Více než rok jsem měl možnost pracovat s oběma fotoaparáty současně, což bylo velmi příjemné a zajímavé. Rád bych se s vámi podělil o některé dojmy, protože vím, že to "lid Pentaxový" a možná i jiný zajímá.
Následující hodnocení je hodnocení nutně subjektivní, i když první tabulková část nutí k objektivnímu porovnávání. Zajímavé nebo neobvyklé parametry tam jsou zvýrazněny tučně. Velká škoda je, že se Pentax Z1p už nevyrábí, takže nové tělo už nelze koupit; přesto snad může být toto srovnání užitečné.
|
Pentax Z1p |
Pentax MZ-S |
|
|
Vzhled |
neobvyklý: patka blesku není na hranolu, ale na horním krytu vpravo (dobré pro držení s nasazeným bleskem); celkově netradiční, ale vysoce funkční, dobře se drží díky mohutnému ergonomickému “madlu”
|
také neobvyklý: boky zvýšené na úroveň hranolu, horní kryt sklopený dozadu (k fotografovi), “madlo” s ostrou hranou; celkově: velmi elegantní, ale drží se o něco hůře než Z1p (alespoň pro lidi s velkýma rukama)
|
Velikost těla |
poměrně velké a robustní, přesto menší než Nikony, Canony nebo Minolty stejné třídy
|
na to co umí je velmi malé (nejmenší AF kamera s tak bohatým vybavením)
|
Materiál těla |
kovová kostra (bytelná), černé plastové kryty, vepředu koženkový povrch; nevýhoda plastů: nejsou tak pevné jako kov, výhoda: v zimě tolik nestudí
|
kostra i černé kryty se slitiny hořčíku, jen zadní dvířka plastová, přední strany bočních částí, madlo a malý kus dvířek pogumovaný (velmi příjemné); tělo budí velmi solidní dojem, nevýhoda kovu: za chladného počasí studí
V materiálu těla vede MZ-S. Slitina hořčíku je pevná a lehká, ale zvyšuje cenu těla.
|
Závěrka |
elektronická
|
elektronická
|
Rozsah časů |
30s – 1/8000 + B špičkový
|
30s – 1/6000 + B je zvláštní, proč zde není 1/8000s jako u Z1p; na druhou stranu je tento rozdíl oproti Z1p minimální
|
Měření expozice |
8-zónové, středově vyvážené, bodové přesnost v praxi: vynikající
|
6-zónové, středově vyvážené, bodové přesnost v praxi: vynikající
|
Nastavování způsobu měření |
stiskem tlačítka na dvířkách plus otočením předním kolečkem (rychlé a pohodlné s aparátem u oka – druh měření se navíc indikuje v hledáčku; nepohodlné s aparátem na stativu)
|
pootočením malé páčky na vrchním krytu vpravo (rychlé s aparátem na stativu a v ruce, nepohodlné s aparátem u oka, způsob měření není indikován v hledáčku)
|
Expoziční režimy |
Av, Tv, B, 1/250, Hyperprogram (automaticky nastaví hodnotu podle zvolené programové křivky a nasazeného objektivu, ale pak je možno zadním kolečkem libovolně měnit clonu nebo předním kolečkem čas a expoziční hodnota zůstává stejná – tzn. jde o “shiftovací” režim; navíc se lze šikovně umístěným tlačítkem IF snadno vrátit na původní hodnotu); Hypermanuál: prvně se nastaví automaticky hodnota dle programové křivky a nasazeného objektivu, ale pak se dá libovolně měnit clona (zadní kolečko) i čas (přední kolečko), přičemž odchylka od správné expozice je indikována v hledáčku a navíc je opět tlačítkem IF možný okamžitý návrat na původní správnou hodnotu.
Hyperprogram a hypermanuál: to je bomba! Člověku to dává absolutní svobodu volit expozici bez různého přepínání a nastavování režimů.
|
Av, Tv, M, B, P neboli Hyperoperation: jde o zjednodušenou verzi hyperprogramu: kolečkem vpravo na nakloněné horní stěně lze měnit programen nastavený čas nebo clonu, přičemž expozice zůstává zachována (tedy jde o “shiftování”); návrat na původní hodnotu je možný tlačítkem na přední stěně vpravo. Je to dobrá věc, ale kolečko se otáčí trochu ztuha a zdaleka to není tak pohotové a pohodlné jako u Z1p. Zase je to o něco jednodušší – stačí si zvyknout točit jen jedním kolečkem. Ale zlatý Hyperprogram a Hypermanuál u Z1p!
|
Expoziční programy |
4 různé programové křivky (normální, preference velké clony, preference rychlého času, výběr hodnoty pro nejlepší rozlišení objektivu dle MTF křivky).
Volba programové křivky je velmi pohotová, navíc jsou programy během volby na displeji označeny písmennými symboly.
Shrnutí: velmi užitečná věc, která ohlídá nastavení expozice dle přání fotografa, navíc s ohledem na nasazený objektiv (aby nedošlo k pohybové neostrosti).
|
stejné jako u Z1p
volba programových křivek je neohrabaná – v rámci uživatelských fukcí (navíc si člověk musí pamatovat jejich číselné kódy)
Shrnutí: viz Z1p.
|
Kompenzace expozice |
plus mínus 4 EV v krocích po 1/2 nebo 1/3 EV (možno zvolit v uživatelských funkcích)
|
plus mínus 3 EV v krocích po 1/2 EV opět nelogický krok zpět vůči Z1p
|
Nastavování kompenzace expozice |
stiskem tlačítka na zadní stěně plus otáčením předního kolečka: rychlé a pohodlné s aparátem u oka, nepohodlné s aparátem na stativu
|
kolečkem vlevo na sklopeném horním krytu: jednoduché a logické, rychlé s aparátem na stativu, téměř nemožné nastavit s aparátem u oka.
|
Aretace expozice |
ano, tlačítko ML
|
ano, 20s, tlačítko AE-L
|
Nejkratší synchronizační čas normálních blesků |
1/250s
|
1/180s horší hodnota než u Z1p (pro normální blesky bez možnosti synchronizace s krátkými časy závěrky), bohatě je to ale vynahrazeno možností synchronizace s krátkými časy závěrky (ale jen pro vestavěný blesk a malý okruh externích blesků: AF-360FGZ, snad některé Metzy)
|
Synchronizace blesku s krátkými časy závěrky |
ne
|
ano velké plus, první Pentax, který tuto funkci má, druhým je MZ-6
|
Interní blesk |
směrné číslo 14, výklopný mechanicky
|
směrné číslo 12 (zase ústupek vůči Z1p), výklopný mechanicky
|
Úhel vykrytí záblesku |
od ohniska objektivu 28mm
|
od ohniska objektivu 24mm určeno pro spolupráci s novým a prý velmi dobrým (ale dosti drahým) objektivem 24-90mm
|
Bezdrátové ovládání blesku |
ne
|
ano
|
Samostatná korekce blesku |
ano
|
ne – velký krok zpátky oproti Z1p
|
Synchro na 2. lamelu závěrky |
ano
|
ano
|
Mnohonásobná expozice |
ano, ale “jen” do 9 záběrů nastavuje se komplikovaněji
|
ano, neomezeně nastavuje se velmi snadno – páčkou na vrchním krytu
|
Chod závěrky a zrcátka |
středně jemný + hlučný
|
velmi jemný a málo hlučný (slyšel jsem i opačný názor – že chod závěrky je jemnější u Z1p; chod závěrky možná, ale zrcátko pak hlasitě práskne, kdežto u MZ-S je zrcátko mnohem méně hlučné)
|
Samospoušť |
elektronicky řízená, 12s, 2s s předsklopením zrcátka
|
viz Z1p
|
Systém autofokusu |
Safox II, 1 zaostřovací bod, ostření je velmi rychlé a přesné
srovnání s jinými značkami nemám, pouze vím, že je rychlejší než u kamarádova Canonu EOS 50 pracovní rozsah EV 1-18
|
Safox VII, 6 zaostřovacích bodů (5 vodorovně v řadě, 1 nahoře uprostřed), ostření je velmi rychlé a přesné, ale neřekl bych, že je výrazně rychlejší než u Z1p, člověk se diví, proč už také nedali jeden zaostřovací bod doprostřed dolů… pracovní rozsah EV 1-18
|
Režimy autofokusu |
Single: jednorázové zaostření, Servo: plynulé přeostřování
|
viz Z1p, jen Servo se u MZ-S nazývá Continuous
|
Přepínání režimů |
šoupátkem u bajonetu vlevo – jde trochu ztuha
|
totéž, jde jemněji
|
Volba zaostřovacích bodů |
ne
|
je možná, ale nešťastně vyřešená – je to krkolomná (vlastně prstolomná) operace (posunutí šoupátka + otáčení kolečka), pro rychlý výběr bodu prakticky nepoužitelná;
v automatickém režimu výběru bodů si tělo volí bod samo a funguje to dobře i při rychlejším pohybu
|
Pomocný paprsek AF (vyzařován z výklopného blesku) |
červený – promítání pruhů na objekt – je to nenápadné
|
bílý – série krátkých záblesků – je to velmi rušivé
|
Hledáček |
pevný, zabírá 92%, zvětšení 0,8x
|
pevný, zabírá 92%, zvětšení 0,75x (obraz je relativně malý!)
|
Dioptrická korekce |
-2,5 až +1,5
|
-2,5 až +1,5
|
Výměnné matnice |
ano
|
ano
|
Informace v hledáčku |
LCD displej vpravo, informace téměř o všem důležitém včetně např. režimu měření
|
2 LCD displeje (dole a vpravo) vně obrazu, informací je méně než u Z1p
|
Posun filmu |
jednotlivě sériově (4 snímky/s – to je velmi dobrý výkon)
|
jednotlivě sériově (2,5 snímku/s – opět horší parametr než u Z1p)
|
Přetočení filmu zpět |
automaticky nebo lze spustit ručně, ponechání jazýčku filmu venku se nastavuje v uživatelských funkcích, přetočení uprostřed filmu je možné
|
viz Z1p
|
Kontrola hloubky ostrosti |
mechanicky: tlačítkem u bajonetu, ale jen když je clona nastavena clonovým kroužkem, jde to navíc velmi ztuha a je tam málo místa na prsty (když je nastavena clona z těla, přicloní se až na max. clonu) toto je slabý bod Z1p
|
elektronicky: lehkým přitažením páčky hlavního vypínače u spouště
jde to velmi lehce, ale musí se kvůli tomu sundavat prst ze spouště;
podle mě je kontrola hloubky ostrosti nejlépe vyřešena u Pentaxu MZ-5N – ukazováček je na spoušti, prostředníček může lehoučce mačkat tlačítko kontroly umístěné u bajonetu vpravo
|
LCD displej |
velký, s velkým množstvím informací, umístěn na horní ploše hranolu
|
malý, informací méně, umístěn na kolečku volby časů
|
Bracketing |
ano; 3 snímky po 1/3 nebo 1/2 EV, možno použít velmi variabilně a i pro blesk
|
ano; 2, 3 nebo 5 snímků po 1/2 nebo 1 EV
|
Uživatelské funkce |
15 některé velmi užitečné na displeji se k nim zobrazují symboly, takže k nim téměř není třeba manuál
|
19 některé velmi užitečné k jejich nastavení je třeba manuál – na displeji se zobrazuje jen jejich číslo a hodnota
|
Předsklopení zrcátka (MLU) |
ano, ve spojení s dvousekundovou samospouští, nastavuje se v rámci režimů transportu filmu, tedy celkem rychle
|
ano, ve spojení s dvousekundovou samospouští, nastavuje se přes uživatelské funkce, takže méně pohotově
|
Battery pack |
ne – velké mínus u téměř profesionálního foťáku to zaráží; na druhou stranu: Z1p má celkem úsporný provoz a baterie poměrně dlouho vydrží (rozhodně přes 10 filmů)
|
ano není to jen držák baterií, ale nese i druhou spoušť pro focení na výšku a systém dálkového ovládání, je ale velmi drahý! Provoz MZ-S jen na baterie je drahý – ty stačí max. na 10 filmů, spíš méně.
|
Indikace polohy objektivu při nasazování |
ne
|
ano: při stisku tlačítka bajonetu se u bajonetu rozsvítí červené světýlko, které ukazuje, kam má směřovat červená tečka na objektivu. Trochu směšná věc: AF objektivy na sobě nemají žádnou indikaci polohy červené tečky, takže u nich je to celé na nic! (ve tmě člověk červenou tečku nevidí). Starší objektivy řady M a A na sobě mají výstupek (“perličku”), který to indikuje! Zlaté staré časy…
|
Možnost používat motorické zoomování („Power Zoom“) u objektivů s touto funkcí |
ano
|
ano
|
Funkce udržování výřezu |
ano ve spojení s objektivy Power Zoom to udržuje stejný výřez při zoomování. Prý velmi užitečná věc, osobně jsem nikdy nepoužil
|
ne
|
Funkce paměti zoomu |
ano ve spojení s objektivy Power Zoom to umožní rychlý návrat objektivu na přednastavenou ohniskovou vzdálenost.
|
ne
|
Funkce Zoom effect |
ano ve spojení s objektivy Power Zoom to umožní během expozice změnu ohniska od krátkého po dlouhé – na snímku pak vznikne výrazný efekt perspektivně se sbíhajících linií. Zase jedna hračička, ale snímky vypadají efektně (kolik ale takových za život uděláte?)
|
ne
|
Panoramatický formát snímku |
ano speciální clonky zúží nasnímané políčko na úzký pruh (cca 12 x 36 mm), v hledáčku to indikují čáry; vhodné hlavně pro diapozitivy. Celkově je to hračička (co mi brání zúžit si diák třeba dvěma proužky papíru?), ale jsou lidé, kteří to mají rádi
|
ne
|
Tisk expozičních hodnot na film |
ne
|
ano skvělá věc: mezi otvory perforace se tiske hodnota času, clony, způsobu měření, expozičního režimu a kompenzace expozice. Je to paráda mít přímo u snímku tyhle údaje (hlavně při rychlém focení, kdy nelze nic zapisovat). Škoda jen, že se netiskne také ohnisko objektivu.
|
Automatický posun filmu na předem zvolené políčko |
ne
|
ano skvělá věc, je to velmi přesné a pohodlné – minule vyndaný nedofocený film nemusím přecvakávat ručně třeba na záběr 32, ale foťák tam film sám převine – a zcela přesně. Nastavuje se to v uživatelských funkcích.
|
Baterie |
1 x 6V (2CR5)
|
2 x 3V (CR2)
|
Možnost nastavení aparátu na předem zvolenou kombinaci funkcí |
ano výborná pomůcka – člověk si do paměti nastaví typ expozičního programu, druh programové křivky, způsob měření expozice, druh transportu filmu a typ synchronizace blesku. Pak se tato kombinace jednoduše vyvolá zapnutím přístroje hlavním vypínačem do polohy User. Máte tak po ruce 2 druhy používání přístroje – jeden normální (v poloze vypínače On) a jeden speciální (User). Občas se to velmi hodí – já takhle třeba aktivuji “stativový režim”, tedy provoz s předsklápěním zrcátka.
|
ne
|
Vidíme, že srovnání nevyznívá jednoznačně pro jeden nebo druhý model, každý má svá plus i mínus. Především je třeba říci: oba to jsou vynikající přístroje, které mají téměř všechno, co tvořivý fotograf potřebuje. Každý se ale jinak ovládá, jinak vypadá apod. Na závěr ještě stručné slovní (a tedy nutně subjektivní) zhodnocení.
Bohužel se už nevyrábí a nedá se tedy koupit nový. Ve své době stával u nás cca 24-28 tis. Kč (podle prodejce a doby), což byla až neuvěřitelně nízká cena na to, čím vším je tenhle fotoaparát nabitý (v bazarech se dnes objevuje za cenu kolem 15 tis. Kč, ale jen vzácně – kdo ho má, ten ho nerad pouští). Byl to tehdy profesionální stroj za lidovou cenu s řadou unikátních funkcí. Když s ním člověk pracuje a zvyká si na něj, je čím dál tím víc nadšený a poznává, že tenhle stroj je promyšlený do detailu. Přestože je nabitý automatikou a různými funkcemi, dá se ovládat velmi jednoduše, zejména díky Hyperprogramu a Hypermanuálu, což je unikátní uživatelské rozhraní (týká se nastavování expozice), které nenajdeme asi u žádného jiného fotoaparátu! Plastové kryty těla mohou někoho odrazovat, ale stroj to je robustní a pracoval mi vždy spolehlivě, třeba i při teplotách kolem mínus 20 stupňů. V brašně zabere trochu více místa než jiné Pentaxy, je také těžší, tím ale velmi dobře sedí v ruce. Co bych mu však vyčetl je neexistence battery packu. Jeho jednobodový autofokus dnes vypadá archaicky, ale je velmi rychlý a přesný a nikdy mě neomezoval. Četl jsem také výtku, že do jeho těla snadno vniká prach – to může být pravda, ale je to věc, kterou si do jisté míry můžete ohlídat.
Z1p je velmi pohotový stroj, který se dá téměř kompletně ovládat pravou rukou, i když je přiložený k oku (expozice, typ měření, korekce). Na stativu se některé věci ovládají hůře, musí se mačkat tlačítko a k tomu točit kolečkem, ale je to věc zvyku. Je bezvadný na reportáže, focení lidí, momentek, sportu, v ateliéru; na tahání v batohu po horách je trochu moc velký a těžký a přece jen díky plastovým krytům těla méně odolný.
Závěrem – je velká škoda, že Pentax tuto koncepci opustil a Z1p dále nemodernizoval (třeba o lepší autofokus).
Nejčerstvější zpráva – Hyperprogram a Hypermanuál snad bude mít nová digitální zrcadlovka od Pentaxu (*istD). To by bylo skvělé…
Dlouho a napjatě očekávaný špičkový model, který po svém uvedení vzbudil určité rozpaky, hlavně některými o chlup horšími parametry než Z1p a hlavně přemrštěnou cenou. U nás stál nejprve skoro 40 tis. Kč! Teď už cena klesla cca na 32-34 tis. Kč (podle obchodu), což už je lepší; v této cenové relaci a s podobnými, někdy i lepšími parametry, ale existují výborná těla Minolta Dynax 7, Canon EOS 33 a Nikon F80, takže konkurence pro toho, kdo se rozhoduje vstoupit do systému Pentax je veliká. A staří Pentaxáci? Ti většinou nostalgicky vzpomínají na Z1p a LX.
Takový posudek si ale MZ-S rozhodně nezaslouží. Je to výborně vybavený stroj s elegantním, malým, kompaktním, odolným tělem z hořčíkové slitiny, ovládání má velmi přehledné a jednoduché. Jeho ovládání není tak pohotové jako u Z1p (přece jen kolečková točítka jsou rychlá a pohodlná, mnohem víc než kroužek u MZ-S), ale svou malou velikostí a odolností se víc hodí na nošení do přírody než Z1p. Dobře se ovládá na stativu, mnohé věci se velmi snadno a rychle nastavují páčkami na horním panelu. Autofokus je rychlý, vícebodový a automatický výběr zaostřovacího bodu funguje velmi dobře. Kdo tenhle stroj má, rozhodně neprohloupí a je potěšen.
Co bych mu vytkl? V jeho konstrukci a parametrech jsou některé nelogičnosti, které člověka udivují (např. chybějící dolní zaostřovací bod, když tam je horní; těžkopádná volba zaostřovacích bodů; není tu samostatná korekce blesku; některé parametry horší než u Z1p), jiné věci zas velmi potěší – třeba synchronizace blesku s krátkými časy závěrky, záznam expozičních dat přímo na film, funkce automatického posunu filmu na zvolené políčko nebo existence dobře vybaveného battery packu.
Celkově ale MZ-S asi není ten skutečný špičkový model, který Pentaxáci očekávali (zhýčkáni předchozími špičkami LX a Z1p, které ve své době byly v mnohém zcela na vrcholu). Ale co naděláme… Fotit se s ním dá skvěle a to je hlavní. Dnes, kdy se už Z1p nevyrábí, bych MZ-S každému movitějšímu zájemci jednoznačně doporučil.
Upřesnění
U Z1p mi baterie vydržela průměrně 30 “dlouhých” filmů, takže absenci baterypacku jsem za závažný nedostatek nepovažval, naopak pro nošení je přístroj bez přídavných bateiií menší a lehčí a na nošení šikovnější než MZ-S s přídavnými bateriemi.
U MZ-S je druhé tlačítko autofokusu na zadní stěně foťáku (na palec) a aktivaci autofokusu namáčknutím spouště lze vypnout. Je to velmi dobré ve špatných světelných podmínkách, kdy lze v předstihu zaostřit a pak snímat, aniž by fotoaparát před spuštěním závěrky neúměrně dlouho ostřil.
Autofokus u MZ-S je lepší a velmi dobře ostří i ve špatných světelných podmínkách. Porovnával jsem ho s Nikonem F-100 a zdá se mi o chlup lepší než u tohoto konkurenčního těla.
Pokud by se výhody obou těl daly dohromady, pak by šlo o naprosto špičkový model, před kterým by musely smeknout i profesionální modely od konkurence, bohužel ………
Spickove pristroje?
co je to za spickovy pristroj, kdyz ma 92% hledacek…
RE: Spickove pristroje?
…a MLU jen ve spojení s dvousekundovou samospouští…
RE: RE: Spickove pristroje?
MLU ve spojení s 2s samospouští je geniální věc, je to podle mě lepší řešení než MLU samostatné
RE: RE: RE: Spickove pristroje?
Neříkám, že to není geniální, ale nemožnost zamknout zrcátko kdykoli je pro mě dost nepříjemná, protože znemožňuje odpálit závěrku přesně v požadovaný moment, například když zrovna nevane vánek, protože za dvě vteřiny vanout určitě začne. Špičkový přístroj by měl mít samostatné MLU, dvojsekundová spoušť je volitelná vychytávka.
RE: RE: RE: RE: Spickove pristroje?
Pokud je to formulované takhle, tak souhlasím.
Já jsem se sice s potřebou spustit při MLU závěrku v přesnou chvíli sice nesetkal, ale uznávám, že takové případy mohou nastat. Při focení venku jsem se o vánek nestaral a nejčastěji jsem 2s+MLU používal při ofocování a top table, kdy jsem nemusel používat dálkovou spoušť, ale stačilo stisknout spoušť a za ty dvě vteřiny po zvednutí zrcadle se foťák uklidnil a exponoval.
RE: Spickove pristroje?
Ten hledáček mě taky sere, především malé zvětšení. 100% v hledáčku taky není ideální, za optimální zobrazení považuji 96%.
RE: RE: Spickove pristroje?
Já to vidím takhle: 93> je moc málo, 96
proc?
Kdyz je tak skvely, tak proc ho nepouzivaji profesionalove? …nikdy jsem nezaregistroval napr. pri zapasech Champions league, ze by u postranich car nekdo “cihal” s Pentaxem, takze asi vse nebude tak skvele jak vypada…..v cem je problem? spatne skla?
RE: proc?
Profesionálové Pentax moc nepoužívají, protože je pro ně příliš levný 🙂
Faktem je, že u Pentaxu za stejné peníze dostanete lepší kvalitu, neboli za stejnou kvalitu zaplatíte méně než u konkurence. Pentax má velmi dobrá skla, výjimkou byly Tamroňácké objektivy které pod svou značkou prodával, to byl skoro takový shit, jako amatérská skla od Canonu 🙁
RE: RE: proc?
no k vasemu srovnavani treba s nikonem f100 musim rici, ze nesouhlasim a byl bych k temto “novym” pentaxum mnohem vice kriticky …
jinak souhlasim s tim, ze pentax ma spickova skla sam obcas pouzivam 20 let stary nerozbitny pentax a nekolik pevnych takumaru a kvalita predci mnoho dnesnich skel o mnoho radu …
RE: RE: RE: proc?
Měl jsem možnost MZ-S a F-100 porovnat a pár akcí jsem s nimi souběžně fotil a na základě této zkušenosti tvrdím, že autofokusy obou zrcadlovek jsou zhruba na stejné úrovni. Pokud se jednalo o ty dvě konkrétní těla kterými jsem fotil, zdál se mi za horších světelných podmínek MZ-S o chloupek lepší, ale ne o více než je v rámci tolerance subjektivní chyby. Za dobrých světelných podmínek jsem žádný rozdíl nezaznamenal.
Ostatní rozdíly mezi MZ-S a F100 by byly na dlouhé povídání ale pokud bych měl tyhle dvě těla porovnávat komplexně, tak F100 vede. Ne sice zas tak o moc, ale přece jen vede. Pokud by se ale přednosti Z1p a MZ-s spojily, tak by toto hypotetické tělo F100 bezpečně porazilo. Tohle jsem měl svou poznámkou na mysli. To byl jen smutný povzdech, nic víc 🙁
MZ-S jsem si pořídil právě jen kvůli tomu lepšímu autofokusu, jinak bych zůstal u Z1p. Pentax mě pěkně naštval, že Z1 nezmodernizoval, ve spoustě věcí je MZ-S krokem zpět. Měl jsme v ruce dost foťáků a Z1p bezpečně vede co se týče intuitivního ovládání a hyper manuál považuji za nejlepší expoziční režim, co byl kdy vymyšlen.
RE: RE: proc?
prilis levny? objektivy mi prijdou cenove srovnatelne, o jejich kvalite (opticke a “build”) nic nevim, ale co me zarazi je absence skel 135/2 a 300/4 (4.5 je bida) a podivne “limited editions”, coz neni moc duveryhodne….pro me rozhodne Pentax neni a nikdy nebude volba….alespon z hlediska kinofilmu.
RE: RE: RE: proc?
U Pentaxu za stejné peníze dostanete lepší kvalitu, neboli za stejnou kvalitu zaplatíte méně než u konkurence. Platí to jak u kinofilmu, kde tento rozdíl není možná vždy tak markantní ale rozhodně existuje. U Formátu 6×4,5 a zejména 6×7 je to jasné na první pohled.
K těm vámi uváděným objektivům – SMC PENTAX-A* 1:1.8 135mm je špičkový objektiv, jeho výroba však bohužel byla ukončena. A co se týče ohniskové vzdálenosti 300 mm, sáhněte raději po světelnosti 2,8, v této kategorii jsou dobré všechny.
RE: RE: RE: RE: proc?
Profesionalove nepouzivaji Pentax i proto, ze neni temer nikde moznost si nejaky objektiv, nebo telo pujcit(alespon v USA), dalsi veci by mohl byt pocet prislusenstvi a servisnich center. Kvalita tam rozhodne je, ale Pentax je spis zameren na ty amatery.
Jinak co se toho stredniho formatu tyce, to je to same jak u 6×7 tak 6×4,5 jsou to velice levne systemy, ale take maji mensi vyber skel, nez treba Mamaya a Hasselband, a nejsou zas az tak kvalitni jako Contax + Zeiss. Dalsi veci by mohl byt treba digitalni prechod. Ve strednim formatu neji digitalni back, ktery by se dal pouzit na Pentax ( pentax zadny nevyrabi), a v 35 mm konecne nejake amaterske telo 10let po prichodu digitalu na trh. Kdyz to shrneme tak Pentax je proste zameren spise na amaterskou skupinu lidi.
Dobry
Diky, tech.srovnání je velmi dobre.
Mel jsem moznost pouzit oba modely a musim rici, ze pro bezne foceni jsem radsi pouzival MZ-S – mensi lehke telo + celkove prijemnejsi ovladani + funkce – jako napr. aut. previjeni filmu na policko (100% vyuziti :-))+ vyber prislusenstvi – proste celková novější koncepce.
Dlouho jsem pak čekal na digi zrcadlo od Pentaxu – nakonec jsem přešel na Nikon D100 – MZ-S pouzivam vzdy kdyz si jdu “opravdu” zafotit- protoze co si budem povidat film je film. Jsem pripravem menit za d-ist ale to je spis díky mé náklonnosti znacce Pentax – samozřejmě D100 je slusna kamera ale ty objektivy 2 značek lezou do pěněz …
Dobre svetlo. j.t.
prilis levny?
nezkoumal jsem osobne, ale v jednom clanku rozebirali otazku, proc profici pouzivaji C/N a ne M/P… dosli k zaveru, ze spickova profi skla jsou u M/P drazsi a to proto, ze C/N si mohou diky vetsimu zajmu dovolit levnejsi seriovou vyrobu, zatimco u M/P jde na svetlo bozi jen par kousku… to pak souvisi s datumem dodavky, moznosti vymeny vadneho kusu za novy po dobu reklamace, atd. atd…
kdyz jsem zacinal, daval jsem si do hromady cenu sestavy slusne telo a par pevnych skel a vyslo to tak, ze kdyz hodne slevil, ziskam u pentaxe sestavu nejlevneji, ale kdyz budu trvat na dane svetelnosti, prumeru filtru, konstrukci skla, tak uz pentax nebude nejlevnejsi… a kdyz jsem pak prihledl k cena v nemecku, byl canon jasnou volbou…
Moje volba
Kdybych na to měl, pořídil bych si Z1p. Stačí jednou vzít do ruky a jste ztracen… (teď mám MZ-7).
RE: Moje volba
zkuste F5tku nebo F100vku 😉
RE: RE: Moje volba
To těžko … když už mám 12 objektivů pro Pentax 🙂
RE: RE: RE: Moje volba
ok mno 🙂
Troška do mlýna
Článek mě velmi potěšil, je výstižný. Začal jsem v 12ti fotit s mejdlem, no to víte, nic moc. V 15ti mi rodina dopřála zrcadlovku Pentax Z70 + 28-70AL. Tenkrát se to prostě koupilo, protože nám prodavcač řekl, že je to dobrý a že mi to bude stačit. Fajn. Mám ji dodnes, akorát mi nechodí motorek AF, ale dá se to opravit za 3.500,-. Teď je mi 23 a začal jsem pošilhávat po něčem lepším. Koukal jsem ni na Min, Nik, Can. Nechtěl jsem jít přes 30.000,- za tělo. Skutečně důkladně jsem porovnával manuály všeho, co se dá koupit, a pro zajímavost jsem koukal na i na to, na co prostě peníze nemám – třeba Can EOS1 :-). U MZ-S jsem došel přesně k tomu, co říká článek: je to krásný, ale je to drahý (pro mě). Navíc se mi nelíbily některé ty ústupky proti Z1-p. Navíc, když si uvědomíte způsob ovládání u “zetkové řady” Pentaxu vůbec, tak se vám pak dost těžko zkousne součaný systém ovládání vpodstatě všech low-end SLR: Kolečkem VLEVO si přepínáte P, Av, Tv, M, když chcete v mauálu hýbat se clonou, musíte držet další čudlík Av (navíc spřažený s +/- EV, a třeba u MZ-6,7 vysloveně blbě umístěný). Říkám: to je FUJ, FUJ, FUJ, a jěště jednou FUJ.
Jak to dopadlo?
Sehnal jsem si Z1-p z druhé ruky. Vážení, kdo ho jednou zkusí, zcela mu propadne (zvlášť, když už měl v ruce něco z “zetkové” řady Pentaxu, jako já. Způsob ovládání je skutečně dokonalý. Myslím tím o přehlednsot ovládání VŠEHO, co se dá ovládat, nejem čas a clonu. Skutečně.
Taky se ztotožňuju s tím, co tu zaznělo. Profíci prostě fotí s EOS1, resp. Nik F1,5, atd. Tečka. Peníze na to mají, profi objektivy od Canonu jsou špička (oproti low end Canonu, což je šit na druhou). Amatér musí počítat. A tady vede Pentax, skutečně za stejmě peněz dostanete více muziky než u Nik, Minolta by třeba byla i levnější (v low endu), ale je tam moc umělý hmnoty – a kvalita obkjktivů u Min a Pentax (SMC) je nesrovantelná.
Dobré světlo.
PZ-1p
Pre Pz-1p som sa rozhodol ešte v dobe keď sa vyrábal,
a nebudem to nikdy ľutovať. Za tie peniaze by som u Canon/Nikon kúpil iba nejaké cárachy.
PZ-1p má všetko čo potrebujem, je to prístroj na veky.
A čo sa týka objektívov, pokiaľ nie sú peniaze na Pentax, tak situáciu zachránia výborné Tokiny a Sigmy.