Spotřební materiál – papíry

Pro barevné zvětšování musíme pořídit barevný negativní materiál a zpracovatelské chemikálie. Situace je zjednodušena mezifiremní standardizací zpracovatelského procesu, který se označuje zkratkou RA-4, takže se nám v podstatě nemůže stát, že bychom pořídili nekompatibilní materiál. Ačkoli výrobci doporučují pro své papíry své chemikálie, obojí je vzájemně zaměnitelné.

Princip barevného zvětšovacího negativního materiálu je totožný s principem negativního filmu. Proto tentokrát mohu čtenáře ušetřit jistě oblíbeného diagramu průběhu zpracování 😉 a pouze shrnu princip do několika vět: Předloha (negativní obraz) se exponuje na negativně pracující třívrstvou emulzi se selektivní senzibilací k červené, zelené a modré a barvotvornými složkami přítomnými v příslušných vrstvách. Následným barvotvorným (chromogením) vyvoláním se ve vrstvách vytvoří barevný negativní obraz a kovové stříbro, které se odstraní vybělením (podrobnosti najde zvídavý čtenář v dílech věnovaných barevnému negativu). Takto zhotovený negativ negativu dává barevně a jasově správný obraz.
Citlivý materiál se dodává na několika druzích podložek:

  • RC papír (resin coated), čili papír oboustranně potažený vrstvičkou polyethylenu. Toto je běžná, levná a masově rozšířená podložka, známá z minilabových zvětšenin i z profesionálních laboratoří. Vrstva polyethylenu brání nasáknutí lázní do podložky a umožňuje tak zkrátit zpracování a praní. Dříve se pro zvýšení bělosti používalo přídavku oxidu titaničitého, který, jak se ukázalo, působí jako fotokatalyzátor a způsobuje destrukci podložky, takže se emulze odlupovala. Proto se nyní používají neaktivní pigmenty, které nezpůsobují nežádoucí efekty, takže v současné době lze považovat stálost RC papírů za archivní.

  • Neprůhledný bílý polyester má výhodu v neuvěřitelné pevnosti – fotku nelze roztrhnout. Výjimečný je také dokonale hladký povrch a zrcadlový lesk, který proslavil zejména pozitivní materiály Ilfochrome. Ale i barvotvorným vyvoláváním zhotovená zvětšenina získá na této podložce exkluzivní vzhled, za který ale musíte zaplatit poměrně vysokou cenu.

  • Průsvitný bílý polyester má stejné vlastnosti, je ale určen pro prosvětlovací pulty bez mléčného skla.

  • Průhledný polyester má opět stejné vlastnosti, je ale určen pro výrobu velkoplošných diapozitivů zvětšováním z barevných negativů.

Nezávisle na podložce si lze vybrat z několika povrchů, mimo tradičního lesku a matu u některých výrobců také různě označovaný polomat.

Papíry pro použití v minilabech (Kodak Royal) mají velmi vysoký kontrast a vysokou sytost barev, čímž se snaží dohnat ztráty kontrastu v objektivech levných fotoaparátů a také vyhovět vkusu běžných fotoamatérů. Při zvětšování na tyto papíry tak přicházíme o největší výhodu barevného negativu – velký rozsah expozic, které je schopen negativ pojmout na přímou část senzitometrické charakteristiky. Profesionální fotopapíry se proto vyrábějí ve třech stupních kontrastu, např. Kodak nabízí papíry Supra (normální kontrast a sytost barev), Portra (nízký kontrast a sytost) a Ultra (vysoký kontrast a sytost barev). Můžeme tak zvolit optimální strmost papíru, abychom obdrželi správně prokreslenou zvětšeninu a nepřišli o kresbu ve stínech a světlech. Možnosti řízení kontrastu ale nejsou tak velké, jako v černobílém procesu.

Na následujících obrázcích 1, 2 a 3 jsou zachyceny charakteristické křivky barevných negativních papírů Kodak Supra, Portra, Ultra. Více se o charakteristických křivkách dozvíte z Radčiných článků. Svislými červenými přímkami jsou vyznačeny rozsahy expozic, které je schopen papír pojmout – kontrastnější papír má menší rozsah expozic než měkký. Rozsahy expozic jsou určeny „okometricky“ ze senzitometrických charakteristik zveřejněných v dokumentaci výrobce a nejsou proto zcela správné, ale pro demonstraci rozdílných vlastností papírů poslouží velmi dobře. Rozsah expozic jsem vyjádřil jako rozpětí optických hustot, které je papír schopen reprodukovat. Na vodorovné ose grafů je ale standardně vynesen logaritmus expozice (log luxsekund), který je však s optickou hustotou analogický. Z definic plyne vztah, že optická hustota 0,3 způsobí zeslabení světelné intenzity na polovinu (na 1/21), což je právě 1 EV (jedna „clona“). 10 EV potom způsobí pokles světelné intenzity na 1/1000 (přesněji na 1/210 = 1/1024), což je analogické optické hustotě 3 (-log 1/1000 = 3).

obr. 1: Charakteristické křivky papírů Kodak Supra
obr. 1: Charakteristické křivky papírů Kodak Supra

obr. 2: Charakteristické křivky papírů Kodak Ultra
obr. 2: Charakteristické křivky papírů Kodak Ultra

obr. 3: Charakteristické křivky papírů Kodak Portra
obr. 3: Charakteristické křivky papírů Kodak Portra

Na obrázku 4 je charakteristická křivka negativního filmu Kodak Supra 100. Na vodorovné ose je opět vynesen logaritmus expozic. Všimněte si, že přímá část charakteristiky je velmi dlouhá a umožňuje zachytit kontrasty 1:1000, což odpovídá 10 clonám. Takovýto rozsah jasů se „namapuje“ na rozsah hustot 2 (od 1 do 3 na svislé ose grafu). Rozsah hustot 2 nelze zachytit na žádný papír (viz obr. 1, 2, 3), lze jej však zpracovat digitálně i poměrně levným skenerem, protože maximální hustota nepřekročí 3.

Při expozici negativu na papír tak můžeme zachytit pouze tu část rozsahu hustot negativu, která padne do užitečného rozsahu expozic použitého papíru, a ten je dán strmostí charakteristické křivky.
Na svislé ose na obrázku 4 jsou vyznačeny rozsahy hustot, které pojmou jednotlivé papíry, tak jak byly odečteny na obrázcích 1 až 3. Z těchto rozsahů můžeme odečíst na vodorovné ose rozsahy expozic, které můžeme zachytit na film a následně přenést na papír. Kontrastní Ultra zachytí expozice v rozsahu hustot 0,8, což odpovídá 4 EV při expozici filmu, normální Supra zachytí 6 EV a Portra 8 EV (z důvodů „okometrického“ odečtení rozsahů papírů je třeba počítat s chybou +/- 1 EV).

Až budete příště hloubat nad zvětšeninami z minilabu, proč je slitá kresba v mracích na obloze a proč ve stínech nejsou žádné podrobnosti, vzpomeňte si na obrázek č. 4 a udělejte si sami zvětšeninu na měkkou Portru. Výsledek stojí za tu námahu.

obr. 4: Charakteristická křivka filmu Kodak Supra 100 a užitečné rozsahy expozic pro papíry Kodak
obr. 4: Charakteristická křivka filmu Kodak Supra 100 a užitečné rozsahy expozic pro papíry Kodak

7 komentářů u „Spotřební materiál – papíry“

  1. Jak ovlivni kvalitu fotek rozdilna znacka filmu a papiru?

    Vim, ze vsechny procesy jsou standardizované, ale presto bych rad vedel zda treba pouziti filmu Kodak Supra a nasledne zpracovani na papir Kodak Royal, nebo na papir uplne jine znacky (Fuji, Agfa) nema za nasledek barevny posun a kdyz tak jak vyrazny. Ma vubec cenu fotit na profesionalni film, pokud nenecham udelat fotky na stejnou znacku papiru? Mimochodem take by mne zajimalo kde v Praze zpracovavaji na papiry Kodak Supra.

    Odpovědět
    • RE: Jak ovlivni kvalitu fotek rozdilna znacka filmu a papiru?

      Samozrejme ze existuji rozdily mezi papiry ruznych znacek, stejne tak jako existuji rozdily mezi filmy. V zadnem pripade nejde rict, ze by pro film dane znacky byl nejvhodnejsi papir teze znacky a pouzije-li se papir jine znacky, vysledek bude mizerny. Kombinace film-papir je do znacne miry veci osobniho vkusu. Ja napr. preferuji filmy Kodak, ale kdyz jsem si zvetsovala barvu sama, delala jsem na papiry Fuji Crystal Archive. U komercniho labu obvykle navic hraje mnohem vetsi roli to, jak dobre umi nastavit barevnou filtraci, nez jaky papir pouzivaji.

      Odpovědět
    • RE: Jak ovlivni kvalitu fotek rozdilna znacka filmu a papiru?

      Rozdíl tam je, nedochází ovšem ani tak ke změnám barev, ale především ke změně kontrastu a sytosti. Já například fotím na Fuji Superii nebo Press a nechávám to dělat na Kodak Royal. Na Fuji Crystal mi to připadá příliš barevné.

      Odpovědět
  2. kde koupit papíry

    Poradí mi někdo, kde v Čechách koupit barevné papíry ?
    Kdekoli jsem se zatím ptal, koukali na mě jako kdybych spadl z měsíce. Ani žádný internetový obchod je nenabízí (jedině PL Shop, ale ten má pouze Kodak a to ještě jen na objednávku s dlouhou dodací lhůtou).

    Odpovědět
  3. Problém

    Ve starší fotografické literatuře je možno najít informace o barevném papíře na barytované podložce,kterou
    ovšem jinak znám pouze z černobílé fotografie(a kde ji výlučně používám).Zajímalo by mne proto,jestli je v současné době ještě něaký výrobce vyrábí,popřípadě,jestli se musím smířit s tím,že budu muset zvětšovat a kontaktovat pouze na ty hnusné “RC”papíry.

    Odpovědět

Napsat komentář