabírala zhruba velikost 1×1 cm.
Nakonec jsem ještě snímek upravil do jeho finální podoby – přidal jsem rámeček kolem snímku, vložil texty a logo a upravil jeho velikost na 10,2 x 15,2 cm při rozlišení 300 DPI. To byly požadované vlastnosti (ještě kromě uložení v RGB prostoru) pro finální “tisk”.
“Klasická” fotografie
Nakonec přišla realizační fáze, která z takto upraveného souboru zhotovila “klasickou” fotografii. Této činnosti se velmi dobře zhostila firma Thalia Picta, která provozuje digitální minilab Fuji Frontier 350 (stejný stroj v Praze provozují ještě firmy Ultralab a Fotografia). Tento stroj nejprve laserem papír osvítí a ten je pak zpracován standardní chemickou cestou. Vzniká tak “klasická” fotografie, na první pohled od té opravdické k nerozeznání. Díky použité laserové technologii dokonce nevzniká ani žádný nežádoucí rastr a fotografie z Frontieru 350 lze tedy následně i normálně skenovat.
Do Thalie jsem přišel se ZIPkou, na které byl nahrán nekomprimovaný TIF v požadovaném rozměru (přesně podle rozměru papíru) a rozlišení 300 DPI. Při takto precizní práci je nutné dodržet požadované parametry přesně (velikost papíru, formát, rozlišení, apod.), aby nedošlo k nedorozumění – pokud totiž budete mít obrázek neupravený, záleží na obsluze, jak jej na papír umístí, zda se bude měnit velikost, apod. Na místě jsem si domluvil množstevní slevu a během cca 4 minut jsem držel v ruce vzorek, který jsem odsouhlasil. Druhý den jsem si již mohl přijít pro hotovou zakázku (SMSku, že je hotovo jsem ale dostal ještě předchozí den v noci, za necelé tři hodiny od zadání zakázky). Cena jednoho kusu 10x15cm je zhruba 12 Kč. K tomu je ale bohužel nutné započítat službu “Začátek práce z dat”, která se s cenou 150 Kč vyplatí až od většího počtu kusů. Množstevní slevy se poskytují od 10 kusů stejného motivu. Škoda je, že v Thalii nedělají na matné papíry, takže jsem musel všechna PFka podepisovat v rukavicích, aby na nich nebyla spousta ošklivých otisků.
Použitá technologie mi tedy umožnila vyrobit “klasické” fotografie z digitálního vstupu, které dokonce vyšly ještě levněji, než obdobný výsledek při použití klasického ofsetového tisku. Ve srovnání s ofsetovým tiskem je možné dosáhnout lepší cenu také díky tomu, že odpadá nutnost zhotovování filmů, které také něco stojí (i ve srovnání s cenou služby “Začátek práce z dat”). Tímto způsobem tedy můžete zhotovovat fotografie z digitálů, upravované nebo retušované fotografie ze skenerů nebo jiné obrázky na klasický fotopapír.
Kalibrace?
Jak dosahnete toho, ze vysledek barevne odpovida diapozitivu?
RE: Kalibrace?
Popravdě řečeno to neřeším :-)) Používám zařízení, která mají standardní ICC profily (skener, monitor), takže jsem s tím žádné problémy neměl…
Foto z frontiera a skenování
Popis fungování Frontiera je naprosto v pořádku, až na to, že z fotografie se dá skenovat, jako z normální fotky. To bohužel není pravda. Frontier pracuje v rozlišení 300 Dpi a tak výsledná fotka má 300 Dpi, narozdíl od klasické, kde je na fotopapír “otisknut” celý negativ. Důkazem nechť je pohled pod silnou lupou na nějakou úhlopříčnou linku. Na Frontieru dělam, takže pokud budte mít Pavle zájem, můžu Vám udělat exkurzi. Johny
RE: Foto z frontiera a skenování
Ano, foto z Frontiera je skutečně v rozlišení 300 DPI a v článku se o tom zmiňuji. Proto i fotka takto vzniklá má toto omezení. Ale přesto ji lze podle mě ještě dále skenovat – samozřejmě s tímto limitujícím faktorem. To, co jsem tím chtěl hlavně sdělit je, že na fotce NENÍ žádný viditelný rastr, jako na jiných z digitálních minilabů. Viděl jsem totiž několik fotek z jiných digilabů, které měly velmi nepěkné viditelné rastry ve stínech nebo na pleti. A takové fotky se již podle mě skenovat nedají. Ono je nutné to brát trochu s rezervou, protože ta fotka vlastně ze skenu vznikla a asi nikdo nebude reálně očekávat, že by mohl takto opakovat sken – tisk – sken – tisk … donekonečna bez ztráty kvality.
Co se týče té exkurze, tak bych se skutečně rád zúčastnil, takže jestli to možné je, napište mi prosím na můj mail nějaké bližší kontaktní informace…
Otazecka
Chtel bych se zeptat jestli jste do te fotky vpisoval to PF2002 a dalsi veci taky ve Photoshopu nebo v nejakem jinem programu? popr. jakem diky moc, pokousim se proniknout do uprav digifotek tak sbiram co nejvice informaci
RE: Otazecka
Ano, kompletní návrh vznikl v Adobe Photoshop 5.0
Totéž
Zajímavé. Jsem tedy pouze amatér, ale dělal jsem onehdá přesně stejnou fotečku ze stejného místa a barevně mi to vyšlo jinak. Nutno dodat, že daleko hůř. Asi to budu muset zkusit ještě jednou (víckrát???).
RE: Totéž
Barevnost snímku ovlivňuje spousta věcí. Jedním z prvních předpokladů pro “barvy podle originálu” je podle mě používat diapozitivy, kde minilab nemůže tolik věcí pokazit…