Čím začít? Kterou fotografii si vyberu, až na mě přijde řada s povídáním o mém oblíbeném snímku, mi bylo dlouho jasné. Ale jak přenést ten pocit a vše co ve mě vzbuzuje i na čtenáře článku?
Myslím, že pokud fotografujeme, a probíráme se pak vlastními snímky, je to jiné, než hodnotit obraz v galeriích. Naše obrazy jsou osobními výpověďmi a také, ať chceme nebo nechceme, osobní kronikou našeho života. A to platí pro každého, i kdyby tvořil sebeabstraktnější kompozice, nebo nejdivočejší aranžované obrazy. O to víc to platí pro dokumentaristy.
A tak se význam každého našeho snímku pro nás osobně v čase proměňuje. Je-li to dobrá fotografie, nestranný divák se jí může kochat, radovat z ní, obdivovat ji, může ho naštvat, rozčilovat, zhnusit. Je-li špatná, obvykle ji jen přelítne pohledem a jde si vizuálně užít jinam. Ale tyto pocity se při novém kontaktu se stejným snímkem příliš nemění – proměna pohledu je dána pouze rostoucím výtvarným vzděláním a zkušenostmi každého z nás, a tedy stále vyššími nároky na obrazovou kvalitu a i hloubku výpovědi.
Ale zase už sem odbočil – naše vlastní snímky mají osobně proměnlivý význam nejen pro jejich kvalitu viditelnou očima, ale pro proměnlivý význam našich vzpomínek a prožitých trampot, které s sebou nesou. Představuji Vám fotografii, jež v mém životě znamenala velký zlom, je zásadní pro to, že jsem stále ještě trvale neodložil fotoaparát a zároveň mi přinesla tolik dalších zkušeností, že trojici na fotografii mám do konce života být zač vděčný.
Fotografuji s různými přestávkami asi deset let, dovolenkově jsem fotil i dříve, každý rok mám chuť s tím seknout, pak mi svět zase učaruje a já omámeně sleduju obrazy před mýma očima. Přesně znám fáze, jež Bitovod popsal, co se vztahu k technice týká a podobné to je i mým s vnímáním výtvarného umění vůbec – vysoké vlny zájmu, nezájmu, nadšení, radosti a znechucení. A přece jsou životní momenty, jež mě dokážou motivovat stále znova, a říkám si jo, stojí to za to!
Prezentovaná fotografie je jedna z prvních, na prvním černobílém filmu, které jsem udělal na sedmiměsíční stáži v belgickém Leuvenu, jako postgraduální student. Při návratu z konference v nedalekém Ghentu, ve vlaku Brusel-Leuven. S Pentaxem KX jsem se ještě sžíval a namířit objektiv vědomě zblízka někomu cizímu do očí jsem se do té doby asi neodvážil. Strach z přímého kontaktu s cizím modelem byl nepřekonatelný. Ovšem holčičky na protější sedačce neměly strach žádný. Se svým přistěhovaleckým otcem již asi prošly různými prostředími a z lidí rozhodně neměly strach. Jen jsem se na ně usmál, začaly mi francouzsky vyprávět hromadu zážitků právě prožívaného dne, ukazovaly mi hračky a z radosti že se na ně směju a kývám hlavou, poskakovaly na sedačce stále výš. Vůbec nedbaly na to, že otci lámaně anglicko-francouzsky povídám, jak má krásný dítka a odkud že jsou – a jejich dětské hatmatilce vůbec nerozumím. Díky té dětské bezprostřednosti jsem se poprvé osmělil. Vytáhl KX s pevnou osmadvacítkou, na tatínka se usmál a bez ptaní cvakl dva rychlé snímky. Čistě jako na památku. A od té doby je pro mě tahle metoda stejná – i když podobný obrázek jsem asi ještě nevyfotil.
Ta fotka je obyčejná. Nemá strhující obsah, závažnou myšlenku, není kompozičně unikátní ani zvlášť propracovaná, není „umělecká“. Ale je bezprostřední, ukazuje a přináší radost. Z fotky je poznat, že starší dcera je dominantní (ruka bránící té menší), že je větší éro (roztřepaná hlava) a že co se vlastní rodiny týká, má je všechny na háku. Ta menší má ale taky krásný náušnice, ráda se předvede a chce se na fotografa přece taky usmát! Tatínek má na cestu z práce připravený noviny – stále nezbytné ve frankofonním světě, dcerky má pod kontrolou a zakomponován v pozadí je nechává, ať se samy předvedou. Mírně se stydí se na snímku prezentovat a pozoruje mě s nesmělým náznakem úsměvu – možná předpokládaje (nevěda, že mám širokáč), že na snímku ani není zachycen – já ho však záměrně do pozadí a do rohu komponoval.
Clonu, čas, precizní ostření a tak podobně, jsem nejspíš na manuálním foťáku v tu dobu vůbec neměl čas kontrolovat, ale věděl jsem, že prožívám s tím prvním snímkem namířeným vědomě cizím modelům zblízka do očí něco mimořádného. A s mravenčením v žaludku a mírným strachem se těšil a byl zvědav, jak to dopadne, až tentýž večer v kamrlíku na studentském podnájmu film vyvolám. Dopadlo to a já proto dál zkoušel podobným způsobem fotografovat v Leuvenu na chodníku, posléze ještě s robusním svitkovým Kievem 60.
Pořídil jsem si do studentského pokojíku z belgického bazaru středoformátový zvětšovák, misky a papíry, začal na místě zvětšovat vlastní obrázky, a abych se je naučil vnímat (četl jsem tuším tehdy někde, že v šedesátých letech se tak učil hodnotit vlastní obrázky mladý Koudelka :))…), vylepoval jsem si je po pokoji jako dekoraci. Tenhle obrázek byl první a dostal čestné místo na skříni proti pracovnímu stolu.
Tento a ještě následující snímek kavárny v Ghentu jsem nazvětšoval také do pohlednicové velikosti a s nalepenou známkou jej poslal spolužákům a kolegům do kanceláře ve škole, jako pozdrav ze stáže, i rodičům a přítelkyni Zuzce.
Kontakt s komunitou na Fotoprůvodci byl pro mě v té době jediným fotografickým kontaktem s českým světem. A právě tímto obrázkem jsem zahájil reportážní sérii snímků z Flander, kam jsem postupně přispíval celý podzim a zimu a našel si tak první virtuální publikum. Papírové obrázky jsem pracně skenoval na historickém průmyslovém skeneru v kanceláři webmastera katedry geomorfologie, kam jsem jako doktorand docházel. I tamní spolužáci mě tak záhy poznali jako „fotografa“.
Po šesti měsících pobytu jsem ze všech nafocených snímků právě tenhle vybral – když mě pražská spolužačka upozornila na internetovou soutěž studentů na výměnných pobytech, v rámci oslav výročí programu Sokrates/Erasmus. Poslal jsem poprvé v životě fotku do soutěže a ona zvítězila. Po návratu ze stáže jsem si vyzvedl cenu, svůj první digitální fotoaparát Olympus C-5060W a důsledkem toho dnes fotím digitální zrcadlovkou. Kinofilm jsem pracně oprášil až v letošním roce na fotografické škole.
Tenhle snímek si jediný vysloužil mírnou pochvalu, když jsem se neúspěšně pokusil s reportážní sérií projít přijímacím řízením serveru fstop. 🙂
A konečně právě tento obrázek jsem nezapomněl zařadit do kolekce, se kterou jsem spolu s Petrem Jiskrou (díky jeho návrhu – jít do toho společně) vyrazil loni na přijímačky na Hradeckou fotografickou konzervatoř. Snad pomohly i ostatní obrázky, ale já věřím, že kouzlo tohoto mého „osobního talismanu“ přispělo k tomu, že mohu s Petrem studovat.
Abych to shrnul, ač je to fotka obyčejná, mám ji rád a od doby svého vzniku mě potajmu stále provází mým fotografickým životem.
prima článek
Vždycky se rád dozvím, jak ostatní fotí cizí lidi. A ta fotka je super!
Pěkné
Pěkná fotografie a mile napsaný článek.
dobra fotka
Diky, fotka je skutecne dobra, hlavne ze vystizne vyjadruje naladu deti ))
Okamžik, který žije
Chosé,
často nepíšu názory, ale dostal jsi mě. Taky rád reportuji a překonávám “val” mezi aparátem a jeho vnímáním lidma. No a a občas se povede to “zastavení,” – kde ta “hudba” hraje i potom a kdykoli. protože to je dobrý a my jsme chvíli jinde a cítíme to taky! I bez toho komentáře, to jen navíc a “mikroskop.”
Díky, bezva pocit a bezva fotka!
Pěkný článek
a výborná momentka. Díky za ně.