Do roku 1989 zakázaná zóna, nyní – jak se říká – lidmi i bohem zapomenutý kout země s malebnými krajinnými scenériemi – to je nejzápadnější kout České republiky.
Pro toto místo, kde se stýkají hranice tří historických zemí – Čech, Bavorska a Saska – se užívá český i německý název (podle toho, z které jdete strany…), tedy Trojmezí nebo Dreiländereck. Leží na úplném konci Ašského výběžku a jak už to tak bývá v nepříliš frekventovaných místech, možnost dostat se tam veřejnou dopravou je spíše teoretická, proto bych doporučoval dopravu autem. Z Aše se vydáte po silnici č. 217 směrem do města Hranice, kde odbočíte vlevo na Trojmezí. V této malé vsi můžete parkovat prakticky kdekoli, nejlepší místo je však u zrušeného a opuštěného armádního objektu (při vjezdu do obce uvidíte vpravo nezaměnitelný vojenský plot; hned první odbočkou za ním se dejte doprava a parkovat můžete u vrat armádní ruiny). Z Trojmezí je třeba vydat se pěšky, na kole nebo v zimě na běžkách: každá z těchto variant má zajisté své výhody a kouzlo. Chcete-li si odpočinout od všudypřítomných davů turistů, vydejte se právě tam. Budete mít dost velkou šanci, že tam budete docela sami.
K nejzápadnějšímu bodu ČR pak vede červená turistická značka. Půjdete napřed po úzké asfaltce (auta sem nesmějí), poté lesní a polní cestou, celkem asi 4 kilometry. Zajímavá je silnička, kterou značka křižuje – je to tzv. signálka, jež za doby železné opony sloužila jako simulovaná státní hranice. Tu skutečnou státní hranici signálka kopíruje ve vzdálenosti 100 – 1000 metrů a v minulosti ji lemoval plot z ostnatého drátu a zoraný pás, aby nelegální překročení hranice bylo co možná nejtěžší, ne-li vyloučené. Ostatně to, že hranice se Západním Německem a Rakouskem bývaly střeženy hlavně směrem zevnitř ven, zní dnes možná absurdně, ale tehdy to byl prostě nezpochybnitelný fakt reality komunistické ČSSR… Pamatujete? Možná proto, abychom tak docela nezapomněli, by bylo dobré, kdyby zde alespoň nějaké objekty připomínající železnou oponu zůstaly zachovány. Dnes již jejich pozůstatky najde jen ten, kdo ví, co vlastně hledá.
Na tomto relativně malém a prakticky neobydleném území je dost zajímavých věcí – např. zbytky starého hamru připomínaného již roku 1555. Dnes je z vodního díla vybudovaného pro zpracování zde dobývané železné rudy patrné jen máloco. Ani mlýn a pila postavené v roce 1716 se nedochovaly, zanikly po druhé světové válce. Zůstal zde jen náhon, mlýnský kámen a jímací štola s hrází. Sama krajina však je tím nejhezčím, co lze v Trojmezí vidět: louky a neporušené lesy, zvuky z bavorských statků, které jsou jen kousek od cesty a které byly ještě nedávno naprosto nedosažitelné, cesty, kde nepotkáte vůbec nikoho, a nakonec plácek s mapou, lavičkami a také – možná symbolicky – s legračními kadibudkami. Asi 200 metrů před stykem hranic míjí cesta skálu se štolou asi ze 16. století. Je to jediný zbytek důlního díla, v němž se dobývala železná ruda. Napravo od cesty pak nepřehlédněte kamenný smírčí kříž připomínající dnes již neznámou tragédii. Údajně by zde měl být také hraniční kámen s označením I/1 z roku 1844, ale ten se mi nepodařilo najít.
Samotný bod, kde se stýkají tři historické hranice, je také zajímavý. Ještě nedávno se zde stýkaly hranice podstatně méně historické, o to více však střežené – tedy hranice ČSSR, SRN a NDR. V oněch divných letech bylo nemyslitelné sem prostě jen tak přijít. Protože tu dobu pamatuji, nějak jsem si nemohl pomoci – prostě jsem musel přeskočit potok Rokytnice a skočit do Německa. Hop – a zase zpátky. Pokud tam někde byli nějací pohraničníci, asi jim to bylo jedno… Na německé, přesněji řečeno bavorské, straně je další zajímavost – hrob německého vojáka s datem Juli 1945, tedy červenec (!) roku 1945. Opravdu zvláštní.
Pro návštěvu Trojmezí se hodí snad každá roční doba. Na jaře zoraná pole a čerstvá zeleň, v létě luční květy a oblaka, na podzim krásné barvy smíšeného lesa a v zimě neporušené sněhové pláně – za tím vším se sem můžete v příslušný čas vypravit. S sebou si vezměte klasické fotografické vybavení – nejlépe tedy zrcadlovku s výměnnými objektivy, z nichž užijete prakticky všechny, které vás jen napadnou. Protože cesta není ani moc dlouhá, ani moc náročná, můžete si vzít fotografickou plnou polní, tedy i stativ. Materiály asi jak kdy, podle počasí, zájmu i nálady, nelze říci, jestli je lepší fotografovat barevně nebo černobíle. V tom má výhodu digitální přístroj – můžete si vybrat až na místě. Kromě fotovýbavy také nezapomeňte na nějaké jídlo a pití – v obci Trojmezí, natož pak na cestě nepotkáte ani obchod, ani občerstvení, a tak můžete mít jen to, co si přinesete.
Snímky byly pořízeny zrcadlovkou Nikon F-801s s objektivy Sigma 28 – 105 mm f/2.8 – 4 a Voigtländer AF Ultragon 19 – 35 mm f/ 3.5 – 4.5 na materiál Fuji Superia 200 ASA.
Mapa: Turistický autoatlas 1:100.000
Skvely tip
Diky za vyborny tip, zrovna planuju vylety pro zarijovy pobyt v Lubech a tohle je vyborny napad. Diky.
Pamatujete? ANO
Mozna, ze vypadam jako staromil, za coz se omlouvam.
Ale jsem hrozne moc rad, ze jsem se dozil takoveho clanku – tedy, ze si nekdo vykracuje svobodne v “Trojmezi” a pise o tom na Internetu!
Pekny clanok 😉
Super fotky, pekny doprovodny text … a ta signalka … tu by som si cvakol 😉 Pri niecom podobnom som stravil rok zivota 🙁
zelezna opona
Moz dobre jste to napsal pane Sykora.Jeste mne z toho bezi mraz po zadech,kdyz jsi vzpomenu na ten odratovany komunisticky raj ze ktereho se tolik lidi marne pokouselo uniknout a mnozi zaplatili dan nejtezsi pri pokusech o prekroceni te smrtonosne zelezne opony.Je az neuveritelne,ze z tech ruznych plotu,strilen atd skoro uz nic nezustalo.Ani vlastne nevim,jestli se jeste nekde podel nasi zapadni hranice nachazi pozustatek opony jako ukazka zla pro budouci generace.Sam jsem se v nedavnych letech dostal na Modravu a bylo uz skoro nemozne s urcitosti najit presne kudy vedly draty,tu a tam byl jeste zretelny piskovy pas,ale jinak sloupy,osvetleni atd, vse zmizelo.
zde je odkaz zbytek iron curtain
Zajímavé a jistě se tam vypravím. U Znojma ( Obec Čížov )je zbytek opony, fotky najdete na:http://www.hrady.cz/index.php?pgid=pohledek&tmpvar=9187
Cesta podél signálky je teďka cyklotrasou. Docela zajímavé jsou i fotky turistů z osmdesátých let na naši oponu na: http://www.brianrose.com/lostborder.htm
a zajímavé je taky vyprávění a detailní popis železné opony:http://www.lahvista.cz/opona/
nejzápadnější bod
Ahoj,
vážím si tvého příspěvku o Trojmezí a i když to není nejzápadnější bod naší republiky, je tam kouzelná panenská příroda, skoro bohem zapomenutá. Moc se mi tam líbilo. Rozhodně víc, než na skutečném nejzápadnějším bodě ČR, který jsem schodou náhod ještě nenavštívil, byť jsem nebyl daleko. Nachází se totiž poněkud jižněji či JZ od Trojmezí, u tzv. Mlýnského vrchu a bod má nejspíš kótu 9. U něj opouští Újezdský potok naše území do SRN. Nejlépe se k němu dostaneme od žst. Štítary na trase Cheb – Hranice směrem k SZ. Chystám se k němu.
Marek, Praha
RE: nejzápadnější bod
No vida! A to jsem si myslel, že když se něco píše v turistickém průvodci, nemusím to už přeměřovat v mapě…
poznámka rota PS a pomník
Fajn článek. Byli jsme tam před léty. Magické místo i ze strany býv. NDR či NSR. Zajímavá situce “dotyků” drátů ze strany NDR a ČSSR (reálný styk nebyl)… K objektům : jsou MV ČR (dříve rota PS), dnes se prý prodávají… Nejzápadnější rota PS v ČSSR !!! Viz. dřívější “ukazatel” nedaleko vjezdu do objektu. K pomníčku v SRN: Granzácká hlídka údajně zastřeléná někým z ČSR (RG ?) – proto ten pomník (i když ta helma možná klame ?).
Paráda
Byl jsem tam již 3x a určitě se tam vrátím.Pokaždé objevím něco nového.Všem doporučuji.