Název článku jsem si tak trochu vypůjčil od klasika sci-fi Roberta Ansona Heinleina, jehož jeden z prvních románů nesl název “Vezmi si skafandr a běž!”. Proč právě tento autor a tento název? Protože akce, kterou popisuji, měla ke sci-fi opravdu velmi blízko.
V románu hlavní hrdina získá použitý kosmický skafandr a ačkoli pro něj nemá rozumné využití, hýčká si jej a s nemalým úsilím zrenovuje do plně použitelného stavu. A sní. Sní o cestách vesmírem a o dobrodružstvích, která si s nimi spojuje, ale vše je velice vzdálené a nerealizovatelné. Ale najednou se ukáže, že se nějaké vhodné použití pro jeho skafandr přece jen najde… (a zbytek vám už neřeknu, přečtěte si to sami)
Jaká souvislost že je tu s nějakou mašinou a co to má společného s fotografováním?
Před nějakou dobou vznikla na webu www.temnakomora.cz idea několikadenního fotovýletu, který by se uskutečnil “vlakmo” po vlastech českých. Jeden z “otců myšlenky” je současně členem “Sdružení pro drážní dopravu a historii AJAX”, které se zabývá renovací kolejových vozidel (přesněji čtyřosých rychlíkových vagonů jedné konkrétní soupravy, více na www.r148.cz). A protože sdružení vlastní lokomotivu řady T212 (resp. 702 667-7), nápad asi celkem logicky zkonkretizoval ve výlet vlastním vlakem.
Už tam také vidíte to sci-fi?
Myšlenka, že si někdo “jen tak” vezme svoji soukromou lokomotivu, soukromý vagon a vyjede na dvoudenní výlet po veřejné trati, mi připadala jako naprosto neproveditelná a do značné míry šílená. Ve skutečnosti to ale možné je a organizátorům se právě toto podařilo zajistit. Mohli jsme tak opravdu vyjet “na trať”.
Někteří z nás se dostavili na místo již ve středu (já bohužel až v pátek po poledni – znáte ještě někoho, kdo je schopen bloudit hodinu a půl s mapou v ruce autem po Hradci Králové?), takže mohli přiložit i nějakou tu končetinu ke zdaru společného díla. Na mne zbyla role taxikáře, dovozce a rozvozce (ale i cca 1m2 na druhé, právě renovované T212 jsem si také natřel). Už jste někdy tankovali lokomotivu u benzínové pumpy OD Tesco? Já mohu hrdě prohlásit, že teď už ano…
Sraz a plánovaný odjezd byl v sobotu 11.7. v 10:00 na prvním nástupišti nádraží v Hradci Králové. V tuto hodinu se “náš” vlak dal skutečně do pohybu. Až nyní jsem začal věřit, že to celé opravdu vyjde.
Do vlaku byly naloženy i dva pivní sudy, honosící se stylovými jmény “Vendelínův Atomal” a “Kněžihorský Rodinal”. O vytvoření jejich (výborného!) obsahu se postarali spřátelení pivovarníci, kteří vyrobili speciální edici světlého a polotmavého kvasnicového piva, takže se “náš” vagon proměnil zčásti i na jídelní a bufetový.
K cestě a výbavě je ještě nutné poznamenat, že jelikož akci pořádala Temná komora a použitá kolejová technika byla vyrobena kolem roku 1960, bylo odsouhlaseno použití výhradně klasické filmové techniky. A protože jsme přece jen “hoši z východního bloku”, mělo se jednat o fototechniku vyrobenou v bývalém RVHP. Já například provětral letitého rodinného Zenita E, ale k vidění bylo opravdu ledacos (snad jen Mikromu a Magnolu jsem nezaznamenal). Doporučeny samozřejmě byly i dobové oděvy, které se ovšem sháněly výrazně nesnadněji.
Akce měla jediný primární cíl – bavit se. Zodpovědně mohu říci, že jsme dělali, co se dalo. Jakmile se souprava dala do pohybu, fotografovali jsme sebe navzájem, krajinu, výzbroj a výstroj soupravy (prostě, to, co relaxující fotografové obvykle dělají) a maximální rychlostí, nepřesahující 40km/h jsme se za neustálého mávání kolemj(e)doucím kolébali po trati. Kdo by neměl rád “mašinky”, pro toho by tento výlet asi postrádal své kouzlo, zde totiž zcela bezvýhradně platilo heslo “i cesta může být cíl”.
Nejeli jsme samozřejmě celý den, tu a tam vznikla delší pauza na nádraží, tu přestávka na oběd, organizátoři domluvili exkurzi v pivovaru v Nové Pace (i když jsme dostali ochutnat přímo z tanku, nakonec zavládla všeobecná shoda v tom, že v “našem” vlaku máme lepší 🙂 a postupně jsme dojeli do Martinic v Krkonoších. Zde stálo za pozornost v podstatě celé nádraží, které bylo, jako jedno z posledních v ČR, plně osazeno výhradně mechanickými návěstidly.
Dále nás čekal pěší přesun z nádraží do Jilemnice (kde jsme plánovali povečeřet), spojený s obkroužením místní přírodní naučné stezky. V Jilemnici pak závěr výletu zpestřilo až hodinu a půl dlouhé čekání na jídlo. Po večeři a nezbytných fotografických debatách následoval přesun zpět do Martinic k ubytování, samozřejmě opět v našem cestovním vagonu, ve spacácích a na karimatkách, s rozložením po podlaze, plošinách i sedačkách – zde někteří nevydrželi a dali přednost klidnému a pohodlnému spánku na nádražních lavičkách. Bohužel večer začalo hustě pršet, takže původní záměr spát někde kolem vlaku “pod širákem” nebyl právě snadno realizovatelný.
Ráno opět vykouklo sluníčko, my rozhýbali chladem a krkolomnými spacími pozicemi ztuhlé končetiny a opět jsme se vydali na cestu. Zlatým hřebem nedělního programu byla návštěva provozů dnes již uzavřeného dolu Ida v Malých Svatoňovicích. Mé srdce zarytého industrialisty pookřálo nad troskami důlních lokomotiv i odloženým materiálem, stejně tak nad částečně rozebranými a částečně propadlými halami. Bohužel času nebylo nazbyt (na to by mi nestačil ani celý víkend) a nezbývalo, než opět nasednout do vlaku a po vlečce znovu vyjet na nádraží Malých Svatoňovic.
Po velmi krátkém obědě (cca 7 minut od objednávky do zaplacení, trochu nás tlačil jízdní řád) jsme se přesunovali po trati zpět směrem k Hradci Králové. Nikdy bych nevěřil, co s některými řidiči dokáže udělat pohled na vlak – zvláště poté, co na nás čekala stejná auta ve stejné koloně i na čtvrtém přejezdu, silnice totiž vedla souběžně s tratí… Bylo ale i vidět, jak se v průběhu naší cesty proměňují výrazy ve tvářích výpravčích a přednostů stanic, od počáteční sobotní nedůvěry a opatrnosti, až po nedělní zcela nepokrytou závist a zklamání, že opravdu nemohou jet s námi.
Z takticko-technických důvodů byla naše cesta ukončena už v Jaroměři, návrat na základnu do HK probíhal samozřejmě vlakem, ale tentokrát již v normální, “civilní” soupravě ČD. I tam ale naše skupina budila zaslouženou pozornost, ať již vybavením, oděvem, optimistickou náladou nebo odérem. (Za sebe musím říci, že po těchto třech dnech jsem “smrděl jak psí kšíry” ještě po půlhodinové maceraci ve vaně.)
Co říct závěrem? Je mi líto všech, co se nezúčastnili, protože nemohli. Je mi líto všech, co se nezúčastnili, protože o této akci nevěděli. A ze srdce to přeju všem, co se nezúčastnili kvůli své vlastní lenosti. Poděkování si zaslouží všichni organizátoři a členové “realizačního týmu”, hlavně ale vlaková četa, jelikož strojvedoucí i vlakvedoucí náš vlak celých odjetých cca 160km vedli a provázeli ve své dovolené, přičemž nesli i nemalou osobní zodpovědnost za naši bezpečnost.
Díky všem, byl to velmi příjemný výlet a já doufám, že bude příležitost si jej někdy v budoucnu zopakovat. A kdo říká, že nejkrásnější pohled na svět je z koňského sedla, ten nikdy nestál na mašině…
Fotografie byly pořízeny Zenitem E s objektivy Soligor 35/2.8 a Jupiter 85/2, použitý film Polypan 50 (push +1 až +2) a Kodak TMax 3200, vyvoláno v Rodinalu.
Nebyla by to špatná kombinace, nebýt toho, že elementálové nebyli při zpracování filmů nijak příznivě nakloněni: Jednu várku jsem razantně podvolal, následně se mi podařilo při sušení, kdy už byla emulze ve stavu značné lepivosti, filmy otřít o triko (ty malé chloupky už z toho filmu nevyperete ani s namáčením) a nakonec jsem při sušení filmy zavěsil přímo před špatně otočený výdech vzduchu v čerstvě předělané fotokomoře… O prach a další nečistoty na filmech nouze opravdu není. Den blbec.
pěkné…
pěkně si to napsal, až na pár nepodstatných “technických” detailů… 😉
Shodou okolností jsem zrovna dneska nazvětšoval tři plany z téhle akce, časem se snad dostanu i ke kinofilmu z Kieva …
Opravdu velmi příjemná, svěží cesta plná nezapomenutelných zážitků nejen pro regulérní cestující 🙂
pár dalších příhod
Jenom doplním pár příhod, které bitovod opoměl.
Začalo to na nádraží ČD v Hradci Králové, kam naše Pražská parta přijela asi hodinu před předpokládaným odjezdem Temného expresu. Mamiyakovi (pan vedoucí) se totiž podařilo utajit veškeré přesné informace o odjezdu vlaku.
Takže naše kroky zamířili logicky nejprve na infocentrum ČD, kde na nás po dotazu “v kolik hodin odjíždí Temný expres?” koukali jako na blázny. Po mojí malé provokaci otázkou, zda-li jsme správně na nádraží v Pardubicích jsme byli jaksi “vyhoštěni”.
Po neúspěchu v infocentru ČD jsme se lávkou, na kterou byl vstup zakázán, vydali do depa lokomotiv. Tam nás přivítal pracovník bezpečnostní služby, který po dotazu na Temný expres viditelně znejistěl a na chvíli někam odběhl. Po chvíli se vrací a s kamenou, přísnou tváří nám oznamuje, že žádný Temný expres v depu neparkuje a zvednutým obočím nám naznačuje, abychom se rychle vypařili…
Tak se přes lávku, na kterou je vstup zakázán, vracíme zpět. Nicméně už se o nás na nádraží ví, ale nám to nestačí a míříme do “mozku” celého nádraží – do dopravní kanceláře.
Pozdravíme a snažíme se přednostovi, váženému pánovi s čepicí a důležitou funkcí, vysvětlit, že asi za půl hodiny pojede nádražím náš vlak. Pan přednosta se směje a dobře se baví, přesto ho naše vážné tváře znejistí a tak odběhne k telefonu ověřit si, jestli přece jen není na té věci trochu pravdy.
Mezitím se od nás oddělila skupina, která se přesunula opět do infocentra ČD, aby bojovala i na druhé frontě.
To už se ale vrací bledý pan přednosta, který nám dává za pravdu. Náš vlak opravdu pojede! Cítíme se jako vítězové a jdeme vyplenit místní pekárnu, kde mají výborné makové a tvarohové buchty. Nato už potřetí vcházíme do infocentra ČD, abychom slečny zpravili o tom, v kolik hodin že pojede Temný expres a aby jej také náležitě ráčili ohlásit rozhlasem a umístit na světelné tabuli. Po menším nátlaku a pár telefonátech se nám daří docílit obou cílů.
V tu chvíli už Temný expres přijíždí na nástupiště a náš guru Mamiyak je příjemně překvapen, že náš vlak svítí na světelné tabuly a ozývá se v rozhlase…
další příhoda
Další příhoda začíná při odjezdu našeho vlakum z HK směr Ostroměř.
Výpravčí mává plácačkou, všichni účastníci jsou na palubě a mávají ostatním na nádraží. Mezitím probíhá vítání starých známých a seznamování nových účastníků. Protože se jedná v podstatě o pánskou jízdu, zarazí mě mladá slečna sedící v rohu vagónu. Jdu k ní a ptám se “Ty patříš k nám?”. Slečna moc nechápe, ale koktavě z ní vypadne, že ano. Dál to nezkoumám a jdu pozdravit ostatní.
Už se vezeme krajinou mezi Hradcem a Ostroměří a Mamiak zjišťuje, kdo chce spát ve vlaku a kdo v penziónu. Jedná rázně a průzkum dělá otázkou “vlak nebo penzion?” Všichni víme o co jde, ale když se zeptá oné slečny sedící v rohu vagónu, slečna zbledne, nechápe a jediné, co z ní vypadne, je to, že jede do Hněvčevse. V tu chvíli je nám všem jasné, že slečna k nám nepatří a že si myslí, že jede vlakem ČD. Když jí Mamiak navíc oznámí, že v Hněvčevsi nezastavujeme, slečna se dá málem do breku.
To se však nám, ostatním chalanům nelíbilo, tak jsme vzali zbytek buchet, flašku ferneta a vzali si slečnu do “parády”.
Slečnu jsem mírně opili, nakrmili buchtami, lehce vyzpovídali (nakonec nám dala i adresu 🙂 a nakonec jsme se s ní i každý vyfotil (někteří se i líbali).
Na další stanici jsme slečnu vysadili a za mávání celého vagónu opustili. I slzička z oka slečny nakonec ukápla a z nepříjemného překvapení se nakonec stal zážitek na celý život…
PS: a protože nám slečna slíbila, že přístě pojede s náma, tak se možná nevidíme naposled!
pěkně
Hezky jsi to podal. Jen ještě přidej tu “zatýkací”. 😀
pěkně
ano stando, zatýkací…
Detaily
Ano, je pravda, že některé detaily celé akce jsem “zamlčel” – ale on už takhle je rozsah článku poměrně značný a nechtěl jsem ho ještě nafukovat, z původní verze jsem naopak dost krátil.
Co se týká slečny – ano, na tu jsem pozapomněl úplně, to si sypu popelník na hlavu, omluvou mi budiž to, že jste si jí uzurpovali v jiné polovině vagónu a jelikož jsem tvor nesmělý, hradbou několika vrstev těl jsem se k ní neprobíjel 🙂
Každopádně díky za popis a připomenutí – stejně tak mi uniklo, co se dělo na nádraží v HK, to ovšem proto, že jsem v tom vlaku už seděl 🙂
No a co se zatýkacích fotek týká – měl jsem Zenita s 35 a 85mm objektivy – na obojí se celá akce udála příliš daleko a co nemám na filmu, to si nepamatuju 🙂
krasne
no, ted ukapla slzicka mne, jak jsem zavzpominal. Krasne jsi ti napsal, at zije bitovod, at zije tajemnik.
krasne
Já s tim nemám nic společnýho, já to jen (blbě) popsal – za všechno může tajemník! 🙂
pěkné čtení
Pěkné čtení při pátečním odpoledni! Jistě to byl svělý zážitek! Prosil bych ještě tu “zatýkací” a fotky se slečnou 🙂