Vyvolávání černobílých negativů

V minulém dílu našeho seriálu jsme se seznámili s nejdůležitějšími potřebami pro jednotlivé fáze zpracování černobílých negativních materiálů. Toto pokračování je věnováno vyvolávání černobílého filmu, což je fáze, která zásadně určuje kvalitu výsledků celého procesu – ze špatných negativů dobré fotografie prostě neuděláte.

Co budete potřebovat?

  1. vyvolávací tank (vývojnici)
  2. nástroj pro vytahování filmů z kazety (není nutné)
  3. vývojku
  4. přerušovač
  5. ustalovač
  6. smáčedlo
  7. stěrač na film
  8. kolíčky na zavěšení
  9. nůžky
  10. vodu

První krok

Prvním krokem před vlastním vyvoláváním je navinutí filmu do vyvolávacího tanku (vývojnice), což provádíme v temné místnosti; plně vyhovuje i obyčejná skříň, pokud se tam ovšem dotyčný fotograf vejde. Pokud váš fotoaparát automaticky film po dofocení převíjí a zatáhne jeho konec do kazety, budete nejdřív muset použít vytahovák filmů. Aby šel filmový pás snáze zasunout do vývojnice, doporučuji odstřihnout začátek filmu (který je stejně osvětlený a většinou zprohýbaný) a zakulatit rohy – manipulace s filmem se tak neobyčejně usnadní. Zastřižení lze provádět i za světla, ale snažte se nevystavovat kazetu příliš silnému svitu, mohli byste přijít o nenahraditelné záběry.

Vývojka

K vyvolání černobílého filmu potřebujete celkem tři základní roztoky – vývojku, přerušovač a ustalovač. Vývojka chemicky změní citlivou fotoemulzi tak, že tzv. latentní (= neviditelný) obraz zviditelní, ale pořád je emulze citlivá na světlo. Aby film snesl běžné denní nebo umělé světlo, je potřeba vyvolaný obraz ustálit – to je úkol ustalovače. Aby se vývojka a ustalovač vzájemně neoslabovaly (mají totiž různé hodnoty pH), používá se tzv. přerušovač, který ukončí vyvolávání a změní dosud alkalické pH na mírně kyselé. Pak se teprve použije ustalovač.

Na trhu je řada typů vývojek a ustalovačů od různých výrobců – buď jsou to tekuté koncentráty nebo prášky. Nejpoužívanější chemikálie na našem trhu rozhodně pocházejí od tuzemského výrobce, firmy FOMA. Prášková vývojka Fomadon P je jemnozrnná dvousložková vývojka, která poskytuje normální (tzn. průměrný) kontrast; kontrastní variantou této vývojky je Fomadon R. Dále Foma vyrábí tekuté koncentráty Fomadon LQN a Fomadon LQR. Výrobek se dodává v lahvích po 250 ml a ředí se v poměru 1:10 až 1:14 – celková kapacita je 12 filmů. Jedno balení stojí kolem 40 Kč. Pozor – naředěný koncentrát nelze skladovat!

Další renomovaný výrobce, firma ILFORD, vyrábí dnes již klasickou vývojku ID-11, což je normálně pracující jemnozrnná prášková vývojka, a dále Ilford Microphen, ultrajemnozrnnou vývojku, která velmi dobře využívá citlivost filmu. Firma KODAK dodává dva typy vývojek, a to Kodak D-76 (obdoba ID-11) a Kodak XTOL – moderní prášková vývojka s univerzálním použitím a velmi jemným zrnem. Firma AGFA vyrábí dnes již legendární přípravky Atomal a Rodinal, které představují světový standard. Také německá firma TETENAL dodává na trh celou řadu univerzálních i speciálních vývojek.

Jakou vývojku kdy použít? To záleží na typu a značce filmu a na požadovaném kontrastu, popřípadě i na velikosti zrna. Téměř každý film má na vnitřní straně krabičky uvedeny různé vývojky a vyvolávací časy. Časové rozmezí, např. 6-8 min. se uvádí proto, aby bylo možno vyvolávání ovlivnit již zmíněnou míru kontrastu – při kratším čase je kontrast a obrysová ostrost menší a negativ je celkově světlejší. Pokud na filmu nejsou uvedeny žádné pokyny pro vyvolávání, lze použít univerzální vývojky, např. ID-11, Atomal nebo XTOL. Doporučuji ovšem nejprve vyvolat zkušební film, který byl naexponován jen za tímto účelem.

Přerušovač

Přerušovač je 2% roztok kyseliny octové, lze ho vyrobit i z obyčejného octa, ale ten by měl být přefiltrován. Přerušovač se po použití vylévá, vícekrát ho lze použít jen pokud vyvoláváme několik filmů po sobě. V nouzi lze použít i obyčejnou vodu, ale v tom případě je nutno lázeň několikrát vyměnit.

Ustalovač

Ustalovač má za úkol připravit film tak, aby bez újmy přežil denní světlo. Existují dva druhy ustalovačů – “klasický” kyselý ustalovač a rychloustalovač. Mnohem lépe se pracuje s rychloustalovačem, který se prodává jako tekutý koncentrát a naředěný roztok má kapacitu minimálně na 10 filmů. Používám Foma Rapid Fixer, výrobek, který za tuzemskou cenu kolem 50 Kč nabízí velmi dobrou kvalitu.

Pro přípravu roztoků používejte destilovanou vodu – roztoky jsou kvalitnější, déle vydrží a navíc nezanechávají na filmu solné mapy. Roztoky skladujte na suchém, temném, nejlépe chladném místě v hnědých, dobře uzavřených skleněných lahvích. Všechny vyvolávací časy jsou uváděny pro lázně o teplotě 20 stupňů Celsia. Tuto teplotu je nutno dodržovat co nejpřesněji, jinak nelze dosahovat kvalitních výsledků. Ze stejného důvodu postupujte při přípravě roztoků důsledně podle návodu.

Postup samotného vyvolávání

  1. Do vyvolávacího tanku nalijte vývojku a hned poté tank uzavřete. Nezapomeňte zapnout stopky nebo si zapamatovat přesný čas. Deset vteřin tank překlápějte, aby se vývojka v tanku dobře promíchala a aby se odstranily bublinky, které se mohou vyskytnout na filmu. Po uplynutí 30 vteřin od začátku vyvolávání tank 3x překlopte a nechte stát v klidu. Během vyvolávací doby doporučené výrobcem filmu nebo vývojky (např. 7 min.) vždy po jedné minutě tank překlopte.
  2. Asi 10 vteřin před uplynutím vyvolávací doby začněte vylévat vývojku; pak nalijte do tanku přerušovač a nejméně 30 vteřin překlápějte. Přerušovač pak vylijte.
  3. Nalijte do tanku ustalovač. Nemusíte dodržovat teplotu tak přesně jako u vývojky, ale neměla by přesáhnout 25 stupňů. Dodržujte čas uvedený výrobcem a tank vždy nejdéle po minutě překlopte.
  4. Po vylití ustalovače se film musí vyprat, aby zbytky chemikálií neničily emulzi. Film pereme v tekoucí vodě minimálně 5 minut. Pak již můžete tank otevřít. Aby film rovnoměrně osychal, ponoříme celou cívku do smáčedla – např. Foton nebo Kodak Photo Flo. Nemáte-li speciální smáčedlo, můžete použít i obyčejný prostředek na mytí nádobí (Jar apod.).
  5. Po vyprání film vyjmeme z cívky a volně pověsíme, aby uschl. Před sušením je dobré stáhnout vodu z filmu speciálním stěračem, který je možno zakoupit v prodejnách fotopotřeb. Stěrač urychluje sušení filmu a zabraňuje vzniku solných map. Dbejte na bezprašné prostředí, negativy nelze nahradit. Jako nejlepší místo pro vyvolávání filmu se mi jeví koupelna, protože mám k dispozici tekoucí vodu a ve vlhkém vzduchu je méně prachu.

Když je film suchý, zbývá zhodnotit výsledky vlastní práce. Pokud jste dodrželi všechny předpisy, máte vlastnoručně vyvolaný film, z nějž máte jistě větší radost než z toho, který vyvolala laboratoř. Pokud se vám to napoprvé nepovedlo, nevěšte hlavu – chybami se člověk učí. Zvláště těmi svými.

1 komentář u „Vyvolávání černobílých negativů“

  1. fotomal

    dobrý den, chtěl jsem s zeptat, nemáte-li náhodou zkušenosti s vývojkou fotomal (reprografia) prý velmi podobnou atomalu FF. použivám většinou filmy ilford pan 100/200 ale nikde nemůžu sehnat časy pro tuto kombinaci…

    Odpovědět

Napsat komentář