DOBRÝ DEN, ŘEŠÍM ASI OBVYKLÝ PROBLÉM, CHCI KOUPIT KLASÍCKOU ZRCADLOVKU A ROZHODUJI SE MEZI CANON 300 V, MINOLTA DYNAX 5, PENTAX MZ 6 A NIKON F 75.MÁ VELKÝ VÝZNAM ZDA JE TĚLO ČI BAJON Z PLASTU NEBO KOVU, OPOTŘEBUJE SE TOLIK? TAKY BY MĚ ZAJÍMALO, JESTLI NA BĚŽNÉ FOCENÍ STAČÍ OBJEKTIV 28 – 80, JESTLI VYUŽIJU HODNĚ OBJEKTIV 70 -300. MOC TOMU NEROZUMÍM,MÁM NABÍDKU NIKONU F 75 S OBĚMA OBJEKTIVY ZA CENU 12 000. ROZHODUJI SE (KDYŽ KOUPÍM NIKON) ZDA KOUPIT S OBĚMA OBJEKTIVY, NEBO STAČÍ S JEDNÍM? DÍKY ZA RADU.
Výběr klasické zrcadlovky
LENKA GAZDOVÁ
Odpověď redakce
Všechny přístroje této kategorie jsou vždy směsicí kovového rámu (slitiny hliníku či hořčíku) a plastového obalu. Koneckonců plastový obal dnes mají i přístroje profesionální.
U této třídy se nepředpokládá výrazné namáhání, takže pokud nebudete přístroj házet z metru na zem, jako se to s železnou pravidelností daří mně, tak se ničeho obávat nemusíte. Jinak proti drobným oděrkám na plastu, které tu a tam vznikají časem i běžným používáním, není odolný přístoj žádné kategorie.
Plastová dráha filmu a plastový bajonet občas ještě budí rozpaky, ale opět to není problém při předpokládaném užití, tedy především žádné časté denodenní vyměňování objektivů a žádné skoky s nasazeným několikakilovým objektivem.
Některé plasty (jako silon či teflon) se dnes používají v náročných kluzných ložiscích. Mezi hlavní výhody (těch vhodných, pochopitelně) oproti kovu patří otěruvzdornost a křehkost. Ano, křehkost je výhoda, ve strojařině neznamená tato vlastnost, že se materiál rozpadne už vlivem upřeného pohledu, ale že u něj nedochází k plastické (tedy trvalé) deformaci – dokud není namáhán tak, že praskne, tak se vrací vždy do původního tvaru, díl z něj vyrobený se prostě nedá pokřivit.
Otázku teleobjektivu Vám jen těžko zodpovím, každý fotíme trochu jinak. Při běžném fotografování jej skutečně využijete mnohem méně, než zoom 28-80. Nicméně na detailnější potréty i v případech, kdy se nemůžete přiblížit (hra, sportovní zápas, zoo, …) je přeci jen nepostradatelný, jinak by bylo nutno silně zvětšovat výřezy z fotek. Doporučuji Vám vzít kus papíru, vystřihnout do něj obdélníkovou díru 24×36 mm a tou se dívat kolem sebe a zkoušet si různé výřezy. Její vzdálenost od oka bude totiž přesně odpovídat ohniskové vzdálenosti objektivu, který by se takový výřez zachytil na film, takže můžete využití teleobjektivu zvážit sama (nemusíte to měřit na milimetry, prostě stačí vědět, že od 10 cm dál je to na teleobjektiv).
Také zvažte cenu objektivu v sadě, někdy je tak výhodná, že se koupě vyplatí i při menším využití.