Fotografické vánoce.
Stejně jako každý rok se za pár dní srdce každého fotografa naplní po
okraj očekáváním, jestli tentokrát konečně najde pod stromečkem kýžený
Canon EOS-1D nebo ho klan přátel a příbuzných zase
odbude prostým Olympusem E-20N – aparátem, jehož závěrka dle
dobře informovaného zdroje, reaguje rychleji než světlo. Většinou se stejně
nakonec ukáže, že i balíček, který z dálky připomíná
Epson Stylus 2000P, jsou jen rafinovaně zabalené
ponožky a fotografovi nezbude, než přistoupit k saturaci základních
potřeb samovýrobou. Protože chceme předejít zahlcení redakční pošty a
následně i redakčního psychologa produkty frustrovaných fotomaniaků,
nabízíme vám již teď několik osvědčených fotografických
antidepresiv. Jelikož je známo, že nejlepším lékem na souženou duši
každého tvůrce je kritika jiných, pokud možno slavnějších autorů,
zvolili jsme formu potenciálního čtenářského deníčku.
1. John Szarkowski, ředitel fotografického oddělení New Yorského muzea
MoMo sepsal text k výběru z díla Ansela Admamse: Ansel Adams at 100. Kniha mapuje jednotlivé tvůrčí
etapy vynálezce zonálního systému, mnicha preciznosti a technické
dokonalosti. Najdete v ní nejen známé fotografie v klasických i
alternativních provedeních, ale i dosud nepublikované zvětšeniny.
Celý soubor je dostupný též formou kalendáře a paklíčku pohlednic.
2. V poněkud netypické poloze se vám představí jiná slavná fotografická
legenda – Henri Cartier Bresson v knize City and Landscapes. Jak název naznačuje, najdete
zde sice i pár obrázku lidí, ale těžištěm díla je hlavně krajina a město.
3. Pokud jste propadli mysticismu práce v černé komoře, mohla by vás
zaujmout kniha Post Exposure: Advanced Techniques for the
Photographic Printer. Že se jedná o publikaci procházející všemi
astrálními pláněmi výroby zvětšenin lze nahlédnout z jejího obsahu.
4. Pravidelní čtenáři Blind Spotu jistě znají fotografie Mitche
Epsteina. Zmiňovaný vydal knihu The City, ve které, prostřednictvím snímku svého
intimoskopu z let 1995 až 2001, představuje jemné detaily života New
Yorku. Např. tato fotografie z knihy ve mne vzbudila pocity
podobné dojmům z filmu The End of Violence Wima Wenderse.
5. Z česky tištěných knih je na místě upozornit na studii Viléma
Flussera Za filosofií fotografie, která je v současné době v
nabídce levných knih za 19 Kč. Autor, který tragicky zahynul
bezprostředně po své první pražské přednášce, v ní rozvíjí originální
koncept fotografie jako technických obrazů.
Jindřich Štreit pracoval v letech 1995 a 1997 na tématu Na konci světa – Burjatsko, Sibiř. Zda se pokus o
zachycení charakteru jedinečného mixu Sibiře, pravoslaví, lamaismu,
vodky a starých zvyků povedl, posuďte sami.
A co pro vás přichystal redakční tým Paladixu?
V pondělí se s vámi radka podělí o znalosti toho,
Co se
děje, když se obrázky zmenšují nebo zvětšují a Josef Hrubý odpoví
na dotaz z poradny: Použití manuálního blesku při fotografování za denního
světla. Nakonec si můžete prohlédnout fotky z 97. kola galerie
Moje nejlepší světlo
Další díl sicilské odysey – Cavagrande del Cassibile – si pro vás
nachystal Zdenek Bakštein na úterý.
Jiří Charvát vám ve středu poradí Dundeeho fintu – filtry na
širokoúhlé objektivy, aneb jak se bránit viňetaci.
Ve čtvrtek ráno si můžete nejprve přečíst článek
Pavla Kopřivy: Prezentace fotografií a pak i recenzi Milana Sýkory
jedné takové rozsáhlejší prezentace: Czech Press Photo 2001.
Páteční výlet si tentokráte odbudete s Honzou Hlinákem. Tentokráte
bude cílem PVO (přečerpávací vodní elektrárna) Dlouhé stráně v
Jeseníkách.
Dobré světlo.