Také vás zaskočilo například označení objektivu 70-200mm f/2,8 APO HSM IF EX? V následujícím článku se pokusím některé z těchto “záhadných” zkratek vysvětlit.
Úvodem jen několik technických poznámek. V první řadě si prosím uvědomte, že zkratek a marketingových pojmů je prakticky nekonečně. V tomto příspěvku se snažím zabývat aspoň těmi podstatnějšími. Zkratky nejsou seřazeny podle abecedy, snažím se spíše postupovat podle logických celků. V neposlední řadě prosím zkušenější čtenáře o trochu tolerance k vysvětlením – toto je opravdu pouze přehled zkratek určený začátečníkům s jen orientačními výklady, nikoli podrobný technický článek!
ASP, AL
ASPherical, Aspherical Lens. V konstrukci objektivu jsou použity asférické členy. Je-li to příznakem vyšší kvality je na samostatný článek, spokojte se s tím co to znamená…
DO
Diffractive Optics. Mimořádně zajímavá technologie, kterou má momentálně k dispozici asi jen Canon. V objektivu je použit člen, který na pohled poněkud připomíná Fresnelovu čočku (pozor, je to jen podoba!). Díky němu je možné objektiv značně zmenšit, optická kvalita ale zůstane výborná. Tento člen je výrobně extrémně náročný, v době psaní tohoto článku je na trhu s touto technologií jediný objektiv Canon EF 400mm f/4 DO IS USM, další dva typy jsou avizovány.
IF
Internal Focusing. To znamená, že zaostření je prováděno pomocí pohybu vnitřních členů. Význam je poměrně značný, k zaostření stačí celkem malé pohyby a proto je ostření velmi rychlé. Navíc je téměř vždy vedlejším kladem i to, že se při ostření neotáčí přední člen, což usnadňuje použití filtrů.
RF, IRF
Rear Focusing. Podobný praktický význam jako IF, v tomto případě se ale pohybuje pouze zadní člen objektivu. Tokina této funkci říká IRF, princip je stejný.
Floating, FE
S pojmem Floating Elements se setkáte spíše u vyšší třídy optiky. Jde o to, že v tomto případě se při zaostřování mění poloha více skupin čoček proti sobě pro optimalizaci kresby. Výklad by byl na dlouho, navíc se někdy může překrývat s pojmem IF, každopádně ale toto označení většinou naznačuje vyšší kvalitativní třídu.
CRC
Firma Nikon užívá pro floating elementy označení Close-Range Correction.
MC
Multi Coated. Objektiv má vícenásobné antireflexní vrstvy. Dnes je to samozřejmost, ale všímejte si této zkratky třeba při koupi bazarové optiky pro M42 nebo Pentacon Six.
SMC
Super Multi Coated. Patentované označení MC vrstev firmy Pentax, které jsou patrně nejlepší na světě. Podobný význam má třeba zkratka T*, která označuje vrstvy Carl Zeiss.
Shift
Objektiv s kontrolou perspektivy, obvykle s možností posunu v jedné či dvou osách. Někdy je možné i naklánění, to se označuje Tilt. Tyto objektivy patří k dost drahým.
PC
Perspective Control. Totéž jako shift, zkratku PC používá například Nikon.
APO
Objektiv s apochromatickou korekcí, tedy s lépe odstraněnou barevnou vadou (korekce pro tři barvy). S touto zkratkou je ale trochu potíž. Například firma Sigma ji užívá v mírně jiném významu, kterým je pouze použití jednoho či více členů s velmi vysokým indexem lomu, tedy ekvivalent zkratek v následujícím odstavci. Firma Minolta touto zkratkou doplňuje názvy svých špičkových objektivů G řady. Ve svém původním pravém významu se zkratka APO každopádně často používá u astronomických dalekohledů. Pravděpodobně jí lze plně věřit i v případě špičkových zvětšovacích a velkoformátových objektivů, jako například APO-Rodagon.
LD, ED, SLD, SD, AD
Low Dispersion, atd. V konstrukci objektivů jsou použity členy s velmi
nízkou disperzí. Význam je tedy podobný jako u APO v pojetí Sigmy. Všechny tyto
zkratky obecně naznačují, že jde o optiku poněkud vyšší
kvalitativní třídy.
Soft
Objektiv navržený pro měkkou kresbu, třeba pro portréty, stupeň změkčení lze často plynule regulovat.
AF DC
Defocus Control – podobný, ale ne totožný význam jako Soft, užívaný firmou Nikon. Otáčením prstence lze v tomto případě kontrolovat stupeň rozostření pozadí, ne celkové změkčení.
Fish Eye
Rybí oko je širokoúhlý objektiv, který se nebrání zkreslení. Výsledné snímky mají typickou “kulovou” perspektivu. Na toto označení pozor hlavně okolo ohniska 15-17mm, v této vzdálenosti lze totiž získat jak rybí oka, tak i klasické širokoúhlé objektivy se zcela odlišnými parametry.
Macro
Objektiv s možností zaostření na menší vzdálenost než je obvyklé. Tato zkratka je bohužel výrobci dost zneužívána a mnoho objektivů Macro nemá nic společného s makrosnímáním ani při velmi tolerantním výkladu této funkce…
Micro
Specialita Nikonu, pro své makroobjektivy používá označení Micro-Nikkor. S mikroskopy to nemá nic společného, jde o klasické makroobjektivy s dosažitelným měřítkem cca 1:1.
*, G, L…
U dost výrobců se názvy špičkové profesionálně zaměřené optiky doplňují nějakou zkratkou. Příkladem může být hvězdička u Pentaxu, G u Minolty či L u Canonů EF.
EX, AT-X, SP
Zkratky firem Sigma, Tokina a Tamron ze stejné oblasti jako předchozí bod – jde o označení řady objektivů pro náročné uživatele. Nějak se mi ale příčí ji dát do jediného odstavce s G či L, objektivy EX či AT-X chápu jako “amatérskou špičku”, zatímco třeba L řada u Canonu je skutečně profiřada.
USM
UltraSonic Motor. Zkratka Canonu, označuje to, že pro ostření je použito rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Ale pozor! Existuje varianta Ring USM, což je to jediné “pravé” řešení se špičkovými parametry a pak také varianta Micro USM, která je spíše marketingovým tahem, aby se mohl i na levné objektivy dát velký nápis “Ultrasonic”. Ne že by na Micro USM bylo něco vyloženě špatného, ale také nijak nepřekonává dobře udělané klasické motory.
AFD
Arc Form Drive. Další podstatná zkratka pro zaostřovací motory Canonu EOS. Tentokrát jde o klasický motor, ale uspořádaný do kruhového provedení kolem celého objektivu. Jde o vynikající řešení, pocházející již od počátku řady EOSu, které se sice nevyrovná špičkovému Ring USM, ale rozhodně překonává různé “ekonomické” verze USM, o klasických DC motorech ani nemluvě.
HSM, SSM
HyperSonic Motor, SuperSonic Motor. Vlastně to samé jako USM, ale v podání Sigmy a Minolty.
AF-S, SilentWave
A ještě jednou to samé, tentokrát od Nikonu. Ten své ultrazvukové motory označuje jak SilentWave a přímo v katalogu se to pak objeví jako AF-S.
DC
Obecně tato zkratka znamená stejnosměrný proud (AC je střídavý, AC/DC je hudební skupina :-))). Ale zpátky k serióznímu tématu. U objektivů znamená tato zkratka většinou použití běžného stejnosměrného komutátorového motoru. V principu to není nic špatného, ale je dobré si uvědomit, že jde o nejlevnější řešení a ač se tato zkratka někdy snaží působit vznosně, tak nic nemění na tom, že jde až na malé výjimky spíše o znak low end výrobku. Pozor, firmy Nikon a Sigmy užívají tuto zkratku v úplně jiných souvislostech (a ještě každá z firem na něco úplně jiného)!
IS
Image Stabilizer. Technologie dostupná prozatím především od Canonu, slouží k omezení roztřesení snímků. Výklad je na samostatný článek, ale v prospektech Canonu toho jistě najdete dost. Pozor, označení IS u kompaktních zrcadlovek Olympus s tím nemá nic společného, tam je to pouze firemní zkratka bez hlubšího významu.
VR, OS
Postupem času se objevily stabilizátory i u Nikonu (VR – Vibration Reduction) a Sigmy (OS – Optical Stabilizer).
DG
Zkratka Sigmy – jedná se o objektivy vhodné pro digitální zrcadlovky. Jde o objektivy plně použitelné na klasický film, lišit by se měly tím, že výstupní paprsky jsou maximálně rovnoběžné, což omezuje riziko chromatické aberace.
DC, DX
Na tyto zkratky Sigmy (DC) a Nikonu (DX) si dávejte velký pozor! Opět jde o objektivy určené pro digitální zrcadlovky. Rozdíl je ale v tom, že tyto objektivy mají menší obrazové pole (stačí pro typické DSLR senzory zhruba ve velikosti APS). Výhodou je, že takto řešený objektiv může být menší, lehčí a často i levnější. Bohužel ale nepůjde použít s klasickým kinofilmem či fullframe DSLR jako je EOS 1DS nebo Kodak DCS 14n a asi ani s EOSem 1D, jehož čip je velikostí někde mezi.
G, FA-J
Na uživatele Nikonu a Pentaxu čeká ještě jedna záludnost. Jejich AF objektivy bajonetem a dalšími věcmi navazují na manuální a původně měly klasický kroužek pro nastavování clony. Jelikož ale nová těla stále více pracovala s ovládáním clony přímo z těla foťáku, začaly obě firmy vyrábět některé nové objektivy již bez clony, u Nikonu se pak označují G, u Pentaxu FA-J. Háček je v tom, že u některých starších těl, třeba u Pentaxu MZ-5 nepůjde s těmito objektivy použít všech funkcí.
D
Ještě jedna drobnost – zkratka D u Nikonu znamená distance – vzdálenost. Takto označené objektivy hlásí tělu informaci o nastavené vzdálenosti, což užívá třeba záblesková automatika. Nejstarší AF objektivy Nikon bez D funkcí sice většinou i s novými těly chodí, ale není možné měření expozice v režimu 3D Matrix.
Je dobré dodat, že podobné jemné rozdíly ve funkcích starších a novějších AF objektivů se najdou u většiny výrobců. Třeba u Pentaxu není úplně zanedbatelný rozdíl mezi objektivy s označením F a FA. Toto je ale třeba vždy hledat na webech výrobců či v různých detailnějších fórech. Nikon D jsem do přehledu zařadil proto, že v jeho případě jde o celkem jasně popsaný rozdíl, který je navíc označován jasnou zkratkou.
Co dále?
Zkratek je mnoho a stále se objevují nové. Pokud u objektivu, o který se zajímáte, narazíte na nějakou další, doporučuji weby výrobců. U Canonu a Nikonu jsou perfektní popisy včetně ilustračních obrázků i v češtině, u dalších výrobců se pak vesměs něco najde minimálně v angličtině. Do souvisejících odkazů jsem dal linky na čtyři výrobce, kteří mají na svých stránkách takřka vzorné přehledy pojmů (odkazy vedou přímo na stránky s pojmy). U ostatních výrobců se musí více hledat, ale s trochou snahy také vysvětlení nejasností najdete.
D u Minolty
Kdyz uz je zmineno D u Nikonu, sluselo by se uvest ze i Minolta ma D – a to v provedeni (D) – a znamena to take Distance – s takovym objektivem pak umeji novejsi modely ADI mereni/rizeni intenzity zablesku.
znackovy chaos
Este ze mam stare M42 skla. :-)))) Keby som mal nieco nove, tak sa hadam svoknem z tych skratiek. ;-)))
USM, IS a podobne
V technologickem sale musea Canon je hezky vysvetlena (s animacemi) funkce ruznych vychytralosti, pouzivanych v objektivech Canon. Pokud vas toto tema zajima, urcite stoji za prohlednuti.
chaos
Napred jsem si myslel, ze autor setridil zkratky podle abecedy. Bohuzel se mu chaos vnaseny marketingem moc podarit nepovedlo. Napriklad chybi oznaceni bajonetu, nemluve o tom, ze nektere zkratky chybi uplne, u nekterych neni receno, ze mohou zahrnovat vice vlastnosti (napr. u Nikonu zkratka G zahrnuje i prenos vzdalenosti, tedy D). Podle meho je lepsi seznam zkratek vylozit oddelene pro jednotlive vyrobce, aby v tom byla alespon jiskra logiky.
Nikkory
Rád bych se informoval na zkratky u manuálních Nikkoru Ai, AiS. Díky
RE: Nikkory
Tohle by chtelo (stejne jako ta lehce natuknuta poznamka o rozdilu mezi Pentax-F a FA) samostatny clanek zabyvajici se kompatibilitou jednotlivych bajonetu, nejlepe od nejakeho nadseneho Nikonisty. Obecne ale asi najdete odpoved treba na http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/AI-S-Comp.htm
RE: Nikkory
Ai znamená Aperture indexing a označuje řadu objektivů, které přenášejí ůdaj o cloně pomocí vybrání na clonovém kroužku, nikoliv pomocí vidličky (netopýřích uší, prasečího rypáku, … 🙂 jako předchozí Nikkory řady A, C a K.
AiS (Ai Shutter) je pak rozšířen o lineární závislost zavření clony na výchylce packy, která ji zavírá. Tím je umožněno použití objektivu v programech P a S, kdy clonu určuje tělo na základě měření. Pozná se podle malého ďolíku vedle zámku bajonetu.
Je toho víc, ale tohle je to zásadní.
RE: RE: Nikkory
Tobíku i Tome, díky za informace!
RE: RE: RE: Nikkory
Eh, fuj, omlouvám se za překlep, který přivedl ů na začátek slova místo ú.
A ještě chci upřesnit, že manuální Ai a AiS objektivy vidličku mají kvůli zpětné kompatibilitě, zatímco žádný AF ji nemá. Všechny typy AF Nikkorů jsou také AiS, výjimkou jsou G, které clonový kroužek nemají.
Pak stojí za zmínku Ai-P, což jsou manuální AiS s vestavěným čipem, takže jsou plně kompatibilní i s novými těly (pochopitelně je nutno ostřit ručně). Je to několik starších telat a také nová verze 2,8/45.
tamron “Di”
A co Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di LD IF? Co vubec znamena to “Di”? Mate nekdo predstavu, zda je mozne tento pomerne levny a asi ne spatny objektiv pouzivat s analogovou SLR?
RE: tamron “Di”
Nemejte mi to za zle, ale co takhle poslechnout posledni odstavec clanku, napsat do browseru http://www.tamron.com a chvili hledat? Asi tak po 20ti vterinach byste nasel, ze to znamena Digitaly Integrated, tedy neco podobneho jako DG u Sigmy. S klasickym kinofilmem by tedy mel pracovat take. Mrzi me, ze jsem to nedal do clanku, ale verte, ze opravdu od zacatku bylo jasne ze sepsat uplne vse, co se kde objevi neni zcela realne.
RE: RE: tamron “Di”
Jo, to jsem udelal, ale byl jsem zaroven mystifikovan tim, co mi rekl, cesky dealer Tamronu, ze je to objektiv udajne jen pro digital. Mezitim jsem to nasel i jinde.
Pro jistotu, abych nematl jine opakuji totez. Tamron 28-75mm f/2,8 XR Di LD IF by mel byt univezalni objektiv pro film i digital.
A co DL?
A co znamena DL? Nejak mi to v clanku chybi!Vi to nekdo?
RE: A co DL?
Jestli myslíte DL u Sigmy, tak to znamená “DeLuxe”. Co to přesně je je vysvětleno hned na té první stránce po kliknutí na odkaz Sigma EN v souvisejících odkazech.