Sháním radu pro co možná nejlepší fotoaparát na noční focení na koncertech. Jde mi o podstatnou věc, a sice aby byl kompaktních rozměrů. Který mi k výše uvedeným potřebám bude nejlepší možnou volbou? Děkuji velice.
Jaký vybrat fotoaparát na focení při koncertech?
Tom
Odpověď redakce
Dobrý den,
na některé otázky se neodpovídá lehce, mezi nimi jsou i takové, kdy tazatel má požadavky, které jsou vzájemně neslučitelné s aktuálními poznatky z oborů optiky a fyziky. Mezi takové bohužel patří i ten Váš.
Fotoaparát “na noční focení” totiž musí splňovat několik podmínek:
Měl by mít co nejlepší světelnost objektivu – ovšem zlepšování světelnosti jde ruku v ruce se zvětšováním rozměrů optických členů.
Měl by mít co nejmenší šum (bavíme-li se o digitálních přístrojích), ale hladina šumu klesá především s fyzickými rozměry světlocitlivých buněk a tedy i s rozměry celého snímače.
Do kompaktního těla lze jen velmi těžko vestavět velký snímač i světelnou optiku, pro Vaše využití by byla ideální kombinace např. Canon 5D MkII se zoomem 28-70mm f/2.8L, případně s pevným ohniskem 50mm f/1.4. Za kompaktní se ovšem tato sestava nedá označit ani s velkým sebezapřením.
Velkou oblibu si získávají “profesionální kompakty”, jako je např. Canon G12, který je i svými rozměry ještě označitelný jako kompaktní. Pokud plánujete i další zpracovávání fotografií, pak bych asi volil právě tento fotoaparát, například pro možnost ukládání fotografií ve formátu RAW.
Tím se v mých očích stává velkým favoritem, který by neměl zklamat ani v tak náročném prostředí, jakým koncerty jsou. Přesto ale mějte na mysli, že v tomto nasazení má mnohdy problémy technika i o řád dražší a výrazně neskladnější.
Přeji hezký den a dobré světlo.
Pavel Kutina
Mám-li si rýpnout…
…tak já s vynikajícím úspěchem fotil noční koncert s Canonem 5D-II a objektivem 85/1,2L…světla ja ve dne.
mám-li si rýpnout…
Ale i s EOS 1000D a 50/1,8 by se dalo udělat dost věcí za relativně málo peněz.
Kompaktnost
Ale jistě, o použitelnosti takovýchto řešení se nikdo nepře, ale požadavek zněl na KOMPAKTNÍ řešení.
Jistě, hranici “kompaktnosti” má každý nastavenu trochu jinak, pro mne by bylo jako ideální to naznačené řešení s 5DII a 24-70, naopak třeba pro člověka zvyklého “fotografovat” mobilním telefonem to naopak může představovat nezanedbatelnou zátěž.
Za doporučením Canonu G12 si ovšem stále stojím, připadá mi to jako rozumný kompromis (možná by stálo za úvahu sehnat “ojetoý” G5, který má světelnější objektiv, ake zase výrazně starší konstrukci, snímacím čipem počínaje a procesorem konče).
kompaktnost
té G5 bych se asi už trošku bál ohledně šumu.Přece jen ty čipy i u G-ček jsou menší a v té době i zrcadlovky nebyly moc schopné jít nad ISO 800. G12 by snad 1600 mohl jakžtakž zvládnout, ale nevím nevím. Kdežto EOS 1000 na to použitelně fotit může.No…jak už bylo řečeno výše-koncerty jsou výzva i pro velkou profi techniku…