S uvedením fotoaparátu Nikon F90, jenž měl, jako první fotoaparát na světě, měřící systém 3D-Matrix, který do výpočtů expoziční automatiky zahrnoval i informaci o zaostřené vzdálenosti, bylo třeba zavést i novou řadu objektivů, které by uměly pracovat s tímto novým systémem. Tyto objektivy se označují písmenem D a hned mezi prvními, které nesly toto označení a mohly tak s fotoaparátem Nikon F90 plně využít nových funkcí, byl právě i zoom-objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED.
Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (jednoprstencový)
Prvním profesionálním objektivem s rozsahem 80-200mm a světeností 2,8 tohoto typu byl objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED. Konstrukčně vycházel ze svého předchůdce, původně určeného pro fotoaparát Nikon F4 (samozřejmě ještě bez D). Jednalo se o jednoprstencový zoom-objektiv, kdy zaostřování probíhalo otáčením prstence a změna ohniskové vzdálenosti (zoomování) se prováděla posunem téhož prstence. Výhodou tohoto systému je rychlost, kterou lze manuálně ostřit a zároveň (bez nutnosti přehmatávat rukou) měnit používanou ohniskovou vzdálenost. Objektiv byl vybaven otočným prstencovým přepínačem pro volbu automatického nebo manuálního ostření. Tento přepínač byl umístěn hned za clonovým kroužkem. Dále je v přední části objektivu přepínač rozsahu ostření. K dispozici jsou dvě polohy: FULL – ostření probíhá v celém rozsahu (od nekonečna do 1,5m) a LIMIT. Při zapnutí rozsahu ostření LIMIT záleží na momentálním zaostření objektivu. Pokud je objektiv zaostřen na vzdálenost v rozmezí nekonečno až cca 2,5m, bude po zapnutí přepínače LIMIT využíván právě tento rozsah. Při zapnutí polohy LIMIT při současném zaostření objektivu mezi cca 2,5 až 1,5m bude možno ostřit v tomto rozsahu. Závit pro filtr byl 77mm.
Řez objektivem Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED -jednoprstencový (materiály firmy Nikon) |
Huculové Nikon F90X, objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (jednoprstencový). Čas 1/125s, clona 4 (tato fotografie byla použita pro pohlednici ZOO Plzeň). |
Krokodýl Nikon F90X, objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8 D ED (jednoprstencový). Čas 1/30s při cloně 2,8 (fotografováno přes sklo bez stativu a opory). |
Tento objektiv jsem používal s fotoaparátem Nikon F90X. Byl to můj první objektiv rozsahu 80-200mm při světelnosti f/2,8. Velmi rychle jsem si na tento objektiv zvykl a přirostl mi k srdci tak, že jej považuji za základ své výbavy mezi objektivy. Také mi od té doby již nikdy ve výbavě objektiv 80-200mm se světelností f/2,8 nechyběl a patří mezi mé nejpoužívanější objektivy. A to i přes poměrně velkou váhu a rozměry. Naopak, jeho větší váha mně vyhovuje, protože se mi díky ní daří udržet poměrně dlouhé časy závěrky bez použití stativu. Dokladem je například fotografie krokodýla. Určitou nevýhodou je absence stativové patky. Na fotografy, kteří nutně potřebovali používat stativ, myslela firma Manfrotto a vyráběla pro ně speciální držák fotoaparátu a tohoto objektivu, pomocí kterého bylo možno objektiv s fotoaparátem umístit na stativ.
Držák, který řeší absenci stativové patky objektivu Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED – jednoprstencového (materiály firmy Manfrotto) |
Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (dvouprstencový)
Druhý profesionální objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED byl určen pro fotoaparát Nikon F5. Podle některých tvrzení byla elektronika uvnitř objektivu přizpůsobena pro vyšší rychlost ostření, komunikaci a přenášení údajů mezi objektivem a tělem fotoaparátu Nikon F5, než mohl zajistit starší jednoprstencový objektiv. Od svého předchůdce se dále lišil tím, že ostřící kroužek byl oddělen od zoomovacího (tudíž byly dva) a byl vybaven otočnou patkou pro nasazení na stativ. Otočný přepínač pro volbu automatického nebo manuálního ostření se posunul mezi ostřící a zoomovací kroužek zhruba do středu objektivu. Zachován zůstal závit pro filtry 77mm a umístění přepínače rozsahu ostření v přední části objektivu s polohami FULL a LIMIT. FULL pro ostření v celém rozsahu (od nekonečna do 1,5m) a při přepnutí na polohu LIMIT jsou podobně jako u jednoprstencového typu dvě možnosti. Buď byl možný rozsah ostření od cca 2,5m do 1,5m nebo od nekonečna do cca 2,8m. Záleží na tom, v jakém z rozsahů se při přepnutí omezovače zrovna nachází zaostření objektivu.
Řez objektiven Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED – dvouprstencový. Žlutou barvou jsou označeny čočky z ED skla (materiály firmy Nikon) |
Pelikán Nikon F5, objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (dvouprstencový). Čas 1/125, clona 4. |
Sup Nikon F100, objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (dvouprstencový). Čas 1/250s, clona 4. |
Po zakoupení fotoaparátu Nikon F5 jsem se rozhodl obměnit svůj jednoprstencový zoom objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED za novější typ. Musím ale říci, že jsem se těžko loučil s jeho předchůdcem. Výhodou byl fakt, že jak jednoprstencový, tak i nový dvouprstencový objektiv používá stejný typ sluneční clony. Jedná se o bajonetovou sluneční clonu HB-7, která se dá při transportu uchytit na objektiv obráceně a nezabírá příliš místa. Objektiv se, stejně jako jeho předchůdce, dodává v pevném koženkovém válcovitém pouzdře s řemenem CL-43A, ve kterém je objektiv celkem bezpečně chráněn. Toto pouzdro se dá používat jako doplněk k fotografické brašně, do které by se kvůli rozměrům objektiv už nevešel. Přes rameno sice visí, mimo brašny, ještě řemen s objektivem 80-200mm v pouzdře, ale dá se s ním cestovat i takhle. Tento objektiv jsem používal poměrně krátce (asi půl roku), protože jsem pak zakoupil novinku Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D IF-ED.
Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D IF-ED
Zatím posledním objektivem v této světelnosti a v tomto rozsahu je Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D IF-ED. Jak z názvu vyplývá, je tento objektiv vybaven technologií Silent Wave Motor. SWM zajišťuje vysokou rychlost, přesnost a hlavně téměř bezhlučnost automatického zaostřování. Konstrukčně se opět jedná o dvouprstencový zoom objektiv s otočnou patkou pro upevnění na stativ, která je u tohoto modelu navíc i odnímatelná. Filtrový závit je, stejně jako u obou předchůdců, 77mm. Objektiv má vedle zoomovacího kroužku umístěn přepínač režimu M/A nebo M. V režimu M/A stačí pro přechod z automatického ostření na manuální pouze uchopit ostřící kroužek a může se okamžitě a plynule začít ostřit manuálně. Pro přechod zpět stačí uvolnit a opět namáčknout spoušť fotoaparátu. Hned vedle tohoto přepínače je další, kterým lze volit rozsah ostření FULL/nekonečno-2,5m. FULL pro ostření v celém rozsahu (tedy od nekonečna do 1,5m) a po přepnutí na nekonečno-2,5m se vyřadí ostření na předměty ležící blíže jak 2,5m. Mezi ostřícím a zoomovacím kroužkem jsou ještě umístěny po obvodu celkem tři tlačítka pro aretaci zaostřené vzdálenosti. Výhodou tohoto objektivu je dále i možnost využít AF telekonvertorů Nikon TC-14E II a TC-20E II.
Řez objektiven Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D IF-ED. Žlutou barvou jsou označeny čočky z ED skla (materiály firmy Nikon) |
Z tohoto objektivu jsem byl opravdu nadšen. Rychlost a téměř úplná bezhlučnost ostření. Velkou výhodou je i rychlý přechod z automatického ostření na manuální. Stačí prostě uchopit ostřící kroužek a začít manuálně ostřit. Vhodně jsou umístěna i tři tlačítka aretace zaostřené vzdálenosti a dají se dobře používat jak při snímání v horizontální poloze, tak i při snímání na výšku. Co mně trochu vadí, je pouze sluneční clona HB-17, která je asi dvojnásobně větší, než typ HB-7 určený k oběma předchůdcům a ve fotobrašně se pro ni jen velmi těžko nachází místo. Jde sice také otočit a takto uchytit na objektiv, ale její průměr a délka u většiny fotobrašen nedovolí transport tímto způsobem. Bohužel po vyfotografování asi tří filmů se u tohoto objektivu porouchal Silent Wave Motor a musel jsem jej dát do servisu. Technik firmy Nikon při přebírání objektivu výstižně poznamenal, že rychlost ostření mého objektivu je dostatečná tak na závody hlemýžďů, pokud se ovšem nebudou pohybovat příliš rychle. Tímto přirovnáním se také dá zcela přesně popsat, jak se závada projevovala. Měl jsem zrovna před termínem fotografování v několika německých ZOO a tak jsem to viděl černě. Ale firma Nikon se zachovala velmi profesionálně a po dobu opravy mého AF-S objektivu mi zapůjčila jeho předchůdce – Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED stejný model, který jsem dříve měl a asi měsíc před tím prodal).
Přehled parametrů všech objektivů Nikkor AF 80-200mm f/2,8D
Typ objektivu Nikkor | AF 80-200 f/2,8D ED (jednoprstencový) | AF 80-200 f/2,8D ED (dvouprstencový) | AF-S 80-200 f/2,8D IF-ED |
Skupiny/prvky | 11/16 | 11/16 | 18/14 |
Úhel záběru | 30°10´-12°20´ | 30°10´-12°20´ | 30°10´-12°20´ |
Maximální clona | 22 | 22 | 22 |
Nejbližší zaostřitelná vzdálenost /nastavení makro (m) | 1,8 (1,5) | 1,8 (1,5) | 1,5 |
Otáčející se přední část objektivu | ne | ne | ne |
Stupnice vzdáleností | ano | ano | ano |
Filtrový závit (mm) | 77 | 77 | 77 |
Pouzdro na objektiv | CL-43A | CL-43A | CL-73 |
Sluneční clona | bajonetová HB-7 | bajonetová HB-7 | bajonetová HB-17 (je součástí dodávky) |
Váha (g) | 1300 | 1300 | 1580 |
Průměr x délka (mm) | 87 x 187 | 87 x 187 | 88 x 207 |
Barevné provedení | černý | černý | černý nebo šedý |
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Nikon) | již se nevyrábí | 52 900 | 82 900 |
Závěr
Přestože se jedná o konstrukčně i funkčně velmi podobné objektivy, samozřejmě jsou zde rozdíly (některé již zmiňované výše).
Zajímavý je vývoj stativové patky. První typ ji neměl vůbec, druhý ji měl otočnou, ale nesnímatelnou a objektiv AF-S ji má otočnou a snímatelnou.
Otočný přepínač pro volbu automatického nebo manuálního ostření byl původně umístěn hned za clonovým kroužkem. To neumožňovalo úplně nejrychlejší přepínání mezi ostřícími režimy. Navíc byl řešen tak, že při přepnutí z režimu automatického ostření na manuální (či opačně) se otočením posunovala celá, poměrně těžká část objektivu a to vyžadovalo použití větší síly. Druhý zoom-objektiv měl tento přepínač umístěn vhodněji mezi ostřící a zoomovací kroužek. U objektivu AF-S je při zapnutém režimu M/A přechod mezi automatickým ostřením a manuálním okamžitý, pouhým uchopením otočného prstence.
Rovněž sluneční clona doznala změn. Původní velmi kompaktní typ HB-7, určený pro oba objektivy Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED, nahradila u objektivu Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D IF-ED poměrně velká, vykrajovaná sluneční clona HB-17 dodávaná spolu s objektivem.
Mechanická konstrukce všech tří objektivů je velmi kvalitní a plně odpovídá jejich profesionálnímu určení. To samé platí i o optické stavbě, která je rovněž na špičkové úrovni a zajišťuje vysokou kvalitu výsledných fotografií. Zejména objektiv AF-S 80-200mm f/2,8 D IF-ED je díky novější konstrukci a osazení dokonce pěti čoček z ED skel skutečně špičkovým objektivem daného rozsahu a světelnosti.
Pokud bych se měl pokusit tyto objektivy nějak porovnat, výsledek by vypadal asi takto:
Na třetím místě skončil objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (jednoprstencový), jehož asi největší slabinou je absence stativové patky. Ale je faktem, že toto jednak nemusí každému fotografovi vadit a potom také je tu ještě řešení od firmy Manfrotto, jejich šikovný držák. Výhodou je naopak při manuálním režimu ostření možnost rychle bez přehmatávání rukou zároveň měnit ohniskovou vzdálenost jedním prstencem objektivu.
Druhé místo obsadil objektiv Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (dvouprstencový). Má stativovou patku, lépe umístěný přepínač režimu ostření, vcelku dobrou pořizovací cenu a zachovává si poměrně kompaktní rozměry svého předchůdce.
První místo by zcela určitě získal objektiv Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8D IF-ED díky své moderní mechanické konstrukci, špičkové optické stavbě a použití technologie Silent Wave Motor. Všechny tyto vlastnosti jej přeci jen výrazně posunují před oba své předchůdce. Nevýhodou je vysoká cena pořízení, nárůst rozměrů a zejména hmotnosti, jakož i neskladná sluneční clona HB-17.
Dotaz
Dobrý den, spíš než příspěvěk mám dotaz. S tímto typem objektivu zatím zkušenosti nemám, uvažuji o modelu bez “rychlo ostření”, zajímalo by mne jak jsou na tom jednotlivé typy opticky a mechanicky. Již z více stran jsem slyšel, že typy po jednoprstencovém zoomu jsou opticky i mechanicky na tom o poznání hůře než předchozí typ, především při plně odcloněném skle. Jelikož máte zkušenosti se všemi třemi typy, napadle mne jestli jste něco podobného rovněž nepozoroval.
Díky ka
RE: Dotaz
Podobný názor jsem také slyšel, ale praxe mi to nepotvrdila. Dokonce podle nezávislých testů by mělo být pořadí asi toto: 1.- typ AF-S, 2. – typ jednoprstencový, 3. – typ dvouprstencový bez AF-S. Ale upozorňuji, že rozdíly mezi jednotlivými typy jsou velmi nepatrné. V praxi jsem často používal a používám objektivy úplně odcloněné a problémy s kresbou či kontrastem jsem neměl se žádným z nich. Fotografoval jsem celkem se čtyřmi objektivy této skupiny (1x jednoprstencový, 2x dvouprstencový a 1x AF-S).