Železniční muzeum v Jaroměři

V české republice existuje několik různých železničních muzeí. Jedno se nachází i ve východočeské Jaroměři.

Jaroměř je menší město asi dvacet kilometrů na sever od Hradce Králové. Autem je to směr Náchod, vlakem pak z Hradce Králové nebo z Pardubic směr Liberec.

MuzeumMuzeum je umístěno v bývalé výtopně přímo v areálu jaroměřského nádraží. Při příjezdu vlakem od Hradce Králové je muzeum vidět po levé straně, při příjezdu autem stačí zaparkovat před nádražím a sledovat přehledně umístěné ukazatele.

PokladnaPokladna a zároveň prodejna různých suvenýrů je umístěna ve vysloužilém restauračním voze na odstavné koleji před muzeum. Vstupné činí velmi přijatelných 20 Kč. Fotografování není problém a za příslušné povolení zaplatíte 5 Kč. Jak vstupenka, tak povolení k fotografování jsou provedeny jako klasické lepenkové jízdenky, které z Českých drah zmizely teprve nedávno. Kromě normálního vstupného můžete samozřejmě věnovat nějaké peníze i jako dobrovolných příspěvek na činnost muzea.

Před opravouVětšina exponátů je umístěna ve vlastní budově výtopny (tzv. rotundě), některé vozy jsou odstaveny i na přilehlých kolejích okolo funkční točny. Sbírka obsahuje několik parních lokomotiv. Z nich lokomotiva s označením 310 je nejstarší provozuschopnou lokomotivou v České republice. Ostatní parní lokomotivy jsou v různých stádiích rekonstrukce, takže je možno podívat se na několik detailů, které jsou u lokomotiv v provozu skryty.

AkulokomotivaKromě parních lokomotiv je k vidění i lokomotiva elektrická a to ne ledajaká. Lokomotiva Ringhoffer z roku 1916, která nepoužívá k odběru elektrické energie běžný sběrač, ale akumulátory, takže může být používána i na neelektrifikovaných nádražích. Dojezd na jedno dobytí baterií je asi 40 kilometrů, což předučuje tuto lokomotivu víceméně jen k posunu.

DrezínaNejmenším exponátem v muzeu je drezína značky Tatra, známá například z filmu Ostře sledované vlaky. Ta také prochází rekonstrukcí a proto je na obrázcích zachycena v kombinaci původního nátěru a nového základové barvy. Mimochodem: poněkud komický odjezd drezíny ve zmiňovaném filmu (odcouvání z nádraží) neodpovídá realitě. Ve skutečnosti má drezína vestavěn malý hever, který umožňuje její otočení i bez točny. Součástí areálu výtopny je i funkční železniční točna, používaná k otáčení parních lokomotiv v konečné stanici a k umožnění výjezdu lokomotiv z výtopny.

Fotografování

411Pro fotografování je vhodné zvolit širokoúhlý objektiv, protože vzhledem k omezenému prostoru uvnitř výtopny se vám se základním 50mm objektivem prostě nepodaří umístit celou lokomotivu do záběru.

Vzhledem k tomu, že většina exponátů tvoří parní lokomotivy, jejichž typickou barvou je černá, není úplně od věci použít při expozici měření na stíny, případně měření dopadajícího světla pomocí externího expozimetru. Pokud použijete standardní automatiku bez jakýchkoli korekcí, může se stát, že záběry budou přeexponované.

KoloZajímavá jsou i stanoviště strojvedoucích s krásnými mosaznými měřícími přístroji a rozvody. Pokud je budete chtít fotografovat, připravte si kromě širokoúhlého objektivu (ideální ohnisko je pod 20 mm) i kvalitní stativ a drátěnou spoušť. Elektrické dálkové ovládání bude ještě lepší, protože vám umožní stát dále od přístroje (třeba na tendru) a značně zmenšit riziko roztřesení snímku. Na utlumení odrazů je vhodné použít polarizační filtr.

Speciální akce

Kromě rekonstrukce starých lokomotiv a vagónů a jejich vystavování vypravuje provozovatel muzea – Železniční společnost i zvláštní vlaky tažené zmiňovanou nejstarší provozuschopnou parní lokomotivou v Čechách. Pro bližší informace se můžete podívat přímo na web. Adresa je www.spolecnost-zeleznicni.cz.

Návštěvu železničního muzea je možno spojit s prohlídkou nedaleké pevnosti v Josefově, případně známého barokního areálu v Kuksu.

Napsat komentář