Škrábance na filmu

Richard

Dobré světlo,
celkem nedávno jsem si vybudoval domácí fotokomoru a pustil se do výroby klasických ČB fotek. Jenže ouha. Narazil jsem na problém, který nevím jak vyřešit a který vede k 60-80% ztrátovosti těch “kvalitnějších” fotek. Na negativu se objevují škrábance a já nevím kde se berou :o(

Fotím novým fotoaparátem Pentax MZ5-N – neměl by být příčinou
Používal jsem film navíjený doma na použité cívečky. – možná příčina
Nyní používám jen originál kupované filmy – neměla by být příčina
Zásadně vyjímám fimy z krabičky těsně před založením
do foto, aby jsem eliminoval prach v sametu cívky – nemělo by být příčinou
Dokonce ani nenechám film navinout zpět do cívečky
a v temné komoře odstřihnu film ve foťáku a navinu na
civku v tanku
Po vyvolání, hned rozstříhám a šup do acetátových listů – že by tam?
Zvětšuji na Opemus 5, snímky ještě ofouknu či opráším – že by tu?
jemným štětcem

pak vše vyvolám a je to v pr…. fotka co vypadá v 9×13 super na formátu 13×18 už jsou škrábance vidět a je mi jasné že na zvětšeninu 24×36 a větší mohu zapomenout.
Bere mi to plyn a motivaci.

Fotografie, pokud Vám pomohou k zjištění příčiny.

www.volny.cz/ringo.rkr/vady.htm

Pokud víte co s tím a vite jak pomoci, byl bych Vám vděčný.

Děkuji,
Richard Krejčí

1 komentář u „Škrábance na filmu“

  1. Odpověď redakce

    Příčin poškrábání filmu nůže být několik:
    1) Film je poškrábaný už z výroby. Jde o málo pravděpodobnou možnost, ale stát se může. K vyloučení můžete zkusit koupit film v jiném obchodě, nejlépe s jiným emulsním číslem, případně film od jiného výrobce.
    2) Je zaprášená dráha filmu nebo sametka na kazetě a film se poškrábe při posuvu filmu během fotografování. V tomto případě jsou většinou škrábance, tzv. telegrafní dráty, po celé délce filmu. Tuto možnost bych vyloučil, Vaše ukázky tomu neodpovídají. Já osobně film nechávám navinout zpět do cívky a ani při navinování do cívky tanku ho z kazety nevyndavám, přes sametku kazety tedy projde třikrát a žádné problémy nemám.
    3) Dále mohou škrábance vzniknout během volání filmu. Nejvíce kritickým místem je asi stírání vody z filmu před sušením, kdy je po praní emulze rozmočená a více náchylná k poškození. Můžete zkusit po smáčedle film pověsit a nechat uschnout bez stírání vody. Mě se více než speciální stěrky osvědčilo protáhnout film mezi prsty namočenými ve smáčedle.
    4) Poškrábání při manipulaci se suchým filmem po vyvolání, ať už při zakládání do trezorků, nebo při zvětšování. Podle ukázek bych se zaměřil nejvíce na tuto oblast. Můžete zkusit místo acetátových trezorků použít pergamenové, mají výhodu, že film může “dýchat” a nenabíjí se statickou elektrikou, která přitahuje prach. Nevýhoda je, že nejsou čiré jako acetátové. Před zvětšováním zkontrolujte čistotu dráhy filmy ve zvetšováku, při posuvu filmu může dojít snadno k poškrábání. Zkontrolujte i čistotu skel v rámečku, pokud je používáte, připadně jestli na nich nejsou škrábance, které by se promítly na papír, pak by ale škrábance byly na všech fotografiích stejné. Možnost poškrábání je i při stírání prachu štetečkem nebo utěrkou, nejlepší je film a skla zvětšováku ofouknout, případně použít antistatiskou utěrku určenou pro filmy, ne pro optiku.

    Záleží i na značce, jakou používáte. Podložky některých filmů jsou na mechanické poškození hodně citlivé, sem patří například filmy Foma. Poslední, co můžete zkusit je po vyprání použít utvrzovací lázeň, po které bude emulze méně náchylná k poškození. Nevýhou je, že pak už nebude možné film například zeslabovat nebo zesilovat.

    S pozdravem
    Jan Seifert

    Odpovědět

Napsat komentář