Ne, vařit nebudeme. V naší nové rubrice, která by se měla stát pevnou součástí sekce PhotoArt, budeme oslovovat zajímavé české i zahraniční tvůrce.
Zaměříme se zejména na osobité autory – a budeme se jich ptát čím fotografují (i když to není to nejdůležitější, zajímá to skoro každého), jak fotografují (tady se i amatéři mohou leccos přiučit) a jaké zvláštní techniky používají (něco pro hloubavější duše). Budeme se samozřejmě ptát i na řadu dalších věcí, které s fotografem úzce souvisejí.
Pohledy pod pokličku nebudou mít žádnou pevnou formu ani stanovený rozsah: může to být jen jediná otázka či dlouhý rozhovor, ale vždy to bude živý a původní (tedy připravený jen pro Paladix) kontakt s někým, kdo propadl fotografii.
Keith Carter: Zatoulaný pes |
Jako první v pořadí je pan Keith Carter, jehož úspěšná výstava v Pražském domě fotografie právě skončila. Pan Carter i my se čtenářům omlouváme, že text nevyšel jako upozornění na právě končící výstavu, jak bylo původně zamýšleno. I když je internetové spojení do Ameriky bleskové, přece jen je narušily vánoční svátky.
Keith Carter je jako vždy stručný a málomluvný. Je to prostě fotograf, který za sebe raději nechává mluvit své fotografie.
Tři otázky pro pana Cartera
Vážený pane Cartere, v souvislosti s vaší nedávnou pražskou výstavou bychom našim čtenářům rádi umožnili krátce nahlédnout do vaší fotografické „kuchyně“. Již víme, že fotografujete na střední a velký formát. Můžete být konkrétnější?
Pracuji s fotoaparátem Hasselblad Flex. Také používám filmy Ilford a papíry Agfa, které potahuji seleniem a paladiem (platinou).
S technikou souvisí i druhá otázka: Jak se ve vaší práci odráží současná digitalizace fotografie?
Současnou digitální techniku používám pouze k příležitostnému retušování.
Tónování a další úpravy pozitivů dodávají vašim fotografiím značnou emocionální sílu. Můžete nám prozradit, co všechno jste vyzkoušel a s jakým záměrem?
Pracuji s tónováním fotografií prostřednictvím selenia a někdy i paladia (platiny). Obvykle tónuji jenom část obrazu, abych zintenzivnil jak vzhled fotografie tak i emocionální obsah obrazu. Mým záměrem je velmi jemným způsobem upoutat diváka tak, aby se stal součástí obrazu.
Děkujeme a přejeme Vám do Ameriky hezký nový rok.