Jaký barevný filtr?

Jirka

V současné době fotím PrakticouMTL5B a užívám krom jiného BW filmy Ilford Pan 100 a 400. V nejbližší době se chystám s několika přáteli na focení na Olšany a do lesem zarostlé a zbořené bývalé obce v bývalých sudetech. V obou případech si počkám na mlhavé podzimní počasí. Rád bych se zeptal, jaký barevný filtr bych měl použít, aby byl výsledek dokonalý (alespoň z tohoto pohledu) – žádný, tmavě žlutý, tmavý oranžový, nebo snad červený? V obou případech to bude v lese, zčásti spadané listí, mlhavo, tmavé kmeny stromů, kamenné zdi,…

Díky

4 komentáře u „Jaký barevný filtr?“

  1. Odpověď redakce

    Každý filtr je vhodný k něčemu jinému, záleží, jakého efektu chcete na výsledné fotografii dosáhnout. Barevné filtry se v černobílé fotografii používají ke změně kontrastu a zvýraznění nebo naopak potlačení různých barev. Velmi zjednodušeně, i když t trochu nepřesně, lze říci, že filtr “zesvětlí” tu barvu, kterou sám má a naopak ztmaví opačnou barvu.

    Například červený nebo oranžový filtr propustí nejvíce červené barvy, která pak v černobílém podání bude na fotografii světlejší než ve skutečnosti a naopak propustí nejméně modré barvy a ta na fotografii ztmavne. Většinou se takto ztmavuje modrá obloha a díky tomu se zvýrazní bílé mraky. Naopak třeba modrý filtr propustí málo červených paprsků (které nejlépe pronikají oparem nebo mlhou) a lze tak zdůraznit mlhu.

    Před focením ale doporučuji si práci s filtry vyzkoušet. Pomocí filtrů lze docílit různých efektů, je ale lepší předem vědět, kdy a proč který filtr použít, jinak mohou být výsledky jiné než původní záměr.

    S pozdravem
    Jan Seifert

    Odpovědět
  2. Odpověď

    Díky, ale takovouhle odpověď jsem nečekal. V toto prostředí není nějaká výraznější barva, tak jsem chtěl znát něčí zkušenost. S filtry nějakou zkušenost mám, ale moc jich není. Je mi jasné (už jsem to vyzkoušel), že červený filtr v krajině dělá divy, ale co v tomto prostředí? Podělte se o své zkušenosti.

    Jirka

    Odpovědět
  3. kontrast

    barevne filtry jako dusledek jiz receneho ovlivnuji take kontrast sceny – cerveny pridava na kontrastu (stiny jsou prakticky cerne), modry zase nejvice ubira na kontrastu sceny – takze zvirazni lhu a pomuze v polednim svetle.

    Odpovědět

Napsat komentář