V minulém článku jsme si ukázali celkově málo kontrastní fotografii chleba, nasvícenou velkoplošnými záblesky. Dnes se podíváme na kontrastní sýr a bodová trvalá světla.
Hned následující týden po tématu „Chleba“ mě ve stejné sérii mikrosoutěží na dpreview zaujalo téma “Sýr”. Opět se mělo jednat o fotografii pro reklamu a na sýru mělo být označení výrobce. (A pak přišlo na řadu téma „Pivo“, ale tam už jsem hodil ručník do ringu, protože jako zástupce země chmele bych se musel prezentovat takovými fotkami, že jsem je nebyl schopen dát dohromady).
|
Sýr |
Jako první mě napadlo vyfotit ementál na podstavci, přičemž by ostré protisvětlo vykreslilo každou bublinu jako kráter na Měsíci. Pak jsem si ale vymyslel kus sýra (levitující), který se drobí a sype na hromádku, to celé v kontrastním provedení žlutá na černém pozadí. Využil jsem zdarma dostupné aplikace Adobe Sketch a načrtnul si pár nápadů na plackafonu.
A jestliže jsem minule líčil problémy s výběrem chleba, tak se sýrem to nebylo o nic lepší. Nejlépe drobí parmazán a grana, jenže na těch není vhodně umístěný nápis. Obrátil jsem tedy pozornost ke starým goudám. Našel jsem si všech pár sýroprodejen v širokém dalekém okolí a vyrazil. Naštěstí už v první jsem nalezl vhodný kousek.
Scéna
Ze té strany sýra, která neměla být na snímku vidět, jsem odřízl kus a nastrouhal. Bloček jsem napíchl na vidličku a upnul do stojánku s krokosvorkami (pomůcka na pájení, tzv. třetí ruka). Držák jsem musel zatížit a hlavně celý i s vidličķou zakrýt černým papírem. Vše jsem postavil na černé látkové pozadí.
Sýr – levitační mechanismus |
Při fotografování jsem levou rukou sypal shora na bloček nastrouhaný sýr, který se odrážel a padal na stůl. Na místo dopadu jsem položil černý papír, nechtěl jsem si zmastit látkové pozadí. A rovnou jsem na něm připravil základ fotogenické hromádky.
Osvětlení
K nasvícení posloužily dvě 5W LEDovky. Hlavní světlo svítící zleva mírně zezadu jsem opatřil komínkem, díky čemuž paprsky nedopadly ani na objektiv, ani na pozadí. To bylo sice černé, ale ne ze sametu.
Vpravo od objektivu jsem držel obyčejnou bílou čtvrtku, na kterou svítila druhá LEDovka. Tuto jednoduchou odrazku jsem nastavil tak, aby co nejlépe nasvítila hřbet sýra s logem.
Technika focení
Jako obvykle jsem použil oblíbený před-AI Micro-Nikkor 3,5/55. Nebyla to situace, ve které by byl makroobjektiv třeba, ale tento dobře kreslí a dobře se s ním pracuje.
Pečlivější čtenáři si možná povšimli, že jsem v pravé ruce držel odrazku a levou sypal sýr. Nabízí se tedy otázka, jak jsem mačkal spoušť. Inu jednoduše – kabelová dosáhla až na zem a tak jsem na ni prostě šlápnul.
Expozice
Clonu jsem kvůli hloubce ostrosti stanovil na 11. Expoziční čas vyšel na 1/8.
Tento čas se však ukázal jako dlouhý, padající sýr byl příliš rozmazaný, proto jsem ho zkrátil až na 1/30. Citlivost (1250) jsem už zvyšovat nechtěl, šum pak rychle narůstá na úroveň, se kterou se zatím moc nekamarádím (ve skutečnosti byl snímek určen jen pro mikrosoutěž a navíc byl natolik zmenšený, že by ani větší šum nepředstavoval problém). Tímto krokem došlo k podexponování snímku, které však nevadilo. Sýr byl sice tmavý, ale bez ztráty kresby. Ta se týkala stínů, tedy pozadí a papírů. Jejich zmizení bylo ale naopak žádoucí.
Zpracování
Zpracování bylo tentokrát složitější. Samotný sýr byl nafocen celkem dobře, pouze spodní strana byla příliš tmavá, protože její nasvícení od odrazné desky bylo nedostatečné a já si toho při focení nevšiml. Bylo však potřeba zbavit se náznaků pozadí, které na fotografii zbyly. Zručný retušér by to zvládl rychle – tím já ale nejsem.
Začal jsem vyvoláním (v tomto případě Lightroom). Hlavním cílem bylo úplné zmizení pozadí a papíru, tedy maximálně zčernat černou, což šlo dobře, protože jiný velmi tmavý detail na snímku není.
Možná poněkud paradoxně však nejnápadnější úprava nespočívala ve ztmavení stínů, ale především v zesvětlení světel. To proto, že snímek byl z pohledu jasu podexponovaný (nedošlo však ke ztrátě kresby na sýru, ale jen na pozadí, které takové mělo být).
|
Vzhled fotografie před zpracováním a po zpracování v Adobe Lightroom.Původní fotografie je podexponovaná vědomě. |
Po Lightroomu jsem přešel do Affinity (původní soubor jsem mohl vyvolat i zde, ale Lightroom mi v tomto směru vyhovuje více, byť je to verze 4.4.; nejde přitom ani tak o výsledky, ale ergonomii šoupátek). Tady jsem především pokračoval v potlačování detailů pozadí. Z nedestruktivních úprav jsem pomocí vrstev dále upravil světla a stíny a pomocí křivky pak úplně zčernal nejtmavší místa.
Ve vrstvě Pixel jsem odstranil některé detaily, v Křivkách a ve Stínech a Světlech jsem nechal zčernat nejtmavší části obrazu. |
Klonovacím razítkem jsem odstranil některé drobky destruktivně, pomocí vrstvy jsem pak ještě vlevo smazal několik drobečků, které utíkaly z obrazu a z kompozice.
Drobnou upravou křivky zčernaly nejtmavší partie, zatímco ostatní tóny zůstaly beze změny. |
Nakonec jsem se vrátil ke spodní části sýra, která úpravami stínů ještě více ztmavla. Proto jsem ji vykryl (zde se držím temnokomornické terminologie, vykrytím se zmenšuje expozice daného místa, které tak zčerná méně; nadržení naopak znamená větší expozici v daném místě a tedy jeho ztmavení).
Další potlačení tmavých častí, tentokrát na vymaskovaných místech. |
Další poznámky
Tímto mám za sebou další cvičení, které ukázalo, jak se nápad začínající skicou dá zhmotnit do fotografie – navíc jen s párem žárovek a kuchyňským stolem.
Oproti představě se mi nepodařilo dosáhnout zamýšleného vzhledu padajících drobků, i přes zkrácený expoziční čas jsou stále příliš rozmazané. Potřeboval bych silnější světla, ze stávající situace bych vytěžil maximálně čtyřnásobné prodloužení ze zvýšeni citlivosti a přiblížení hlavního světla.
Jediným významnějším problémem pro mne je zdánlivé kácení snímku. Samotný sýr by nevadil, celkový dojem je způsoben i odraženými drobky a kupodivu i tvarem hromádky.
A pokud by se nejednalo jen o cvičení, byl by snímek nepoužitelný, protože jsem se některými drobky trefil na sýr a v reálu jsem si toho nevšiml. Naostro by to tedy znamenalo ztratit zakázku i klienta. Nebo alespoň velké čarování v postprodukci.