V minulém dílu našeho seriálu jsme se seznámili s nejdůležitějšími potřebami pro jednotlivé fáze zpracování černobílých negativních materiálů. Toto pokračování je věnováno vyvolávání černobílého filmu, což je fáze, která zásadně určuje kvalitu výsledků celého procesu – ze špatných negativů dobré fotografie prostě neuděláte.
Co budete potřebovat?
- vyvolávací tank (vývojnici)
- nástroj pro vytahování filmů z kazety (není nutné)
- vývojku
- přerušovač
- ustalovač
- smáčedlo
- stěrač na film
- kolíčky na zavěšení
- nůžky
- vodu
První krok
Prvním krokem před vlastním vyvoláváním je navinutí filmu do vyvolávacího tanku (vývojnice), což provádíme v temné místnosti; plně vyhovuje i obyčejná skříň, pokud se tam ovšem dotyčný fotograf vejde. Pokud váš fotoaparát automaticky film po dofocení převíjí a zatáhne jeho konec do kazety, budete nejdřív muset použít vytahovák filmů. Aby šel filmový pás snáze zasunout do vývojnice, doporučuji odstřihnout začátek filmu (který je stejně osvětlený a většinou zprohýbaný) a zakulatit rohy – manipulace s filmem se tak neobyčejně usnadní. Zastřižení lze provádět i za světla, ale snažte se nevystavovat kazetu příliš silnému svitu, mohli byste přijít o nenahraditelné záběry.
Vývojka
K vyvolání černobílého filmu potřebujete celkem tři základní roztoky – vývojku, přerušovač a ustalovač. Vývojka chemicky změní citlivou fotoemulzi tak, že tzv. latentní (= neviditelný) obraz zviditelní, ale pořád je emulze citlivá na světlo. Aby film snesl běžné denní nebo umělé světlo, je potřeba vyvolaný obraz ustálit – to je úkol ustalovače. Aby se vývojka a ustalovač vzájemně neoslabovaly (mají totiž různé hodnoty pH), používá se tzv. přerušovač, který ukončí vyvolávání a změní dosud alkalické pH na mírně kyselé. Pak se teprve použije ustalovač.
Na trhu je řada typů vývojek a ustalovačů od různých výrobců – buď jsou to tekuté koncentráty nebo prášky. Nejpoužívanější chemikálie na našem trhu rozhodně pocházejí od tuzemského výrobce, firmy FOMA. Prášková vývojka Fomadon P je jemnozrnná dvousložková vývojka, která poskytuje normální (tzn. průměrný) kontrast; kontrastní variantou této vývojky je Fomadon R. Dále Foma vyrábí tekuté koncentráty Fomadon LQN a Fomadon LQR. Výrobek se dodává v lahvích po 250 ml a ředí se v poměru 1:10 až 1:14 – celková kapacita je 12 filmů. Jedno balení stojí kolem 40 Kč. Pozor – naředěný koncentrát nelze skladovat!
Další renomovaný výrobce, firma ILFORD, vyrábí dnes již klasickou vývojku ID-11, což je normálně pracující jemnozrnná prášková vývojka, a dále Ilford Microphen, ultrajemnozrnnou vývojku, která velmi dobře využívá citlivost filmu. Firma KODAK dodává dva typy vývojek, a to Kodak D-76 (obdoba ID-11) a Kodak XTOL – moderní prášková vývojka s univerzálním použitím a velmi jemným zrnem. Firma AGFA vyrábí dnes již legendární přípravky Atomal a Rodinal, které představují světový standard. Také německá firma TETENAL dodává na trh celou řadu univerzálních i speciálních vývojek.
Jakou vývojku kdy použít? To záleží na typu a značce filmu a na požadovaném kontrastu, popřípadě i na velikosti zrna. Téměř každý film má na vnitřní straně krabičky uvedeny různé vývojky a vyvolávací časy. Časové rozmezí, např. 6-8 min. se uvádí proto, aby bylo možno vyvolávání ovlivnit již zmíněnou míru kontrastu – při kratším čase je kontrast a obrysová ostrost menší a negativ je celkově světlejší. Pokud na filmu nejsou uvedeny žádné pokyny pro vyvolávání, lze použít univerzální vývojky, např. ID-11, Atomal nebo XTOL. Doporučuji ovšem nejprve vyvolat zkušební film, který byl naexponován jen za tímto účelem.
Přerušovač
Přerušovač je 2% roztok kyseliny octové, lze ho vyrobit i z obyčejného octa, ale ten by měl být přefiltrován. Přerušovač se po použití vylévá, vícekrát ho lze použít jen pokud vyvoláváme několik filmů po sobě. V nouzi lze použít i obyčejnou vodu, ale v tom případě je nutno lázeň několikrát vyměnit.
Ustalovač
Ustalovač má za úkol připravit film tak, aby bez újmy přežil denní světlo. Existují dva druhy ustalovačů – “klasický” kyselý ustalovač a rychloustalovač. Mnohem lépe se pracuje s rychloustalovačem, který se prodává jako tekutý koncentrát a naředěný roztok má kapacitu minimálně na 10 filmů. Používám Foma Rapid Fixer, výrobek, který za tuzemskou cenu kolem 50 Kč nabízí velmi dobrou kvalitu.
Pro přípravu roztoků používejte destilovanou vodu – roztoky jsou kvalitnější, déle vydrží a navíc nezanechávají na filmu solné mapy. Roztoky skladujte na suchém, temném, nejlépe chladném místě v hnědých, dobře uzavřených skleněných lahvích. Všechny vyvolávací časy jsou uváděny pro lázně o teplotě 20 stupňů Celsia. Tuto teplotu je nutno dodržovat co nejpřesněji, jinak nelze dosahovat kvalitních výsledků. Ze stejného důvodu postupujte při přípravě roztoků důsledně podle návodu.
Postup samotného vyvolávání
- Do vyvolávacího tanku nalijte vývojku a hned poté tank uzavřete. Nezapomeňte zapnout stopky nebo si zapamatovat přesný čas. Deset vteřin tank překlápějte, aby se vývojka v tanku dobře promíchala a aby se odstranily bublinky, které se mohou vyskytnout na filmu. Po uplynutí 30 vteřin od začátku vyvolávání tank 3x překlopte a nechte stát v klidu. Během vyvolávací doby doporučené výrobcem filmu nebo vývojky (např. 7 min.) vždy po jedné minutě tank překlopte.
- Asi 10 vteřin před uplynutím vyvolávací doby začněte vylévat vývojku; pak nalijte do tanku přerušovač a nejméně 30 vteřin překlápějte. Přerušovač pak vylijte.
- Nalijte do tanku ustalovač. Nemusíte dodržovat teplotu tak přesně jako u vývojky, ale neměla by přesáhnout 25 stupňů. Dodržujte čas uvedený výrobcem a tank vždy nejdéle po minutě překlopte.
- Po vylití ustalovače se film musí vyprat, aby zbytky chemikálií neničily emulzi. Film pereme v tekoucí vodě minimálně 5 minut. Pak již můžete tank otevřít. Aby film rovnoměrně osychal, ponoříme celou cívku do smáčedla – např. Foton nebo Kodak Photo Flo. Nemáte-li speciální smáčedlo, můžete použít i obyčejný prostředek na mytí nádobí (Jar apod.).
- Po vyprání film vyjmeme z cívky a volně pověsíme, aby uschl. Před sušením je dobré stáhnout vodu z filmu speciálním stěračem, který je možno zakoupit v prodejnách fotopotřeb. Stěrač urychluje sušení filmu a zabraňuje vzniku solných map. Dbejte na bezprašné prostředí, negativy nelze nahradit. Jako nejlepší místo pro vyvolávání filmu se mi jeví koupelna, protože mám k dispozici tekoucí vodu a ve vlhkém vzduchu je méně prachu.
Když je film suchý, zbývá zhodnotit výsledky vlastní práce. Pokud jste dodrželi všechny předpisy, máte vlastnoručně vyvolaný film, z nějž máte jistě větší radost než z toho, který vyvolala laboratoř. Pokud se vám to napoprvé nepovedlo, nevěšte hlavu – chybami se člověk učí. Zvláště těmi svými.
fotomal
dobrý den, chtěl jsem s zeptat, nemáte-li náhodou zkušenosti s vývojkou fotomal (reprografia) prý velmi podobnou atomalu FF. použivám většinou filmy ilford pan 100/200 ale nikde nemůžu sehnat časy pro tuto kombinaci…