Knih o fotografii vychází u nás relativně hodně, kvalita však bývá samozřejmě různá. Ve velké většině se jedná o překlady zahraničních titulů, zpravidla anglických (speciálně ve Velké Británii totiž dbají na dostatek ilustrovaných výpravných encyklopedií a příruček věnovaných nejrůznějším oborům, a tak ani fotografie není výjimkou).
Kniha překvapí na svou kategorii poněkud nezvykle malým formátem (155 x 215 mm), ale po nahlédnutí do tiráže se vše vysvětlí – původní název totiž zní “Pocket Encyclopadia of Creative Photography”, tedy “Kapesní encyklopedie tvůrčí fotografie”. Zde se ale naopak zdá být formát velký, protože takovéhle kapsy má leda tak klokan… Ale kdoví, jaký formát má anglický originál. Každopádně se malá kniha lépe čte, ačkoli zase nemůže nabízet tak velké formáty snímků. Člověk si zkrátka nevybere. Marně jsem hledal jméno autora, ale asi jich bylo tolik, že dílo vyšlo jako nakladatelský počin (být tím autorem, asi bych se na firmu zlobil).
Kniha vyšla poprvé v roce 1980, u nás až roku 1995; pro překlad do češtiny byl použit reprint z roku 1991. Proto se dnes může zdát podivné, že v přehledu přístrojů chybí digitální nebo APS přístroje. Ale to vlastně vůbec nevadí, protože těžiště knihy spočívá zcela jinde, a sice v rozvoji individuálních tvůrčích schopností amatérského fotografa, který ovšem není líný si zkoušet nové věci. Kniha je přehledně uspořádána do pěti velkých kapitol a jejich celek je doplněn kratším oddílem s názvem “Identifikace chyb” a dále slovníčkem a rejstříkem. Pro ještě větší přehlednost je každá velká kapitola rozdělena na množství malých kapitolek, které jsou vždy doplněny ilustracemi nebo fotografiemi.
Začátek knihy je klasický, jiný si snad ani nedovedu představit – první kapitola má název “Fotografické přístroje a jejich příslušenství”. Takže se milý fotograf dozví cosi o tom, jak fungují jednotlivé součásti fotoaparátu a jak to dopadne, když se to všechno smontuje dohromady. Poměrně hodně prostoru je věnováno také nejrůznějšímu příslušenství, ať už se jedná o expozimetry, filtry, stativy, výměnné objektivy, blesky atd. Velmi dobře jsou popsány druhy filmů, a to včetně jejich vlastností, expoziční pružnosti apod.
Druhá kapitola s názvem “Umění fotografie” popisuje možnosti výběru motivů, využití linií nebo hloubky ostrosti, expozičních časů atd. Hlavní část kapitoly je však věnována kompozici – malé kapitolky pojednávají o stanovišti kamery, zarámování obrazu, kontrastu, pozadí a v neposlední řadě také o využití barvy a světla. závěr celé kapitoly patří využití výměnných objektivů a filtrů – domnívám se, že právě zde se jedná o nejlepší pasáže celé knihy.
Další kapitola je věnována “fotografování různých objektů” – přírodě, architektuře, lidem, sportu nebo zátiší. Vše je přesvědčivě a kvalitně doprovázeno ilustračními fotografiemi. Předposlední kapitola pojednává o vyvolávání a zvětšování. V ní se objevuje opět onen známý neduh všech anglických i jiných zahraničních knih o fotografii; kdyby si totiž český fotoamatér měl vybavit temnou komoru či ateliér podle přiloženého nákresu, z dluhů hned tak nevyjde. Tudíž je tuto kapitolu nutno brát s jistým nadhledem – tak by to asi mělo vypadat – a pak se zavřít do zatemněné panelákové koupelny a věnovat se vyvolávání. Zde už můžeme s úspěchem uplatnit všechny nabízené postupy. Poslední kapitola – “Speciální efekty” – nabízí těm pokročilejším návody k využití různého ateliérového osvětlení, efektových filtrů apod. Efekty jsou rozděleny podle způsobu vzniku na vytvořené kamerou, filmem, v temné komoře atd.
Knihu “Tvůrčí fotografie” lze hodnotit jako velmi kvalitní učebnici či příručku. Její uspořádání ani obsah nejsou sice nijak převratné, ale k převratných věcem je možno se dopracovat až po úplném zvládnutí základů, jež tato knížka prezentuje opravdu velmi dobře. Její koupě rozhodně nebude chybou, a navíc – porovnáme-li její cenu s cenami ostatních fotografických příruček – to není žádná horentní investice.
Vydalo nakladatelství Slovart v roce 2000, 3. vydání, 239 stran, 249,- Kč