Objektiv s nepochybně zajímavým a neobvyklým rozsahem ohniskových vzdáleností zaujme už na první pohled. A co na ten druhý…? Pojďme se na něj tedy podívat podrobněji. Měl jsem k dispozici variantu pro bajonet Nikon.
Úvod
Balení objektivu je kvalitní a dává tušit cosi o tom, že v rukou nedržíme běžnou, takříkajíc spotřební optiku. Objektiv je dodáván v pevném, uvnitř tvarovaném pouzdře kvádrovitého tvaru. Součástí balení jsou také víčka na oba konce objektivu (docela zajímavé je, že přední krytka se nasazuje na zvláštní adaptér, jakýsi prstenec, protože „vykouslá“ sluneční clona není odnímatelná a přední čočka je velice vypuklá). Hmotnost, kovový bajonet, povrchová úprava a také viditelné označení EX – to všechno jsou znaky nejlepší řady objektivů Sigma, kam patří i tento kus.
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG Aspherical |
Technická data
Ohnisková vzdálenost | 12–24mm (ekvivalent pro Nikon DSLR 18–36mm) |
Skupiny / prvky | 12 / 16 |
Úhel záběru | 122° – 84,1° |
Maximální clonové číslo | 22 |
Minimální zaostřovací vzdálenost | 0,28 m |
Zvětšení | 1 : 7,1 |
Clonový kroužek | ne |
Otáčející se přední příruba | ne |
Stupnice vzdáleností | ano |
Závit filtru | ne (pouze želatinové filtry vkládané za objektiv) |
Sluneční clona | pevná, tvarovaná |
Pohon AF | motor vestavěný v objektivu |
Rozměry (průměr × délka) | 87 × 100mm |
Hmotnost | 615 g |
Bajonet | kov |
Varianty bajonetu | Canon EF, Minolta AF (D), Nikon AF (D), Pentax AF, Sigma SA |
Současná cena | cca 26.000 Kč |
Ohnisková vzdálenost a její limity
Ani jsem nevěděl, že se takový zoom vyrábí, ostatně je to poměrně novinka. U jiných objektivů se ohnisková vzdálenost porovnává s nějakým referenčním objektivem, jestli např. uváděných 24mm je opravdu 24mm. U této Sigmy to ani pokusem ověřit nelze (zejména ne na dolním konci rozsahu ohniskové vzdálenosti), protože jsem prostě jiný objektiv 12mm neměl. Nezbývá než věřit – ostatně pokud by místo 12mm bylo ohnisko třeba 13mm, je to asi jedno. Na horním konci, tedy u 24mm, se uváděná ohnisková vzdálenost shoduje s 24mm uváděnými na zoomu Sigma 24–70mm.
Ohnisková vzdálenost 12–24mm platí pro kinofilm nebo pro digitální snímač velikosti 24 x 36mm (těch zatím moc není). U Nikonu D100, který jsem měl k dispozici, se ohnisková vzdálenost přepočítává s koeficientem 1,5x, odpovídá tedy rozsahu 18–36mm). Těšil jsem se, že objektiv vyzkouším na analogovém těle a užiji si nevšední perspektivu 12mm ohniska. Jenže…
Kompatibilita – záhada a problém
Výrobce v přiloženém letáku výslovně uvádí, že v případě Nikonu by měl být objektiv 100% kompatibilní s těly, která podporují objektivy řady G, tedy ty, kde se clona nastavuje na těle přístroje, neboť objektiv nemá kroužek pro nastavení clony. Výrobce nikde neuvádí, že by byl objektiv určen pouze pro digitální zrcadlovky, ani na webových stránkách Sigma není zařazen mezi objektivy pro DSLR. Měl jsem k dispozici několik různých těl AF – Nikon F65, F75, F801s a N90s. Nikon F65 a Nikon F75 podporují objektivy G bez omezení. Nikon N90s (americký ekvivalent F90X) a F801s objektivy G podporují jen částečně (pouze v režimu předvolby času S a v programovém režimu P). Protože má objektiv integrovaný motor, odpovídá u Nikonu označení AF-S; tyto objektivy by měla všechna výše uvedená těla podporovat (F801s alespoň částečně).
Na analogových tělech se ovšem Sigma chovala více než divně – jako nevyzpytatelná slečinka. Někdy zaostřovala, někdy ne. Nepodařilo se mi přijít na to, čím se to řídí. Zkoušel jsem isopropanolem očistit kontakty objektivu i přístrojů a nenastala žádná změna. Když se mi to stalo u prvního těla, zkoušel jsem tamtéž jiné objektivy a ty fungovaly bezchybně. Definitivním důkazem, u nějž mi však dosud není znám důvod, že je to vina Sigmy, byla zkouška na jiných tělech a pro klid duše také na F100, která by měla podporovat prakticky všechny typy AF-objektivů s bajonetem Nikon, ať už mají vestavěný motor, nebo jsou poháněny náhonem z těla přístroje. Nakonec se podařilo pořídit několik málo snímků na film, ovšem přesvědčování, aby objektiv zaostřoval (několikeré vypnutí a zapnutí přístroje, sejmutí a nasazení na tělo, nastavení stupnice zastřování do jedné z krajních poloh, přepnutí AF / MF…), se z fotografování stala otrava a nikoli potěšení, čímž by mělo být především.
Na dotaz, zda není objektiv určen jen pro digitální přístroje, mi neuměl odpovědět ani prodavač renomované fotoprodejny, ani tuzemský distributor. Pak mě napadlo, že by to mohl být problém jen tohoto konkrétního kusu. Zmíněný prodavač mi ale řekl, že na podobnou věc si stěžuje několik lidí, kteří si u nich objektiv koupili a pak ho s popisem podobného problému, jaký jsem měl já, reklamovali. Nevím, jak reklamace dopadly, protože v té době byly v řízení.
Shrnuto a podtrženo – tento problém, u nějž nikdo (snad zatím) nezná řešení, učinil v mých očích tuto Sigmu o dost méně zajímavou (a přitom objektivy Sigma používám hodně a k plné spokojenosti…). Proč jsem nezaostřoval ručně? V hledáčku – a to i na N90s, kde je obraz opravdu velký – je při nastavení na 12mm téměř vyloučeno ručně zaostřit, protože všechny objekty jsou přímo miniaturní…
Zbýval Nikon D100. Zde se objektiv choval ve srovnání s analogovými těly téměř způsobně, výpadky zaostřování se projevovaly jen zřídka a to jen na ohnisku 12mm (tj. 18mm skutečné ohniskové vzdálenosti) v případech nekontrastní scény a takových těch typických situacích, kdy AF zlobí – např. velké stejnobarevné plochy apod. Ovšem kouzlo ultraširokoúhlého objektivu vezme na digitálu za své – najednou je z něj 18mm a to už není nic tak výjimečného. S DSLR tedy objektiv funguje lépe, ale zase přijdeme o reálné ohnisko 12 až 18mm, kvůli kterému si většina lidí objektiv pořídí. Pochybuji, že někdo zakoupí tento objektiv hlavně kvůli 24mm, na to se nabízí mnoho jiných – a především levnějších – variant.
Ovládání a ergonomie, dílenské zpracování
Objektiv je povrchově upraven velmi solidně, má černošedou barvu a hmota v sobě obsahuje jakási stříbřitá zrnka, které vyvolávají přímo kovový dojem. Nijak jsem materiál násilně nezkoumal, ale přesto myslím, že je to plast. Bajonet je naproti tomu zcela určitě kovový, jak je u firmy zvykem. Výrazný nápis EX a zlatý proužek řadí objektiv k nejvyšší řadě výrobce, čemuž odpovídá i dílenské zpracování – žádné vůle, hrany, nic rušivého. V návodu je napsáno, že u Nikonu (a myslím že i u Canonu) je možno pohybovat zaostřovacím kroužkem i v případě, že je nastaven AF režim. U podobně stavěných objektivů (tedy s třecí spojkou v AF mechanismu) má tato funkce význam v tom, že bez jakéhokoli přepínání a bez odnímání přístroje od oka je možno začít ostřit ručně, přesněji řečeno kdykoli zasáhnout do automatického zaostřování. Poněkud mi ovšem konkrétně u tohoto objektivu uniká smysl této funkce, protože ručně je – zejména při ohnisku 12mm – přesné zaostření prakticky nemožné.
V bajonetu je vsazen rámeček pro zasouvání želatinových filtrů – vpředu závit na filtry chybí, protože i ta nejtenčí obroučka filtru by při ohnisku 12mm musela způsobit vinětaci. Filtry se tedy vkládají dozadu, v podstatě mezi objektiv a tělo. Pro výrobu želatinového filtru je od výrobce přibalena kovová šablona pro úpravu fólie do správného tvaru. Manipulace s takovými filtry a jejich případná výměna nemá nic společného s komfortním a rychlým ovládáním při fotografování, ale jinak to prostě nejde, klasicky dopředu zkrátka filtr nenasadíte; troufám si tvrdit, že to nepůjde ani s filtry Cokin nebo Lee. Tato věc ale vyplývá z konstrukce objektivu a hlavně z extrémně krátké ohniskové vzdálenosti, nelze ji proto mít Sigmě za zlé.
Protisvětlo, barevné podání, ostrost atd.
Čím má objektiv kratší ohnisko, tím je náchylnější k tvorbě odlesků. Tuto skutečnost ale v poslední době ovlivňuje spíše konstrukce než ohnisková vzdálenost. Objektiv má pevnou tvarovanou (vykousanou) sluneční clonu, nelze ji sundat, což je dobře hned ze dvou důvodů. První je bezpečnostní – přední čočka má téměř polokulovitý tvar a bez clony, která tvoří kolem jakousi ohrádku, by byla velmi zranitelná. Druhý důvod je fotografický – polokulovitá čočka má velký povrch, objektiv velký úhel záběru, tudíž je celá soustava dost citlivá na protisvětlo. Ovšem musím konstatovat, že v otázce protisvětla a reflexů Sigma velmi překvapila – i při 12mm se sluncem v záběru jsou reflexy velmi malé a méně rušivé než u řady jiných objektivů, často s výrazně delším ohniskem. Zajímavá je na tomto nejkratším ohnisku především neobvykle velká deformace perspektivy. Někomu se může zdát, že např. sbíhání svislých linií je až příliš výrazné, a vnímat ho jako chybu, ale stejně tak se dá tímto jevem zdůraznit monumentalita a velikost staveb či jiných vertikálních objektů. Je to poměrně speciální objektiv, a tak také zvláštně “vidí”; ostatně u rybího oka taky nikdo nevnímá deformaci prostoru jako chybu, ale jako zajímavost.
Barevné podání se mi zdálo být neutrální, ovšem zde jsou měřítka značně relativní. Při porovnání s jinými objektivy jsem se musel spokojit s delším ohniskem, nejkratší sklo, které jsem měl, byla pevná Tokina AT-X 17mm f/3.5 – ta měla barevné podání zcela stejné. Ostrost Tokiny byla lepší, a to i v krajích a při odcloněném objektivu – ovšem zde porovnáváme hrušky a jablka, jiné ohnisko a jiný charakter objektivu. V zásadě se ovšem dá říci, že Sigma v ohledu ostrosti nezklamala. Pořídil jsem kolem 80 snímků v nejvyšším rozlišení a v celém rozsahu clon. Zde uvádím pouze srovnání s Tokinou, protože pro ohnisko 12mm srovnání zkrátka chybí. Navíc webové rozlišení nedává zrovna o ostrosti v krajích dobrý přehled, berte to jen jako ukázku.
V krajích je ostrost největší při cloně 8 – 13, tedy ve středu clonového pole, což se dalo čekat, neboť tomu tak je u drtivé většiny objektivů. Při vyšších clonových číslech se kresba i ostrost už zase mírně zhoršuje, protože se projevuje lom světla na clonových lamelách. Objektiv – jakkoli by se to při této extrémně malé ohniskové vzdálenosti dalo očekávat či se toho alespoň obávat – téměř vůbec nevinětuje, a to ani při nejmenším zaclonění a ohnisku 12mm.
Sigma, ohnisko12mm, clona 4.5 |
Sigma, ohnisko12mm, clona 11 |
Sigma, ohnisko12mm, clona 22 |
Sigma, ohnisko 17mm, clona 11 |
Sigma, ohnisko 15mm, clona 11 |
Tokina, 17mm, clona 11 |
Sigma tedy dle mého názoru nevykazuje velké rozdíly v kresbě či ostrosti mezi nejkratším a nejdelším ohniskem; u kinofilmu je to možná jinak, ale výše uvedené problémy s kompatibilitou mi nedovolily pořídit více snímků na film (pokud s tímto máte nějaké zkušenosti, připojte je prosím do komentářů).
Závěr
Vlastně moc nevím, co napsat. Přestože by měl objektiv fungovat na analogových i digitálních tělech, není tomu tak. Pokud si přístroj koupíte pro použití na DSLR, asi nebudete mít větší problémy. Dobře si ale rozmyslete, jestli opravdu potřebujete reálné ohnisko 18mm (12mm x 1,5) – objektiv není z nejlevnějších. Máte-li analogový přístroj, opravdu důkladně si vše vyzkoušejte před koupí, abyste nelitovali (hlavně u Nikonu). Záhadná kompatibilita je rozhodně největším záporem objektivu.
Jinak jsou fotografické kvality opravdu dobré, alespoň u digitálních přístrojů, které používají vlastně výřez plného obrazového pole, které objektiv zobrazuje. Na filmu – jak už jsem několikrát konstatoval – se mi toho moc vyzkoušet nepodařilo. Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG Aspherical v mých očích tedy zůstává zajímavým a vpravdě průkopnickým pokusem (a ty přece mívají nějaké ty mouchy), který bych rád pochválil, ale zároveň mi v tom brání jeden nepříjemný otazník.
Ilustrační fotografie byly pořízeny přístrojem Canon 300D s objektivem Canon 100mm f/2.8 Macro USM.
Testovaným objektivem snímala těla Nikon F65 a Nikon D100.
objektiv i pro analog?
no mozna se mylim, ale DG v nazvu objektivu znamena, ze objektiv je urcen pro digitaly – tedy na kinofilm bude v krajich kreslit spatne a daji se predpokladat nejake problemy. Nerikam, ze to jej ospravedlnuje z podivneho chovani ale bylo by dobre se o tom v clanku alespon zminit.
Full time manal bude asi proto, ze objektiv ma HMS motor (alespon tam kde je to podporovano telem) a tam je IMHO FTM vzdy. Jedna se tedy spis o vlastnost ostriciho motoru obecne, ne konkretniho objektivu…
Ale jak trikam, je mozne ze se uplne mylim…
RE: objektiv i pro analog?
nejak se prepisuju
full time manual a HSM samozrejme..
RE: objektiv i pro analog?
Ono to asi nebude tak jednoduché, protože ani tuzemský distributor (Hama) na můj dotaz neuměl spolehlivě a jednoznačně odpovědět, jestli tedy je objektiv určen výhradně pro digitály, nebo není. Ani na stránkách výrobce není uvedeno, že je jen pro DSLR (není v sekci “Digital Zoom” – tyto jsou označeny “DC”).
Ostatně pokud je objektiv použitelný i pro bajonet Minolta, nemůže být jen pro digitály, protože žádná digitální zrcadlovka Minolta s výměnnými objektivy neexistuje.
Označení “DG” podle mých – sice ne zcela explicitních – zjištění znamená, že objektiv (nebo např. blesk) Sigma je použitelný i pro DSLR, nikoli však výhradně. Stejně tak je to zmíněno i v uživatelském manuálu přiloženém k tomuto objektivu.
http://www.sigma-photo.de
Na této adrese http://www.sigma-photo.de/weitwinkel/weit17.html je v němčině DOSLOVA zmíněno, že “analogovému fotografovi se zde nabízí plné využití obrazového úhlu 122°”, tudíž je asi počítáno, že by objektiv měl fungovat i na analogu…
RE: RE: objektiv i pro analog?
Já jsem označení DG z materiálů Sigmy pochopil jako “zvlášť digitalisti z něj budou mít radost”. Vždyť jsou takhle značována výhradně krátká ohniska a světelné objektivy.
RE: objektiv i pro analog?
DG znaci “optimalizovano pro digi” – jenom pro digi je DC
RE: RE: objektiv i pro analog?
Nikon oznacuje objektivy pismenem G v pripade, ze nemaji clonovy krouzek a clona se tedy prepina jenom skr telo fotoaparatu.
objektiv i pro analog?
Vysvetleni vsech tech DG, DF, APO atd. najdete na http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/
adaptér
“přední krytka se nasazuje na zvláštní adaptér”
– není to adaptár na krytku, ale hlavně na filtry 🙂
RE: adaptér
beru zpět – měl sem špatné info
RE: adaptér
To jste tedy na pořádném omylu! Jednak “adaptér” – či jak tomu budeme říkat – nemá žádný závit, ale především po jeho nasazení a nastavení ohniska na 12 mm je ho vidět, a to zdaleka ne jen v krajích… Předpokládám, že viěntaci sahající asi tak do třetiny obrazového pole byste na snímku nechtěl!
Je to adaptér na krytku, protože na tvarovanou a pevně namontovanou clonu nic nasadit nejde a navíc by tam překážela velmi vypuklá přední čočka.
Jediné použitelné filtry jsou opravdu želatinové, vkládané ZA objektiv.
RE: adaptér
Vlastním též SIGMU, ale 15 – 30 mm. Objektiv je stejné konstrukc jako výše zmiňovaný. Filtr na přední část objektivu nasadit jde!! Je nutné použít nasouvací tubus, který má závit (nikolv jen drážky) pro nasazovací krytku. Přední část tohto tubusu je vysunuta před vykrojenou sluneční clonu. Do ní lze našroubovat clonu, což také používám. Upozorňuji však, že dochází k vignetaci, která je však ještě mimo velikost plochy čipu. Pro plné políčko by přirozeně tato kombinace nešla použít! Jelikož tutbus má závit, tuším, že v tomto případě 77 mm, tak předpokládám, že výrobce toto použití předpokládal. J.
Sigma s Canonem
Tuhle Sigmu jsem zkoušel s EOSem 30 a šlapala jako hodinky, včetně zaostřování.
RE: Sigma s Canonem
Ako si bol spokojny s kvalitou ??
Velice o tomto objektive uvazujem.
mam Sigmu 24-70 a som s nou velmi spokojny, ked som videl toto sklo hned som sa potesil
RE: RE: Sigma s Canonem
V rozích je asi trošku měkčí, ale 12mm je tak atraktivní záběr, že se na nějaké studium ostrosti hned zapomene. Myslím, že celá řada EX je minimálně nadprůměrná, někdy dokonce úžasný skla (105/2.8; 70-200/2.8,….) a jejich kvalita je naprosto dostačující, někdy i pro profesionální použití. Pak už je to jen v rukách.
Můj názor na široký zoom skla je ale ten, že v 90% případů člověk používá stejně největší záběr a zbytek rozsahu zoomu nevyužije, tak je lepší zvolit pevný ohnisko (méně reflexů a větší světelnost). Pokud samozřejmě na trhu je vhodná náhrada. V tomto případě asi 14mm EX.
RE: Sigma s Canonem
Mám Sigma 14mm, který nechtěl spolupracovat s mým bývalým Canon EOS 1000 FN, ale s novým tělem EOS 33 pracuje perfektně. Asi bude ten problém v řídící software objektivu !!!
Ach ten Nikon…
Jo jo, Canon slape jak hodinky, skoda, ze to netestovali s Canonem, ten takove problemy nema. Nikon v tom ma zmatky :-).
RE: Ach ten Nikon…
Milos: Že by z tebe mluvila závist, že Canon doposud nebyl schopen vyrobit zoom podobného rozsahu ? Mimo jiné Nikon začal dělat zoom 12-24 jako první na světě (i když jen pro D-SLR – tam je ale asi jeho primární určení), stejně jako rybí oko pro D-SLR. Canon je sice největší výrobce D-SLR ale ve sklech má značné mezery a má ještě hodně co dohánět ….
RE: RE: Ach ten Nikon…
Nikon????
aaha hej to som pocul, jasne, minule som to videl predavat vietnamcov na trznici.
dobry pomer cena vykon :-)))))))))))))))))))))))
…. to som chce iba nastvat michala :-))
jh.
RE: RE: RE: Ach ten Nikon…
Janci: ;o)))))
RE: RE: Ach ten Nikon…
Canon ma hlavne full size snimac, takze proc by mel dohanet mensi rozmery…
za druhy ma asi tri rozmery snimacu s ruznymi koeficienty prepoctu, takze pro ktery z nich by mel vyrabet objektivy?
za treti, stejne fotim na film, takze nemam problem… :o))) a stejne, kdo je z amateru schopen si koupit originalni objektivy??? Krom setovyho nemam od canonu nic…….. na to proste nemam.
Vladano
RE: RE: RE: Ach ten Nikon…
to Kapsa: Tak ten nikon 12-24 pro digi bych si teda v pripade nikonu ani nekoupil, ani ten nikon bych si nekoupil. Co bych asi pak s tim objektivem delal po prechodu na full frame snimac, na ktery driv, nebo pozdeji stejne vetsina z nas prejde (hlavne canonaku), pak bych si s tim objektivem asi podlozil stul. Canon objektivy pro crop 1,6× nedela /zatim krome setaku 18-55), protoze nej digi maji vetsi snimac, nez s crop 1,6×. Takze ja kupuju jenom objektivy i pro plny format. Zatim pouze “L”, ale myslim, ze tato Sigma se fakt povedla, a vykon cena je na dobre urovni, stejne tak, jako u Sigmy 70-200 2,8. Takze asi do te 12-24 pujdu. Zkousel jsem ji na svem tele 300 D na interkamere a slapala jak hodinky. NO PROBLEM.
Existuje…
Milane, digitální zrcadlovka pro objektivy Minolta AF existuje asi tak 7 – 8 let…
:-)))
http://www.stativ.cz/redakce/view.php?cisloclanku=2004051901
RE: Existuje…
Jenze to neni fotak, ale Borg. To telo s tvarem svedcicim o hodne rychlem roubovani dvou evidentne nekompatabilnich kusu hmoty vazici bez objektivu, pameti a baterek vic nez kilo primo rika – Odpor je marny, budete asimilovani. Urcite to ma i vyrazene na obalu 😉
RE: Existuje…
Měl jsem na mysli běžný prodej, tohle je něco dost výjimečného a v obchodě to asi hned tak neuvidíte, tudíž se pro takové modely nevyplatí vyrábět v poměrně velkých sériích objektivy… Měl jsem původně tedy napsat: běžně prodávaná zrcadlovka Minolta s výměnnými objektivy.
RE: Existuje…
No, pěknej hybrid, ta digitální minolta… Nevím kde, někde na webu jsem viděl víc podobných. Z Nikona F 5, z Canona EOS 1N atd. Fotí s tim vůbec ještě někdo?
Lákavý objektiv, hrozný článek
Zdravím!!
Zatím nejhorší článek od Vás, pane Sýkoro.. nedotažený a jako by to psal člověk nikdy v ruce nedržící objektiv. Je to škoda.
Jinak je ten kousek opravdu velmi lákavý s cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz! A není pravda, že Sigma na svých stránkách nemá nic napsáno, stačí se jen pozorně dívat a číst. Hned v úvodní flešovce na http://www.sigma-photo.com/ píší “superb ultra-wide zoom for film and digital”, nemluvě o tom, že ve specifikacích je ten úhel 122°-84°.. Ale oproti aparátu Bessa a možnosti pevného objektivu Voigtlander 12mm je to porádny macek… :o))
Preju dobré svetlo! Vladan
RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Delam na Flexaret/P6. Prave se snazim spocitat, na kolik let mi bude stacit 25 tisic, kdyz nafotim rocne asi 70 filmu….
Hezke svetlo vsem!
RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Mňa by zas zaujímalo, ako budeš s tým svojim Flexaretom fotiť širokouhlo. Ale na to máš možno Smenu 8M, že.
RE: RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Poodejdu si dal (po slovenky dalej). A pokud to nepujde, kvuli protejsimu domu, tak udelam fotky dve, no a spojim je.
U P6 nasadim sirokac Flektogon, sehnal jsem ho cca za 2 tisice Kc.
Par kroku za 25 taliru – slusny, ne?
RE: RE: RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
A uz jste tady tu teorii vykladal vyrobcum? Ze je dobre delat jenom 50/80 mm a kdyz je potreba tak si popojdu dopredu, pripadne couvnu?
cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Jeste k te Smene. Mozna se Ti to bude zdat neuveritelne, ale optika tohoto stroje (machri ted nasadi opovrzlivy kukuc, ahoj!) je lepsi, nez objektiv zoom Canon 28-400mm. Aspon domy ze Smeny maji rovne zdi a more neni vypoukle, kdyz uz nic jineho…
Ahoj na Slovensko, a mysli hlavou a ne podle predstav marketingovych development inzenyru.
RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Objektiv Canon 28-400 vypadá docela zajímavě. Kde jsi, milý Jardo, takový viděl???!
RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Asi 28-200 nebo neco jineho. Co ja vim. Ale to je jedno, jsou to objektivy z tak vyraznymi vadami, ze prave ta Smena ma to sklo s jistotou lepsi.
RE: RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Pokud toto napíšete, aniž byste uvedený objektiv měl aspoň v ruce (chtít po Vás abyste s tím fotografoval by bylo asi příliš…), nevidíte si na špičku nosu!
RE: RE: RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
No, Huberte, aspon ze vidim dal nez na spicku nosu.
Mel byste vedet Huberte, ze princip konstrukce tzv. zoom objektivu v soucasne dobe ani neumoznuje odstranit uvedene opticke vady.
Ja tomu verim tak, jako ze verim, ze motor pohaneny naftou je skutecne na naftu – a abych uveril, nemusim si proto takovy motor zrovna kupovat a mit ho “v ruce” jak rikate.
Jeste jedna drobnost. Na jakemsi americkem serveru jsem se docetl, ze nejostreji kreslici objektiv na svete je – stativ. Z pocatku jsem si myslel, ze je to vtip, ale neni. A maji vlastne pravdu. Vezmeme-li v uvahu rozptylovy krouzek ne vetsi nez 0,01 az 0,02mm (nutny pro ostrou zvetseninu 18x24cm z kinofilmu), tak si muzete lehce spocitat, jak nepartna uhlova rychlost pro f=50mm staci na nedodrzeni velikosti tohoto parametru. U objektivu s delsi f je to jeste nepriznivejsi. Tak napriklad i takovy Industar (Made in USSR) hrave vykresli rozptylovy krouzek ne vetsi, nez 0,005mm, tedy splnuje ostrost pro daleko prisnejsi meritka – ale jen s tim nesmite v ruce “cuknout”, no a to je prave ten stativ.
Jinak zpatky k zooms. Tyto typy v soucasne dobe nemaji sanci na pevna ohniska. Je pravda, ze jsou vyjimky, ale ty presahuji rozumnou hranici jak cenovou (>100tis Kc), tak vahovou (korekcni cleny).
Hezky den vsem.
RE: RE: RE: RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Brr, s takovou teorií na mne! Děláte-li zvětšeniny metr na metr, tak tam opravdu se zoomem nevystačíte. Při zvětšeninách tak 30×40 ano. Ne ovšem s nějakým setovým plasťákem. A za slušný (nejen…) zoom při jisté dávce opatrnosti nemusíte (v bazaru) dávat nijak dlouhý peníz. On se občas i nějaký objektiv (i relativně levný) výrobci opravdu povede. Příkladem budiž Zuiko 35-70mm 1:3,6. S pozdravem a přáním pěkných snímků!!!
RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Chudoba vraj cti netratí, ale tiež nikoho neoprávňuje tvrdiť bludy.
Chceš povedať, že s Flexaretom si schopný urobiť fotku ako je napríklad ten blinker škodovky odfotený v článku? Môžeš si poodísť (po česky poodejít) ako ďaleko chceš, takýto efekt nedosiahneš.
Ad Smena: Videl si už niekedy fotky urobené Smenou v protisvetle? A čo ostrosť mimo stred? Zväčšenina 30×40? Škoda reči.
RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Bys mel pravdu, kdyby uroven a uspesnost vytvorene fotografie byla primo umerna cene fotovybaveni.
Ale v praxi to tak neni. Podivej se na dilo napr. J. Sudka, ten urcite nemel nouzi, a delal na predvalecne masine. No, a soucasni fotografove, se vsemi zoomy, prumernymi a bodovymi merenimi, pixlemi, MC vrstvami a buhvi cim jeste – jsou daleko vzadu, a krome jejich pribuznych nikdo nebude vedet, ze neco vytvorili. (Z jejich pocinani mohou mit uprimnou radost snad jen marketingovi pracovnici vyrobcu fotovybaveni).
Nicmene Ti preji, abys byl bohaty, a mels prilezitost oslnovat turisty na Vaclavaku vybavou nejmene za pul miliomu slovenskych korun..
RE: RE: RE: cenou u nás kolem 25000,- za slušný peníz
Mno, turisti na Václaváku by výbavu za pol milióna zrejme nespoznali, ani keby im padla na hlavu. Teda, nie že by som ju mal 🙂
Čo sa týka Sudka: to asi nebude najlepší príklad na ilustráciu. On bol geniálny a dokázal vytvoriť úžasné dielo NAPRIEK nedokonalosti predvojnovej techniky, nie vďaka nej.
Porovnávajme radšej amatérov. Keď sa pozriem do dedovho albumu a na svoje fotky, vidím dosť zreteľný rozdiel. Nie, nie som proti nemu žiaden lúmen. On so svojim mecháčikom (tiež dosť drahým na tie časy) jednoducho nemohol dokázať to, čo ja so zrkadlovkou s kvalitnými objektívmi, autofokusom a všelijakými vymoženosťami dnešnej doby.
Necháp ma zle. Samozrejme že z blbca sa nákupom drahej techniky nestane fotograf bude to furt ten istý blbec, akurát s foťákom na krku. Ale tvrdiť, že moderný ultraširokouhlý zoom a komunistický 80 mm triplet je skoro to isté a že tú Sigmu sa preto neoplatí kúpiť, je (prepytujem) úplná volovina.
sigma 15mm
ocenil bych kdyby se na chvilku zapomelo na zoomy a treba nekdo napsal rec na pevnou 15mm sigma neb je za pekny peniz a ekvivalentni nikkor stoji 90 000 🙂 to ze by to na D100vce bylo 20mm by mi vubec nevadilo
ps nenasel nekdo neco na netu o sigme 15mm dik
RE: sigma 15mm
sigma 15mm je FISHEYE,
asi mas na mysli 14 F2,8 EX ASPHERICAL HSM :o))
nekde jsem videl srovnani se Zenitarem 16mm fisheye a nebyla o moc lepší (co se rozlišení v rozích týče)
ale kde to bylo, čert ví… :o)
RE: RE: sigma 15mm
Srovnavat neco se Zenitarem, je tak trochu od veci. Par Zenitaru jsem zkousel a kazdy byl uplne jiny. Tekze srovnani trochu kulha …. jinak co se kvality recenze tyce … pane recenzente, co si myslite, ze se pozna z vami prilozenych testovacich fotek? To myslite vazne?
J. Zednik
sigma 14mm
tuto
http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/
RE: sigma 14mm
Test na Sigmu 14/2.8 EX ASPHERICAL vyšel v Photo Life 2-3/2003.
Jaký je smysl takové recenze?
Opravdu Vám nerozumím, k čemu tento test měl být? Jediné co jsem se dozvěděl zajímavého, že objektiv blbne na tělech nikon. Jinak 0 bodů, opravdu považujete toto za dostatečné hodnocení a uživatelský test??
“V zásadě se ovšem dá říci, že Sigma v ohledu ostrosti nezklamala. Pořídil jsem kolem 80 snímků v nejvyšším rozlišení a v celém rozsahu clon. Zde uvádím pouze srovnání s Tokinou, protože pro ohnisko 12mm srovnání zkrátka chybí. Navíc webové rozlišení nedává zrovna o ostrosti v krajích dobrý přehled, berte to jen jako ukázku.”
K čemu ukázka? Náhled velké zvětšeniny bez té zvětšeniny?? Ukázka nikomu nic neřekne.
Psát o konkrétně měřitelné a lehce porovnatelné věci jako je ostrost v takových frázích? Nerozumím. K čemu to je? .. Proč nedat čtnenářum pár snímků v plném rozlišení a nesrovnat objektiv například ještě s Simgou 15-30 a Canonem 17-40 které mohou být ekvivalentem? Snímky které zde ukazujete. Značně zrnité a 770px široké? Nezlobte se na mě, ale pří 300dpi – běžné tiskové kvalitě nám to vychází na fotku o velikosti něco přez 6cm na šířku… Vyrábíte snad fotky na poštovní známky. Myslím, že když už do testování vložíte nějaký svůj čas je škoda že to neděláte pořádně.
S pozdravem,
Ondřej Rytíř
RE: Jaký je smysl takové recenze?
Tohle je prostě problém internetu – samozřejmě jsem mohl dát odkaz na 6 MB fotografii, jenže máme (nejen já, celá redakce) zkušenost s tím, že mnoho lidí nám pak vytýká příliš velké soubory, které jsou použitelné jen pro někoho, kdo má pevnou linku a i tak trochu trpělivosti… Takže jsem chtěl dodržet cosi, co jsme si dohodli. (V časopisech tištěných ofsetem taky moc přesvědčivě nezjistíte rozlišení a přesto jste ochotni věřit tomu, co se tam píše…). Příště se polepším :-).
A s tím Canonem – netestovali jsme na Canonu, protože dealer nabídl bajonet Nikon. Ono to také není tak jednoduché, že si poručíte a hned se všichni předhánějí, co vám kde kdo půjčí.
Když tedy někdo budete mít k dispozici jiné objektivy a jejich srovnání, neváhejte napsat článek, přece jsem nikdy a nikdy netvrdil, že to umím nejlíp… Beru to tak, že se tedy – soudě dle odezvy – tento článek nijak zvlášť nepovedl a pokusím se si z toho vzít do budoucna nějaké poučení. Nicméně děkuji za tipy a také za to, že se diskuse nezvrhla v přehlídku urážek, jak jsme toho mnohdy leckde svědky.
RE: RE: Jaký je smysl takové recenze?
Nechci rejpat, ale co takhle udelat vyrez ze stredoveho pole a vyrez pri kraji v plnem rozliseni (tedy kompromis vzhledem k velikosti souboru) ?
Jinak by me docela zajimalo srovnani s Nikkor 12-24mm DX
Prvy krat …
Zial musim prvy krat (cca od roku 2002) skonstatovaj aj ja, ze som trosku sklamany, ked som videl ten titulok ohromne som sa potesil, ale vobec nic som sa nedozvedel (ja mam canona).
Prave pri ohn. vzd. 12 a oznaceni DG by ma ohromne zaujimalo ako sa ten objektiv sprava na kinofilme.
Pocul som take vyjadrenia, ze co mala sigma shit-ove sikokace, tak ich oznacila DG a predava ich za dvojnasobnu cenu digitalistom.
Keby ste prosim ten testik mohli urobit pre canonovy bajonet pre digi aj pre analog a napisat aky mate na to nazor, uplne stahujem celu svoju kritiku (ostrenenie, kvalita v rohoch, atd.).
Mozem pozicat canona eos 30, ak by ste taku staru sunku uz nemali do testu :-))))))).
Sevce, drz se sveho kopyta…
Tak dobre jsem se uz dlouho nepobavil! C’est ça!
Chtel bych “autora” recenze zdvorile pozadat, aby se dale venoval jen svym hradum a zamkum a neprivadel do rozpaku ponekud znalejsi ctenare svymi “recenzemi”.
Tato recemze navíc vypada, jako by byla psana na objednavku “renomovane fotoprodejny”, ktera chce s temito nepodarenymi objektivy vydelat alespon na mnozine digimanickych cvakalku.
Ale je to muj subjektivni nazor a mozna se mylim… N’est-ce pas?
RE: Sevce, drz se sveho kopyta…
Teda ne ze by na tom clanku nebylo co kritizovat, ale brat ho jako reklamni je uz cira paranoia. Na me tedy dela dojmem, ze objektiv s analogem nechodi a k pouziti na digitalu se Milan stavi dost rezervovane. Podle me se dokonce prave v tom myli, nasazeni tohoto rozsahu na digital je velmi zajimava moznost.
RE: Sevce, drz se sveho kopyta…
Reklamní článek to určitě není, neboť takové vůbec nepublikujeme, nehledě na to, že jsme měli objektiv zapůjčený od distributora, nikoli od prodejny.
Zkušenosti
Sám o něm taky uvažuju, do budoucna bude asi nějaká DSLR, teď mám F 80. Souhlasím, že takovouto recenzi mohu napsat, aniž jsem ten objektiv kdy měl v ruce. Pouze mě vystrašila ta nekompatibilita, ikdyž je to poprvé, kdy o tom problému slyším, přečetl jsem pár recenzí, ale nikde se o tomto problému nezmiňovali. A mimochodem, mluvil jsem s člověkem z Fotoobchodu a ten tvrdil, že jsou největší prodejci Sigmy v CZ, že jich pár prodali a že neměli jedinou reklamaci… Máte s ním někdo konkrétní zkušenosti ať už vzhledem k zmíněné nekompatibilitě, tak k jeho optickým kvalitám. Jak už jsem psal, četl jsem pár recenzí, ale jsou vždy dělané s DSLR, mě by zajímaly výsledky na filmu.
12mm a rucni ostreni
jen bych rad dodal – pri ohnisku 12mm (at uz s prepoctem nebo bez prepoctu) vubec neni problem rucne ostrit, nebot pri clonach f/8 kdy zacina byt objektiv pouzitelny je hloubka ostrosti prakticky od nevidim do nevidim – staci si nekde najit hyperfokalku a na tu se naucit ostrit … jinak tuhle recenzi povazuju na paladixu za jednu z nejmene povedenych – prakticky nic nerika, navic se mi zda, ze autor nema tak perfektni teoreticke znalosti fotky, jake by na testovani objektivu mit mel … :/. je to trochu skoda.
Ostreni
Ja teda pracuju jen s manualama, ale nedovedu si vubec predstavit, ze bych s moji 20mm ostril jinak nez na hyperfokal, nebo kousek bliz.
Nemate nekdo odkaz na tu zminovanou recenzi na rybi oko Zenitar 16mm?
Sigma 14mm vs. Zenitar 16mm fisheye
našel jsem to… :o))
http://ramal.free.fr/14et16fr.htm
Ale je fakt, ze srovnavat tyhle dva kousky je trochu mimo misu, nicmene ja Zenitara mam a nemuzu nic rict proti – 5x levnejsi nez Sigma, tak co muzu mit proti? Me to staci, na plakaty to ale nejni… :o)
Ju a ten odkaz na recenzi Sigmy 12-24 jsem sem chtel dat taky, nekdo me predbeh… .o)
Vladan
Lepší recenze
http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/a_Sigma_12-24_f4.5-5.6/a_Sigma_EX_12-24_f4.5-5.6.html
Reklamace
Volal jsem na Hamu, abych zjistil více informací o problémech s těly Nikon a oni tvrdili, že na tento objektiv neměli nikdy jedinou stížnost, natož reklamaci…tak tomu nerozumím…
RE: Reklamace
Já taky ne – je to informace od prodavače fototechniky (jen jsem se ho ptal, nijak blíž ho neznám), a tak to také bylo rpezentováno. Tak tedy také nevím. Nicméně faktem zůstává, že na několika analogových tělech Nikon se ten objektiv choval velmi podivně.
test
Mám tuto Sigmu+Canon D60+Canon EOS30-funguje spolehlivě, po sundání krytky je tam závit 82 mm pro nasazení fitru, běžně používám Cokin systém u D60 a nevinětuje, u EOS 30 už vinětuje, ale od ohniska asi 14 jde taky plně využívat s fitry, takže u digitálu není problém, u kinofilmu od 14 mm taky žádný problém.
Další zajímavé diskuze a hodnocení Sigmy 12-24
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/64398
http://www.pbase.com/bluetitan/sigma1224
http://www.seittipaja.fi/index/galleries/s12-24/
http://www.dragtimes.com/sigma12vs15.php
http://home.comcast.net/~kevphoto/sigmas/indexsigma.htm
http://www.photographyreview.com/pscLenses/35mm,Zoom/Sigma,12-24mm,f-4.5-5.6,EX,DG,Aspherical/PRD_286767_3128crx.aspx
http://dpr.jirman.com/12-24/
Jinat taky souhlasím s tím, že tato recenze byla o ničem.
nasazeni filtru na sigmu pro DSLR
http://www.dslr.co.uk/filters_on_sigma_12-24/index.htm
Na F80 chodí
Tak tuhle Sigmu mám, používám jí na Fuji S2 Pro. Bez nejmenších problémů. Ne, že bych neměl ostřejší objektiv, ale kupoval jsem ji v chvatu a spíš jen tak z hecu na jednu fotoakci interiérů. Musím říct, že naprosto předčila všechna moje očekávání a paradoxně je to teď objektiv, na který fotím nejvíc. Jinak jsme ji s kámošem zkoušeli na F80 a žádnej problém nebyl, všechno šlapalo, jak má, možná že na full frame se v některých případech daly zaznamenat opravdu jen lehké náznaky vinětace. Třeba ale taková Sigma 20mm/1.8 na plnou díru vinětuje podstatně víc. A ještě jedna věc, na tom adaptéru je regulérní závit na filtr. Na 1.5x faktor je vidět jen v rozích a ne moc, takže použít se to dá.
Na F100 také
Měl jsem možnost jej krátce nasadit na F80 a F100 a s oběma ostřil. S F5 ne.
RE: Na F70 chodí taky
S mojí F70 zaostřovala na OA tato Sigma bez potíží. Akorát musel být režim P nebo S, protože clonu u G objektivů F70 ovládat samostatně neumí. Udělal jsem pár snímků, až budu mít vyvolaný film, dám to někam.
F 80
S F 80 mi taky chodi bez problemu
sigma 12-24mm trochu ke zkratce DG
Dobry den.
Chtel bych reagovat na vas clanek ohledne fungovani tohoto objektivu. Napsal jste, ze prodavac nevedel, proc neni fungovani tohoto skla na kinofilmu stoprocentni. Je to jeho hloupost, ale Vy, kdyz jste psal tuto recenzi, jste mohl nahlednout na domaci stranky Sigmy (www.sigmaphoto.com) a tam by jste zjistil, ze oznaceni DG ynamena, ze je to sklo prednostne pro digitalni zrcadlovky a hned byste se dosatl k jadru pudla, proc to ne kinofilmu zlobilo (stejne jako se nedoporucuje pouzivat Nikonacke DX objektivy na kinofilm).
A jeste jedna malickost. Kazdopadne se tento objektiv zda byt preci jenom dostupnejsi, vezmu-li v uvahu, ze Sigma 12-24 4,5/5,6 EX DG HSM Asph. pro nikon vzjde na cca 25 500 Kc (zdroj fotoskoda.cz), kdezto Nikkor 12-24 f4G IF-ED DX prijde na nejakych 44 990 (nikon.cz). Mozna by stalo za to oba tyto objektivy porovnat a napsat, jestli Nikkor opravdu Sigmu 2x prevysuje.
Tot ode mne asi vse. Pripadne reakce prosim do posty. Diky. S pozdravem Ladislav Nemec
RE: sigma 12-24mm trochu ke zkratce DG
Bojím se, že nemáte tak docela pravdu. Sigma používá zkratky DG a DC. DC je zkratka označující objektivy, které jsou POUZDE pro DSLR a nelze je použít na klasický kinofilm (mají menší obrazové pole). Kdežto zkratka DG označuje objektivy OPTIMALIZOVANÉ pro DSLR, tj. takové, kde se snaží, aby paprsky dopadaly na senzor (nebo i film) pokud možno kolmo.
Přesný citát ze stránek Sigma je tento a je myslím docela jasný (zejména pasáž “This is important in digital photography, but is also useful in 35mm photography, especially when slide film is used”):
The DG designation applied to certain newer Sigma lenses (mostly wideangle and wide zoom type lenses) indicates that the lens is especially suited for use with digital SLR cameras. The DG lenses feature improved (more even) light distribution from image center to edge, especially at maximum aperture, compared to conventional fast wideangle lenses. This is important in digital photography, but is also useful in 35mm photography, especially when slide film is used. Also, the shorter focal lengths are desirable, because most digital SLR cameras have image sensors whose dimensions are considerably smaller than a 35mm negative (usually by a factor of 1.3X to 1.7X), making the lens’ angle of view equivalent to that of a longer lens on a 35mm cameras.
Zkoušel to někdo na Nikon D70?
Nazdárek lidi, příjde mi, že se bavíte o všem možném, jen ne o tom postatném… 🙂
Tento objektiv je šancí pro DSLR dosáhnout opravdu širokoúhlých záberů.
Jak tedy funguje na DSLR a s jakými výsledky?
– Jakého skutečného úhlu záběru se dosahuje např. na Nikonu D70 nebo Canonu 300D?
– Jak moc vadí nízká světelnost?
– Je lepší variantou oproti např. Sigma 15/2.8 Fisheye či Sigma 14/2.8 EX Asp?
Prosím, bavme se o tomto tématu a ne o různých nesouvisejících věcech… Nekažte tuto diskuzi příspěvkama mimo mísu – na to se dá založit jiné fórum.
Díky moc za Vaše skutečné dojmy a postřehy.
Spravne!
Neco takoveho tez nutne potrebuji po degradaci me 17mm Tokiny digitalem na ohnisko 25mm… ovsem bez informace, jak moc ma tento objektiv vymakanou korekci soudkoviteho zkresleni a jestli se da v kombinaci s Nikon DSLR pouzivat ke korektni praci v interierech, kde rovne linie maji zustat rovne, bych se neodvazil investovat 25K. Muze se nekdo se zkusenosti s timto objektivem k soudkovani vyjadrit? Nejlepe k soudkovani nejen s DSLR, ale i pri pouziti s analogem? Diky moc..
(kdyby to slo, tak to samozrejme vyzkousim na krame, ale tam kde jsem byl sklo fyzicky nemeli, pouze na objednavku).
G.