Dobrý den, po docela dlouhé době jsem u otce ve skříni našel poklad (teda aspoň pro mně, otec říká, že je to už starý krám) a to konkétně fotoaparát zn. Praktica, konkrétněji model mtl 5, společne se sklem Pentacon 1.8/50. Jako vášivý fotograf, leč hodně mladý který bohužel éru focení na negativy nezažil, když tedy nepočítam už ty klasické automaty, kdy se člověk už s ničím nenastavoval. Rád bych si to ale vyzkoušel a tak jsem fotoaparát důkladně oprášil a vyčistil, dokonce jsem s radostí zjistil, že baterie nacházející se v těle kolem 20-ti let stále funguje.
Konečně se tady dostanu k jádru mé otázky. Byl bych horzně rád, kdyby mi někdo doporučil jaký černobílí film bych si do tohoto těla koupit, když cílem fotky bude portrét, archytektura, či street foto? Možna se ptám na hovadinu, ale co jsem koukal, tak filmů je na výběr moc a moc a opravdu bych byl nerad, abych nějakým ,,nouhau” výběrem skončil se zbytečnýn zklamáním. Moc díky.
ps: pokud by tohle téma opravdu někoho zajímalo a chtěl by mi poradit, ještě bych ho rád využil s radou jak na následn vyvolání fotek – dopručení fotolabu, kde se to dělá dobře a pocitvě;)
Odpověď redakce
Nejprve bych doporučil fotoaparát vyzkoušet, jestli správně funguje posuv filmu, závěrka, nebo expozimetr. Na to bude stačit jakýkoliv “běžný” film, můžete vzít například od tuzemské Fomy Fomapan 100 nebo 200.
Pokud jde o vhodný film pro určité fotografické žánry, neexistuje univerzální pravidlo, záleži na tvůrčích záměrech. Filmy s nižší citlivostí nají jemnější zrno, filmy s vyšší citlivostí mají hrubší zrno, na druhou stranu, filmy s vyšší citlivostí umožní fotografovat za horších světelných podmínek. Dále můžete mít černobílé filmy klasické, nebo s T/Delta krystaly, které mají zrno proti klasice jemnější.
Proto na portrét, kdy v ateliéru máte k dispozici světla/blesky/odrazné desky a chcete jemné zrno, můžete použít film s nižší citlivostí a jemnějším zrnem, například Ilford Delta 100. Stejně tak pro fotografii architektury, kdy je dostatek času na použití stativu. Pro street foto, kde se světelné podmínky mohou měnit a na světlo se nelze spolehnout, bude lepší film s vyšší citlivostí, z nabídky Ilford HP5 Plus nebo Ilford Delta 3200.
Filmem to ale nekončí, ten je potřeba zpracovat a vývojkou, způsobem vyvolání a při zvětšování se dá opět dosáhnout různých cílů. Osobně bych doporučil alespoň filmy si vyvolávat doma sám, není to složité a náročné na vybavení a celý proces máte pod kontrolou. Pokud film k vyvolání svěříte minilabu, nemáte pod kontrolou vůbec nic a ze špatně vyvolaného filmu se pak těžko dosáhne uspokojivých výsledků při zvětšování. Články o domácím zpracování filmů najdete zde na Paladixu. Pokud si přeci jen nechcete filmy zpracovávat sám, je tu ještě možnost – film Ilford XP-2 400, který je sice černobílý, ale zpracovává se procesem C-41, tedy stejným, jako barevné filmy.
A nakonec, kde si nechat zpracovat fotografie. Z posledně jmenovaného filmu Ilford XP-2 Vám fotografie udělají v každém minilabu, patrně to ale nebude dobře a poctivě. Pokud dobře a poctivě, můžete zkusit využít služeb firmy Fotonova – http://fotonova.cz/.
S pozdravem
Jan Seifert