Uživatelský test Nikon D2X

Uživatelský test profesionální digitální zrcadlovky Nikon. Kompletní popis technických vlastností ale nečekejte…

Nikon D2X
Nikon D2X

K napsání tohoto článku mě motivovaly dvě skutečnosti: za prvé moje stávající výbava (Nikon D100) mi už delší dobu nestačí – zejména díky tomu, že nejkratší čas, při kterém lze fotit s bleskem, je 1/180s. Za druhé proto, že už více než rok čekám na nástupce D100 (na právě ohlášený Nikon D200), který by zejména tento nedostatek odstranil. Proto jsem se začal intenzivně zajímat, jaký model by mohl dosluhující D100 nahradit. Nikon D2X je jednou z možných variant.

Každý by si před nákupem čehokoliv měl udělat jasno v tom, co od daného zboží očekává. Moje očekávání (požadavky) jsou tedy následující:

  • digitální zrcadlovka s výměnnými objektivy
  • rozumná velikost čipu (tj. alespoň DX v případě Nikonu, APS-C v případě Canonu)
  • rozlišení minimálně 8 MPix, lépe ale 10 MPix a více
  • citlivost min. ISO 100-800
  • solidní a středně odolné tělo s dobrým úchopem a (volitelnou) vertikální spouští
  • co nejrychlejší základní synchronizace s bleskem (min. 1/250s)
  • možnost vysokorychlostní synchronizace s bleskem
  • ukládání v RAW + JPEG
  • celková rychlost (AF, ukládání na kartu, rychlost snímání)
  • CompactFlash karty
  • min. 2,5″ displej
  • široká nabídka objektivů příslušenství
  • rozumný poměr cena/výkon
  • trvanlivost/spolehlivost min. 3 roky

Nikon D2X je jedním z možných kandidátů, především díky tomu, že mám od Nikonu rozsáhlé příslušenství (zejména objektivy – konkrétně s Nikkorem 17-35mm f/2,8 bych se opravdu nerad loučil, i když bych si dovedl představit, že by se např. nový Nikkor 17-55mm f/2,8 mohl stát mým objektivem číslo jedna). Mezi další kandidáty patří zejména nový Nikon D200 nebo Canon EOS 5D, u kterého by to pro mě ale znamenalo kompletní změnu systému. V následujících odstavcích se pokusím rozebrat, co se mi na Nikon D2X líbilo a nelíbilo během mého testování. Pokud byste si chtěli přečíst recenze, kde jsou rozebrány skoro všechny technické parametry, doporučuji stránky uvedené v souvisejících odkazech.

Ergonomie a ovládání

Zadní stěna Nikon D2X
Zadní stěna Nikon D2X

Nikon D2X je profesionální fotoaparát s integrovanou vertikální spouští. První, co mě napadlo, když jsem ho – zvyklý na D100 – vzal poprvé do ruky, bylo: “Ten je ale velký a těžký!”. Rozdíl skoro 400g (s vloženou baterií) je samozřejmě dost znát. Držení je samozřejmě parádní, ale někdy se možnost oddělení vertikální spouště může hodit (např. pro cestování, jízdu na kole, apod.). Problém samozřejmě může nastat i ve vaší brašně – pokud nemáte dostatečně dimenzovanou brašnu, může se stát, že se vám do ní nevejde a budete muset pořizovat novou. Díky velikosti těla si mohli konstruktéři dovolit umístit další displeje (celkem jsou tři – horní – opravdu hodně veliký, základní 2,5″ LCD displej a pomocný LCD, na kterém se zobrazuje zejména nastavení ISO, kvality a vyvážení bílé) a velká ovládací tlačítka. Co hodnotím opravdu velmi pozitivně, jsou zejména následující věci:

  • Velikost ovládacích tlačítek (dají se pohodlně ovládat i v rukavicích)
  • Velikost displeje (2,5″, 232 000 bodů) s ochrannou průhlednou krytkou
  • Pomocný displej, na kterém se stále zobrazuje nastavená citlivost, kvalita i vyvážení bílé (samozřejmě i další údaje)
  • Samostatná tlačítka pro rychlé nastavování citlivosti, kvality a vyvážení bílé
  • Ovládání režimu AF pomocí speciálního voliče (u D100 bylo nutno nastavovat přes CSM funkci v menu)
  • Tlačítko FUNC s možností nastavení jeho funkčnosti
  • Velký a světlý hledáček se 100% pokrytím
  • Speciální zatmívání hledáčku pro delší expozice na stativu
  • Utěsnění ovládacích prvků proti prachu a vodě (nikoliv ale vodotěsné)
  • Orientační senzor – detekuje snímky focené na výšku, snímky lze nechat automaticky otáčet pro zobrazení na displeji (lze nastavit v menu)
  • Snadná kompenzace expozice pomocným voličem – tj. hlavním voličem nastavuji např. clonu, vedlejším kompenzaci expozice
  • Režim předsklopení zrcátka je dostupný pomocí voliče, není nutno nastavovat v menu
  • Indikace zaostření s tím, že je rovněž indikováno, jestli je zaostřovaný objekt před nebo za rovinou zaostření – užitečné zejména pro ruční ostření, tj. pro určení směru, kterým je třeba objektivem otáčet
  • Naposledy volené funkce v menu – posledních 8 zvolených položek v menu Shooting nebo Custom settings je okamžitě přístupných ze seznamu posledních použitých funkcí
  • V menu lze nastavit, jaké informace mají být dostupné pro prohlížení fotografie na displeji (data, histogram, přepálená místa, RGB histogram a použitý zaostřovací bod)
  • K dispozici jsou celkem 4 možnosti individuálního nastavení fotoaparátu – dokonce zvlášť nastavení expozičních parametrů (Shooting settings) a zvlášť uživatelského nastavení (Custom settings) – tím si lze předdefinovat nastavení pro různé režimy vaší práce (např. svatba, reportáž, krajina, apod.)

Bohužel ale některé věci zůstaly nedomyšlené nebo nedotažené. Mezi ně patří především tyto:

  • Nelze vybrat expoziční režim (PASM) pomocí samostatného voliče (jako např. na D100) – je nutné držet tlačítko MODE a točit otočným voličem.
  • Pro smazání fotky stačí 2x za sebou stisknout tlačítko DELETE – na D100 bylo nutné stisknout DELETE a potvrdit stiskem Enter – to mi přijde z hlediska uživatele bezpečnější, zejména proto, že samotné smazání fotky chvíli trvá (řádově sekundu) a není nijak indikováno, takže jsem napoprvé myslel, že se nic neděje a mačkal tlačítko DELETE dál, přičemž jsem si smazal omylem další fotku.
  • Kvůli
    utěsnění otočných voličů je na ně třeba při otáčení vyvíjet
    nezvykle velkou sílu – přední otočný volič jsem musel několikrát
    zkoušet dokonce nehtem za zoubek, protože pod ukazováčkem mi
    prokluzoval.
  • Dvířka CF karty
    Otevření dvířek pro CF kartu je zbytečně komplikované.
  • Otevírání krytu pro CF kartu – nevím co vedlo inženýry v Nikonu k tomu, aby to udělali nedostupné, jako kdyby šlo o spoušť nějakého odpalovacího zařízení. Na D100 stačilo stisknout tlačítko “ve směru” otevírání dvířek, takže otevření bylo otázkou desetinky vteřiny. Na D2X je potřeba odklopit kryt (odklápí se proti směru otevírání dvířek), pod ním stisknout tlačítko, které otevře dvířka. Toto tlačítko navíc není s dvířkami spojeno, takže je nutno prst nasměrovat opravdu přesně, pokud si budete dalšími prsty bránit v otevření dvířek, tak se pochopitelně neotevřou. Navíc se (na rozdíl např. od některých Canonů) dají dvířka otevřít, aniž by se fotoaparát vypnul, takže skutečně nechápu, proč je to takto komplikované. Údajně to ale je osvědčené řešení z dřívějších profesionálních těl, takže to možná pouze hodnotím zbytečně přísně z neznalosti amatérského fotografa.
  • Další pikantní nedotažení je tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti. Při pohledu zepředu jsou na levé straně u objektivu dvě velmi podobná tlačítka – jedno je tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti (DOF), druhé je tlačítko FUNC – programovatelné funkční tlačítko. Pokud držíte fotoaparát vodorovně, je tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti pohodlně dostupné pro prostředníček pravé ruky. Pokud ale držíte fotoaparát svisle, nemáte šanci na tlačítko dosáhnout. Mohli byste ale celkem bez problémů dosáhnout na tlačítko FUNC – ale ejhle, na toto tlačítko lze naprogramovat celkem 10 funkcí, ovšem DOF mezi nimi překvapivě není! Věřím ale, že to je pouze otázkou rozšíření funkčnosti v některém upgradu firmware.
  • Kontrola hloubky ostrosti horizontálně Kontrola hloubky ostrosti vertikálně
    Při horizontálním držení jsou obě tlačítka pohodlně přístupná pro prostředník nebo prsteník pravé ruky. Při držení fotoaparátu na výšku není tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti dosažitelné a na tlačítko FUNC nejde DOF nastavit.
  • Nedotažení funkce orientačního senzoru – je samozřejmé, že můžete zapnout, aby informaci o držení fotoaparátu zaznamenával k jednotlivým snímkům. Dále můžete v menu zapnout, jestli se mají snímky na výšku automaticky otáčet na výšku i při zobrazování na displeji fotoaparátu. Jistě užitečná funkce, ale pokud např. fotíte na výšku ze stativu, tak byste očekávali, že se vám náhled po expozici zobrazí v co možná největší ploše, tj. “na šířku” – prostě aby se náhled fotek focených na výšku zobrazoval podle toho, jak zrovna držíte foťák. Zobrazení na výšku/na šířku lze v menu zapnout/vypnout, ale automaticky by to samozřejmě bylo lepší.
  • Při focení na výšku s vertikální spouští rovněž nejde dosáhnout na volič zaostřovacích bodů – to ale naštěstí v Nikonu vyřešili tak, že lze stisknout palcem tlačítko AF-ON na vertikální spoušti a otočným voličem “přeskakovat” cyklicky jednotlivé ostřící body.
  • Titěrné ovládání režimu autofokusu
    Titěrné ovládání režimu autofokusu

    Na to, jak jsou všechny ovládací prvky veliké, je až neuvěřitelně titěrné a nepřesné nastavování režimu ostření objektivu (C/S/M) – na obrázku porovnejte s velikostí konektoru pro kabelovou spoušť (vpravo nahoře – ta černá krytka s bílou tečkou). I na D100 je tento volič větší a má lepší přechod mezi jednotlivými polohami. Zejména přechod mezi polohou kontinuálního ostření a režimu Single-Servo je opravdu velmi nepatrný. Ve fotografických rukavicích vyžaduje ovládání tohoto voliče opravdu trpělivost.

  • Při focení do RAW s nastavenou kompresí zobrazuje špatně počet snímků, které je ještě možno uložit na kartu. Základní RAW má cca 19,5 MB, komprimovaný cca 11,5 MB (na rychlosti ukládání jsem (na rozdíl od D100) ale nepozoroval žádné zpomalení způsobené kompresí!), nicméně indikátor volného místa na kartě zobrazuje počet snímků stále pro nekomprimovaný RAW, přitom se na kartu vejde skoro dvakrát tolik dat.

Praktické fotografování

Pojďme se ale bavit o tom nejdůležitějším – o samotném focení.

Rychlost

Rychlost práce Nikon D2X je impozantní. Rychlost AF i samotného snímání je pro moje potřeby více než dostačující. Za celou dobu jsem neměl jediný problém s tím, že by něco na D2X bylo pomalé (snad jen s výjimkou toho mazání souborů, kde by to spíše mohla vyřešit lepší indikace na displeji o tom, že něco probíhá). Navíc D2X nabízí i tzv. režim High-speed Crop, kdy se používá pouze středová část o velikosti 3216 x 2136 bodů (plné pole má 4288 x 2848 bodů). V tomto režimu lze exponovat až rychlostí 8 snímků za sekundu (dle zvolené kvality a výstupního formátu se velikost vyrovnávacího bufferu pohybuje od 28 do 35 snímků). Díky tomuto výřezu dochází k dalšímu “přepočtu” ohniskové vzdálenosti, tj. pokud máme základní přepočítací koeficient 1,5x, v případě aktivace funkce High-speed Crop je to 2x. Takže např. při snímání ohniskovou vzdáleností 200mm (kinofilmovou) získáme výsledek adekvátní ohniskové vzdálenosti 400mm a rozlišení cca 6,8 MPix při rychlosti až 8 snímků za sekundu! V hledáčku je oblast pro tento režim ohraničena tenkou čarou, takže je poměrně dobře vidět. Nicméně je to otázkou zvyku – ze začátku mě ten rámeček docela mátl a komponoval jsem i při plném formátu tak, aby se mi hlavní objekt vešel právě jen do toho středu. Na displeji jsem se potom divil, proč mám kolem ještě tolik místa. V tomto režimu rovněž nelze používat dva nejkrajnější zaostřovací body, protože ty se do dané oblasti “nevejdou”. Jinak lze v tomto případě pouze smeknout – samotná rychlost je parádní a navíc je ještě spousta možností, jak si fotoaparát přizpůsobit k obrazu svému:

  • možnost zvolit režim CL pro “pomalé” snímání nebo CH pro rychlé snímání (5 resp. 8 snímků za sekundu)
  • možnost omezit rychlost “pomalého” snímání – 1-4 snímky za sekundu v plném rozlišení, 1-7 snímků za sekundu v případě High-speed Crop
  • možnost omezit maximální počet snímků v rámci jedné dávky (1-35)
  • možnost nastavit prodlevu cca 0,4s mezi stisknutím spouště a samotnou expozicí – pro snížení otřesu způsobeného stiskem spouště

Autofokus

Dopoledne v Radotínském údolí
Dopoledne v Radotínském údolí
Nikon D2X + Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8, ohnisko 35mm, clona 11, čas 1/20s, ISO 100, korekce -1 EV, měření se zvýhodněným středem (8mm), AWB
v náhledu je zobrazen aktivní ostřící bod, 100% detail má 3,6 MB

Jak už bylo řečeno výše, rychlost AF je naprosto vynikající. Stejně tak i jeho přesnost; za celou dobu jsem neměl problém s tím, že by zaostřoval špatně, a to i v relativním šeru nebo na nekontrastním povrchu. Samozřejmě tu a tam je potřeba mu pomoci, zejména v případě hladkých jednobarevných ploch, ale to je pochopitelné. Velkým pomocníkem je indikace vzdálenosti zaostřovaného předmětu, resp. toho, jestli se nachází před nebo za rovinou zaostření – to pomáhá při ručním ostření v tom, jakým směrem je třeba otáčet zaostřovacím prstencem (výborné zejména u fotografie na krátkou vzdálenost).

Pro zaostřování je možné vybrat jeden z jedenácti zaostřovacích bodů (v případě High-speed Crop je možné volit jen z devíti bodů). K dispozici je několik režimů volby zaostřovacího bodu: ruční výběr jednoho bodu, automatický výběr jednoho bodu, automatický výběr s určením výchozího bodu a skupinová volba. Ty první tři režimy jsou poměrně známé a není třeba se o nich rozepisovat – fungují dle očekávání. Co je ale zajímavé, je právě poslední zmíněný výběr skupiny. Lze totiž vybrat skupinu bodů, které budou používány pro správné zaostření, a nechat fotoaparát, aby v rámci této skupiny vybral ten bod, který je nejlepší. Skupin je možno vybírat celkem pět – levá (používá 4 senzory nejvíce vlevo uspořádané do kříže), pravá (používá 4 senzory nejvíce vpravo uspořádané do kříže), horní (používá tři horní a střední senzor), dolní (používá tři dolní a střední senzor) nebo středová (používá středové senzory uspořádané do kříže). To je hodně užitečné v případě, kdy fotíme nějakou akci, u které víme, kde v celkové kompozici má být hlavní objekt, ale objekt se neustále rychle pohybuje.

Pro volbu zaostřovacího bodu se používá ergonomicky velmi dobře zpracovaný joystick. Jeho velikost i umístění jsou odpovídající pro focení na šířku, při focení na výšku už na něj lze dosáhnout jen velmi obtížně. Příjemné je, že stiskem tohoto joysticku lze rychle aktivovat středový bod (lze v menu nastavit, jestli se má vybrat středový bod nebo prosvítit stávající vybraný bod). Velmi užitečné je zobrazení aktivního zaostřovacího bodu při prohlížení nafocených snímků přímo na displeji. Zajímavou funkcí je rovněž možnost zobrazení zaostřovacího bodu po stažení fotky do počítače (já vím, majitelé např. Canonu 20D nebo 1D tuto funkci dávno znají). Bohužel, jak už si budeme muset u Nikonu zvyknout, tato funkce je dostupná pouze v příplatkovém SW Nikon Capture. V dodaném Nikon PictureProject si tuto informaci zobrazit nemůžete.

Pro aktivaci automatického zaostření i bez stisku spouště slouží tlačítko AF-ON. Upřímně řečeno mi tato funkce připadá poněkud zbytečná (lze dokonce vypnout, že se autofokus aktivuje částečným stiskem spouště), protože mi přijde opravdu jednodušší napůl namáčknout spoušť než mačkat nejprve tlačítko pro zaostření a pak teprve tlačítko spouště. Ale co já vím, třeba to někdo opravdu používá. Jak už bylo ale zmíněno výše, toto tlačítko je nezbytné pro volbu zaostřovacího bodu při držení fotoaparátu na výšku, kdy nedosáhnete na joystick, kterým se zaostřovací body normálně volí (držíte na vertikální spoušti AF-ON a kruhovým voličem přepínáte jednotlivé body).

Pro funkci zaostřování je k dispozici poměrně hodně ovládacích prvků a nastavení v menu:

  • režim zaostřování – statické (Single-servo), dynamické (Continuous-servo) a ruční (Manual)
  • režim výběru ostřícího bodu – jeden bod (Single-area AF), jeden bod s dynamickým sledováním (Dynamic-area AF), skupinová volba (Group dynamic-area AF) nebo výběr nejbližšího objektu (Dynamic-area AF with closest subject priority)
  • aktivace zaostřování (AF-ON)
  • výběr ostřícího bodu (joystick, vertikální AF-ON + otočný volič)
  • zámek zaostření (AE-L/AF-L)
  • nastavení priority při stisku spouště pro režim AF-S a AF-C – zda se má exponovat, když je stisknutá spoušť, ale není správně zaostřeno
  • lze nastavit dobu, po kterou je prosvícena aktivní zaostřovací oblast

Automatická expozice

Podzimní zátiší
Podzimní zátiší
Nikon D2X + Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8, ohnisko 17mm, clona 16, čas 1/5s, ISO 100, korekce -1 EV, měření se zvýhodněným středem (8mm), AWB
100% detail má 5,7 MB

Nikon D2X používá pro měření expozice 1005 pixelový RGB senzor. Je možné volit klasicky mezi matricovým měřením (kde v případě D nebo G objektivů vstupuje do hry i naměřená vzdálenost zaostřeného objektu), integrálním měřením se zdůrazněným středem (kde lze volit průměr měřící oblasti mezi 6, 8, 10 nebo 13mm) a bodovým měřením (3mm s vazbou na ostřící bod). Poměrně hodně mě ale překvapila tendence k přeexpozici. Abych řekl pravdu, u takového přístroje jsem čekal, že nebudu muset skoro používat korekce (u D100 jsem ji tolikrát určitě nepoužíval), že to přece musí měřit úplně dokonale, nicméně opak je pravdou. Nevím jestli to je tím, že jsem zvyklý z D100 na tmavší fotografie, ale každopádně jsem u většiny fotek musel používat korekci. Nejčastěji asi -2/3 EV, ale poměrně často jsem musel jít i na -1 EV nebo dokonce -2 EV. Skoro bych řekl, podle toho, jak je teď prohlížím, že správné expozice byly u fotek lidí, ale tendenci k přeexpozici měl u fotek krajiny (70% fotek z výletu do Radotínského údolí bylo foceno s korekcí). Velmi příjemně jsem byl naopak překvapen v přesnosti expozice s bleskem. Zde se jednalo většinou o fotografie lidí, ale tady jsem nezaznamenal jedinou potřebu nastavovat korekce expozice. Je tedy otázkou, jestli obecně tendence k přeexpozici platí u snímků krajiny. Bohužel, tato problematika by si jistě zasloužila bližší zkoumání, z necelého tisíce snímků, který jsem stihl nafotit, se toho zase tolik zjistit nedá. Pokud se s fotoaparátem seznamujete, doporučuji používat funkci bracketing (tu lze použít dokonce třemi způsoby: expoziční, zábleskový a vyvážení bílé).

Pro práci s automatickou expozicí je opět k dispozici řada ovládacích prvků a nastavení v menu:

  • ISO auto – automatická volba citlivosti (abych řekl pravdu, měl jsem pocit, že tahle funkce moc nefunguje, ale nebyl dostatek času to zkoumat)
  • jemné doladění expozice – pro každou z měřících metod lze v menu nastavit automatickou korekci (v rozmezí +/- 1 EV s krokem 1/6 EV)
  • volba expozičního kroku – 1/3 EV, 1/2 EV nebo 1 EV
  • zámek expozičního času – zamkne naměřený expoziční čas
  • zámek clony – zamkne aktuální clonu
  • tlačítko AE-L/AF-L – zámek naměřených expozičních údajů
  • korekce expozice lze nastavovat v rozmezí -5 EV a +5 EV
  • snadná kompenzace expozice pomocným voličem – tj. hlavním voličem nastavuji např. clonu, vedlejším kompenzaci expozice
  • na tlačítko FUNC lze nastavit např. rychlou změnu expozičního kroku na 1 EV nebo aktivaci jednoho z měřících režimů (matrix, středové, bodové)
  • při prohlížení snímku je možno si zobrazit histogram (celkový nebo pro každý RGB kanál zvlášť), stejně tak i zobrazení “přepálených” míst (opět celkové nebo pro každý RGB kanál zvlášť)

Vyvážení bílé

Vyvážení bílé funguje u D2X výborně, ve dne nebo při focení s bleskem není potřeba nic hlídat nebo nastavovat, bohatě si vystačíme s automatickým vyvážením. Při focení za umělého osvětlení už to ale tak dokonalé není. Při použití halogenových výbojek má stále tendenci “utíkat” k teplejším tónům (do žluté/oranžové), i když má speciální čidlo pro barevnou teplotu okolního osvětlení. Ve srovnání s D100 ale dává podstatně lepší výsledky, to je nutno přiznat. Pro seriózní práci by ale bylo vhodné nastavovat za umělého osvětlení úroveň vyvážení ručně, popř. používat bracketing. Při focení do RAW ale není třeba toto moc řešit, protože to lze dodatečně opravit v počítači. Pro opakovanou práci si lze přesné vyvážení uložit do jedné z pěti pojmenovatelných pamětí a pohodlně vyvolat tu správnou. Pro práci s vyvážením bílé je opět k dispozici řada funkcí a položek v menu.

Práce s bleskem

Turisté na Staroměstském náměstí
Turisté na Staroměstském náměstí
Nikon D2X + Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8, ohnisko 25mm, clona 5,6, čas 1/350s, ISO 100, korekce 0 EV, matricové měření, AWB, blesk Nikon SB-800 v režimu Auto FP High-speed Sync
100% detail má 2,45 MB

Na tu jsem se těšil samozřejmě nejvíc, protože na rozdíl od D100 umí D2X exponovat s bleskem pro všechny časy závěrky. Budu se teď rozplývat nad funkčností, kterou majitelé Canonu považují za samozřejmou, u Nikonu bohužel funguje pouze u digitálních zrcadlovek řady D2. Jedná se o tzv. Auto FP High-speed Sync. Tu lze aktivovat při nasazení blesků Nikon SB-800 nebo SB-600 a funguje skutečně tak, jak byste čekali. Pokud je expoziční čas delší nebo roven synchronizačnímu času (1/250s), tak se odpálí klasický záblesk. Pokud je expoziční čas rychlejší, dojde k vysokorychlostní synchronizaci. To je zejména použitelné při doplňkových záblescích ve dne (reportáže, svatby, portréty, apod.), kdy vychází rychlé expoziční časy (zejména pro dosažení malé hloubky ostrosti). Aktivace této funkce je neskutečně pohodlné, stačí to zapnout v menu, nasadit jeden z uvedených blesků a už se nemusíte starat, jakým časem fotíte a jestli si to ještě můžete dovolit. Absence této možnosti na D100 mě neskutečně vytáčí a je hlavním důvodem, proč potřebuji “upgrade”.

Tady si dovolím píchnout trochu do vosího hnízda. Nikon celkem třikrát vyrobil blesky, které nebyly navzájem kompatibilní s digitálními zrcadlovkami (v TTL režimu). První verze blesků pro digitální fotoaparáty SB-28DX fungovala na sérii D1. Následovalo vydání blesku SB-80DX, který fungoval na sérii D1 a D100. Zatím poslední verze SB-800 je kompatibilní už i s D70(s), protože ta začala používat režim i-TTL. Osobně jsem měl všechny uvedené blesky (SB-28DX jsem měl na F100, s nákupem D100 jsem nadával, jak to, že není kompatibilní a zakoupil SB-80DX – ten ale zase není kompatibilní s D70, takže jsem zakoupil SB-800 – ten je zatím kompatibilní se všemi). No a hádejte, s jakými blesky je kompatibilní D2X? Samozřejmě se všemi uvedenými! Takže lze používat i SB-28DX (kterou nešlo používat na D100) i SB-80DX (kterou nešlo používat na D70(s)). Tohle považuji za velmi špatný vtip a pouhé tahání peněz z kapes uživatelů Nikonu, kteří museli, aby mohli fotit s bleskem, zakoupit vždy ten nejnovější model, i když je jasně vidět, že z technického hlediska v tom nebyl žádný problém. Pokud si tedy někdo v dnešní době pořizuje Nikon z důvodů zajištěné kompatibility, tak by si tento odstavec měl vytisknout a pověsit na zeď. V době, kdy jsem já nakupoval první Nikon, tak ještě byla tato teze pravdivá. Autofokusové objektivy šly používat na mechanických tělech a naopak. Pak ale začal Nikon vyrábět objektivy bez clonového kroužku (tzv. G) a pak začaly problémy s kompatibilitou blesků. Dnes je značka Nikon často vnímána jako soupis možných kombinací těl, objektivů a blesků a rozhodně neplatí dávné tvrzení o zajištěné široké kompatibilitě.

Pro práci s bleskem je opět k dispozici řada funkcí a nastavení v menu:

  • modelovací záblesk – pokud je nasazen blesk SB-800 nebo SB-600 a stisknete tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti, dojde k odpálení série krátkých záblesků (tzv. modelující záblesk) – tím lze např. zkontrolovat stíny, které použití blesku vyvolá
  • nastavení synchronizačního času – synchronizační čas lze nastavit v rozpětí 1/60s – 1/250s s možností použít výše zmíněný automatický režim vysokorychlostní synchronizace
  • nastavení času závěrky při focení s bleskem – lze nastavit nejdelší expoziční čas závěrky v režimu A nebo P (v rozpětí 1/60s až 30s) – toto se mi dost hodí, protože jsem často přecházel při focení s bleskem do manuálního režimu a nastavoval delší čas, než byl automatický (v případě D100 to byla 1/60s) – nejčastěji 1/30s; teď je možné zůstat stále v režimu předvolby clony
  • zámek bleskové expozice (FV lock) – funguje ale pouze s blesky SB-600 a SB-800 (tuto funkci lze nastavit i na tlačítko FUNC)

Obrazová kvalita

CMOS čip Nikon D2X
CMOS čip Nikon D2X

Při nízkých citlivostech (ISO 100-400) je obrazová kvalita skutečně výborná. Vysoké rozlišení pochopitelně přináší mnohem větší možnosti následného zpracování – z pohledu větších zvětšenin, popř. výřezů. Bohužel se ale potvrdila moje obava, která mě napadla hned, když byla D2X oznámena – tou obavou je samozřejmě množství šumu při vyšších citlivostech. Na stejné ploše čipu je oproti D100 více než 2x tolik světlocitlivých buněk. Což znamená, že se musela zmenšit velikost jedné buňky (u D2X je to 5,5 x 5,5 µm, u D100 je to 7,8 x 7,8 µm) a tím pádem musí vzrůst digitální šum. Moje obavy byly zcela rozptýleny u nízkých citlivostí. Do ISO 400 je kvalita D2X vynikající. Při vyšších citlivostech je ale bohužel šum podstatně více patrný, než v případě D100 (což je prostě logické). Nikon D2X má díky tomu rozsah základních citlivostí od ISO 100 do 800 (+ navíc HI-1 a HI-2, což odpovídá ISO 1600 a 3200), přičemž zejména ISO 100 je pro majitele D100 nebo D70(s) rozhodně velmi pozitivní, nicméně vzájemné porovnání při vyšších citlivostech rozhodně vychází lépe pro Nikon D100. Nutno podotknout, že D2X má několik možností, jak šum redukovat přímo ve fotoaparátu. Kromě samotného zpracování obrazu kvalitním digitálním procesorem je možnost nastavit redukci šumu pro vysoké citlivosti (ISO 400-800) a to dokonce ve dvou režimech (Normal a High). Pro citlivosti HI-1 a HI-2 se redukce šumu aplikuje automaticky a není možné ji vypnout.

Porovnání šumu D100 a D2X
Porovnání úrovně šumu při vysokých citlivostech mezi Nikon D100 a Nikon D2X. Obrázek v plném rozlišení má 2,44 MB.

Na následujícím příkladu je vidět vzájemné porovnání šumu obou fotoaparátů při vyšších citlivostech. V případě D2X byla vždy nastavena aktivace odstranění šumu (High ISO NR On) na režim High. Snímáno bylo pochopitelně ze stativu, do RAW formátu, použitý objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 35mm. Snímky z D2X byly pomocí Adobe Photoshop CS zmenšeny na stejnou velikost, jako z D100 (kde se jedná o plné výřezy) a u všech snímků byla aplikována funkce Auto Levels pro vyrovnání histogramu. Snímky nejsou doostřovány. Závěry si jistě uděláte každý sám. Za sebe bych řekl, že do citlivosti ISO 400 není co řešit, citlivost ISO 800 je na D100 ještě poměrně použitelná, nicméně na D2X už je nutno počítat s poměrně silným šumem (který jde samozřejmě dále redukovat specializovanými programy, ovšem za cenu mírné ztráty detailu). Citlivosti HI-1 a HI-2 u D2X jsou dle mého použitelné pouze v případě, kdy není jiná šance na získání snímku, jejich kvalita ale není moc rozumná. Možná tak ještě celý snímek převést do odstínů šedi a tvářit se, že se jedná o zrno velmi citlivého materiálu. 🙂

Kromě tohoto problému se šumem nevidím na D2X jiné problémy z hlediska obrazové kvality. Možná snad ještě jednu poznámku: je jistě zřejmé, že čím vyšší rozlišení na stejné ploše čipu, tím je důležitější, jaké objektivy na tělo nasadíte. V případě D2X je proto velmi důležité pro celkový výsledek používat objektivy s vysokou rozlišovací schopností a dobrým přenosem kontrastu.

Další funkce

Nikon D2X je to nejlepší, co lze v tuto chvíli od Nikonu získat (z pohledu DSLR). Tomu odpovídá i množství dalších funkcí. Je jich velká spousta, takže si dovolím je projít jen telegraficky.

  • Možnost záznamu zvukových poznámek k jednotlivým snímkům. Lze dokonce aktivovat funkci automatického záznamu zvuku (s omezenou max. délkou od 5 do 60s) ihned po stisku spouště. Jen pozor na CF karty typu Microdrive – s ohledem na magnetický záznam by se neměly vyskytovat v blízkosti mikrofonu/reproduktoru, aby nedošlo ke ztrátě dat.
  • Možnost záznamu textových poznámek ke snímku – tuto funkci ale asi moc lidí nevyužije, její ovládání není totiž nic moc.
  • Podrobná informace o stavu baterie: zobrazuje kapacitu baterie, počet vyfocených snímků, nutnost kalibrace a stáří baterie (na pěti stupních indikuje její schopnost kvalitního nabíjení resp. nutné výměny).
  • Intervalové snímání – je možné nastavit, aby automaticky exponoval v zadaném čase nebo v zadaných časových intervalech.
  • Možnost překrývání nafocených snímků – dva již existující RAW soubory je možno zkombinovat do nového – a defacto takto simulovat vícenásobnou expozici. Původní soubory zůstanou ale zachovány.
  • Vícenásobná expozice – je možno nastavit od 2 do 10 snímků a je možno kombinovat s intervalovým snímáním. Výsledkem je pouze jeden snímek, jednotlivé expozice nejsou ukládány samostatně.
  • K fotoaparátu je možno zakoupit (za cca 3200 Kč!) síťový adaptér – ten je výhodný samozřejmě v okamžiku, kdy se s aparátem pracuje např. ve studiu. Když pominu jeho cenu, tak je nepříjemná ještě jedna vlastnost s tímto adaptérem spojená. Pokud si chcete sami vyčistit čip, tak je nutné tento adaptér zakoupit. Bez něj totiž není možno funkci čištění čipu aktivovat (a je nutno odnést fotoaparát na čištění do servisu – na jednu stranu čest našemu servisu, který pro DSLR zakoupené přes české zastoupení (tj. žádný šedý dovoz) nabízí 10 čištění zdarma, jinak stojí jedna takováto procedura 250,- Kč). Vzhledem ke skvělé indikaci stavu baterie chápu nutnost pořizování síťového adaptéru pro čištění čipu opět pouze jako trik na to, jak vytáhnout z kapes uživatelů Nikonu další peníze!
  • Možnost připojit k fotoaparátu jednotku GPS – v takovém případě se pak ke snímkům zaznamenává i přesná poloha a čas jejich pořízení. Toto může být velmi zajímavá funkce pro cestovatele.
  • Možnost připojení adaptéru bezdrátové sítě (WT-1/1A nebo WT-2/2A), pomocí kterého je možno snímky ihned po expozici odesílat do počítače nebo pomocí kterého je možno ovládat fotoaparát z PC (např. programem Nikon Capture).
  • Možnost vyfotit referenční snímek pro SW odstranění prachu. Ve speciálním režimu nafotíte bílou plochu a pomocí Nikon Capture (opět za příplatek!) je možno softwarově nechat prach odstranit.

Software

Software si zaslouží samostatnou kapitolu. A to zejména z důvodu toho, že se jedná snad o nejslabší část celého balení. V dodávce je pouze Nikon PictureProject a pokud to myslíte se zpracováním fotek byť jen trochu vážně, tak si raději sežeňte něco jiného. Touto aplikací podle mě Nikon šlápnul hodně vedle a i starší Nikon View byl z tohoto pohledu podstatně lepší. Zde uvádím ty nejzásadnější výhrady:

  • Před samotným prohlížením snímků je nutné je do aplikace naimportovat. Automaticky to může fungovat v případě, kdy připojujete fotoaparát přímo do počítače přes USB kabel – v takovém případě se import provede automaticky s tím, jak se snímky kopírují na disk. Ale pokud už je na disku máte (třeba proto, že používáte externí čtečku karet nebo dokonce databanku), tak je musíte naimportovat, abyste si je mohli byť jen zobrazit. Ke cti slouží autorům to, že v případě, kdy už data na disku jsou, tak je znovu nekopíruje, ale pouze z existujících souborů vytvoří jakýsi “katalog”. Bohužel obrovským problémem je rychlost takového importu. Na počítači Intel Pentium 4 2,8 GHz s 1,5 GB paměti a Windows XP trvá import jedné fotografie v RAW formátu 7 sekund (a to prosím BEZ kopírování)!!! Pokud budete mít nafoceno v adresáři 100 fotek, tak budete čekat víc než 11 minut na to, abyste si mohli obsah adresáře alespoň prohlédnout! Což tento program degraduje natolik, že jej prakticky nelze používat.
  • Před jakoukoliv editací se provádí funkce Autofit, která zmenší snímek tak, aby se vešel do okna editoru. Bohužel, tato operace trvá cca 1 minutu. Takže opět čekáte, až budete moci vůbec dál pracovat.
  • Pokud otevřete v editoru jednu jedinou fotografii v RAW formátu, tak program zabere v paměti skoro 450 MB!!! Takže pokud nemáte minimálně 1 GB paměti, tak ani nezkoušejte s programem pracovat.
  • Lze exportovat do JPEGu, ale nelze např. do 16ti bitového TIFFu (což v Nikon View šlo).
  • Nelze zobrazit veškeré EXIF informace (např. nastavení redukce šumu – Normal / High), nezobrazuje bod, na který bylo zaostřeno, apod. Pochybuji rovněž o zobrazení GPS informací, i když to jsem neměl možnost vyzkoušet.
  • Nelze mít na jednom počítači nainstalován zároveň Nikon View a Nikon PictureProject.
  • Nelze např. do fotoaparátu uložit údaje o autorovi a majiteli (tak, aby se automaticky dával do všech EXIF informací) – majitelé Canonů mají tuto možnost už v základní výbavě.

K dispozici je (pochopitelně za příplatek cca 4000 Kč) program Nikon Capture 4, který toho umí podstatně více. Je rychlejší, i když co se týče paměťových nároků, tak tam jsou zhruba srovnatelné – i jeho editor si řekne o takové množství paměti. Na druhou stranu poskytuje podstatně lepší funkce a hlavně i lepší ovládání.

Přiznávám, že k tomu přistupuji hodně kriticky, ale to zejména proto, že tento fotoaparát je určen především profesionálům. A můj názor na PictureProject je ten, že to je software vhodný pro amatérské digitály a pro uživatele, kteří neočekávají nějaké pokročilé funkce. Dle mého názoru měl být součástí balení Nikon Capture, protože jeho kvality odpovídají kvalitám D2X. PictureProject je pro takové tělo podle mého ponižující.

Kompatibilita příslušenství

Z hlediska kompatibility se starším příslušenstvím je na tom Nikon D2X až překvapivě dobře. Jak už jsem psal v kapitole o blescích, lze používat v i-TTL režimu blesky SB-600 a SB-800, v D-TTL režimu potom blesky SB-80XD, SB-28DX a SB-50DX.

Dále lze používat i objektivy bez CPU. V takovém případě se při nasazení takového objektivu v menu vyplní jeho ohnisková vzdálenost a maximální clona (volitelně). Měření při použití objektivů bez CPU funguje v režimu bodového nebo se zvýhodněným středem.

K dispozici je i řada příslušenství připojitelná k 10ti pinovému konektoru (kabelová spoušť MC-30, adaptér k GPS MC-35, apod.).

V dodávce je zároveň jasná matnice bez ohraničení oblasti pro High-speed Crop, dokoupit lze (opět za peníze) matnici se čtvercovým rastrem (hodí se např. pro fotografii architektury). Opět nic proti, ale už i Nikon D100 uměl na matnici promítnout čtvercový rastr, který dokonce červeně prosvítal. Dále lze k hledáčku dokoupit řadu dalšího příslušenství, např. úhlový hledáček, očnici, zvětšovací lupu, apod.

Celkové shrnutí

Celkově lze říci, že Nikon D2X je bezesporu tím nejlepším, co v současné době Nikon na poli digitálních zrcadlovek nabízí. Nicméně se nemůžu zcela ztotožnit se závěry některých jiných recenzí, které na něm nevidí žádná slabá místa. Doporučená prodejní cena za samotné tělo je k dnešnímu dni 137 990 Kč. Za tuto cenu bych si minimálně představoval podstatně lepší softwarové vybavení (min. Nikon Capture 4 nebo PictureProject v nějaké profesionální edici) a jistě by se daly i některé další výše zmiňované nedostatky odstranit (např. možnost naprogramování DOF na tlačítko FUNC, automatické otáčení náhledu fotky podle orientace fotoaparátu, přesnější počítání místa na kartě u komprimovaného NEFu, lepší indikace mazání, apod. – doufejme, že např. v příští verzi firmwaru). Co se týče splnění mých úvodních požadavků, tak je plní beze zbytku všechny. Nutno ovšem podotknout, že s uvedením nového Nikonu D200 získává zejména v poměru cena/výkon velmi silného konkurenta.

51 komentářů u „Uživatelský test Nikon D2X“

  1. Expozice

    Kdyz se tak divam na doprovodne fotky, neni tendence k preexpozici zpusobena nevhodnym pouziti mereni se zvyhodnenym stredem? Je to jenom muj nazor, ale treba by klasicky 3D-Matrix lepe zhodnotil rozsah a pomer jasu nez zduraznene mereni nevhodne casti sceny a fotografii exponoval spravne…

    Odpovědět
    • expozice

      Nevím, na to by chtělo mít ten foťák mnohem déle a různě experimentovat. Zpočátku jsem pochopitelně fotil nejvíc s matricovým měřením. Když jsem ale nabyl dojmu, že na můj vkus přeexponovává trochu často, tak jsem to přepnul na měření s vyváženým středem, kde má člověk přeci jen lepší kontrolu nad tím, jak ty korekce vlastně fungují. Každopádně jsem korekce používal v obou měřeních.

      Odpovědět
      • expozice

        Neco malo jsem s timhle aparatem taky nafotil a s expozici jsem tedy problem nemel, funkcnost mereni mi pripadla cca stejna jako na kteremkoli jinem aparatu teto kategorie.
        Co se tyce vyhrad, tak drtiva vetsina jsou drobnosti, ktere lze najit na kazdem aparatu a jsou spise o zvyku a osobnich preferencich. Snad jen to umisteni tlacitek pri drzeni na vysku muze byt trosku problem (ale snad to opravdu vyresi novy FW). Co se tyce treba prepinani rezimu P,S,A,M tak mi prijde, ze je to vyrazne lepsi jako na D100 nebo D70, protoze nemuze dojit k nechtene zmene rezimu – treba pri vytahovani z brasny zavadenim o otocny volic.

        Odpovědět
        • expozice

          Znovu jsem si prohlížel ty fotky a možná jsem to s tím hodnocením přeexpozice zbytečně zveličil. Spíš to bude asi otázka zvyku, protože ty fotky, co jsou s korekcí jsou vesměs hodně rozdílné z pohledu kontrastů (tmavá a světlá místa). Holt jsem fotil na podzim, kdy jsou prakticky po celý den poměrně dlouhé stíny. Takže bych to asi malinko zjemnil, korekce jsem sice používal opravdu často, ale taky to byly poměrně náročné světelné podmínky (jak je ostatně vidět i na těch fotkách v článku :-)).

          Ohledně těch voličů je to opět otázka osobních preferencí. Je mi naprosto jasné, že klíčové z hlediska ergonomie jsou ty tři tlačítka, která okamžitě dovolují nastavovat citlivost, kvalitu a vyvážení bílé (díky bohu jsou i na D200). A tudíž je třeba ušetřit místo a volič expozičního režimu udělat stejným způsobem. Jen mi to přišlo u D100 rychlejší.

          Odpovědět
          • expozice

            Ahoj, ten volic rezimu je asi opravdu otazka vkusu, muj nejcastejsi problem s D70kou je to ze si omylem prepnu rezim na kruhovem volici a hodne by me potesilo kdyby sel zamknout, nebo aspon kdyby tam nebyly kreativni programy ktery nepouzivam a zabiraj na nem dve tretiny obvodu (i kdyz chapu proc na fotaku tridy D70 jsou) Problem se spatnym pocitanim mista na karte v rawu byl i u D70, ktera ani volbu ukladat nekomprimovanej raw nema, resil to firmware kterej prisel s uvedenim D70S, predtim jsem si musel zvyknout automaticky prepocitavat. Jinak recenze super, diky a tesim se na podobnou pro D200.

  2. cena

    Ta cena je hrozne nadnesena.Na to co to umi,radeji priplatim a vemu Hasselblad H1.Nebo analog/digi Leica. Spolehlivost tak tri roky???,ja kupoval M6 na celej zivot.Jo, jo, mit na rozhazovani,tak ho chci.

    Odpovědět
    • cena

      No, nevim – myslim ze ve srovnani s celkovou situaci na trhu je cena dost slusna a navic vzhledem k prirustku nekolika novych aparatu v poslednich dnech jiste pujde brzy jeste dolu ….

      Odpovědět
      • cena

        Ja myslel kinofilmovou Leicu,s mozností nasadit digi stenu.Je to porad ta stara leica za cca 300 000(komplet s objektivem).

        Odpovědět
  3. Výhrady k výhradám

    Osobně si myslím, že některé výhrady k foťáku jsou skutečně způsobené tím, že autor ještě nemá tolik nafoceno – možná právě v té oblasti, pro kterou je D2X určena. Například tlačítko AF-ON v některých situacích rád využívám . ono je lepší podržet si palcem zapnuté ostření a v potřebných okamžicích “odpálit spoušt” plným promáčknutím.

    Odpovědět
    • výhrady k výhradám

      Nemyslím si, že bych fotil málo… 🙂 Ale je pravdou, že moje oblast focení takový způsob ovládání zatím nepotřebovala.

      Odpovědět
        • výhrady k výhradám

          No jo, ale profesionalni fotografove (pro ktere je takovy fotak urcen) asi radi vyuzivaji moznosti aktivovat AF samostatnym tlacitkem a ne pri namacknuti spouste – nemusi se tak prat s autofokusem pristroje pri snaze o rucni ostreni (samozrejme u skel, ktera podporuji FTM) bez nutnosti prepinat neustale AF/MF, coz navic neni zrovna moc pohotove.
          Jinak samozrejme chvalim clanek, predevsim za odlisny a osobni pohled, ktery se jen tak nenajde.

          Odpovědět
          • výhrady k výhradám

            Tohle je individuální – osobně užívám Canon, ten ale tuto variantu má taky, takže není rozdíl. Sám jedu na namáčknutí spouště a otevřeně řečeno jsem zatím potkal jen jednoho člověka, který užíval AF na jiné tlačítko než spoušť (v jeho případě s analogovým EOSem 3). Reálně je takto fungujících lidí určitě více, ale jsem si poměrně hodně jistý, že je to výrazná menšina, AF na namáčknutí spouště je častější (i u profesionálů).

          • výhrady k výhradám

            Také si myslím, že má nafoceno dost, ale jako uživatel amatér. Myslím, že tento foťák pro tento druh uživatelů není vhodnou volbou a proto i hodnocení je subjektivní. Já mám s D2x nafoceno opravdu hodně a nemyslím, že by byl problém v rozložení ovladačů. Konkrétně přepínání expozičních režimů při namáčknutí MODE a otáčení kruhovým ovladačem je velká výhoda. Rychle se navolí vhodný program, lze to udělat jednou rukou a nepřepnu si to nechtěně při vytahování z brašny. Podobně je to i u uzávěru paměťových karet. Pokud foťák používáš denně nemáš problém karty velmi rychle vyměnit. Rozhodně se ti však nestane, že se opět při rychlé manipulaci dvířka nechtěně otevřou jak je tomu u d100, d70…. Pokud jde o expozice, tak korekce se musí dělat často u všech foťáků, ten kdo to nedělá, tak mnohdy nadává na foťák, že fotí špatně, ale je třeba si uvědomit, že automatika nepřemýšlí, jako uživatel a navíc každý má rád i jinak exponovanou fotku. Někdo má raději fotku světlejší, někdo tmavší. Myslím, že většinu uživatelů jako je Pavel uspokojí dokonale Nikon D200. Ten používám jako záložní tělo a velmi rád ho používám, protože je malý a lehký (oproti D2x) Co je však asi největší slabina, tak výdrž baterie. U D200 se dá počítat tak 500 snímků a to je málo. Proto je třeba mít záložní baterku. Nikon D2x oproti tomu vydrží i 3000 fotek na jedno nabití. Tak se mějte a hodně foťte a méně teoretizujte:-)

  4. Dobrý test

    Myslím, že je to celkem dobře napsaný test. Alespoň na něm je vidět, že autor nemá svázané ruce a může psát to, co si skutečně myslí.Neexistuje totiž foťák úplně bez chyb. Z některých našich “odborných” časopisů často vyplývá, že testovaný přístroj je téměř bez chyb. Každému taky vyhovuje něco jiného a to co se z počátku často zdá jako špatné řešení se po delším používání ukáže jako výborné.
    Sám už více jak rok vlastním Canon 20D. Přečetl jsem mnoho testů (např. i v časopisech Digitální foto,Foto-Video atd.) a všude ho prezentovali, jako takřka bezchybný přístroj, kterému není co vytknout. Z vlastní zkušenosti však vím, že to zdaleka takový nářes není. To si pak člověk udělá hezkou představu o autorech těchto článků, kteří si to u nikoho nechtějí moc rozházet.

    Odpovědět
    • dobrý test

      Souhlasim take, dobry a prakticky clanek.
      Velmi bych take pohanil prepinac S,C,M je titerny a “nepresny” a skoro vzdy, kdyz ho chci pouzit mne to irituje.
      Neprekvapuje mne naopak korekce. Jsem u Nikonu zvykly korigovat a dokonce jinak u D100, jinak u D1X i u D2X.
      Vyvazeni bile automaticky nepouzivam prakticky vubec, fotit s D2X jinak nez na RAW format je “maly hrich”.
      Fotim prevazne “venku” a u ISO 800 rano temer vzdy zacinam. Sum je u 800 uz vic videt, nez bych byval byl ocekaval… zvlast kdyz tam dali CMOS a puvodne jsem si myslel, ze to bylo kvuli tomu. Jak vsak Pavel spravne podotyka (viz napr. pekne srovnani na dpreview) rozmery cely jsou relativne male.
      Dan za prodlouzeni ohniska pri velkem rozliseni, vzdy je neco za neco.
      Pokud je ale exposice spravna, da se to i tak slusne zvetsit.
      Vyzdvihl bych vydrz baterii (i za chladu); je rozhodne o hodny kus vetsi nez treba u D1X.
      Odolnost tela je asi samozrejmosti, mohu jen potvrdit mesicem v rovnikovem destnem pralese.
      Za celou dobu pouzivani se jen jednou “zblaznilo” vyvazeni bile (mel jsem vsechno do ruzova) a cert vi, zda to nebyla moje vina. Reset to spravil.
      Asi bych ho kvuli tem v clanku popsanym moucham nevyhazoval ….

      Odpovědět
      • dobrý test

        Aby nedošlo k mýlce, já jsem o ni dost vážně uvažoval… Výše uvedené výhrady bych klidně překousl, protože má pro mě dost podstatné klady, které ty výtky rozhodně převáží. Na otevírání dvířek CF bych si asi zvykl, stejně tak i na přepínání režimu nebo DOF. Software stejně používám legální Capture, takže mě nějaký PictureProject nerozhází. Kdyby neuvedl Nikon D200, díky bohu za ty dary, tak bych byl v dost slušném dilema, jestli jít do D2X nebo přejít ke Canonu 5D. Ale díky D200 je rozhodnuto! :-))

        Odpovědět
        • dobrý test

          Recenzí/testů tohoto typu není nikdy dost a ani nevadí, když přijdou i delší dobu od uvedení přístroje na trh. Díky.

          Otázka:
          Vaši recenzi/test EOS 5D můžeme čekat co nevidět v mezidobí (v době čekání na D200)?

          Odpovědět
          • dobrý test

            Bohužel nedokážu říci, kdy tato recenze vyjde. Zatím jsem totiž na wait-listu, zájem všech redakcí je pochopitelný, takže bohužel zatím nemám ani prognózu možného termínu.

  5. kvalita recenze

    Dle mého názoru zatím nejlépe napsaná recenze na “digistroj” a jak bylo již uvedeno ne žádná “časopisová” kde jsou snad všechni “digoše” dokonalé a bezchyb. TOTO JE FAKT SUPER RECENZE – doufám, že jich bude postupem času přibývat.

    Odpovědět
    • kvalita recenze

      Díky za pochvalu, moc mě potěšila. Plánujeme ještě ve stejném nebo podobném duchu recenzi na Nikon D200 a Canon EOS 5D.

      Odpovědět
  6. SB-80DX a vysokorychlostní synchronizace

    Možná mi to uniklo, ale je prosím možná tzv. vysokorychlostní synchronizace i s bleskem SB-80DX?… t.j. časy kratší než 1/250sec. s přibleskováním.

    Odpovědět
    • sb-80dx a vysokorychlostní synchronizace

      Podle návodu to je možné pouze s blesky Nikon SB-600 a SB-800. Je ale pravdou, že s SB-80DX jsem to nezkoušel, takže nemůžu potvrdit v praxi.

      Odpovědět
      • sb-80dx a vysokorychlostní synchronizace

        Vlastním Nikon F6 i zmiňovaný SB-80 DX. Nejkratší synchronizační čas při režimu S je 1/250 kdy je blesk nastaven na auto s Matrix, je to první volba v nastavení. Pokud chci používat kratší časy na přiblesknutí než je 1/250 s musím jít do manuálního režimu na blesku, kde nastavuji výkon záblesku 1/1..1/8…atd. Tam mohu nastavit i záblesk v FP režimu, což jsou kratší časy než 1/250. Nejkratší je ale závislý na možnosti fotoaparátu. V mém případě je to 1/8000. Přeji mnoho zajímavých fotografií…Jenik

        Odpovědět
  7. Nikon D2X

    Myslim, ze vetsina vyhrad bude spise otazkou zvyku … navic, zadna vec neni uplne dokonala. Treba vami zminovane uzavirani dvirek pro CF kartu je pouzito v mem starickem Nikonu D1 a vubec mi to neprijde spatne, proste si chce na to zvyknout. Bohuzel nasinc musi trochu pockat, nez cena trochu zlidovi. Tahle castka nejak nebezpecne pripomina vetsi cast meho rocniho platu. Ale ona D100 pred dvema roky taky stala 70 000,- …. doufam, ze cena klesne. Me zatim moje stara D1 staci. Ja se v posledni dobe snazil sledovat jakesi technicke debaty Nikon vs. Canon. Clovek posleze zjisti, ze diskuzni skupiny jsou preplneny prispevky fotografu, kteri se utapeji v technickych detailech a fotografovani mericich obrazcu, ale kdyz pak chce clovek videt nejake fotky, je to slabe. Ja kdesi na internetu nasel nasledujici vyrok. Nejlepsi fotak je takovy, ktery mam se zalozenym filmem prave ted u oka a fotografuji s nim …. vyrok se samozrejme modernizoval, ale jeho podstata myslim stale plati …

    Odpovědět
  8. príma článek

    fakt neotřelá recenze, uvítám ji i u D200 (tu si chci koupit). technických dat je plno i u výrobce, ale toto jsou poznatky z praxe.
    absence samostaného voliče MSAP mi nevadí, byl jsem na to u F801s zvyklý (F90x…..), myslím že vyvážení bílé a citlivost jsou u digitálů důležitější prvky které mají být “po ruce”
    jinak se už také nemohu dočkat na D200 který mi připadá velkým konkurentem pro D2x (a hlavně ne tak těžkým:-))

    Odpovědět
    • príma článek

      Měl jsem tu čest už D200 držet v ruce! Ihned jsem se do ní zamiloval. Dovedete si představit D2X v kompaktním provedení a za třetinovou cenu? Tak tak mi přijde nová D200. Volič PASM už taky nebudu potřebovat (aspoň ne tolik), protože D200 má stejně jako D2X možnost nastavení synchronizačního času při focení s bleskem (což byla moje nejčastější potřeba přecházet z režimu A do M).

      Jinak souhlasím naprosto s tím, že volba kvality snímků a vyvážení bílé má být na jednom tlačítku a rychle přístupná. A to díky bohu je.

      Odpovědět
  9. Export TIFF v Picture Project

    >>Lze exportovat do JPEGu, ale nelze např. do 16ti bitového TIFFu (což v Nikon View šlo).
    ========================
    V poslední verzi Picture Project, který je ke stažení na stránkách Nikonu pro registrované uživatele už jde při exportu z RAWu do TIFF dostat se do více bitů podle typu foťáku. Zrovna před pár dny jsem exportoval RAWy z mého stařičkého CoolPixu 5400 a v APS se to otevíralo jako 16bit TIFF

    Odpovědět
    • Software k Nikonu

      A nebylo by mnohem snazsi misto nesmyslneho software Nikon Capture a podobnych veskrze podivnych veci na zpracovani RAW zakoupit program Bibble? Zdal se mi uzitecnejsi nez Nikon Capture ….

      Odpovědět
      • software k nikonu

        Nevím jestli snazší, ale rozhodně méně užitečnější. SW Bibble, pokud si vzpomínám, byl sice jedním z prvních komerčně úspěšných sw pro konverzi RAWů (možná úplně prvním masově nasazeným), ale dnes ho ostatní sw již předstihly. Nemyslím v ovládání nebo rychlosti, ale v obrazové kvalitě. A NC je dnes z tohoto pohledu možná úplně nejlepší (lepší než sw od Adobe, a minimálně srovanatelný s Capture One), i když velmi pomalý a neuvěřitelně špatný co se nároků na HW (hlavně RAM) týče. Komu záleží na nejvyšší kvalitě, ten asi u Bibble nezůstane.
        Nechci vyvolat nějakou hádku, je to pouze můj osobní názor.

        Odpovědět
        • Software k Nikonu

          Software Bibble se nyni nachazi ve verzi 4.4 a myslim, ze se mylite …. on kazdy program ma svoje. Ale bibble nebo Qimage Pro jsou lepsi programy nez Nikon Capture. I kdyz me osobne se Qimage Pro nelibi. Mel jsem nejake demo a prislo mi to dost tezkopadne. Bibble ma vylepseny color management proti predchozim verzim, nabizi davkovou konverzi RAW. Nevim, uznavam …. kazdy ma svoje oblibene programy a ty pouziva. Kdyz ale program pri otevreni bezneho rawu zabira v pameti 450 mega ….. nemm, co bych dodla. Podivejte se na ..http://www.camerahobby.com/Digital_Bibble.htm, stahnete si demo z http://www.bibblelabs.com a sdelte mi svuj nazor. To je myslim nejplodnejsi reseni tehle debaty. Jsem samozrejme ochoten uznat, ze mate pravdu …

          Odpovědět
          • software k nikonu

            Já jsem také ochoten uznat, že může mít pravdu někdo druhý, ale znám ten soft z doby odhadem před 15 až 20 měsíci (nejsem si jist verzí), kdy jsem si provedené konverze porovnával s ostatními sw.

            “Kdyz ale program pri otevreni bezneho rawu zabira v pameti 450 mega ….. nemm, co bych dodla.”

            Předpokládám, že hovoříte právě o ND – plně sdílím Váš názor, a také jsem se netajil svým

            Takže Bibble v.4.4. říkáte? Dobře, díky za (snad) donbrý tip. Budu na to pamatovat a rád na ten soft změním názor (chci se vyhnout formulaci, že změním názor na Bibli – to by mi připadalo jako svatokrádež).

          • software k nikonu

            P.S.
            SW Bibble jsem před skoro dvěma roky nesrovnával s NC, ale s jinými softy a připadal mi horší.
            Od té doby občas vídám výsledky z B a jiných v recenzích na dpreview. Vím, že konverze čárových obrazců pro testy rozlišitelnosti nejsou vše, ale když si to nedokáže (až dosud nedokázalo) dobře poradit s “pouhými” šadými čarami (horší rozlišitelnost, moiré…), tak už pak člověk neměl moc chuti to dál podrobně zkoumat…
            Takže abych pravdu řekl, nedělal jsem přímé srovnání B a NC, ale pouze nepřímo přes další použitelné RAWové konverzní softy.

          • software k nikonu

            Co jsem zkoušel Bibble já asi před 3/4 rokem, tak absolutně neuměl doostřovat, při kompenzaci expozice lezly snímky totálně ploché… zlatý C1.

      • software k nikonu

        Možná, stejně tak bych mohl investovat do řady dalších programů. Moje výtka ale především směřovala k tomu, že kvalita a použitelnost vloženého SW není adekvátní ke kvalitě a stylu používání D2X. Každý samozřejmě může mít jiné (a specifické) požadavky na svoje workflow, ale očekával bych, že alespoň základní funkce bude možné rozumně provádět s dodaným SW.

        Odpovědět
    • export tiff v picture project

      Máte pravdu, v nové verzi PP 1.6.0 už tato možnost je. Ale D2X je na trhu už přes rok.

      Odpovědět
  10. Ktory volic pouzivate najviac?

    Som zvedavy na vase skusenosti, ohladom najviac vyuzivanych volicov.
    Ja osobne na D100 som pouzival +-EV aj FLASH, WB a PASM.
    Ale nepametam sa ze by som za 3 roky fotenia s D100 menil rozlisenie, stale fotim na MAX.

    Odpovědět
    • ktory volic pouzivate najviac?

      Volič kvality používám docela často. To, na čem mi 100% záleží fotím na RAW. Další nejčastější nastavení používám JPEG/L FINE. Pokud vím, že fotky budou jen na web, tak používám i nižší rozlišení ve FINE kvalitě. Z hlediska PASM mám nejčastěji nastaveno A, ale při focení s bleskem často přepínám do M kvůli pomalejší synchronizaci (což u D200 už nebudu potřeboval). WB nepoužívám skoro vůbec. Poslední dobou mám nastaveno Auto, dřív jsem fotil nejvíc na Cloudy. Při focení do RAW toto tlačítko není potřeba vůbec. Záleží prostě na každém uživateli, preference jsou jiné.

      Odpovědět
  11. Nikon(D2X,D200) alebo Canon 5D

    Tak tiez som sa dostal do tazkej situacie. Par dni vlastnim objektiv Nikor 70-200 f2,8 VR a par tyzdnov vlastnim Nikor 28-70 f2,8.
    No len vcera som si precital na DPreview o Canon 5D, ale vazne som zacal uvazovat ci som urobil spravny krok s Nikonom. Neviem ci ta ostrost toho Canonu je skutocna ci je v tom nejaky hacik.
    Napiste prosim aj vase nazory, aby som mal kludne sny. :o)
    PS: Inac som vazny fanda Nikon, no nikdy nehovor nikdy.

    Odpovědět
    • nikon(d2x,d200) alebo canon 5d

      Nesrovnával bych ty JPEGy, protože tam strašně záleží na nastavení výstupních parametrů (ostrost, kontrast, apod.) – to by samozřejmě šlo poladit. U profesionálních strojů se traduje, že nastavení ostrosti je spíše na nižší úroveň, než u poloprofesionálních, protože se předpokládá, že autor doostří až těsně před výstupem (tj. očekává se další zpracování v počítači).

      Při porovnání těch RAW snímků má sice Canon o něco lepší výsledky, ale ty nejsou dle mého tak zásadní, abych kvůli tomu teď všechno prodal a přešel na jinou značku… 🙂

      On bude mít totiž jiné nevýhody, které z tohoto testu nebudou tak patrné. A co víc, důležitější je přece námět, kompozice, apod. než rozlišení čárového testu… :-))

      Odpovědět
      • nikon(d2x,d200) alebo canon 5d

        No, za sebe musím říci, že mě obrazová kvalita D2X zrovna moc nepřesvědčila. Nejde o to, že by byla vyloženě špatná, to ne, naopak patří bez debaty do špičky! Jenže s ohledem na cenu je to přeci jen dost málo… Uvidíme, jak obstojí cenově podstatně dostupnější D200.

        Jinak já sám za sebe z pohledu uživatele Canonu musím říci, že mě 5D velmi oslovil, nicméně s nákupem ještě chvíli počkám. Přeci jen 1DSII je ještě o slušný kus dále, navíc i cena 5D by mohla klesnout, takže ještě tak půl roku zůstanu u 20D…

        Odpovědět
  12. Ouvej

    Pane kolego, do Exifu samozřejmě je možno vložit infomaci o autorovi a to přímo ve fotoaparátu a bez Nikon Capture, samozřejmě lze naprogramovat otáčení obrázů na výšku a to jenom v počítači při prohlížení a nebo i na obrazovce D2X. Máte tam i další nesmysly, ale nemám na to čas Vám to vysvětlovat. Než se příště pustíte do recenze přečtěte si návod a neblbněte lidem hlavu.

    Odpovědět
    • ouvej

      Vážený pane Doležale, návod k D2X jsem si přečetl celý od začátku až do konce. Možná jsem něco přehlédl, to nevylučuji, takže bych Vás chtěl poprosit, abyste mi laskavě sdělil stranu (abychom byli jednotní, tak prosím v tomto souboru http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/D2X_en_noprint.pdf), kde se píše o tom, jak ve fotoaparátu nastavím jméno autora, který se poté bude ukládat do EXIF hlavičky. Já jsem to opravdu nenašel a rád se nechám poučit.

      Ohledně toho otáčení se obávám, že jste recenzi nečetl dostatečně pozorně. Protože tam píšu o tom, že je možné v menu nastavit jak záznam informace o držení fotoaparátu, tak i otáčení snímků focených na výšku při prohlížení na displeji. Jenže pokud fotíte na stativu na výšku a máte zapnutý ten režim otáčení snímků na displeji, tak se vám zobrazí zmenšený, jako kdybyste fotoaparát držel normálně na šířku. A to je moje výhrada, že by to mohlo snímkem foceným na výšku automaticky otáčet při prohlížení podle toho, jak zrovna držíte foťák. Doufám, že jsem to vysvětlil dostatečně jasně.

      Pokud máte další výhrady, tak buďte prosím konkrétní. Dal jsem si na recenzi opravdu záležet, takže mi záleží na každé faktické připomínce. Pokud ale budete pouze nekonkrétně nadávat, tak si prosím svoje příspěvky nechte pro sebe.

      Odpovědět
  13. Zlepšení vlivem nového firmware v1.01

    Před týdnem vydaný nový firmware verze 1.01 (mj. i pro D2x) má dle mnoha zpráv na forech u Mirandy, Galbratha a Askeyho viditelný a příznivý vliv mj. i na šum při vyšších ISO citlivostech.
    Poznatky uživatelů D2x se vcelku shodují v tom, že při ISO 800 a ISO 1600 je nyní méně šumu a zároveň i více detailů v kresbě.
    Buďto od sebe ti dobří lidé opisují nebo fakt Nikon zapracoval a skutečně to vylepšil.

    Odpovědět
  14. Spokojenost s recenzí

    Příjemný večer,
    mockrát Vám děkuji za tak vydařenou recenzi. Moc se přimlouvám za podobné recenze pro D200 a 5D !

    P.S. Ještě jednou DÍK !

    Odpovědět

Napsat komentář