Zimní krajina s filtrem

Letos se svatý Petr rozhodl, že nás všechny obdaří hromadou sněhu. Krajina se zahalila do bílého pláště a
spousta fotografů vzala své přístroje a vyrazila do zimy.

Jako každé období, má i zima své kouzlo, které ještě více vynikne, pokud je správně zachyceno. Při fotografování
motivů na sněhu totiž do hry vstupují další faktory, které můžou někdy negativně ovlivnit celkový výsledek.

V této kapitole se zaměřím na jeden z nich, kterým je “barva” sněhu – je chybou předpokládat, že sníh je
vždy bílý (berme v úvahu sníh v přírodě, ne poblíž rušných ulic nebo hnědouhelné pánve). Dalším faktorem je
správná expozice nebo použití korekce, ale tím se budu zabývat v jiné kapitole, teď budu předpokládat, že snímek
je exponován správně, zejména že nedošlo k podexponování motivu. V samotném závěru také záleží na použitém filmu,
jeho typu, citlivosti, ale také jeho správném vyvolání a zvětšení, ale tím se také v této kapitole zabývat nebudu.

Při fotografování sněhu hraje velkou roli počasí – když svítí slunce, je sníh zabarven do žluta, když je zataženo,
zase do šeda. Velmi působivý je sníh, který je lehce zabarven do modra, protože tím umocňuje celkovou “studenou” náladu, i když právě svítí slunce. Pro tento efekt lze s úspěchem použít konverzní filtr. Pro tyto účely se hodí filtr, který má jen velmi malý konverzní faktor (v tomto případě byl použit filtr B+W KB s faktorem 1,5).

Malý konverzní faktor má své opodstatnění:

  • nemění zásadním způsobem barevnost snímku, pouze přidává celkový modravý nádech, což dovoluje, aby byl na objektivu nasazen po celou dobu focení zimní krajiny
  • příliš neovlivňuje expozici, automatika si s ním bez problémů poradí, u manuálního nastavení postačí normální korekce pro focení na sněhu
  • při jeho použití není nutno používat stativ nebo měnit hloubku ostrosti (tedy clonové číslo), pokud to
    nevyžadují okolnosti (použití stativu je pochopitelně vhodné, ale o tom v jiné kapitole)

Při focení na sněhu je ještě vhodné použít sluneční clonu, protože sníh ve slunečním světle funguje zároveň jako odrazná deska, což může negativně ovlivnit celkovou expozici.

Zde jsou ukázky snímků, které ukazují možnosti fotografování na sněhu s konverzním filtrem a bez něj:

Psi na sněhu
Psi na sněhu (bez použití filtru)
Stopy ve sněhu
Stopy ve sněhu (s použitím filtru B+W KB 1,5)

Oba snímky byly pořízeny za odpoledního slunečného počasí. Na prvním snímku je vidět celkové žluté zabarvení. Na druhém byl použit konverzní filtr a celkový nádech se posunul do modra, i když svítilo slunce. Nálada na druhém snímku více připomíná zimu a chlad, i když v tu chvíli bylo na slunci skoro 14° C.

Náš tip tedy je: při fotografování objektů na sněhu používejte konverzní filtr. Celková nálada bude
“studenější”.

1 komentář u „Zimní krajina s filtrem“

  1. Konverzny filter

    Aj ked je tento clanok starsi, hadam mi tu niekto odpise. Moja otazka sa tyka nielen fotenia v zimnej krajinke. Na fotografiach v clanku je jasne vidno zlty nadych, ktory vznikne pri foteni bez filtru. Osobne mam s tym rovnaku skusenost. V zime ale pozname dalsi jav: slnko velmi rychlo zapada a ani na prave poludnie nie je v idealnej polohe, co vie niekdy nahnevat. Prikladom toho je aj jedna fotka vlaku, spravena na poludnie (cca 12:15). Vo fotolabe ma presviedcali, ze zlty nadych je sposobeny nizkym slnkom a ze nabuduce to mam fotit v iny cas. Nechcel som sa s nimi hadat, tak som to zobral, nakoniec to nebolo az take zle. Ale v zime to poobede vyzera skoro ako pri zapade slnka, je blizko nad horizontom. To sposobuje dalsie “zltnutie” snimku. Podobne sa to stava v kazdom rocnom obdobi, ked sa slnko priblizi k horizontu. Nemam na mysli teraz zapad slnka, ale napr. neskore popoludnie, najma ked je v ovdzusi vela rozvyreneho prachu. Vtedy mam aj na letnych fotkach zlty nadych. Dal by sa aj v tomto pripade aplikovat ochladzujuci modry filter? Da sa pouzit v kombinacii s UV alebo Skylight filtom? Ak ano, do akej miery? Dalej ma napada otazka, co pri ziarovkovom osvetleni. Tam mam tiez problem so zltnutim. Ako by sa prejavil ten isty filter, ktory rusi zlty nadych na snehu? A posledny pripad: V nasich mestach mame verejne osvetlenie zabezpecene tymi krasnymi oranzovymi lampami, ktore pri foteni krasne scervenaju. Tusim su to sodikove ci ake vybojky. Dal by sa aj tu pouzit tento filter? Mimochodom, fotim na Fuji Superia.

    Vdaka za odpovede.

    P.S. Planujem si tento filter kupit. Na paladixe som ho videl za 517 Kc (M49), co nie je ani tak vela, iba neviem ako je to s postovnym. V Bratislave som ho nevidel, pravda je ze som zatial obehol iba par obchodov, ale cakal som ze budu mat viac.

    Odpovědět

Napsat komentář