Židovský hřbitov v Heřmanově Městci

Dnešní cíl je relativně malý svou rozlohou, ale velký svým významem. Je to jeden z nejstarších a hlavně nejlépe zachovaných židovských hřbitovů u nás. Navštívit ho s fotografickým přístrojem – na rozdíl od jiných památek podobného druhu – není vůbec těžké.

Heřmanův Městec - mapa
Heřmanův Městec je město v Pardubickém kraji, leží poblíž Pardubic, na silnici mezi Čáslaví a Chrudimí. Město má cca 5000 obyvatel. Nebudeme si ale prohlížet celé město, to třeba až někdy jindy. Podíváme se „jen“ na židovský hřbitov… Heřmanův Městec vznikl někdy na konci 13. století ze starší vesnice. Jeho majitel a zakladatel, jistý Heřman, si pozval na vyměření města lokátora Gottfrieda a jako první obyvatelé byli kromě Čechů pozváni i Němci; ovšem pojem Němci zahrnoval také židovské obyvatele, takže je dost možné, že se židé dostali do Heřmanova Městce již při jeho samotném vzniku.

Heřmanův Městec - židovský hřbitov
Jisté však je to, že město je s židovským obyvatelstvem svázáno opravdu hodně výrazně. V roce 1570 zde již žilo 10 židovských rodin, nedlouho poté vznikla i místní židovská obec. Židé z Heřmanova Městce se živili převážně podomním obchodem s plátnem, vlnou či kůžemi; také půjčovali peníze, zejména šlechtě (židovské náboženství totiž nezakazuje a nikdy nezakazovalo půjčování peněz za úrok, zatímco křesťanům byl tento druh podnikání dlouho zapovězen). Po roce 1680 pozval hrabě F. L. Špork další židovské obyvatelstvo, aby zaplnilo morem a třicetiletou válkou dost zdecimované město. V roce 1724 zde žilo již 277 židů, roku 1826 již 492 a v polovině 19. století jich bylo již více než 800, což byl rekordní počet. Ve druhé polovině 19. století se totiž mladí židé začali stěhovat do průmyslovějších a ekonomicky zajímavějších lokalit, a tak jich zde v roce 1900 zbylo již jen 240. Od počátku 20. století místní židé sice ovládli obchod ve městě, ale přesto jich stále ubývalo, byl to však přirozený a nenásilný vývoj. Zajímavé je, že křesťané a židé zde žili zcela v míru a pohodě, konec jejich soužití udělala až německá okupace… Po druhé světové válce v podstatě zanikla židovská čtvrť, synagoga byla velmi poškozena a hřbitov téměř zanikl. Dnes je synagoga opravena (od roku 2004) a hřbitov také vypadá velmi udržovaně.

Heřmanův Městec - židovský hřbitov
Hřbitov je na severovýchodním okraji města, poměrně blízko náměstí, kde se dá jednak bez problémů zaparkovat (jezdí zde také autobusy), jednak poměrně dobře poobědvat v místní restaraci. Není problém se kohokoli zeptat, synagogu či hřbitov zde zná každý. Hřbitov je otevřen vždy v sobotu odpoledne, ale podle osobní zkušenosti je možné se tam dostat i jindy, neboť přímo u hřbitova je domek, kde bydlí jakási rodina. Po zazvonění nás velmi ochotná paní jednak pustila dovnitř, jednak nám poskytla velmi kvalitní výklad a také nás zcela bez problémů nechala fotografovat, což mě – po zkušenostech např. z pražského židovského hřbitova – opravdu překvapilo. Mohli jsme zůstat, jak dlouho jsme chtěli. A ještě jedna kuriozita – nikdo nechtěl žádné vstupné, jakkoli nevím, jak je to možné…

Je to jeden z největších a nejstarších židovských hřbitovů u nás. Židovské hřbitovy mívají zcela zvláštní atmosféru, ale možná je to jen můj laický dojem. Tento je však opravdu krásně udržovaný a vypadá téměř idylicky. Nepotkáte zde žádné davy, neboť – alespoň pokud vím – není to zrovna příliš známá památka.

Heřmanův Městec - židovský hřbitov Heřmanův Městec - židovský hřbitov

Dnešní rozloha hřbitova je téměř 4000 m2. Nejstarší část leží zřejmě v oblasti navážek (vyvýšené místo blízko vchodu, poblíž márnice, v níž je údajně jediný dochovaný židovský pohřební vůz u nás). Navážky vznikaly proto, že vždy při nutnosti rozšíření hřbitova bylo nutno obstarat povolení, což se ne vždy podařilo, a tak se pohřbívalo v několika vrstvách. O založení hřbitova nejsou žádné konkrétní zprávy, ale je jisté, že vznikl současně s příchodem prvních židovských obyvatel, neboť ti se vždy v novém místě starali o to, aby měli místo důstojného odpočinku. Ústní tradice se navíc zmiňuje o náhrobním kameni z doby před rokem 1430, dnes již údajně zničeném. Do poloviny 15. století židovská enkláva v Heřmanově Městci vlivem válek či epidemií prakticky zanikla, ale ještě do konce zmíněného století bylo osídlení obnoveno. Téměř zcela zdevastovaný hřbitov se znovu začal používat a z oné doby jsou právě první navážky v nejstarší části.

Heřmanův Městec - židovský hřbitov
Roku 1667 dochází k prvnímu známému rozšíření hřbitova, nejstarší náhrobky jsou však nyní povětšinou již zcela nečitelné; zachoval se jen jediný čitelný z roku 1647. Datace nejstarších náhrobků jsou často podle hebrejského letopočtu. Poté následovala ještě čtyři rozšíření hřbitova, poslední a největší nastalo v roce 1838. Po tomto rozšíření získalo místo svou dnešní podobu a velikost – je zde dnes celkem 1077 náhrobků v jednadvaceti řadách, včetně tumby a velké hrobky z poloviny 19. století. V mezerách mezi stojícími náhrobky je pak mnoho torz již zničených náhrobků, jejichž počet se pohybuje v řádu stovek. Poslední pohřeb se zde konal v roce 1940. Co bylo se židy v době druhé světové války, je všeobecně známo. V Heřmanově Městci (a samozřejmě mnohde jinde) to konkrétně znamenalo, že židé přišli o veškerá práva, museli být označeni hvězdou, nesměli do hostinců, kulturních objektů, nesměli se vzdělávat ani obchodovat… Synagoga byla používána jako sklad, její zařízení zničeno, hřbitov byl opuštěn. Všichni místní židé byli transportování do ghetta v Terezíně a buď tam, nebo posléze v Osvětimi byli všichni zavražděni. Po roce 1948 se nikdo příliš nesnažil hřbitov ani synagogu opravit, hřbitov pustl a zarůstal vegetací, synagoga se změnila v ruinu. Obojí se začalo měnit až po roce 1989.

Tvary náhrobků jsou různé – kulaté, špičaté i asymetrické. Starší náhrobky jsou z pískovce, novější jsou většinou větší a z mramoru. Nápisy jsou hebrejské, německé a na nejnovějších náhrobcích i české, kromě nich jsou na stélách i tradiční symboly žehnajících rukou či konvic, rostlinné ornamenty a symboly znázorňující jména zemřelých. Hřbitov je majetkem Židovské náboženské obce v Praze a byl po roce 1989 opraven místními ochránci památek.

Fotografické vybavení není v tomto případě vůbec důležité. Vezměte cokoli, film či digitál, barvu či černobílý film… Myslím, že ani s použitím stativu nebude problém, nikdo mi jeho použití nezakazoval. Také je pochopitelně možno vůbec nefotografovat – některá místa stačí jen vidět. Jeďte se tam podívat, rozhodně to stojí za to.

Jen mám trochu obavu, aby si tento článek nevzali za cestovní návod ti, kteří své ubohé ego realizují tím, že urážejí a fyzicky ničí vše židovské jen proto, že mají dojem, že jsou něco víc než jiní lidé. Dost dlouho jsem proto váhal s uveřejněním tohoto textu – abych na hřbitov neupozornil ty nepravé. Věřím však, že to tak nebude.

Technika: Kinofilmová zrcadlovka Nikon F90x s objektivem Sigma 28–105mm f/2.8 – 4D ASPH, film Kodak Royal Supra 200 ASA (manuálně nastavena citlivost 160 ASA).
Mapa: PJSoft InfoMapa 9.0

10 komentářů u „Židovský hřbitov v Heřmanově Městci“

  1. Židovský hřbitov v Cieszynie (Polsko)

    Také mě fascinuje atmosféra (většinou) opuštěných židovských hřbitovů. Pokud někdo zabrousí na sever Moravy, do Českého Těšína, neměl by si nechat ujít návštěvu starého židovského hřbitova na polské straně řeky Olše (Olza). Vezměte si občanku, překročte hranici a po 300 metrech jste tam. Nenechte se zmást – v Cieszynie jsou židovské hřbitovy dva – já mluvím o tom starém. Stovky náhrobků, od prostých po honosné, ale všechny poznamenané časem, některé jsou již téměř celé zabořeny do hlíny, jiné “vrůstají” do nejméně padesátiletých stromů (!!!) obrostlých břečťanem do desetimetrové výšky, koruny tvoří téměř neprůhledný “strop”. Cestičky neexistují, prales… V odpoledním světle velmi ponurá – až hororová atmosféra. I pohřební dům ze surových cihel je výjimečný. Když jsem tam na podzim fotil, dojem hororu byl úplný – ve větvích holých stromů visel chcíplý havran… Brrr!
    Nevím, zda je hřbitov “oficiálně” přístupný, je oplocený, ale pouze plotem u cesty (jinde není) a i ten je na mnoha místech vyvrácený.

    Odpovědět
  2. Hřbitov

    Za návštěvu stojí i tyto žid. hřbitovy: Boskovice (též zachováno ghetto), Polná (taktéž ghetto), Třebíč …

    Odpovědět
  3. Běžte někam

    Takový článek sem snad nepatří. O fotografování jsou tam tř nicneříkající rádky. Nebylo by lepší založit server o cestování a nekalit vodu?

    Odpovědět
    • běžte někam

      Nechci být ani zlý ani vtipný – ale zapoměl jste říci, KAM že to máme jít! Pokud pohlédnete kousek nahoru nad článek, je tam uvedeno “Tipy na výlet”. Myslím, že pan Sýkora (jako již vícekrát) dal DOBRÝ tip.
      Pokud chcete doplnit technické informace, tak tady jsou:
      Na tom “mém” hřbitově jsem fotografoval MZ5n s 20/2,8, 35/2 a Tamronem 90/2,8 Macro – něco se žlutozeleným filtrem B+W, něco naopak se žlutooranžovým a tam, kde nebyla žádná zeleň a ve stínu – s červeným. Citlivý materiál: Kodak Tri-X na 320ASA a 800ASA – pro jeho hrubší zrno ale bohatou škálu šedí. On tento hřbitov působí dojmem drsného a strašidelného místa. Dále na Acros na 80ASA – tam, kde bylo třeba vykreslit detaily, například již se ztrácející nápisy na náhrobcích. Voláno v Atomalu FF 1+1 a Fotomalu 1+1,5. Světla bylo opravdu hodně málo a kontrasty děsivé – proto měřeno většinou bodově Starlite-m, u 90% záběrů kamera na 055PROB + kulová hlava.
      To by mohlo stačit… Zdraví Pentaxista

      Odpovědět
  4. patri sem

    myslim ze tento clanek sem rozhodne patri, alespon ja sem ho uvital a na toto misto se nekdy pojedu urcite podivat… budu rad i za dalsi podobne tipy…
    PS:kdyz vam vadi, proc ho ctete?:)
    preji pekny vecer

    Odpovědět
  5. Židé

    Možná že to bude pro autora článku jen jazyková nepodstatnost, ale znám řadu lidí, kteří jsou speciálně na tohle hákliví: je nutné rozlišovat židy (s malým ž) jako příslušníky vyznání a Židy jako příslušníky národa. Nejméně od 15. století, kdy se začalo hojně (a často i násilně) konvertovat, ale určitě od století devatenáctého nejsou obě množiny zkrátka totožné a tudíž zaměnitelné.

    Odpovědět
    • Židé

      Na češtinu dbám, nebojte se…
      Řešil jsem stejný problém, který popisujete. Nakonec jsem psal židé s malým písmenem, protože zde šlo hlavně o příslušníky vyznání (stejně jako se křesťané píší s malým “k“, neboť tamní židovské osídlení vzniklo jako víceméně náboženská komunita. Větší procento židovských obyvatel bylo spíše německého než izraelitského původu…
      Ale je pravda, že se to někdy rozlišuje dost obtížně a někdy by se mělo použít jakési “střední písmeno”, aby pak slovo zahrnovalo oba případy.

      Odpovědět
      • Židé versus židé; AŠKENÁZIM

        Naprosto souhlasím s použitím malého ž, jelikož článek pojednává o hřbitově židovském, to jest hřbitově pro osoby vyznání izraelitského, či židovského.
        Židovský hřbitov je zapovězen Židům, kteří nejsou zároveň židy vyznáním. Etnického označení Žid se tudíž vůbec ani článek nedotýká. Ten, kdo není židem s malým ž nemůže být pohřben na židovském hřbitově, i kdyby byl tisíckrát Židem. Židovští odpadlíci bývají pohřbeni na křesťanských hřbitovech.

        Já nesouhlasím s následující větou:
        Větší procento židovských obyvatel bylo spíše německého než izraelitského původu…
        Není mi znám případ, že by německé obyvatelstvo někdy konvertovalo k židovství. Konverze k židovství vůbec byly v historii velice řídké.
        Naprostá většina z židů evropských jsou původu Židovského, izraelitského neboli hebrejského. Žid se židem v naprosté většině případů rodí, to jest musí mít židovskou matku (na otci nezáleží, ten je vždy nejistý :-).
        Pán si nejspíše německý původ židů spletl s původem aškenázským.
        Židé se rozdělují do několika skupin. Sefardim (Sefardi, Sfaradim, odvozeno od Sefaradu, Španělska), jazyk ladino – směs španělštiny, středověké latiny, hebrejštiny, arabštiny, 1492 vyhnáni ze Španěska Isabellou Kastilskou a Ferdinandem Aragonským => Francie, s. Afrika, Balkán.
        Aškenázim (Aškenázové, Aškenáz sice znamená Němec, ale není synonymem pro němce góje. Aškenázové měli vždy židovský etnický původ), jazykem Aškenázů byla jidiš (jüden deutsch, směs hebrejštiny, ruštiny a němčiny), Aškenázové žili od Francie, přes Německo, Polsko, Čechy, Zakarpatskou Ukrajinu, Rusko až po Balkán. I u nás bylo pár Sefardů, jejich kulturním centrem byla Španělská synagoga v Praze. Další skupiny židů byly v Itálii, hovořily jazykem romaňos, a v Řecku, hovořily jazykem jewanish. Dále se vydělují židé orientální a židé narození v Izraeli, ale ti se většinou řadí kulturně buď k Sefardům, nebo k Aškenázům. Velice zvláštní skupinou jsou židé černošského etnického původu, například Rusape Jews ze Zimbabve, u těch není dokazatelný jejich Židovský původ, může se jednat o starověké konvertity k židovství, nebo potomky židovských misionářů z doby krále Šalamouna. Zrovna tak se mnoho černošských židů hlásí k tomu, že jsou potomky krále Šalamouna a královny ze Sáby.

        Odpovědět
  6. hřbitov

    Dík za zajímavý typ. Udělal jsem si menší zajížďku při služ. cestě. Je to velice pěkné místo. V tom domečku bydlí správce, dal mi klíče od branky a foťák se stativem mu opravdu nevadil.

    Odpovědět

Napsat komentář