Produkty Zoner Media Explorer verzí 5 a 6 si získaly oblibu řady uživatelů.
Podařil se i další inovační krok?
Úvodem
Recenzi začnu důležitým doporučením: pokud nemáte osobní zkušenosti s produktem Zoner Media Explorer 6 (dále ZME6), přečtěte si prosím nejprve jeho recenzi. Zoner Photo Studio 7 (dále ZPS7) na ZME6 přímo navazuje a proto se budu na dost místech odvolávat na srovnání s ním.
Použitý počítač
ZPS7 jsem testoval na dvou sestavách. První je stolní počítač
s CPU Celeron 1900 MHz a 512 MB RAM, druhým pak notebook IBM ThinkPad T30 s CPU
P4 2 GHz a 1024 MB RAM. Notebook je vybaven CD-R/RW vypalovačkou v kombinaci s
DVD čtečkou, ve stolním počítače používám DVD vypalovačku LiteON. Jako operační
systém používám Windows XP Professional, v jednom případě s SP1, ve druhém s SP2.
Výrobce udává jako minimální konfiguraci CPU 300 MHz a 64 MB RAM. Doporučený
procesor je reálný, pouhých 64 MB RAM ale příliš vyhovovat nebude, doporučoval bych jako
minimum 256 MB, raději však aspoň 512 MB RAM.
Použité fotografie
Momentálně mám v archívu ZME6, který jsem převedl i do ZPS7,
asi 15000 fotografií z Canonu EOS 10D (tedy snímků v rozlišení 6,3 MPix) a asi 2000
naskenovaných políček kinofilmu v rozlišení 2700 dpi (tedy cca 10 MPix). Databáze
archivu médií obsahuje i náhledy velikosti 640×480 a má momentálně přes 500 MB,
domnívám se, že je to už dost na to, aby se případné problémy s větším
archívem projevily.
Manželka dále upravovala a tiskla řadu fotografií jak z mého 10D, tak i z
3,1 MPix kompaktu HP PhotoSmart 715.
Instalace
Je rychlá, jednoduchá, nepotřebuje restart ani přístup na internet. Není co
dodat. Pokud vám připadá jako provokace, že jsem to opsal jak z recenze ZME5 od
J. Hlináka, tak i z mé vlastní o ZME6, tak máte pravdu. Na instalaci se však
opravdu nic nezměnilo a u ZPS7 funguje nadále stejně dobře.
Základní prostředí
Změny v ZPS7 bych označil jako “drobné, ale příjemné inovace”. Vzhled je
podobný, uživatel si opět může pracovní plochu do značné míry upravit podle
svých představ. Připojený screenshot ukazuje vzhled, který by se dal označit
jako standardní, mě osobně plně vyhovuje. Opakuji ale, že si řadu věcí můžete
přizpůsobit podle svých potřeb a preferencí. Do jisté míry lze využít i možností
systému s více monitory.
Jako příjemné zdokonalení vnímám to, že se k funkcím ZPS7 dá dostat přes pravé
tlačítko myši, u ZME6 jsem toto poněkud kritizoval a nová verze opravdu přináší
zlepšení.
Podporované formáty souborů
Zásadní změnou proti ZME6 je to, že nyní jsou do jisté míry oficiálně
podporovány snímky v RAW módech digitálních přístrojů Canon, Nikon, Minolta a
Olympus. Pro pochopení je ale nutno dodat trochu obsáhlejší vysvětlení. Je třeba
si hned na začátek uvědomit, že ZPS7 ani v nejmenším nesupluje specializované
produkty pro práci s RAW soubory dodávané výrobci či specializovanými firmami
(např. CaptureOne či BreezeBrowser). U Nikonu, Minolty a Olympusu
dokonce ZPS7 neumí RAW data číst vlastně vůbec, podporováno je pouze zobrazení
náhledů ve formátu JPG, které jsou součástí těchto formátů. U Canonu je tomu
trochu jinak, pro formát CRW je k dispozici knihovna a proto lze nejen zobrazit
vložené náhledy, ale v případě potřeby i dekódovat RAW v plném rozlišení.
Kvalita konverze je velmi slušná, jde ale samozřejmě pouze o konverzi s
implicitními parametry, nelze tedy například opravit barevnou teplotu atd.
Nicméně podle mého názoru je takto pojatá podpora RAW módu celkem dostatečná,
při práci se ZPS7 má při najetí na adresář s RAW snímky uživatel okamžitý
přehled, co v něm je, může je třídit atd. Konverze se pak již provede podle
potřeby jiným nástrojem. Nedá mi to nenapsat jeden
trochu obecnější názor. Podle mého názoru je možná lepší dodat pro RAW podobně
“umírněnou”, ale zato spolehlivou podporu než vytvářet nástroje zdánlivě
sofistikované, ale s velmi problematickou funkčností. Příkladů se najde až dost,
ostatně podle všeho to postihlo i přímého konkurenta ZPS7, kterým je nové
ACDSee verze 7, diskusní fóra jeho uživatelů rozhodně nehodnotí podporu RAW moc nadšeně.
V oblasti “klasických” formátů se téměř nic nezměnilo, nadále tedy platí, že
podporovaných formátů je sice mnoho, nicméně najdou se mezery. Za asi
nejvážnější nedostatek považuji absenci podpory JPEG2000 a Corel CPT, v tomto
ohledu jsou některé alternativní programy ve výhodě.
Tisk snímků
Šablony bezokrajového tisku |
Indexové tisky |
Kalendáře |
Spořič papíru |
V ZPS7 se objevuje dost zajímavých novinek. V zásadě se nyní možnosti pro
tisk dělí do 4 skupin – šablony, indexové tisky, kalendáře a spořiče papíru.
Šablony jsou defacto ekvivalentem tisku v ZME6: zvolíme snímky,
vybereme zvolenou šablonu a tiskneme. Kladem je, že šablon přibylo, v základu
jsou nyní například velmi důležité šablony pro bezokrajový tisk. Bohužel je ale
i nadále nemožné přímo v ZPS šablony editovat, k tomu je nutné mít editor Zoner
Callisto.
Indexové tisky jsou na první pohled podobné běžnému tisku do nějaké
jednoduché šablony, rozdíl je ale v možnosti důkladně editovat popisky. Už ZME6
podporovalo užití “systémových proměnných” psaných ve složených závorkách,
pomocí kterých se dalo dostat například k defacto všem datům z EXIF. Právě s
pomocí této funkce si lze nadefinovat indexprint podle vlastních potřeb, není
např. problém, aby byl pod každým snímkem údaj o expozici, citlivosti, atd.
Vytvořená nastavení lze v tomto případě bez problémů uložit pro pozdější použití.
Velmi zajímavou novinkou jsou kalendáře. Starší verze ZME6 sice určité
funkce pro tisk kalendářů měla mezi šablonami, v ZPS7 toho ale lze udělat mnohem
více, k dispozici je plnohodnotný generátor kalendářů. Zvolíte si základní
šablonu a pak již jen vyberete požadovaný rok, měsíc, typy písma a samozřejmě
nějakou z vašich fotografií a je to. Bohužel jsem až po skončení betatestů
narazil na vážné opomenutí – generátor kalendářů na hotový kalendář nevypisuje
rok, pro který je určen. To by chtělo opravit v nějakém service packu, prozatím
je nutno tento údaj doplnit dodatečně v nějakém grafickém editoru.
Trochu sporná je funkce spořič papíru. V podstatě si vyberete formát
papíru a rozhodnete se, že na něj chcete umístit například 2 snímky 9×13 a 4
snímky 3,5×4,5, ZPS7 rozmístí snímky na papír a vytiskne. Funkce je to hezká,
ale přiznám se, že se mi moc nedaří pochopit, co by mi přinesla v praxi.
K tisku obecně bych ještě dodal, že po dokončení definice šablony můžete
kromě tisku exportovat do PDF nebo snímek otevřít v editoru ZPS7, ve kterém ho
lze převést na bitmapu, není tedy problém získat data například pro výrobu
kalendáře chemickou cestou v minilabu. Novinkou je pak možnost otevření v
editoru Zoner Callisto 5, to jsem ale nezkoušel.
Vypalování CD
K dispozici jsou podobné funkce jako u ZME6, lze tedy vypálit dvě
alternativy. První možností je klasické CD s obrázky a integrovaným prohlížečem
(mimochodem velmi hezky fungujícím), druhou variantou je pak CD ve formátu Video
CD nebo Super Video CD, které se dá přehrávat ve většině stolních DVD
přehrávačů. Funkcionalita je v podstatě stejná jako u ZME6 s posledními
opravnými balíčky (původní ZME6 neumělo SVCD, bylo dodáno až v opravách). U ZPS7 se pouze mírně změnilo ovládání, funkčně je ale shodné. V tomto případě ale
není co kritizovat, na funkcionalitě odladěné v ZME6 není příliš co zlepšovat.
HTML galerie
S možností exportu pro web je to podobné, jako s vypalováním CD. Ani zde tedy
nedošlo k žádným zásadním změnám proti ZME6, ale celkem k nim ani nebyl důvod.
Opět tedy vybereme základní šablonu (těch by popravdě řečeno mohlo být více). Na
další stránce nastavíme fonty, barvy a popisky, u kterých lze opět využít všech
údajů z EXIF, nastavení si můžeme uložit. A pak již proběhne publikování do
zvoleného adresáře. Výsledek je bezproblémový a určitě ho lze použít.
Když už jsme u internetových funkcí, tak ještě dodávám, že v ZPS7 najdete i
velmi slušné možnosti pro odesílání snímků e-mailem (s automatickou změnou
velikosti a komprese). Další alternativou je vestavěný FTP klient, opět bezproblémově
funkční jak pro publikaci obrázků, tak i s možností uploadu celé vytvořené HTML
galerie.
Správa zakázek pro fotolaboratoře
Proti ZME6 nedošlo k žádným změnám, k dispozici je pěkný modul pro
Fotolab a Fotostar. Nejde ale o žádnou stagnaci, Zoner totiž připravuje
samostatný modul Zoner Photo Client, který představuje univerzální rozhraní pro
všechny zpracovatele, kteří budou mít o spolupráci zájem. ZPS7 ho přímo
podporuje. Tento produkt se ale patrně v blízké době dočká samostatného článku,
proto si ho dovolím v této recenzi vynechat.
Organizace snímků, archiv médií
Otevřeně řečeno mě v této oblasti ZPS7 trochu zklamalo. Nejde o to, že by
funkcionalita byla špatná, i nadále lze vytvářet alba pro prohlížení a archiv
médií, který v databázové podobě umí archivovat i offline média a udržet si
přehled o celém archivu snímků. Vše funguje spolehlivě, nemám námitky, ostatně
mých cca 17 tisíc snímků v archivu je dostatečným důkazem. Problém
je ale v tom, že se možnosti archívu v podstatě vůbec neliší od verze 6 a
zůstaly zachovány všechny limity. Nadále tedy není možné použít externí databázi,
archívů sice lze nyní snadno založit více, při větším počtu ale nejsou nijak
propojené a nelze vyhledávat ve více archívech současně, atd. Většině běžných
uživatelů to vadit nebude, nicméně možnosti pro zlepšení tu jsou…
Práce s EXIF, klíčová slova
V této oblasti ZPS7 určitá zdokonalení přináší. Lze editovat i část
fotografických informací, zdokonalen je panel klíčových slov, která lze nyní hierarchicky
slučovat do kategorií. Do EXIF lze opět přidat i zvukovou poznámku, to jsem ale
nezkoušel. Zlepšila se podpora privátních dat (Maker Note) u některých výrobců.
Digitální podpis a certifikáty
Za zásadní novinku je označována podpora digitálních podpisů
fotografií. Jde o to, že s použitím privátního klíče lze vytvořený snímek
podepsat, ověřit CRC (kontrolní součet) atd. Tato úprava sice nezamezí manipulaci a úpravám, při
následném čtení ale lze podpis zkontrolovat a manipulace se tím snadno odhalí.
Pro mou osobní praxi nemá tato funkcionalita prozatím velký význam, nicméně
novinka je to významná. Technologie digitálních podpisů se totiž užívají
například pro potřeby likvidátorů pojišťoven, policie a další nasazení, kde je důležitá
důvěryhodnost dat.
U této funkce jsem zběžně ověřil funkčnost, ale prozatím jsem
nebyl schopen do podrobna posoudit její možnosti v reálném nasazení.
Zoner Editor 7
Stejně jako u ZME6 se i v nové verzi při kliknutí na obrázek v
exploreru otevře do značné míry samostatný editor pro úpravy fotografií. A právě
v něm se objevilo asi nejvíce zajímavých novinek. Zůstala zachována obecná
filozofie, nejde tedy o editor ve stylu PhotoShopu, v podstatě není možné vůbec
nic nakreslit, neexistují vrstvy a podobné funkce. Jde skutečně “jen” o nástroj
k úpravě pořízených fotografií ve smyslu ořezu, úprav histogramu, křivek,
doostření, změn velikosti atd. Ovšem tyto funkce se stále více blíží téměř k
dokonalosti. Opět doporučuji projít moji
starší recenzi k ZME6, nově chci pouze
upozornit na zdokonalené funkce a novinky.
Začnu od drobného, ale příjemného zdokonalení ořezu – v ZPS7 po
výběru ořezu okolí výrazně ztmavne, což opravdu usnadní volbu optimálního
výřezu. Zásadní novinkou jsou ovšem možnosti pro výběr oblasti snímku, k
dispozici jsou dvě lasa a “kouzelná” hůlka. Výběr lze provádět i součtově, proto
lze celkem slušně vybrat nějaký objekt a provést například lokální doostření
nebo naopak rozostření pozadí. Upozorňuji, že se tímto způsobem nedá docílit
podobných “kouzel”, jako třeba s vrstvami PhotoShopu, nicméně se najde dost
úprav, pro které bude inovovaný editor ZPS7 stačit.
Z novinek je ještě třeba upozornit na
nový efekt projasnění stínů, který se v populárních zdrojích často označuje jako
“digitální blesk” a nový filtr míchání kanálů. To jsou ale jen novinky, jinak
samozřejmě zůstaly zachovány všechny funkce osvědčené v předchozích verzích.
ZME6 například ve své kategorii vynikal ve velkém výběru algoritmů pro změnu
velikosti souboru, dobré doostřování či třeba komfortní doostřování nebo rovnání
horizontu či svislic. ZPS7 vše zachovává a přidává i další vylepšení, jako je
například nový nástroj pro čtyřbodovou korekci perspektivy.
Ořez s definovaným poměrem stran |
Nové nástroje pro výběr: laso a hůlka (Rozostření pozadí pro názornost přehnáno) |
“Digitální blesk” (pro názornost opět nastaveno na přehnanou intenzitu) |
Celkové hodnocení
Nebudu nijak zastírat, že patřím k příznivcům ZME6. Produkt mi vyhovuje
především dokonalou praktičností a pružností práce. Ono lze na ten či onen
produkt nadšeně hledět kvůli některé funkci, jenže pokud potřebujete produkt
opravdu pro téměř každodenní práci a opravdu organizujete tisíce snímků, tak
začne být rozhodující spíš celkové řešení. Nová verze ZPS7 na dobrých
vlastnostech nic nezkazila, naopak přibyla řada praktických zdokonalení. A co je
důležité, z praxe mohu opravdu odpovědně prohlásit, že zdokonalení se týkají
opravdu věcí, které nebyly dříve zcela dokonalé a jsou pro práci velmi důležité,
nejde o žádné “rádobyinovace” dobré jen do reklamních letáků!
Na druhé straně se ale při objektivním pohledu nelze vyhnout ani drobným
námitkám. Popravdě řečeno jsem očekával, že se ZME6 v nové verzi posune trochu
více směrem k programům jako ThumbsPlus ve smyslu dokonalejší archivace a
katalogizace, ZPS7 se ale více zdokonalil v jiných oblastech. Je ale trochu
otázkou, nakolik se v praxi budou lepší funkce editoru užívat, přeci jen
PhotoShop to není. 🙂 Kladem určitě jsou rozsáhlá rozšíření v oblasti tisků, tam
jsem byl v recenzi ZME6 poměrně kritický, ZPS7 je v tomto ohledu značně
zdokonalený.
Z hlediska srovnání s konkurencí jsem přesvědčen, že ZPS7 daleko předstihuje
ACDSee 6 a vidím řadu předností i v porovnání se zcela novou verzí ACDSee 7.
Nepříjemná ale může být doporučená cena 2399 Kč za plnou verzi Professional, to je
prakticky stejná cena jako u ACDSee 7 + Powerpack (80 USD). Existují však i funkčně
ořezané verze ZPS7 Home a Classic za 999 Kč resp. 499 Kč, jejichž omezení mnoha
uživatelům vadit nemusí.
Celkově jsem ale velmi spokojen a s jistotou u ZPS7 ještě nějakou dobu
zůstanu a všem zájemcům o tuto kategorii programů velmi doporučuji jeho
vyzkoušení. Na www.zoner.cz je
již ke stažení 30ti denní zkušební verze.
Mimořádná nabídka pro naše čtenáře! | ||
---|---|---|
Nabízíme vám jedinečnou možnost získat tento program za vyjímečnou cenu! Tato nabídka je určena pouze vám, našim čtenářům. |
||
Zoner Photo Studio 7 Home | 850,- Kč s DPH | odkaz na zboží |
Zoner Photo Studio 7 Professional | 1990,- Kč s DPH | odkaz na zboží |
Zoner Photo Studio 7 – ostatní verze, upgrade, apod. | SLEVA 5% | odkaz na zboží |
Pokud máte o uvedené zboží zájem, stačí kliknout na odkaz a přidat zboží do Vašeho nákupního košíku v našem on-line obchodě. V poznámce u objednávky pak ale nezapomeňte uvést kód pro slevu “SLEVA PALADIX“, jedině v takovém případě to můžete získat za výše uvedené ceny.
Z těchto cen už nelze poskytovat žádné další slevy. |
||
Děkujeme Vám, svými nákupy v našem obchodě podporujete provoz a další rozvoj našeho magazínu. |
zps7
dobra recenzia na dobry produkt.
tiez mi osobne vadi nemoznost lepsej prace s databazou a jej prenosom.stale pobehujem medzi 2pc a uvital keby som si cely archiv offline medii,nahladov a vsetkeho len ulozil do jedneho suboru a odniesol inde.
ako napr WHERE IS IT.
este mi stale vadia problemy s CB tiffkami
ale inak sa znovej verzie tesim.
este 23dni 8)
RE: zps7
ale archiv medii lze presunout na jine PC – staci ho najit na disku (Moznosti | Slozky | Slozky ZPS), zkopirovat ho jinam…
RE: RE: zps7
hej, to som zistil ale neni to take pohodlne ako vo where is it
a nahlady v pamati sa tusim nedaju rozumne prenasat.
prip. kombinovat viacej archivou
ZPS7 a RAW
S temi RAWy je to trosku jinak – u vsech vyrobcu lze zobrazit nahled (bud vlozeny JPG nebo RAW dekodovany v mensim rozliseni kvuli rychlosti) nebo plne rozliseni – voli se v Moznosti | Format RAW. U formatu CRW (Canon) LZE menit i parametry pri konverzi – funkce Ziskat | Ziskat z Canon RAW…
Pouziti sporice papiru – treba tisk 4 fotek na obcanku na papir 10×15, nebo dvou A5 na A4 – pouziti je vic…
RE: ZPS7 a RAW
Toto mate nejak overeno? Ja jsem Olympus a Minoltu nemohl otestovat vubec a Nikon jen zbezne, nicmene v dokumentaci je dost jasne uvedeno, ze je podporovano jen nacitani nahledu a EXIF, vyjimkou je prave jen Canon, ke kteremu je dostupna knihovna.
Samozrejme ale nikdy nelze vyloucit prijemne prekvapeni 🙂
Jinak se ale omlouvam za to opominuti zmen parametru konverze ve funkci Ziskat Canon RAW, v tom mate samozrejme pravdu. Bohuzel to nejde pouzit pri pouziti funkce “Nacist v plnem rozliseni” v editoru, ale jen v Exploreru.
BTW jeden dotaz na ctenare obecne – ma nekdo moznost zkusit, jestli ZPS7 zvladne i ponekud odlisny RAW u noveho EOSu 20D?
RE: RE: ZPS7 a RAW
Podpora CR2 v ZPS7 neni. Duvodem jsou zmeny v knihovnach od Canonu, ktere si vyzadaji vetsi zasahy do programu. Od sestaveni 2 by ale mela byt k dispozici alespon podpora na stejne urovni jako u NEF, ORF a MRW – tedy zobrazeni EXIF a “nahledu” – tim je mysleno plne dekodovani raw, ale bez knowhow prislusneho vyrobce a tudiz se samozrejme s originalnim softwarem nemuze srovnavat. Kdy bude k dispozici plna podpora CR2 nejsem schopen v soucasne dobe rict. Toz tak 🙂
Mě ten soft pořád nějak nepřesvědčuje
Mám tomu rozumět tak, že pro použití s off-line obrázky je nutno pracovat s db variantou? Osobně se mi zdá podstatně rozumnější přístup iView Media Pro, kde se do dokumentu/katalogu ukládají i náhledy a originály je možno dodat kdykoli později.
Druhá věc, která mi osobně přijde velmi uhozená je ta svázanost struktury katalogu/archivu (alba) se strukturou složek na disku. I tady mi přijde logičtější přístup iVMP (nebo třeba Extensis Portfolio), kde se tyhle stromkovaté struktury dají vytvářet dynamicky podle dat o obrázku a struktura katalogu je celá vytvořena uložena v jednom souboru/dokumentu, který ho na disku representuje.
Suma sumárum mi ten soft přijde trochu “mimo”. Obyčejnému userovi stačí iPhoto nebo nějaká obdoba, kterou dostane se svým blikátkem. Power user zase narazí na nedotaženosti stran katalogizace (viz výše) a editor bude stejně ignorovat, protože použije Photoshop, Gimp nebo jiný externí editor.
Nepopiratelným kladem je cena, ale i tak bych řekl, že pro pokročilého uživatele je kombinace iVMP (resp Portfolio) + Photoshop (resp. Gimp, pokud opravdu půjde o peníze) vhodnější, protože to je řešení dotaženější jak v oblasti organizace, tak v oblasti úpravy obrázků – ZPS je prostě příliš kompromisní.
RE: Mě ten soft pořád nějak nepřesvědčuje
Archiv medii ale neni az tak moc svazan se strukturou disku. Je to jediny MDB soubor, ve kterem jsou v binarni podobe i male nahledy a pripadne i velke nahledy, realne se vyhledava jen v tom archivu a teprve kdyz nekdo potrebuje original, tak je vyzvan k vlozeni CD/DVD. Pokud nekdo neuziva offline media ale ma dejme tomu k dispozici samostatny USB disk, tak pak uz je to uplne transparentni – dam si vyhledat treba veskere fotky s klicovym slovem hmyz a udela se mi jakoby novy adresar ve kterem je vidim, pri kliknuti na ne se okamzite oteviraji.
Trochu obecne receno – me prijde ukladani do databaze jako jednoznacne nejrozumnejsi reseni, jen by to u ZPS chtelo jeste trochu doladit (nektere namety jsou k videni v ThumbsPlus), naopak mi prijdou jako dost podivne ruzne katalogy/nekatalogy jako v iView, kde vlastne clovek moc nevi, kde data jsou. U DB je vse jasne a ciste…
Jinak iView Media PRO jsem zkousel a nektere veci jsou opravdu hezky udelane, ale osobne si myslim, ze za 200USD ten software opravdu nestoji, ale to je samozrejme ciste osobni nazor.
RE: Mě ten soft pořád nějak nepřesvědčuje
Gimp je zadarmo to je jasne ale je jen pro ty co maji Linux (nebo se mylim a je uz i pro win?) navic ovladani je pro win-usery dost nezvykle.
S tim photoshopem sice mate pravdu ze umi v editaci vic, ale take stoji neporovnatelne vice penez.
RE: RE: Mě ten soft pořád nějak nepřesvědčuje
Gimp2 CZ je zdarma i pro Windows. Jako menší problém je trochu odlišné ovládání oproti Win programům. Pro domácí použití postačuje.
http://www.gimp.cz/
RE: RE: Mě ten soft pořád nějak nepřesvědčuje
GIMP je pre WIN uz velmi dlho.
hej gimp ma take nevsedne ovladanie ale je ZADARMO a ako editor je neporovnatelny s ZME ci ZPS7.
ale ja aj tak pouzivam ZME6,teraz skusam trial ZPS7 + PHOTOSHOP CS 8)
už toho není moc co chybí …
Koupil jsem si ZPS7 na invexu a není toho mnoho co by chybělo k mé naprosté spokojenosti.
– V editoru mi scházejí křivky. To je holt pořád Gimp!
– Podpora CR2, mno snad to do vánoc Zoner zapracuje, protože to už budu mít 20D. 😉
——————————————————-
Jinak změn oproti ZME6 je opravdu dost a upgrade stojí za to.
databáze?
* chtěl bych možnost rafinovanějšího databázového dotazu. Všechno (and), aspoň jedno (or) nebo ani jedno (not) je trochu málo možností.
* mě u sw na správu fotek (u všech, co jsem zkoušel – bylo jich jen pár – ten čas) vždycky vadí, že jde o SPRÁVU SOUBORŮ s fotkama. Okopíruju-li si soubor jinam, je to pro program nový objekt.
Já bych si představoval, že jednou vložená fotka bude JEDEN ZÁZNAM, do kterého se (automaticky) bude zaznamenávat kam všude jsem fotku nahrál (rodičům, kamarádovi, … na CD k vánocům, odeslal emilem, záložní CD #001, )
* taky mi chybí křížová synchronisace dat když pendluju mezi dvěma stroji a pak mám k jedné fotce připojenou v každém stroji jinou poznámku, či kl. slovo
* klíčová slova bych si představoval jako seznam se čtverečky, ve kterých by buď byl křížek (kl. slovo přiřazeno), nebo nebyl (nepřiřazeno). A klikáním myší by se to měnilo. – to by platilo pro jeden vybraný obrázek. Pro vícevýběr obrázků by ještě přibyl čtvereček šedý (slovo někde je a někde není 🙂
* no a ikonky klíčových slov a známkování obrázků (to v recenzi nebylo 🙂 by na thubnailech taky mohly být (třeba šedé) i když přísl. obrázek nemá (zatím) přiřazenou známku a kl. slovo. Dokud tam totiž ty ikonky nejsou, není na co klikat myší, a musí se používat dvojhmaty na klávesnici.
– pzv –
databáze? dodatek
Jo a včera mi klekla myš – to se pak s ZPS7 vůbec nedá pracovat – nedostanete se do menu.
– pzv –
databáze?
Nejprve obecná rada – náměty na zlepšení pošlete i přímo do Zoneru, mám opravdu ověřeno, že se tím zabývají a například u těch ikonek nebo u databázového dotazu by mě neudivilo, kdyby se tím zabývali velmi vážně. Toto myslím vážně, mohu odpovědně prohlásit, že asi dvě věci v ZPS7 jsou přímo na můj podnět a v potaz byly brány i připomínky jiných betatesterů a později uživatelů.
Křížovou synchronizaci si můžete dodělat i sám velmi snadno v MS Access, podmínkou je, aby každá fotka měla jiný jedinečný název.
Jsem ale dost skeptický k tomu prvnímu námětu o databázi. Obrázek by asi mohl být jedním objektem, ale samozřejmě jen v případě, že by se přesuny, exporty, pálení CD, dělaly výhradně v prostředí programu. Jakýkoli zásah odjinud by integritu narušil. A jste opravdu přesvědčen, že by převod programu na podobné monstrum, bez kterého se neobejdete, byl ještě přínosem? Možná ano, ale podle mě asi spíš ne…
databáze?
napíšu – ale musím si trochu srovnat myšlenky (zase ten čas)
Access nemám a neumím. Na úrovni souborů synchronisuji pomocí totalCommanderu.
Já bych ale chtěl synchronisovat DATA z jednoho obrázku (tj. téhož jména). V jednom stroji přibyde dejme tomu popisek, ve druhém kl. slovo. A já to chci křížem doplnit.
Přiznávám ,že jsem to ještě neviděl.
Jsem srozuměn s tím, že by sw registroval jen kopie a přesuny, které dělá sám. I když – nová windows podporují i něco takového co jsem popsal, jen to využít.
Nemyslím si, že by šlo o monstrum. Např. ThumbsPlus k obrázku automaticky připisuje, ve kterých albech je obrázek uložen. Jde o to, že vše, co jsem zatím viděl je upravený a rozšířený filemanager (n. naopak systém, do kterého je filemanager zahrnut).
Ale já hledám databázi, orientovanou na digifotky. Jde jen o jinou organizaci dat – prioritu má obrázek, jedna z uložených informací je kde ho najdu.
Převod programu – určitě ne. Je to dobrý sw a má své místo pod sluncem. Nakonec jsem si ho taky opatřil. Hledám jiný sw, s koncepcí databáze.
– pzv –